Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Central kyla, sprida via spiro  (läst 6407 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nix

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Central kyla, sprida via spiro
« skrivet: 15 juli 2009, 16:07:06 »
Hej.

Ska planera lite för frikyla. Har en bergvärmepump med avstick gjort för frikyla på brine.
Pumpen står i tvättstuga och sovrummen finns en våning upp. Jag skulle vilja sätta en central kyla i tvättstugan, och sedan föra kall luft via spirorör ut till tre sovrum. T.ex. 160 upp genom huset på vinden, sedan delat på 3 stycken 125 som går till varje sovrum.

Finns det lösnigar för detta?
Är det en bra/dålig lösning?
Kondensproblem utanpå spiro?


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Central kyla, sprida via spiro
« Svar #1 skrivet: 15 juli 2009, 19:50:51 »
Du får nog bygga själv.

Tänk på att ta luften innifrån huset så du inte får övertryck i huset.
Spiro-rören måste kondensisoleras.

Annars finns tak-modell som har anslutningar till extra spirorör så att kyla kan spridas till fler rum men då måste du pumpa brine upp till sovrummen.

http://www.kinnan.se/Default.aspx?tabid=87
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Central kyla, sprida via spiro
« Svar #2 skrivet: 16 juli 2009, 20:11:58 »
Vatten är ju ett trevligare medium än brine att transportera kyla med inne i huset.

I jämförelse mellan vätska och luft så får man mindre ytor att kondensisolera,
lättare att reglera och inget problem med oljud från de stora volymer luft som
måste transporteras. Tänk på att det behövs 4000 gånger större volym luft för
kyltransporten jämfört med om man transporterar med vatten.

På en kylslinga med vatten kan du också lätt koppla in en rejäl avfuktare i källaren
om det skulle behövas (och det gör det nästan alltid!)

Du mÃ¥ste lära dig skillnaden mellan "torr" och "vÃ¥t" kyla, annars gÃ¥r det Ã¥t pepparn   :'(
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Central kyla, sprida via spiro
« Svar #3 skrivet: 16 juli 2009, 23:15:24 »
Med sobris variant behövs då följande:

*En vvx för brine/vatten
*Kondensisolerad 22/28mm kopparledning genom hela huset i flera våningsplan
*Fläktkonvektorer i alla sovrum, plus då ev. i källaren för avfuktning
Bara ett klargörande.

Annars finns det kanalkylare för det du vill åstadkomma, risken för ljud från don och fläkt är nog stor, men allt är ju relativt.
Kondensisolera är nog säkrast, men ju högre fart på luften desto högre temp på luften, dock samma effekt.

Har faktiskt funderat på detta själv, har dessutom oanvända tilluftskanaler till sovrummen.
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad fripes

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Central kyla, sprida via spiro
« Svar #4 skrivet: 20 juli 2009, 08:32:53 »
Jag har knåpat ihop ett eget spirosystem under försommaren och tycker väl att det har motsvarat förväntningarna hyfsat.Jag blåser upp luften från källaren via ett kylbatteri som ger uppskattningsvis 1.5kw med det så kyler jag 4st sovrum, hade under värmeböljan efter midsommar aldrig varmare än 22,23 ºC i sovrummen mot normalt 28,29 ºC vid läggdags.Det jag skulle ha gjort annorlunda idag är att haft 125mm rör in i sovrumstaket i stället för 100mm som jag har i dag då det blir lite för mycket oljud när man kör fläkten på max.Sedan kanske man skulle kunna montera dit ett batteri ihop med det befintliga för att öka effekten något. Mot slutet av värmeböljan så hade jag 15ºC i tillluften och 24ºC i källaren mot 19ºC normalt men tvätten torkade fort.Har 50 mm nätmatta på spiron och har ej sett till någon kondens ännu.
« Senast ändrad: 21 juli 2009, 09:19:29 av fripes »
Thermia villa classic 55 borra 130m kopplad till 210 liters elberedare  som matas via vvc .180m2 golvvärme därav 30m2 dåligt isolerat källargolv.Huset och instalation klart 2001 mälardalen.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Central kyla, sprida via spiro
« Svar #5 skrivet: 20 juli 2009, 10:45:37 »
Att köra ut kyla i oisolerade rör kräver att man håller reda på daggpunkten
hela tiden. Annars blir det kondens på utsidan rören så fort de passerar genom
ett område som gör att temperaturen på utsidan rören hamnar under daggpunkten.
Att bygga en anläggning som förutsätter "torr kyla" och sedan hoppas på turen är
förstås ingen bra idé.
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Central kyla, sprida via spiro
« Svar #6 skrivet: 20 juli 2009, 10:53:11 »
Eller...

helt enkelt en LL värmepump. En kvalitetsinverter Kostar inte  mer än ett par luftkonvektorer. Kyler utmärkt, avfuktar bra. Enkel rördragning. Ingen risk för kondens. Inga jättestora Spirorör.
 
Bra reserv under eldnings-säsongen om ordinarie uppvärmningssystem krånglar. (En lågpris LL on-off kostar mindre än en enda luftkonvektor.)
« Senast ändrad: 20 juli 2009, 10:58:14 av larryd »
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Central kyla, sprida via spiro
« Svar #7 skrivet: 20 juli 2009, 11:05:41 »
Helt rätt "larryd", men tyst blir inte det alternativet heller...

Då måste man jobba med en vätska som kylbärare. 4000 gånger mer
energi kan då transporteras i samma volym, vid samma temperaturintervall!!!
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!