Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Greenline HE cirkulationspump stannar eller kör fullt  (läst 891 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jonas@engstrom.st

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Har ett konstigt fel där värmebärar cirk pumpen antingen kör full fart (trots inställt på 67%) eller efter någon vecka så lägger den av helt utan att det blir felmeddelande - jag märker det på att det blir extremt korta körningar och väldigt många starter (eftersom det värmda vattnet inte transporteras bort)

Men stänger jag av huvudström och startar om så funkar det igen... och initialt med rätt hastighet, sedan går den upp på full hastighet...

NÃ¥gon som har en idé om vad man kan testa eller att göra? Haft en rep här, men han fattade inte min problembeskrivning (och tillade att han bara lagar riktiga fel! Samt att det var alltid sÃ¥dana som jag med logg utrustning som hittade konstiga fel som inte är fel..) 

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Greenline HE cirkulationspump stannar eller kör fullt
« Svar #1 skrivet: 26 september 2018, 07:25:42 »
Vänta lite här, vad är det för en knasig reperatör du har anlitat?  :o  >:(
Du borde kontakta IVT centralt och ta upp problemet om det är en av IVT auktoriserade serviceombud.

Hur gammal är värmepumpen, har du kvar trygghetsförsäkringen?
Jag gissar att det är fel på styrningen av cirkpumpen, troligen i cirkpumpens egna elektronik.
Men det kan vara styrkortet i värmepumpen också.

Antingen provar man att byta ut cirkpumpen och ser om problemet försvinner eller krävs en lite mer avancerad felsökning av grejerna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad jonas@engstrom.st

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Nu har jag ställt cirkulationspumpen på fast hastighet och inte extern styrning och det funkar fint. Hittade ett lagom varvtal och har 7 grader i deltaT.

Som du skrev ngt fel på styrningen! Men funkar detta över tid så kör jag på det tills vidare.

Jag har kontaktat ivt centralt också, får se vad de säger.

Fö kan jag tipsa om uppdatering av firmware som reparatören la in, fick mycket bättre och längre gångtider. Pumpen är 8 år

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!