Trådar som handlar om motoroljor brukar kunna bli ganska långa på de flesta bilforum...
Min åsikt är hellre byta ofta (1.000 mil) med en billig olja än mer sällan som det ofta blir att man gör med en dyr och "bra" olja.
Sen så ska man naturligtvis följa tillverkarens rekommendationer på oljekvalité, moderna bilmotorer är känsliga.
Jag har alltid kört på en enklare Biltema-olja i mina gamla Volvo-bilar, och helsynteten till de med turbo.
Har aldrig haft några problem som kan relateras till valet av olja, förutom läckage i något fall efter att jag börjat med syntet. Men de packboxarna hade passerat sitt bäst före-datum för länge sen..
Gräsklipparen kör jag förresten med vanlig matolja (raps) i vevhuset!
Gått så 3 säsonger nu, bytt smörjan en gång och så luktar det grillat och gott med när man klipper.
Mest ett kul experiment eftersom den bara kostade mig några hundralappar, och för att hjulen ändå lär trilla av långt innan motorn är slut.