Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Är detta gasbrist fast pumpen gÃ¥r bra? Med pÃ¥frostningsbilder!  (läst 4663 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 756
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
Så här ser påfrostningen ut på min nyinstallerade COOLIX 3810W.
Är det normalt eller borde påfrostningen vara jämn över hela ytan på en helt ny maskin?

Bild 1 visar tre stråk som ej är påfrostade. Det var likadant från första starten av pumpen.
Bild 2 är tagen 15 min senare då pumpen hållit på med avfrostning i ca 30 sek. Strax före avfrostningen är påfrostningen mer jämn över hela ytan.

Vädret är ca 4 grader plus och småregnigt.
Av de uppgifter jag hittar i detta forum verkar det inte vara några problem med kapaciteten (har dock bara testat mellan 0 och +6 grader ute ännu). Temperaturhöjningen på inneenheten är lika eller något bättre än vad jag kan förvänta mig enligt uppgifter i detta forum. Tex i tråden http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=38281.msg355312#msg355312
Eftersom det är en on/off-pump går den alltid på max när den går.

Per L  
« Senast ändrad: 03 april 2011, 17:28:20 av Per Lu »
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29373
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Är detta gasbrist fast pumpen går bra?
« Svar #1 skrivet: 03 april 2011, 08:52:38 »
Jag är väl ingen expert på detta men jag tycker det ser ut som att hela utedelen blir frostig.
Om översta delen inte frostar så är det tecken på gasbrist.

De där "ränderna" är väl nån form av extra stödplåtar?
Luften kanske inte passerar lika fritt där?
« Senast ändrad: 03 april 2011, 08:54:17 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 756
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Är detta gasbrist fast pumpen går bra?
« Svar #2 skrivet: 03 april 2011, 10:24:47 »
Vad jag kan se så är det inget som hindrar luften från att strömma runt även dessa tre rör.
Så här ser det ut utan påfrostning!

Per L
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
Nu spekulerar jag lite, men är det en kapillärrörsmaskin så kan jag tänka mig att kölmedieflödet är något snålt satt i driftfallet när evaporatorn är nyfrostad och värmeöverföringen mot luften är god - dvs. kölmediet hinner koka av helt innan den når rörändan av kondensorn, när det frostat på en bit och värmeöverföringen är sämre så börja även den sista biten av röret att vätas av kölmediet och suga värme från luften och då är rörlängden precis lagom - kom ihåg att man inte vill ha in flytande kölmedie in i komressorn för att den inte kokat upp.

Eftersom evaporatorn faktiskt blir helt frostigt efter en längre körning så tror jag det är hyffsad balans mellan kölmedieflöde och avkokning då den är vätt hela rörlängden den största delen av drifttiden. Har du kölmedelsbrist så blir det partiella delar som aldrig blir frostiga även efter lång körning och delarna som är nära kölmedieinsläppet blir väldigt kalla med hårdpackad is samt värmekapaciteten på innerdelen är inte så hög som man förväntar sig.

En maskin med TEV eller elektronisk expansionsventil har en sensor vid utgången på evaporatorn som ser till och öppnar för införsel av flytande kölmedie till evaporatorn tills utgången börja bli kall (man har några graders överhettning ändå för att försäkra att kölmediegasen mot kompressorn är torr och utan vätskedroppar), och även sådan evaporator kan ha en kort stump rörledning vid utsuget som inte frostar även om det här fallet handlar om några centimetrar och inte en halv eller hel rörlängd som fallet med kapillärmaskiner.

kort sagt kapillärrörmakiner kan inte reglera sig lika finkänsligt som en maskin med TEV eller elektronisk styrd expansinsventil beroende på temperatur och nedfrostningsgrad.

om den ger den värmen som förväntas sÃ¥ tycker ja inte att man skall bekymra sig om detta, dock bli banden större och fler med tiden vid samma vädertyp sÃ¥ kan man misstänka läcka, men om din rörlängd till innerdelen är hyffsat kort  sÃ¥ torde du ha en ganska stor reserv av köldmedie och även om du har en liten läcka sÃ¥ torde det inte ha gett banden redan frÃ¥n start om de nu skulle bero pÃ¥ köldmediebrist.

jag antar att du eller installatören kollat att systemet verkligen är tätt med såpvatten eller elektronsisk sniffer (helst båda) vid driftsättning och då borde inte kölmediet ha flytt iväg så kort tid efter driftsättning.
 


Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 756
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
Tack xxargs!

Tack för dessa handfasta och lättförståeliga råd som även en novis som jag kan hänga med på!
Denna billiga on/off-maskin har vad jag förstår kapillärrör och "fördelen" att antingen gå på max eller inte alls. Det borde således vara lätt att följa antal icke påfrostade rör i framtiden.

Denna pump levereras med Quickconnector-koppling och 4 meter färdiga rör så någon felkälla pga olika rörlängder till inneenheten borde inte finnas.

Påfrostningen har blivit som på översta bilden redan från första uppstarten för någon vecka sedan och har inte blivit sämre så jag ger mig väl till tåls till nästa vinter och ser om någon försämring skett då.
Jag har mätt temperaturhöjningen över inneenheten vid olika utetemperaturer (0 till +9 grader ute) så jag borde lätt kunna se om det blivit någon kapacitetsförsämring i framtiden.

Per L
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!