Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: MGKea
« skrivet: 11 december 2009, 17:28:25 »

Vad är det jag skulle ha skrivit på eller inte???

Och vad har det för betydelse i sammanhanget??? :o

Din möjliga underskrift kan ha stor betydelse.

(Btw jag är på din sida. Det du berättar är förkastligt!)
Skrivet av: Guten
« skrivet: 11 december 2009, 17:26:42 »

Vad är det jag skulle ha skrivit på eller inte???

Och vad har det för betydelse i sammanhanget??? :o
Skrivet av: MGKea
« skrivet: 11 december 2009, 17:13:06 »


Om man är skyldig till att avråda en kund så ....  studs

Vill inte tjata eller på något sett jävlas... men skrev du på något?
Skrivet av: Guten
« skrivet: 11 december 2009, 16:28:45 »

Finns mycket man kan hävda från konsumenttjänstlagen,i detta fall.
Tog själv upp,avrådningsskyldighet,bland annat,och vissa ej fackmässiga utföranden.
"Näringsidkaren är skyldig att avråda konsumenten att tjänsten skall utföras.
Då tjänsten inte kan anses vara till rimlig nytta för konsumenten.
T,ex priset för tjänsten uppgår till eller överstiger hälften av produktens marknadsvärde.
Avrådningsskyldigheten gäller både före och efter arbetet har påbörjats"
Med andra ord värmepumpens marknadsvärde 5år gammal,trasig läckande,värde 0kr?
Fungerande,13500 delat med 7år=1928x2=3856kr marknadsvärde enligt försäkbolag.
Kostnad för tjänsten enligt kylfirman,4644kr.
Firman är välkommen att ta detta till Tingsrätten :,v(
Skrivet av: MangeH
« skrivet: 11 december 2009, 14:38:19 »


Jag pratade både med jurist och konsumentvägledare och enl dem hade verkstaden rätt att få försöka laga skiten själva först efter de som
bilverkstad kan ses som "Fackmän"


konsumenttjänstelagen §20 : entrepenören har rätt att avhjälpa felet, om det inte finns något särskilt skäl att avvisa detta , ett sådant skäl är att entrepenören har uppträtt oskickligt och störande eller att entrepenören inte kommer att kunna avhjälpa felet inom skälig tid.

Hmmm.... oskickligt uppträdande kan väl appliceras på ditt fall också.
Ja jag vet. Men för att kunna vinna så måste man driva det till rätten och då ansåg de att chansen att vinna
var liten eftersom jag har svårt att bevisa hur saker gått till.
Ord skulle stå mot ord och deras ord som fackmän väger skulle nog väga tyngre här
var det utlåtande jag fick.
Skrivet av: MGKea
« skrivet: 11 december 2009, 13:56:32 »

Ja denna snubbe verkar vara för stolt för att åka ut och göra om jobbet.

Tar hellre smällen att inte få något betalt,av sin välsaltade faktura.

Du gör rätt! Men har Ni något skriftligt?
Skrivet av: Guten
« skrivet: 11 december 2009, 11:04:10 »

Ja denna snubbe verkar vara för stolt för att åka ut och göra om jobbet.

Tar hellre smällen att inte få något betalt,av sin välsaltade faktura.
Skrivet av: MGKea
« skrivet: 11 december 2009, 10:52:18 »


Jag pratade både med jurist och konsumentvägledare och enl dem hade verkstaden rätt att få försöka laga skiten själva först efter de som
bilverkstad kan ses som "Fackmän"


konsumenttjänstelagen §20 : entrepenören har rätt att avhjälpa felet, om det inte finns något särskilt skäl att avvisa detta , ett sådant skäl är att entrepenören har uppträtt oskickligt och störande eller att entrepenören inte kommer att kunna avhjälpa felet inom skälig tid.

Hmmm.... oskickligt uppträdande kan väl appliceras på ditt fall också.

Det sägs att muntliga avtal gäller... in my **! Bara om båda parterna mär med på det. Nu är det mest troligt att ord står mot ord. Vem skall då avgöra vem som "uppträtt oskickligt och störande eller att entrepenören inte kommer att kunna avhjälpa felet inom skälig tid" ?

Jag måste nog vilja påstå om det vore så lätt så skulle jag vid minsta lilla "missnöje" bestrida alla hantverkares fakturor.  tomte::
Skrivet av: cougar
« skrivet: 11 december 2009, 10:46:57 »


Jag pratade både med jurist och konsumentvägledare och enl dem hade verkstaden rätt att få försöka laga skiten själva först efter de som
bilverkstad kan ses som "Fackmän"


konsumenttjänstelagen §20 : entrepenören har rätt att avhjälpa felet, om det inte finns något särskilt skäl att avvisa detta , ett sådant skäl är att entrepenören har uppträtt oskickligt och störande eller att entrepenören inte kommer att kunna avhjälpa felet inom skälig tid.

Hmmm.... oskickligt uppträdande kan väl appliceras på ditt fall också.
Skrivet av: Guten
« skrivet: 11 december 2009, 01:08:37 »

Tror inte jag har exv,tror det är kapilärrör,har tyvärr inget manometerställ.
Upplever kondenseringen som rätt bra ca:47gr fullt blås.
Oroade mig lite för vätskeslag i komp,om det är för mycke soppa i.
Såg att vätskeavskiljaren är lika stor som komp,men det kanske dom brukar vara?
Kompressorn går betydligt tystare nu,beror förmodlingen på att han gått med brist länge förut?
Skrivet av: Oskar P.
« skrivet: 11 december 2009, 00:25:37 »

Tack för ditt svar OskarP.  Vad är EXV?

Började avfrosta idag när tempen sjönk till +2,3gr,med 3tim? interv.
elektronisk expansionsventil.
om du har tillgång till ett manometerställ och en noggran temperaturmätare så kan du mäta underkylningen när kompressorn går på fullvarv (svårt att exakt veta på en inverter dock). för mycket underkylning tillsammans med högre än normala tryck tyder på överfyllnad.
mer av kondensorns yta kommer upptas av vätska och då blir den värmeavgivande ytan mindre, samt att kompressionsförhållandet i kompressorn ökar vilket gör att den drar mer ström =sämre COP.
Skrivet av: Guten
« skrivet: 11 december 2009, 00:19:54 »

Tack för ditt svar OskarP.  Vad är EXV?

Började avfrosta idag när tempen sjönk till +2,3gr,med 3tim? interv.
Skrivet av: Oskar P.
« skrivet: 10 december 2009, 23:40:52 »


Vad tror ni om pumpens eventuella överfyllnad av kylmedie,har inte avfrostat en enda gång sedan

kl 10.30 i går,borde den inte ha gjort det? varit +3-3,5gr fuktig luft.

Har för mig att den brukade avfrosta från +5gr?

Vet inte om jag hört kompressorn gå så mjukt och tyst förut?

Har visserligen en stor vätskeavskiljare före komp,men för hög förångningstemp

försämrar väl verkningsgraden? Sc:,h
för att svara på din fråga så, Ja en överfyllning kan inverka på förångningstempen.
och det är mycket troligt att den har blivit överfylld för det är inte alla som klarar att fylla korrekt på känn, speciellt inte på en inverter med EXV.
resultatet blir allt som oftast överfyllning.

Skrivet av: MangeH
« skrivet: 10 december 2009, 17:12:20 »


MangeH-> håller inte riktigt med om att företagare skulle ha ett försprång gentemot privatpersoner, komsumenttjänstelagen är stenhård och formulerad så allt ansvar och bevisbörda ligger hos företagaren.

Kan ta ett kort exempel här.
http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?f=4&t=253756
Jag åkte förbi någn liten bilverkstad som hade skyltar ute om däckskifte.

De kluddarna råkade dra av en hjulbult. (eg värre än så. Idioten stoppade i bulten i mutterdragaren och sen bara mosade på så att halva gängorna var borta.
Inga försök att få den att ta gäng med fingrarna sen. Sen knackade han i den med hammare och mosade på så den gick av.

Jag pratade både med jurist och konsumentvägledare och enl dem hade verkstaden rätt att få försöka laga skiten själva först efter de som
bilverkstad kan ses som "Fackmän"

Orkar inte skriva hela historien här men du kan läsa här annars:


http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?f=4&t=253756
Skrivet av: Ubbe0
« skrivet: 10 december 2009, 12:21:50 »

Finns tyvärr många fall säljaren har rätt men aldrig får sin "belöning".  tomte::

Jo, de kanske inte har det så lätt alla gånger de heller iofs.  :P
Skrivet av: MGKea
« skrivet: 10 december 2009, 12:04:25 »

Då skulle det sättas i system att kunden åberopar fusk för att pruta på priset....

Och det räcker väl iofs redan med det fusk som förekommer när det gäller "hast"verksarbeten.  tomte::

Nu tänker jag inte direkt på säljaren ... utan på kunden. Finns tyvärr många fall säljaren har rätt men aldrig får sin "belöning".  tomte::
Skrivet av: Ubbe0
« skrivet: 10 december 2009, 11:24:56 »

Då skulle det sättas i system att kunden åberopar fusk för att pruta på priset....

Och det räcker väl iofs redan med det fusk som förekommer när det gäller "hast"verksarbeten.  tomte::
Skrivet av: MGKea
« skrivet: 10 december 2009, 08:09:27 »


Beror på vad som avtalat. Inget skriftligt avtal. Kanon!

Nja, komsumenttjänstelagen är en LAG, och den går aldrig att förhandla bort med avtal, skriftliga eller muntliga, den gäller alltid.

MangeH-> håller inte riktigt med om att företagare skulle ha ett försprång gentemot privatpersoner, komsumenttjänstelagen är stenhård och formulerad så allt ansvar och bevisbörda ligger hos företagaren.

I praktiken kan det inte fungera så. Då skulle det sättas i system att kunden åberopar fusk för att pruta på priset....

Kunsumenttjänstelagen 19 §  20 §  21 §

OBS! Jag tar inte parti för vare sig kunden eller säljaren.
Skrivet av: cougar
« skrivet: 10 december 2009, 06:57:30 »


Beror på vad som avtalat. Inget skriftligt avtal. Kanon!

Nja, komsumenttjänstelagen är en LAG, och den går aldrig att förhandla bort med avtal, skriftliga eller muntliga, den gäller alltid.

MangeH-> håller inte riktigt med om att företagare skulle ha ett försprång gentemot privatpersoner, komsumenttjänstelagen är stenhård och formulerad så allt ansvar och bevisbörda ligger hos företagaren.
Skrivet av: MangeH
« skrivet: 09 december 2009, 21:14:17 »

Vad tror ni om pumpens eventuella överfyllnad av kylmedie,har inte avfrostat en enda gång sedan

kl 10.30 i går,borde den inte ha gjort det? varit +3-3,5gr fuktig luft.

Har för mig att den brukade avfrosta från +5gr?

Vet inte om jag hört kompressorn gå så mjukt och tyst förut?

Har visserligen en stor vätskeavskiljare före komp,men för hög förångningstemp

försämrar väl verkningsgraden? Sc:,h

Bump ?
Skrivet av: Guten
« skrivet: 09 december 2009, 20:56:02 »

Vad tror ni om pumpens eventuella överfyllnad av kylmedie,har inte avfrostat en enda gång sedan

kl 10.30 i går,borde den inte ha gjort det? varit +3-3,5gr fuktig luft.

Har för mig att den brukade avfrosta från +5gr?

Vet inte om jag hört kompressorn gå så mjukt och tyst förut?

Har visserligen en stor vätskeavskiljare före komp,men för hög förångningstemp

försämrar väl verkningsgraden? Sc:,h
Skrivet av: Ubbe0
« skrivet: 09 december 2009, 19:45:52 »

Eg tycker jag att du kan skicka en faktura till honom.

Jo det vore ju det mest rätta kan man ju tycka. Svårt dock för privatpersoner att göra på det sättet tyvärr. Har man företag har man ett skapligt stort försprång gentemot oss dödliga privatpersoner redan från början (och oavsett ev. avtal osv. som vissa envist påpekar här...).
Skrivet av: MangeH
« skrivet: 09 december 2009, 18:55:18 »

Eg tycker jag att du kan skicka en faktura till honom. Han läcksökte och det var tätt. Ändå konade han om rören och sen var det definitivt inte tätt i det han skapat.
Det är han som borde betala för åtgärdandet.
Skrivet av: MGKea
« skrivet: 09 december 2009, 18:47:40 »

Enligt konsumenttjänstelagen så behöver man inte låta den som gjort ett felaktigt jobb få chansen att göra om det, om "man kan anta att han inte är kompetent nog att åtgärda sitt felaktiga arbete".
Så kan man väl tycka att fallet är här.

Beror på vad som avtalat. Inget skriftligt avtal. Kanon!
Skrivet av: Ubbe0
« skrivet: 09 december 2009, 17:31:25 »

Så kan man väl tycka att fallet är här.
Jo där håller jag definitivt med dig.  knUp
Skrivet av: cougar
« skrivet: 09 december 2009, 17:05:50 »

Enligt konsumenttjänstelagen så behöver man inte låta den som gjort ett felaktigt jobb få chansen att göra om det, om "man kan anta att han inte är kompetent nog att åtgärda sitt felaktiga arbete".
Så kan man väl tycka att fallet är här.
Skrivet av: MGKea
« skrivet: 09 december 2009, 15:47:14 »

Självklart inte! Men går den tidigare kylfirman vidare när han inte betalar fakturan, då kan det vara bra att ha skriftligt på att den nya kylfirman som åtgärdade felet, att felet fanns där.

/A.

Om första firman går vidare kommer han ändå ingenstans om det inte finns ett skriftligt avtal på beställningen med ett skriftligt leveransgodkännande av kunden. Annars är tänkbart att rätten går på att "Guten" nekat första firman att hantera reklamationen.... Men som sagt är det ett småmål... inge vidare smart att dra till domstol utan skriftligt avtal. 
Skrivet av: Apan
« skrivet: 09 december 2009, 15:39:33 »

Självklart inte! Men går den tidigare kylfirman vidare när han inte betalar fakturan, då kan det vara bra att ha skriftligt på att den nya kylfirman som åtgärdade felet, att felet fanns där.

/A.
Skrivet av: MGKea
« skrivet: 09 december 2009, 15:29:25 »

Sen även att du har skriftligt från "nya" firman om vad som är gjort, så att de syns vilket fel han gjorde, om de går vidare med ärendet..

/A.

Har troligen ingen betydelse i bestridan av fakturan.
Skrivet av: Guten
« skrivet: 09 december 2009, 15:14:11 »

Vad tror ni pumpens eventuella överfyllnad av kylmedie,har inte avfrostat en gång sedan

kl 10.30 i går,borde den inte ha gjort det? varit +3-3,5gr fuktig luft.

Vet inte om jag hört kompressorn gå så mjukt och tyst förut?

Har visserligen en stor vätskeavskiljare före komp,men för hög förångningstemp

försämrar väl verkningsgraden? Sc:,h
Skrivet av: Apan
« skrivet: 09 december 2009, 14:26:59 »

Sen även att du har skriftligt från "nya" firman om vad som är gjort, så att de syns vilket fel han gjorde, om de går vidare med ärendet..

/A.
Skrivet av: Guten
« skrivet: 09 december 2009, 13:15:38 »

Absolut,har bestridit,både skriftligt och muntligt,och erbjudit honom att göra om jobbet.

Verkar bara sur och irriterad ,att jag kritiserar hans arbete??
Skrivet av: MangeH
« skrivet: 09 december 2009, 12:42:32 »

Var noga med att bestrida fakturan från kludden skriftligt, helst med rek. Då får inte inkasso eller kronofogden driva in fodringen. (då den är tvistig)
Vill han ha "sina" pengar måste han dra det till domstol och det lär kosta mer än det smakar.

Om han nu vill dra det till domstol så har han mest att förloa på det.
Enl vad jag läst så gäller följande:
Du kan bli skyldig att ersätta säljaren för vissa utgifter. Det är resor, och har jag för mig, juridisk hjälp i högst en timme (är ca 1500 kr). Du blir alltså inte skyldig att betala alla deras kostnader.  Så det kostar både tid och pengar för kludden att dra det till domstol. Går det till domstol så kan ju den andra firman intyga att jobbet inte utförts korrekt.

Dock är det väl så enl konsumentköplagen (som kanske inte gäller här men det kan finnas ngt liknande) att firman har rätt att åtgärdad sina egna fel men det har de ju vägrat göra.
Skrivet av: Guten
« skrivet: 09 december 2009, 12:41:33 »

Nej precis inte en krona,inte många rätt han gjorde.

Men han hadde mage att skicka en fantasi räkning på 4644kr på sitt usla jobb.
Skrivet av: Pälle
« skrivet: 09 december 2009, 12:23:34 »

Antar att den första kylnissen inte får betalt för det "jobb" han utförde?
Skrivet av: Guten
« skrivet: 08 december 2009, 23:32:52 »

Så var det dags för nästa kylfirma och komma idag,denna gång fick jag ett fast pris på
provtryckning,läcksökning,vaccumsugning,återfyllning,800gr R410A,sedan beroende på
åtgärd extra $.
Det var som jag trodde,att den förra  kylnissen hadde dragit sönder ena flere konan, knUp
Någon ytterligare läcka hitta han inte.Han trodde att pumpen kunde ha någon liten läcka
Som pyser ut på 4-5år,inte så ovanligt enligt honom,svåra att hitta?nåväl han lova garanti
på jobbet iallafall,6mån,men han hadde glömt vågen hemma,så han fyllde på känn?
Verkar som han fyllt för mycket,kondenseringen verkar okej,men för liten underkylning
till förångningen,ingen frost på hela dan,ingen avfrostning?+3gr ute hela dan,droppar vatten
från förångaren hela tiden.suck
Skrivet av: ace
« skrivet: 01 december 2009, 06:43:28 »

Är de så jäkla känsliga?? 5gr/år???

5 gr/år är min godkända känslighet på en sniffer.
ett tag var det tal om att sänka gränsen (tror det var 2 eller 3 gr/år)
bland annat Testos dektekterar 1gr/år
Skrivet av: Guten
« skrivet: 30 november 2009, 23:53:48 »

var ute o granskade utedelen,efter läcka,hittade inget misstänkt där.

Däremot flerekopplingarna bakom innerdelen var oljiga?dom som kylnissen konade om.

Tror inte att pumpen läckte så mycket innan han var här,var ett mer långsamt förlopp.

Då pumpen tappade värmeförmågan under flera veckor,tills den börja larma för hög komp,temp

Tänkte på när kylnisse drog åt fleremuttrarna,så drog han åt allt va han orka.

Om jag inte missminner mig,så läste jag någonstans här på forumet,att dessa muttrar

bör åtdragas med moment? Risken är väl annars att man pressar sönder konan?

Ringde och pratade med mitt försäkringsbolag,dom delar min uppfattning att detta är ett

backjobb,och inte betala något,förren de gjort om jobbet.

Visste ni att avskrivnings tiden för en luft/luftvärmepump är 7år,ingen ersättning efter år 7?
Skrivet av: pi.r
« skrivet: 30 november 2009, 22:27:38 »

Man tycker nog att den där service-nissen borde inse att ett erbjudande om att komma o fixa läckan, fylla o köra igång pumpen åt dej utan kostnad - är ett erbjudande som han inte kan säga nej till...

Såvitt jag kan förstå, borde hans ackreditering sitta löst om man går vidare med med ärendet.
Är han inte ackrediterad av SWEDAC  - har han begått ett lagbrott!
(Eller har företags/person-certifikat från INCERT. , enligt nya regler från Naturvårdsverket.)
Skrivet av: Apan
« skrivet: 30 november 2009, 20:46:31 »

Är de så jäkla känsliga?? 5gr/år???

Vart sökte han med sniffern då? Kanske var slut med batteri i den, kollade han i ytterdelen?  Borde nästan skruva av plåtarna, luktar gasen? Tänkte om det är inomhus..
Skrivet av: Ubbe0
« skrivet: 30 november 2009, 20:09:59 »

Tack för den informationen.
Skrivet av: Oskar P.
« skrivet: 30 november 2009, 19:58:56 »

ska man kunna fylla i en Swedac kontrollrapport ärligt så måste man uppge att läckor är lokaliserade och lagade, man får inte fylla på ett system som man vet har läckage.
samtidigt så kan han hävda att omkoningen av rören var en läckagereparation..
en sniffer kan detekterna ca 5gram/år i läckage, UV-spårmedel gillar jag dock bättre, de funkar bra ihop med Esteroljan i pumparna.
Skrivet av: ghandi
« skrivet: 30 november 2009, 08:59:26 »

En läcka som är så stor behöver du ingen sniffer för att lokalisera, kolla runt inne i utedelen vid kompressor och kondensor om du ser olja, du bör bli fuktig om händerna om du känner efter alla rör etc, gör samma sak med innedelen.

Om du gör så bör du alla fall få ett hum om var det läker.
Skrivet av: pi.r
« skrivet: 29 november 2009, 21:20:44 »

Det låter ju helt galet..!

Att fylla på ett system som man VET har en läcka... -  Utan att först lokalisera o täta läckan..!
Det är väl nära på miljöbrott..!!!

Att för syns skull, kona om ett par kopplingar, är ju inte mycke till argument... Går det att skylla på att han trodde att läckan skulle vara så liten att den inte skulle gå att detektera? Då visste han ju inte att systemet skulle "tömmas" på 30 timmar. Fast det spelar ju ingen roll. Om systemet läcker kommer det ju att tömmas till slut i alla fall. På 1 dag eller 1 år, spelar ingen roll. Hoppades han på att läckan skulle ha tätat sej själv eller..?

Jag har svårt att föreställa mej att en sån "aktivitet" kan rymmas inom ramarna för ackreditering/certifiering. Det måste finnas ackrediterade/certifierade montörer här som vet vad som gäller.
Skrivet av: Apan
« skrivet: 29 november 2009, 17:26:25 »

Skulle nog med bromsa betalningen, läker det så mycket borde han kunna tillsätta spårmedel och hitta det,
Skrivet av: Guten
« skrivet: 29 november 2009, 17:09:45 »

Kylkillen sökte väl ordentligt både ute och inne,undrar om hans "sniffer"funkade?

Han var här i max 75min,debiterade 4tim,1kg gas,ska vara 800gr,900kr/kg.

Helt klart backjobb på detta,men vägrar som sagt utan ytterligare kostnader.

Så jag tänker vägra betala firman. får väl ringa en annan firma.                         
Skrivet av: Ubbe0
« skrivet: 29 november 2009, 16:21:27 »

Kylfirman vägrar göra om jobbet,utan ytterligare kostnad,inte lönsamt tycker han.

Men betalt kan han ta för sitt första fuskjobb! Sanslöst att behöva läsa och tråkigt för dig.  knUp
Om han är ackrediterad kanske det borde ifrågasättas hos någon instans. Någon som vet hur man gör i så fall?
Skrivet av: Apan
« skrivet: 29 november 2009, 16:03:18 »

Håller med! Fyller inte på med dyr gas, är den Tom så har det läkt ut, provtrycker före, och tycker läker det på lite mer än 1 dygn borde det gå och hitta läckan, backjobb helt klart! Kan väl inte läka på så många ställen? Kollades ytterdelen, även invändigt?
Skrivet av: cougar
« skrivet: 29 november 2009, 14:47:31 »

Jag vet inte hur det är nu, men när jag jobbade som kyltekniker så var det inte tillåtet att fylla på köldmedie utan att först ha lokaliserat läckan.
Gäller samma regler nu så borde rimligtvis det utförda jobbet vara att betrakta som "backjobb" och ska fixas utan kostnad av serviceföretaget....
Skrivet av: Guten
« skrivet: 29 november 2009, 11:15:25 »

Hej,har en luftvärmepump som läcker gas,(410)läckan/läckorna,har inte lokaliserats.

Tog ut en kylmeck som läcksökte,men hittade ingen läcka,konade om flarekopplingarna

bakom innedelen,för säkerhes skull?Fyllde på ny gas.läcksökte igen,hittade ingen läcka.

Redan efter 30timmar,hadde pumpen tappat trycket?Larmar då för hög kompressor temp.

Kylfirman vägrar göra om jobbet,utan ytterligare kostnad,inte lönsamt tycker han.

Vill sälja mig en ny pump istället.Pumpen är ca:5år funger bra iövrigt.

Tycker att en så stor läcka måste gå att dektera med elektronisk "sniffer"??

Vad tycker ni??Kan tillägga att jag fick en stor fet räkning,från Kylfirman. huvuddunk

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!