Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dacia bil  (läst 5462 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
Dacia bil
« skrivet: 26 maj 2008, 23:28:07 »
hej
undrar om det finns nån här som testat en Dacia bil ?

släng gärna in en komentar om hur den är å hur ni upplevde bilen

det är ju en lågpris bil så jag räknar kallt med att det fattas elhissar centrallås ac mm
men det enda jag vill ha är faktiskt servo på bilen resten gör mig lika
diskuterade faktiskt detta med verkstad/bilförsäljare å han tyckte jag va skum som inte ville ha all lyx i bilen

då frågde jag bara ...hur ofta byter ni motor växellåda i bilarna ni servar ?
nästan alldrig blev ju svaret
å min nästa följdfråga va hur ofta repar ni centrallås,elhissar å ac anläggningar ?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dacia bil
« Svar #1 skrivet: 27 maj 2008, 08:07:32 »
Vi bilägare har testat den med ett rätt gott resutlat, bullrig, "billig" men i övrigt gedigen var deras uppfattning i grova drag.
Vad jag vet finns den inte till försäljning i Sverige ännu.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Virgin1

  • Tekniskt insatt nybörjare
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
SV: Dacia bil
« Svar #2 skrivet: 27 maj 2008, 08:26:46 »
Vi Bilägares bil är till salu på Tradera, se länken: Verkar vara ett OK köp till rätt pris.

http://www.tradera.com/Dacia_Logan_MCV_2007_Vi_Bilagares_projektbil-auktion-65444301
Nibe 1235-10 installerad i feb 08. 170 kvm boa fristående stenhus i Stockholm Tidigare totalförbrukning vattenburen elpanna ca 40000 kWh. Borrhål aktivt 180m 3 pers i hushållet.
En Panasonic E9CKP som stöttning i bottenvåning installerad 2005.
Förbrukning totalt inkl. HH el:
2005  41860kWh
2006  37680 kWh
2007  39619 kWh
2008  19565 kWh (Bergvärme mar-dec)
2009  16812 kWh Tillsats 172 tim, 3200 starter,4100 drifttimmar
2010  22233 kWh Tillsats 667 tim,2846 starter,4333 drifttimmar

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dacia bil
« Svar #3 skrivet: 27 maj 2008, 09:27:57 »
Mmm, men jag misstänker att Dr Chun-Lan skall ha fler än en till sitt företag.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Dacia bil
« Svar #4 skrivet: 27 maj 2008, 23:35:07 »
Mmm, men jag misstänker att Dr Chun-Lan skall ha fler än en till sitt företag.

hej
joo ska vi köpa så blir det nog 3-4 st i alla fall

synd att det inte finns nån billig pickup med dubbelhytt en sån är mer praktisk för oss

Utloggad MRLINDELL

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Uppsala/Bromma/Väddö
  • Antal inlägg: 183
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • BigÃ¥rden!
SV: Dacia bil
« Svar #5 skrivet: 28 maj 2008, 07:59:08 »
Blir det så mycket "billigare" med en billig bil. Prisskillnaden upp till något som inte står på verkstad så ofta är inte så stor och då kanske man även har bättre garantier. Peugeot Boxline är annars en väldigt enkel och bra bil med väldigt gott om plats.

Utloggad Yazzo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: Dacia bil
« Svar #6 skrivet: 28 maj 2008, 09:17:36 »
Var hittar du uppgifterna att den står på verkstad mer än någon annan bil??

Utloggad MRLINDELL

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Uppsala/Bromma/Väddö
  • Antal inlägg: 183
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • BigÃ¥rden!
SV: Dacia bil
« Svar #7 skrivet: 28 maj 2008, 10:35:42 »
Bilen består av ett hopplock av delar från europas mest felbefängda bilar, bara att kolla mot svensk bilprovnings register/tabeller.
Därför ger jag inte den några stora odds för min del.
Den kom ganska långt ner på listan ang. krocksäkerhet och det skall bli kul att se vilket betyg den kommer att få i ENCAP.
Men alla bilar startar ibland, rullar ibland och stannar ibland.
Om en "normbil" med mersmak tappar halva sitt värde efter ca 2 år/ 8.000 mil så torde en "lågpris" bil tappa ännu mera.
En bra bilkalkyl borde omfatta mera än t ex bara anskaffningsvärdet.
Därför tror jag att man skall hålla sin till en känd normbil med bra pris/prestanda för att få ut mest av bilköpet.
Smällen kommer när man beräknar restvärdet!


Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dacia bil
« Svar #8 skrivet: 28 maj 2008, 10:58:12 »
Bilen består av ett hopplock av delar från europas mest felbefängda bilar, bara att kolla mot svensk bilprovnings register/tabeller.
Därför ger jag inte den några stora odds för min del.
Den kom ganska långt ner på listan ang. krocksäkerhet och det skall bli kul att se vilket betyg den kommer att få i ENCAP.
Men alla bilar startar ibland, rullar ibland och stannar ibland.
Om en "normbil" med mersmak tappar halva sitt värde efter ca 2 år/ 8.000 mil så torde en "lågpris" bil tappa ännu mera.
En bra bilkalkyl borde omfatta mera än t ex bara anskaffningsvärdet.
Därför tror jag att man skall hålla sin till en känd normbil med bra pris/prestanda för att få ut mest av bilköpet.
Smällen kommer när man beräknar restvärdet!


En dyrare bil tappar nästan alltid mer i värde(i kronor, procent är inte intressant) samt kostar oftast mer i drift, ju fler parametrar som blandas in ju mer lär dom tala för Dacian rent ekonomiskt.
Att alltid köra nåt gammalt skrot för 10 000 är förmodligen alltid det bästa rent ekonomiskt.

Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Yazzo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: Dacia bil
« Svar #9 skrivet: 28 maj 2008, 11:23:41 »
Som vanligt finns det inget bevis för att denna bil skulle vara sämre än någon annan. Jag kan till viss del förstå dina farhågor gällande bilen men att degradera den till en verkstadsbil tycker jag är fel utan några som hellst bevis.
Jag tycker det är svårt att ha en åsikt om något jag inte har provat. Tycker många här på forumet borde vara lite mer försiktiga med sin negativa kritik då det skrivs mycket skit om märken gällande i princip allt här. Jag ser gärna att de som har erfarenhet av ev nya bilar, pumpar mm risar och rosar sånt som man har testat själva och har en erfarenhet av. Jag antar att många här är intresserade av att köpa (maskiner) billigare, vilket jag tycker att en del avskräcker folk som läser här från att göra, pga negativa omdömen, som det egentligen inte finns någon grund för att göra.

Utloggad MRLINDELL

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Uppsala/Bromma/Väddö
  • Antal inlägg: 183
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • BigÃ¥rden!
SV: Dacia bil
« Svar #10 skrivet: 28 maj 2008, 13:05:36 »
Jag jämförde den med en Peugeot Boxline för 139 papp, ingen dyr eller lyxigare jämförelse. Men betydligt mera plats 3 kmb!
http://www.peugeot.se/web/transport/images/trp_partner_box.jpg
Du får gärna ha din åsikt och uttrycka den, men jag har min (om Dacia tycker jag inte!) och det står jag för.
Jag är själv egenföretagare och behov av bil.

« Senast ändrad: 28 maj 2008, 13:08:40 av MRLINDELL »

Utloggad Yazzo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: Dacia bil
« Svar #11 skrivet: 28 maj 2008, 13:31:56 »
Självklart får du ha din åsikt! tycker bara att det är konstigt att du risar något du aldrig har provat.
DÃ¥ är det väl bättre att du rosar den bilen du föredrar och har erfarenheter av, samt  rekomenderar det som ett möjligt alternativ.
Detta kan man göra utan att klanka ner på dacian som du inte har någon erfarenhet av.

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Dacia bil
« Svar #12 skrivet: 28 maj 2008, 14:51:46 »
Hej

Nu undrar jag vilken erfarenhet Yazzo har av MrLindell eftersom han klankar på hans klankande.

MVH
Messer

Utloggad swepri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
    • Min syn pÃ¥ saken
SV: Dacia bil
« Svar #13 skrivet: 28 maj 2008, 15:15:55 »
Jag håller nog med Yazzo i det här fallet. Bidra med fakta och erfarenhet av de aktuella bilarna så hjälper det Dr Chunlan bättre. Jag råkar jämt ut för att "bilexperter" talar om exakt hur dålig min Prius är och kommer att vara om några år. Ingen av dem har vågat köpa något annat än Volvo eller Saab de sista 20 åren och vet troligen inte speciellt mycket om andra bilar när det kommer till kritan.

/Paj
1 1/2-plans putsad träkåk med källare utanför Motala. Byggår 1929. 92 + 40 kvadrat.
------------------------------------------------------------------
Förr i tiden:
CTC 1100 - Olja  1,8 kbm
HH+VV(sommar) 4400 kWh
------------------------------------------------------------------
Nuförtiden:
Nibe 1225-6 och 130m borra. Startat 24/4-08
Förbrukning VP efter 11 mån: 5338 kWh

Utloggad Yazzo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: Dacia bil
« Svar #14 skrivet: 28 maj 2008, 15:38:52 »
Hej

Nu undrar jag vilken erfarenhet Yazzo har av MrLindell eftersom han klankar på hans klankande.

MVH
Messer

Exakt samma erfarenhet som mr lindell har, alltså inget mer än det vi bilägare har skrivit om bilen. Lindell har dessutom inte presenterat någon slags fakta som skulle visa på motsatsen. Därför ifrågasatte jag hans negativa inlägg. Hoppas också att de personer som möjligtsvis kan sitta inne med någon slags information om denna bilen kunde presentera dessa här. Eller kom med förslag på bil som mrlindell även gjort som kanske kan hjälpa chunlan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!