Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: RLF i nydränerat hus med mekanisk frÃ¥nluft  (läst 1409 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Henkelort

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
RLF i nydränerat hus med mekanisk frånluft
« skrivet: 27 juni 2016, 06:13:17 »
Hej.

Flyttade in i ett sutteränghus frÃ¥n 60-talet för ett halvÃ¥r sedan och vi startade med att dränera om huset. Ventilationen är mekanisk frÃ¥nluft där vi har tilluftsventiler i samtliga sovrum pÃ¥ övervÃ¥ningen samt i en fönsterkarm i vardagsrummet.  I badrummet sitter en fläkt liknande pax som gÃ¥r konstant pÃ¥ lÃ¥gt varv och reagerar även pÃ¥ fukt. Innan jag satte denna pÃ¥ konstant drift sÃ¥ hade jag kondens pÃ¥ fönstret i badrummet.

Undervåningen har jag tilluftsventiler i varje rum samt frånluftsfläktar i båda badrummen. Det är bara den ena fläkten som jag brukar ha på och då endast när jag tvättar. Uppvärmingen i huset är pellets och den installerades ny 2012.

jag ser via mitt larm vad den RLF ligger på och under vintern så har den legat på under 45 hela tiden, nu när sommaren har dragit igång så har den däremot stigit rejält. Följande värden har jag nu på morgonen.

Vardagsrum: 26c och RLF 57%
Hall i källare: 21.9 och RLF 69%

Jag har kört både tvättmaskin och torktumlare under gårdagen samt hängt upp några plagg på tork i källaren.

Alla tilluftsventiler i källaren förutom den i pannrummet är stängda och jag har dörren öppen mellan övervåning och undervåning.

Vad skulle ni rekommendera för att få ned luftfuktigheten.

Mvh

Henrik

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: RLF i nydränerat hus med mekanisk frånluft
« Svar #1 skrivet: 27 juni 2016, 06:48:24 »
Ni har säkert svalare i sutterängdelen än vad det är ute vid denna årstid, och då blir relativa luftfuktigheten hög, det löser man normalt inte med mer ventilation (drar bara in mer varm fuktig luft som kyls med stigande Rh som följd.
Avfuktning todre vara bästa förslaget så vitt jag kan se i alla fall.
Om luftfuktigheten hålls under 45% förhindras tillväxten av kvalster, samtidigt som bakterier trivs när luftfuktigheten överstiger 55%. Normalt är en fuktnivå mellan 45-50% att rekommendera.
Att sträva efter att ha "torrt" som på vintern är därför inte bra, runt 45-50% räcker för att ha en bra inomhusmiljö.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!