Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: CO2 funkar sÃ¥där  (läst 2038 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pioswe

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
CO2 funkar sådär
« skrivet: 01 mars 2018, 23:20:37 »
Hej hej,

Min tio år gamla Sanyo CO2 4.5 har det lite kämpigt när det är såhär kallt, förvisso inte så kallt egentligen men bor man i Skåne så är lägre än -5° kallt... =)

Problemet jag har är att säkringen går i elcentralen och utedelen stannar, är bara en 10Amperes säkring, det känns som att det är lite lågt, borde man inte ha 16A? Har ringt en proppasmällare idag som jag hoppas kommer imorgon och kanske då kan byta säkringen till en 16A istället, har haft detta problemet tidigare år också men upplever nog förvisso att det är mer jäkligt just nu än då, hur mycket kan utedelen dra? Stängde av att den skulle hjälpa till med elpatronen men det har inte hjälpt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: CO2 funkar sådär
« Svar #1 skrivet: 02 mars 2018, 09:33:40 »
Enligt manualen ska utedelen avsäkras 13/16A.
Hoppas att kablaget är korrekt dimension för detta, då är det bara att säkra upp.
Men sen förstår jag inte, vad är det som inte hjälpt?
Stänger du av utedelen så ska väl inte säkringen där gå?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad pioswe

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CO2 funkar sådär
« Svar #2 skrivet: 02 mars 2018, 13:01:16 »
Enligt manualen ska utedelen avsäkras 13/16A.
Hoppas att kablaget är korrekt dimension för detta, då är det bara att säkra upp.
Men sen förstår jag inte, vad är det som inte hjälpt?
Stänger du av utedelen så ska väl inte säkringen där gå?

Det förklarar ju kanske då att säkringen gått, hoppas att kablaget är av rätt dimension så att det blir en enkel sak för honom att fixa.

Nä jag förstår, inser själv nu också att det inte hjälper att stänga elpatronen, det är olika kablar till pannan och utedelen...

Tack för inputen, inväntar en elektriker om en stund så jag hoppas problemet är ur världen snart! =)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: CO2 funkar sådär
« Svar #3 skrivet: 03 mars 2018, 12:06:33 »
Nej, just det, kör på elpatron istället för utedelen så länge så håller nog säkringarna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!