Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Praktfiasko  (läst 1778 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hompen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
Praktfiasko
« skrivet: 27 december 2009, 20:19:11 »
häpp!
Nyligen installerat en innegivare till min HT+ E7. Skulle prova semesterfunktionen nu över jul då vi var bortresta 1 vecka. KOm precis hem till ett hus med 16.4 grader trots att det borde varit varmt sedan igår.
Sem. funktionen sattes på kl 12 00 den 21 dec, kl 03 den 22a har hög pressostat larmet löst ut. Drifttiden på pumpen under frånvaron är 0 tim och tillskottet har gått in 103 timmar, dvs enbart elpatrondrift. Elåtgång 720 kWh på husets elmätare. Inte riktigt vad jag hade tänkt mig.
Då jag kvitterade larmet startade pumpen omedelbart med tillskott trots att jag satt fördrööjningen på 240 min, efter ca 3 min stannar pumpen och larmar för hög pressostat igen. Pumpen kommer inte igång sedan och jag kan inte se det nya larmet loggat. Startar pumpen igen i meny 5 och den går nu sedan 1 timme.
Har nu detta problem något med min test av sem funktionen och någon missad instllning eller är det bara ett märkligt sammanträffande???
Har inga problem med vätskenivÃ¥ i expansionskärl eller bubblor i systemet, ska nu kolla filtret pÃ¥ kalla sidan enl rÃ¥den i instruktionsboken. 
Vet någon förresten hur sem.funktionstimern funkar? Startar sänkningen av tempen direkt då man startar funktionen och går till motsv tid x antal dygn senare eller går den från midnatt till midnatt.
Kom gärna med råd och tips. Bör jag kontakta en serviceman?

///HOmpen
Trähus fr -44 med IVT HT+E7 med 300/160vvb i Uppsala. 1 1/2 plan på 167 m2 (inkl utbyggnad på 40m2 m golvvärme)+ värmd källare på 80m2. Gamla radiatorer. Oisolerat men grävd och isolerad grund, 15 cm spån på vinden. Kopplade 2 glasfönster.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Praktfiasko
« Svar #1 skrivet: 28 december 2009, 17:12:17 »
Hej  hompen , hur har det gÃ¥tt sedan. GÃ¥r pumpen än, var det smuts i filter ?
Körde du gÃ¥ng i menyn  5.6 eller. Det var underligt fel, kunde det varit sÃ¥
att cp:n på kallasidan hade stått längre i samban under temp sänkningen och
hade  kärvat lite och gick inte i gÃ¥ng? Och sedan lossnade pÃ¥ andra försöket.
Annars är jag lite tveksam till semester sänkningar, för att pumpen sedan
behöver gå så länge att den behöver tillskotts el sen under temp höjningen.
Berätta gärna hur det gick och om du hittat något fel.

// Remo   

Utloggad Hasse G

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
SV: Praktfiasko
« Svar #2 skrivet: 28 december 2009, 18:02:27 »
Jag har testat semesterfunktionen och konstaterar att tillskottet går in för att höja tempen,inte mycket tillbesparing alltså,men hos mig funkade det utan anmärkning.
Jag kommer i fortsättningen inte att använda denna funktion.
Bosch 6kw,123m aktivt hål,170kvm, radiatorer,Uppsala
Nibe 730, 120kvm, Nyköping

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!