Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Är det jag eller min värmepump som är helt korkad..  (läst 2948 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad björte

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
Nu har jag haft värmepump (IVT Greenline HT E14 + Varmvattentank) i ett halvår.

Den är ofta på och det går åt mycket el i hushållet.

Idag har jag stått framför den typ hela dagen för att fatta.
Typ en gång i timmen gör den såhär (två CP, en intern och en extern, båda på 24/7)

Den drar igång kompressorn, kör upp till 26 grader på Retur Radiator ut och slår sen över till varmvattenvärme.
Sen när varmvattnet är klart så slår den av till "inget värmebehov" och då ligger det värme i VVB ut och VVB in, ingen värme på radiator-slingan.

En gång fick den helfnatt och satte igång att jobba som bara den, först upp till 26 grader på radiator retur, sen varmvatten.
Bör-värde på varmvatten va 49, och nuvarande 54.3! och den jobbade o jobbade upp till 55grader utan elpatron.

Efter 40 minuter utan att den slutar göra varmvatten trots att värmen är långt ovanför bör-värdet så sänkte jag varmvatten till 45 grader, och då slog den av.

Då gjorde den som vanligt, slog av allt till "inget värmebehov". All värme ligger i rören mellan VVB in och VVB ut (alltså ingen värme ut i radiatorer).
1 timme senare så är VVB vattnet 43 grader, sen 5 minuter senare slår den igång igen och börjar om. förs radiator osv..

Så här ska det väl inte vara?

(Växelventilen byttes för några dagar sen men ingen skillnad)

Bilder för "bevis"

/Björn

« Senast ändrad: 22 oktober 2017, 20:46:34 av björte »

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Är det jag eller min värmepump som är helt korkad..
« Svar #1 skrivet: 22 oktober 2017, 21:23:02 »
Vad är det för varmvattendifferens inställd? När den gör varmvatten startar den vid börvärdet minus halva differensen och stoppar vid börvärdet plus halva differensen. Den ska alltså stanna vid en högre temperatur än börvärdet.

En radiatorkörning avslutas med en varmvattenberedning om varmvattentemperaturen är under börvärdet. Är temperaturen över börvärdet stannar pumpen utan varmvattenberedning.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad björte

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
Aha, den är på 10.

Sänker den genast.

Men det verkar som om hela systemet kyler ner varmvattnet efter värmning.
Att gå från 55 grader varmvatten till 43 på en timme utan tappning måste vara något slags rekord?
Eller kyler den aktivt om jag sänkt varmvattentempen till under vad den har?

Som en parantes så är alltid värmebärare in (GT9) ca 1 grad varmare än Radiator retur (GT1), borde det inte vara tvärt om?

/Björn

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Är det jag eller min värmepump som är helt korkad..
« Svar #3 skrivet: 22 oktober 2017, 22:16:50 »
Jag antar att det är en mantelberedare du har. I sådana är det en tröghet i värmeöverföringen från vattnet i manteln till varmvattenbehållaren. Det är helt normalt att temperaturen i manteln sjunker rätt snabbt efter det att pumpen har stannat då varmvattentanken är svalare än vattnet i manteln. Givaren mäter inte temperaturen på varmvattnet utan temperaturen på mantelns utsida. Men 55 grader till 43 på en timme känns fel. Är varmvattenberedarens mantel luftad? I och med att det är varmaste punkten i systemet brukar luft så småningom vandra över till varmvattenberedaren.

Att VBin är varmare än returen kan bero på felvisning på givarna. Det förekommer att de visar någon grad fel i synnerhet vid lite högre temperaturer.

Det kan ocksÃ¥ bero pÃ¥ att det är flöde Ã¥t fel hÃ¥ll i bypassledningen. I och med att det är tvÃ¥ cirkulationspumpar pÃ¥ varma sidan bör det finnas en bypass. Det är ett rör som gÃ¥r mellan värmebärarens utlopp och returen till pumpen. Det röret ska ha samma temperatur som returvattnet frÃ¥n radiatorerna när kompressorn gÃ¥r och värmer huset. Har det samma temperatur som utgÃ¥ende värmebärare är det flöde Ã¥t fel hÃ¥ll.   
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad björte

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
Bypassen verkar vara rätt kopplad.

Nu fungerar det faktiskt mycket bättre, tycker ibland att den hamnar i ett läge där den cirkulerar varmvatten från tanken genom bergvärme-pumpen trots att bergvärmepumpen inte är igång, det lär ju kyla varmvattnet?

Ska mäta lite mer.

Stort tack!

Utloggad brutusnr1

  • Kyltekniker
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepumpar/kylaggregat
Växelventilen sitter på tilloppet och står den mot varmvatten så kommer returen från yttermanteln(om det inte är en gammal honeywell ventil i få kan den läcka åt båda hållen men då går även värmen ut i systemet)

Utloggad Albineriksson7

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har samma 'problem', har en VPA beredare som har mantel och efter den kommit upp i temperatur går den från 52 till ca 46c på typ 10minuter. Frågade också här på forumet. Slutsatsen var att detta är normalt med denna typ av beredare.

Utloggad björte

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
Vet inte om det är mantelberedare eller inte, inte riktigt koll på vad det är.

Det är en Borö VVB 300/200 Rostfri, artnummer 63212.
installerad 2001, så några år på nacken :)

Verkar ju vara oerhörd dåligt om en mantelberedare har sån energiförlust?!

/Björn

Utloggad Albineriksson7

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Undrar jag med, man ställer in tex 52c för varmvatten men det blir det egentligen aldrig, sen får VP gå mer.

Utloggad björte

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
Mailade Borö som gjort tanken och frågade, precis som sas innan så va det pga typen av tank..

*****
Angående att temperaturen sjunker ganska fort ner till en viss nivå i samband med avslutad uppvärmning är helt normalt för den här typen av produkt.
 
Man har nämligen givaren som sitter på yttermanteln vilket också är den faktiska kretsen som värmepumpen värmer upp till en specifik temperatur. Detta innebär att i det ögonblick då värmepumpen avslutar laddningen så är själva varmvattenberedaren kallare än yttermanteln vilket leder till att temperaturen sedan utjämnas då beredaren värms upp av de omkringliggande vattnet som därmed kyls av då energin övergår till själva beredaren.
Så detta är inget konstigt fenomen utan ett resultat av att själva beredaren som har en större volym är trögare att värma upp än den yttre kretsen som innehåller en mindre volym.
*****

Känns inte helt optimalt, men men, får nog lämna detta nu. kostade rätt mycket tid och en ny växelventil.
Varmvattnet värms på var 3-4 timme nu istället för var 90:e minut som förut, det va helt galet.

Tack för all hjälp!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!