Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Funkar en dränkpump frÃ¥n Jula?  (läst 1269 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Wija

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Funkar en dränkpump från Jula?
« skrivet: 31 juli 2022, 19:25:39 »
Vad behöver jag för pump för att fylla på och lufta köldsidan med brine? Funkar det med en enkel dränkpump från Jula på 0,5 bar? Har bergvärme och 170 m djupt hål. Detta kommer att bli aktuellt då jag ska byta cirkulationspumpen på köldsidan på min Nibe f 1225.

Utloggad arnej

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Funkar en dränkpump från Jula?
« Svar #1 skrivet: 01 augusti 2022, 09:31:23 »
Jag använde vid min installation:
Från Biltema:
- 17-676, BP 801, trädgårdspump
- 19-1610, sugslang
- 17-271, vattenfilter (fångade upp lite slangrester som uppstod vid skarvning)
- vanlig vattenslang, diverse kopplingar
- sopkärl av plast
Pumpen fick gå i några timmar till dess alla bubblorna, som kunde ses i filtret, var borta.
Mitt hål är 200 meter.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Funkar en dränkpump från Jula?
« Svar #2 skrivet: 01 augusti 2022, 09:33:35 »
Vet inte hur det är på just dessa pumpar, men inte sällan sitter ju avstängningsventiler i kopplena mot själva pumpen så att det inte skall rinna ut just någon vätska, kollat det?
https://www.vvsochbad.se/unionkoppling-m-avst-40xr25-479687?gclid=Cj0KCQjw852XBhC6ARIsAJsFPN2sSQhfXNKND7Cue9xPe4ERAOgpoY3hJ8JoeS7Xi8ro4XPHbpiZhKgaAk84EALw_wcB
Tror att firmorna använder nåt liknande med detta: https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/vatten-och-sanitet/vattenpumpar/hydroforpumpar/tradgardspump-015274/
« Senast ändrad: 01 augusti 2022, 09:35:22 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Wija

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Funkar en dränkpump från Jula?
« Svar #3 skrivet: 01 augusti 2022, 12:10:02 »
Tack för tipset! Kollade du vilket tryck du fick på köldbärarsidan? Har förstått att det gärna ska vara lite övertryck men max 3 bar.

Citat från: arnej =topic=77407.msg798979#msg798979 date=1659339083
Jag använde vid min installation:
Från Biltema:
- 17-676, BP 801, trädgårdspump
- 19-1610, sugslang
- 17-271, vattenfilter (fångade upp lite slangrester som uppstod vid skarvning)
- vanlig vattenslang, diverse kopplingar
- sopkärl av plast
Pumpen fick gå i några timmar till dess alla bubblorna, som kunde ses i filtret, var borta.
Mitt hål är 200 meter.

Utloggad Wija

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Funkar en dränkpump från Jula?
« Svar #4 skrivet: 01 augusti 2022, 12:11:27 »
Ska kolla om jag har sådana avstängningar. Tänker att man bör avlufta oavsett.

Vet inte hur det är på just dessa pumpar, men inte sällan sitter ju avstängningsventiler i kopplena mot själva pumpen så att det inte skall rinna ut just någon vätska, kollat det?
https://www.vvsochbad.se/unionkoppling-m-avst-40xr25-479687?gclid=Cj0KCQjw852XBhC6ARIsAJsFPN2sSQhfXNKND7Cue9xPe4ERAOgpoY3hJ8JoeS7Xi8ro4XPHbpiZhKgaAk84EALw_wcB
Tror att firmorna använder nåt liknande med detta: https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/vatten-och-sanitet/vattenpumpar/hydroforpumpar/tradgardspump-015274/

Utloggad arnej

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Funkar en dränkpump från Jula?
« Svar #5 skrivet: 02 augusti 2022, 09:06:27 »
Tack för tipset! Kollade du vilket tryck du fick på köldbärarsidan? Har förstått att det gärna ska vara lite övertryck men max 3 bar.

Jag kollade inte vilket tryck jag fyllde med utan fyllde expansionskärlet för KBn till ca. hälften sen stängde jag dess ventil.
Nivån har varierat under de snart tre åren som gått eftersom dess temperatur ändras beroende på hur hårt hålet nyttjas.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Funkar en dränkpump från Jula?
« Svar #6 skrivet: 03 augusti 2022, 09:18:22 »
Jag byggde mitt system utan uppenbara luftfickor och fyllde sista och luftade det med en borrmaskinspump och en stor dunk.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad mocklarn

  • mocklarn
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Tidaholm
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Funkar en dränkpump från Jula?
« Svar #7 skrivet: 04 augusti 2022, 23:52:05 »
Vet inte om jag missat något uppenbart men jag förstår inte vad du ska ha dränkpumpen till. Behövs väl bara när man fyller slangen första gången? När jag dragit in min KB-slang i huset och kopplat ihop allt var det ju bara att fylla på i nivåkärlet, tvångsköra köldbärarpumpen och fylla på efterhand tills systemet var fullt.
Thermia Diplomat 8kW
200m borra.
2kbm arbetstank + motorstyrd(från VP) shunt.
Trasig VVB ersatt med 200l el-vvb matad med TVA från arbetstanken.
Styrs av Home Assistant baserat på timpris.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Funkar en dränkpump från Jula?
« Svar #8 skrivet: 05 augusti 2022, 07:41:54 »
Och hur vet du att du inte har luft i systemet?
Om det finns luft kvar som ger en lyfthöjd för pumpen på 1 meter så kommer flödet att bli lägre, och din värmepump ger sämre COP.
Det fungerar ändå, men kanske inte lika bra.

Däremot tror jag inte att man behöver ha en stor pump, det viktiga är nog att kunna pumpa både fram/tillbaks så man är säker på att eventuell luft i ledningarna mellan borrhål och nivåkärl är tomma på luft.

Mycket beror ju på hur rören är dragna, är de dragna med fall hela vägen från borran och till nivåkärlet så kanske det inte alls behövs, men då behövs det inte heller när man fyller kollektorn.

Rundpumpning med högt flöde är alltså till för att fördriva luften från alla eventuella högpunkter, och få luften att separera antingen i det öppna kärlet som används vid igångkörning, eller till nivåkärlet.
Har man en högpunkt efter värmepumpens cirkpump, och man får luft dit, så är den nog svår att fördriva enbart med den inbyggda cirkpumpen, men en liten pump som kan pumpa bakvägen fördriver den luften "tillbaks" till nivåkärlet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Wija

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Funkar en dränkpump från Jula?
« Svar #9 skrivet: 05 augusti 2022, 16:09:45 »
Det lär ju komma in en hel del luft i systemet när man skruvar loss cirkulationspumpen. Så jag pumpar runt köldbärarvätskan tills inga bubblor längre kommer. Min installation gör också att ganska mycket luft kan "fastna" och bli svår att lufta ut på annat sätt.

Hade en rörmokare här för ett par år sedan som bytte lite slangar och han använde sig också av en extern pump för att lufta.
« Senast ändrad: 05 augusti 2022, 16:12:02 av Wija »

Utloggad mocklarn

  • mocklarn
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Tidaholm
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Funkar en dränkpump från Jula?
« Svar #10 skrivet: 06 augusti 2022, 00:09:10 »
Citera
Och hur vet du att du inte har luft i systemet?
Nivåkärlet sitter på KB in och på KB ut har jag en luftningsnippel. Transportledningen mellan mitt borrhål och VP lade jag så den lutar upp mot VP. Således borde naturlagarna tvinga luften till någon av dessa med möjlighet att evakuera luft. Har svårt att se att det skulle vara sämre att lufta så än med dränkpump.
Det som får mig att tro att jag inte har luft är att pumpen inte låter som den pumpar luft(brukar ju höras) samt att jag har ett lågt delta-t på KB. Tänker att det är det som är målet.

Utan att vara fysiker så inbillar jag mig att det ska till en rejäl pump om man ska tvinga ner luft 200m i en vattenfylld slang?

Citera
men då behövs det inte heller när man fyller kollektorn
Hos mig så fyllde de kollektorn innan de matade ner den borrhålet(misstänker att den vill flyta annars) så att fylla via nivåkärlet fanns inte som alternativ då.
Thermia Diplomat 8kW
200m borra.
2kbm arbetstank + motorstyrd(från VP) shunt.
Trasig VVB ersatt med 200l el-vvb matad med TVA från arbetstanken.
Styrs av Home Assistant baserat på timpris.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!