Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad bestämmer markslingans djup?  (läst 13621 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad redholm

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
Vad bestämmer markslingans djup?
« skrivet: 17 februari 2014, 05:06:54 »
Jag pratade värmepumpar med en Kanadensare och berättade att markslingans djup I sverige var 1-1.5 meter.  Han var jätte förvÃ¥nad att det var sÃ¥ grunt.  Han sa att i norra Kanada är slingan 7 meter ner och tjälen gÃ¥r 2.5 meter ner och tjälen gÃ¥r bort i Juli.  Jag blev jätte förvÃ¥nad vad djupt.  :o

Jag trodde att man skulle lägga markslinga just under tjälen sÃ¥ att slingan alltid Ã¥terhämtar sig och typ av jord borde bara pÃ¥verka längden inte djupet, men jag är ingen expert.  dontknow

Är det någon som vet hur man bestämmer djupet och är det ekonomiska, tekniska och eller naturlagar som bestämmer?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vad bestämmer markslingans djup?
« Svar #1 skrivet: 17 februari 2014, 09:36:18 »
Man vill ju ha slingan så pass djupt att tjälen inte puttar upp slingan.
7 meter ner låter inte riktigt klokt, det kanske funkar, det är bara det att de gräver 4 meter i onödan tycker nog jag.
Sen är jag lite fundersam till jordvärme under sÃ¥na förhÃ¥llanden, jorden runt slingan mÃ¥ste ju hinna tina innan nästa vinter tar fart, det lär behövas rätt mycket jordvärmeslinga i sÃ¥na fall.  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Churchill

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad bestämmer markslingans djup?
« Svar #2 skrivet: 17 februari 2014, 11:03:08 »
Grundvattenförhållanden måste vara avgörande. Jag har set rapporter om grundvattnets betydelse för värmeförluster i husgrunder.
Även ett grundvatten på 6 meter har betydelse för värmeförlusterna, det blir större förluster ju grundare grundvatten.
Ligger grundvattnet typ på 3 meter kan det kanse vara lönt att gräva ner i det i stället för att lägga mycket mer slinga ytligt.
Givetvis en sådan där snurring med slangen lindad.
CTC ecopart 5, Jordvärme 2 x 260 meter, 8 kvadrat solfångare med 2 x 500/120 Ackumulatortankar, 160 kvadrat villa från 76. Konverterad till golvvärme i hela med extra radiatorer och aerotemper i tvättstugan.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Vad bestämmer markslingans djup?
« Svar #3 skrivet: 17 februari 2014, 14:40:15 »
Det är väl en blandning av faktorer som bestämmer djupet. Det kostar mer ju djupare man vill ha slangen. Å andra sidan ska den inte ligga grunt, en slang som ligger i markytan är ju omgiven av bara halva mängden jord som kan kylas ner jämför med en som ligger så djupt att den nedkylda zonen inte når markytan.

Grundvattennivån spelar inte så stor roll, det blir en fuktvandring mot slangen i och med att den kyls. Det är en annan sak om man vill ta ut kyla från marken, då driver man bort fukten från slangen. Torr jord leder värme sämre än fuktig.

Jag är också förvånad att man utnyttjar markvärme i trakter där tjälen går ur marken först i juli.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad poan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vad bestämmer markslingans djup?
« Svar #4 skrivet: 17 februari 2014, 18:36:01 »
Hej, tog fram och tittade på dokumentationen för mina dx-maskiner.
Östra småland, skåne o halland. Grävdjup 0,6m
Mellersta sverige, upp till norr om vänrrn o gävle. Grävdjup 1,0m
Siljan, diagonalt till umeå. Grävdjup 1,2m
Naturligtvis fryser det plugg runt rören, värmeväxlingsprincipen bygger delvis på detta.
Jordart och fukt påverkar verkningsgraden. Fuktig sand med mycket silt är gynsamt och ger ingen resning. Lera bidrar till resning.
Valet av förläggningsdjup är även en kompromiss m a p verkningsgrad över året (uppvärmning via solinstrålning kontra högre temp vintertid vid "större djup än nödvändigt").
Att det skulle vara ngn påtaglig skillnad i resonemanget beroende på DX eller Brine har jag svårt att tro.
Värmetransport i jord m a p jordvärmesystem finns beskrivet i ett flertal forskningsrapporter. Så vi behöver inte tycka eller gissa.

Den maskin som gått kontinuerligt sedan mitten på dec har 3,2C in och -1,3C ut.
1,0 m grävdjup, v:a halland. Tunnaste sandjord, grundvatten 3m.

P-O
2x2,1 kW markus (direktförångning i mark) i serie dockade mot autoterm c200 + vv-beredare i serie. Före 28 -30.000 kWh. Efter 11 - 12.000 kWH/år

Utloggad redholm

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
SV: Vad bestämmer markslingans djup?
« Svar #5 skrivet: 17 februari 2014, 20:03:45 »
Tack för alla svar, jag lever i Kalifornia så mina kommentarer kommer lite sent.

Intressant and jordart påverkar risk för lyftning slangen, och inte bara Watt/meter slang man får ut.
Bra kommentarer om grundvatten nivån och hur det kan påverka om man kyler/värmer slingan.

Jag tror att förklaringen till den djupa slingan i Kanada är att de inte kan borra bergvärme.  Tjälen gÃ¥r  ut först i juli sÃ¥ slingan skulle bli väldigt lÃ¥ng om den ligger 3 meter just under tjälen.  Grundvattnen finns 7 meter ner och dÃ¥ kan man göra en kortare slinga som aldrig fryser.  Tomterna kanske inte har plats för lÃ¥nga mindre djupa slingor.

Jag fick en känsla att markväme inte va sÃ¥ vanligt i trakterna där Kanadensaren bodde. 

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Vad bestämmer markslingans djup?
« Svar #6 skrivet: 17 februari 2014, 20:34:16 »
Kanada är ju hyfsat stort och det lär skilja en del beroende på vart man bor.

Ett annat kanadaprojekt
The backyard of this 2,700 square feet house has 14 holes 32 metres deep. Another builder in Medicine Hat that we featured in our pilot episode drilled 10 holes 52 metres deep within the footprint of the patio behind his house.
http://www.greenenergyfutures.ca/blog/geothermal-learn-how-reverse-refrigerator-heats-over-100000-buildings-canada

Alltså många småhål. Och då troligen inte förankrade i berg.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Vad bestämmer markslingans djup?
« Svar #7 skrivet: 17 februari 2014, 20:39:23 »
Borde bli ganska mycket jobb med att gräva ett 7 meter djupt dike en sÃ¥ där 400 meter lÃ¥ngt  fast det finns ju stora maskiner  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Vad bestämmer markslingans djup?
« Svar #8 skrivet: 17 februari 2014, 20:52:53 »
Det verkar vara vanligt med många borrhål i Kanada, men tydligen är det också vanligt med nedgrävd slang, ungefär som här verkar det som:

The horizontal arrangement is more common in rural areas, where properties are larger. The pipe is placed in trenches normally 1.0 to 1.8 m (3 to 6 ft.) deep, depending on the number of pipes in a trench. Generally, 120 to 180 m (400 to 600 ft.) of pipe are required per ton of heat pump capacity. For example, a well-insulated, 185 m2 (2000 sq. ft.) home would probably need a three-ton system with 360 to 540 m (1200 to 1800 ft.) of pipe.

Källa:https://www.nrcan.gc.ca/energy/publications/efficiency/residential/heating-heat-pump/6833

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Vad bestämmer markslingans djup?
« Svar #9 skrivet: 17 februari 2014, 21:37:58 »
Det fanns en del intressant på tuben, många lösningar jag inte sett förut.
Här är ett exempel från Alaska, jag har inte sett färdigslingrade rullar förut, men det verkar vara vanligt där:

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Vad bestämmer markslingans djup?
« Svar #10 skrivet: 17 februari 2014, 21:48:32 »
Men varför isolerade dom slangarna med skum  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Vad bestämmer markslingans djup?
« Svar #11 skrivet: 17 februari 2014, 21:54:09 »
Undrar hur det är med lönsamheten, olja eller gas kostar inte mycket därborta. Kostnaden för el är väl som i Sverige.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Vad bestämmer markslingans djup?
« Svar #12 skrivet: 17 februari 2014, 21:54:55 »
Sådana slingrade slingor har jag sett förut från US-siter. En typ av kompaktkollektor eller?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad redholm

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
SV: Vad bestämmer markslingans djup?
« Svar #13 skrivet: 18 februari 2014, 08:08:44 »
Texas hÃ¥ller pÃ¥ att pÃ¥ att bli markkyla frälsta.  Luft temperaturen är sÃ¥ hög att markkyla lönar sig ekonomisk.  Man behöver inte gräva djupt och dom kör med vatten utan sprit i slangarna.

FörstÃ¥r inte heller varför de isolerade slangarna med skum pÃ¥ youtube videon.  Verkar som mÃ¥nga markslingor är dimensionerade för att aldrig frysa.  Funkar fint med kan det vara det mest ekonomiska Sc:,h

Det största problemen med byggandet här is USA är att alla tror att de sak flytta till ett nytt större-bättre hus varje 3-5 år så ingen investerar in saker som har lite längre återbetalning tid.


Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Vad bestämmer markslingans djup?
« Svar #14 skrivet: 18 februari 2014, 08:22:42 »
Skumisoleringen kanske var orsakad av att slangarna till huset skulle ligga under en infart eller någon annan yta som ska snöröjas vintertid. Vi vet ju inte hur det var tänkt att se ut i färdigt skick.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!