Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Utveckla egen bergvärmepump upp till 20kW  (läst 1439 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad VP mitt i Stan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Utveckla egen bergvärmepump upp till 20kW
« skrivet: 02 mars 2024, 15:33:49 »
Hej,
Lite sugen på att utveckla en egen frekvensstyrd bergvärmepump i segmentet upp till 20kW. Tror det finns en hel del kostnader och kapa på att rationalisera produktionen men också en hel del på onödiga komponenter = alla data i molnet eller på app/telefon.
Har in-house kunskap om all styr, regler, sensorer och radio (BLE/WiFi) (ESP32 eller STM32). Behöver någon som kan rita upp själva pump en i Solid-Works / Cad. Känner du dig manad eller känner du någon med kunskapen så kan vi väl ta ett förutsättningslöst snack  :)
Trevlig helg!

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Utveckla egen bergvärmepump upp till 20kW
« Svar #1 skrivet: 02 mars 2024, 15:44:00 »
Blir det inte onödigt dyrt och komplicerat att ha en microcontroller som kan hantera alla protokoll som behövs för ethernet, wifi, bluetooth eller vad du nu har tänkt dig för snitt mot moln eller mobiltelefon?
Och en molnbaserad produkt är ju helt värdelös om t ex internetförbindelsen är nere eller ägaren av molntjänsten behagar lägga ner verksamheten. I dessa dagar av cyberattacker kan man ju inte heller bortse från risken att drabbas av sådana.

Ska man ha någon form av internetförbindelse så bör den vara väl isolerad från värmepumpens styrsystem så att det inte finns någon fysisk möjlighet för en cyberangripare att t ex ändra inställningar, skriva sönder programvaran eller orsaka driftstörningar.

Det som kostar pengar i en bergvärmepump idag är inte styrsystemet utan det är kraftelektroniken samt det traditionella grovsmidet - kompressor, värmeväxlare, kopparrör, ventiler mm.

Ett annat gott råd innan du går för långt i projektet är att studera gällande föreskrifter för elsäkerhet, EMC mm grundligt, så du inte får problem på sluttampen när det är dags att få alltsammans testat av ett ackrediterat labb för CE-märkningen. För elsäkerhet är det väl EN 60335-1 kompletterad med 60335-2-40.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utveckla egen bergvärmepump upp till 20kW
« Svar #2 skrivet: 02 mars 2024, 16:15:09 »
Det med CE kan ni glömma. Hen vill bygga en VP för sig själv och då finns inget krav på CE. däremot om VP ska ut på marknaden är det en annan sak. Nu lite omständigt, men byggs den på plats hos en kund finns inget krav på  CE , hela VP byggs med CE-märkta detaljer
Ska man bygga någon VP själv så ska man utelämna allt det med en massa LULLULL ( elektronik ) och bara ha den nästan som en ON/OFF, det går även att få till varvtalsstyrd med lite styrning av en frekvensare och styra med 0 - 10 V från en liten box för ca 5000 kr. Det bästa är nog om ett sådant bygge får gå mot en tank.

Utloggad VP mitt i Stan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utveckla egen bergvärmepump upp till 20kW
« Svar #3 skrivet: 02 mars 2024, 18:01:20 »
Kul med lite feedback.
Jag menar kommersiellt. Vore kul.
När vi byggt tidigare så bygger vi robust. D.v.s. alltid 2 väger till monelt. Ungefär som ett brandlarm på en skola som inte får fallera. Då har vi en fast fiber uppkoppling mot internet och en trådlös 4G/5G backup. Skulle man tappa kontakten så kan man alltid komma åt allt lokalt via sin router. BLE funkar också alltid lokalt.

Har varit med och gjort en del CE märkt 230/400V. Yes, det är lite meck men inte omöjligt om man har kolla på skyddsavstånd, burst  m.m. Ofta säljer Copeland kompressor och varvtalsstyrning paket. Varvtalsstyrning är kanske inte det första man ger sig på.
 
I lite volym kostar kompressorn runt 5000kr och växelriktaren runt 3000kr. Var tar resten av pangrna vägen??

Någon som kan rita?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utveckla egen bergvärmepump upp till 20kW
« Svar #4 skrivet: 02 mars 2024, 19:31:27 »
Det är inte bara, men inte omöjligt, det som är att inte försöka snåla på växlarna som ska ha en dim som motsvarar vad en kompressor ger och behöver. Varvtalet är inga större problem med idag, tekniken är så hårfin, så att exakt varv kan alltid fås. Nu gäller det scrolltyper som dom kallas av olika fabrikat och uppbyggnad invändigt skiljer dig en hel del. Gamla hederliga bettan ( Mannerup kolv eller andra ) mår inget bra att variera. Kan gå mellan 40 och 60 Hz. Nu är det även så att dom andra har ett område där dom är mest effektiva. lindade för 50 Hz och där mest effektiva, men går att variera upp/ner. men då tappar dom en del och kontentan blir att varva lite till för att den effekt som behövs. Lite som Ebberöds Bank och Murphys lag.

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3577
  • Karma +2/-0
SV: Utveckla egen bergvärmepump upp till 20kW
« Svar #5 skrivet: 02 mars 2024, 20:04:43 »
Vilket område håller ni hus?
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 841
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Utveckla egen bergvärmepump upp till 20kW
« Svar #6 skrivet: 03 mars 2024, 05:57:22 »
Vet inte om varmvatten ligger inom området för tänkt förbättring?
Anser nog hur som helst att samtliga Sveriges värmepumpar är felkontruerade. De läcker för mycket varmvatten då tankarna är för stora och dåligt isolerade och det tar för lång tid att producera nytt och de tar onödig höjd i utrymme så att anslutningar fördyras.
Dessutom dyra, speciellt som fristående, vilket de då inte borde behöva vara.
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad VP mitt i Stan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utveckla egen bergvärmepump upp till 20kW
« Svar #7 skrivet: 03 mars 2024, 09:46:51 »
Hej, är i Stockholm men är flexibel
Vad är svaret på vv-problemen? Extern tank?

Folkpumpen 3-13kWh 69 900kr
All larm i mobilen
Inbyggd Wifi, BLE och Thread/Matter. 5G(LTE-M) som option.
Automatisk data från (Nordpool day-ahead)
Inb. laspelansering (min säkring går alltid när vi laddbox och Vp-elpatron går samtidigt)
Inb. avläsning av all elförbrukning, kompressor och pumpar
Inb. avläsning av all tillverkad energi värme och vv,
Enkel att dag och natt styra
4- trådlösa termostater, en på varje våning och en ute (15 år batteritid) 868MHz (Temp och fukt (kondensering), komfort kyl via golvet?)
Underordnad golvvärmestyrning/central för ställdon 8x24V med alla temperaturer samt läge på ställdon (variabla ställdon 0-10V?)
Enkel att styra mot extern slingtank (med dagens prisbild vill man väl tillverka primärt under 3-4 natt-timmar då elen är billig)
Kompressor på modul så man slipper riva pupen om den behöver bytas

Vad saknar ni på era pumpar i övrigt?

Inloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Utveckla egen bergvärmepump upp till 20kW
« Svar #8 skrivet: 03 mars 2024, 10:41:02 »
Hej, är i Stockholm men är flexibel
Vad är svaret på vv-problemen? Extern tank?

Folkpumpen 3-13kWh 69 900kr
All larm i mobilen
Inbyggd Wifi, BLE och Thread/Matter. 5G(LTE-M) som option.
Automatisk data från (Nordpool day-ahead)
Inb. laspelansering (min säkring går alltid när vi laddbox och Vp-elpatron går samtidigt)
Inb. avläsning av all elförbrukning, kompressor och pumpar
Inb. avläsning av all tillverkad energi värme och vv,
Enkel att dag och natt styra
4- trådlösa termostater, en på varje våning och en ute (15 år batteritid) 868MHz (Temp och fukt (kondensering), komfort kyl via golvet?)
Underordnad golvvärmestyrning/central för ställdon 8x24V med alla temperaturer samt läge på ställdon (variabla ställdon 0-10V?)
Enkel att styra mot extern slingtank (med dagens prisbild vill man väl tillverka primärt under 3-4 natt-timmar då elen är billig)
Kompressor på modul så man slipper riva pupen om den behöver bytas

Vad saknar ni på era pumpar i övrigt?

Kul att du har visioner!  tummenupp

Men är nog svårt att sälja några större volymer?
Möjligen kan du bli uppköpt om du har bra grejor, smarta lösningar och mycket gimmicks.

Jag personligen är väldigt märkesbunden m.a.p reservdelar och reparationskunskap när jag köper något dyrt såsom bil (Volvo) eller värmepump (Mitsubishi, Nibe).

Ser en del här på forumet, som köper kinapumpar, (Sum-Ting-Wong, Who-Lee-Fak osv) visst, de kostar halva priset, men går sönder efter ett par år, och då finns oftast inga reservdelar, och ingen hjälp att få på forumet, och ingen som kan/vill skruva.

Kostar din pump 70000kr, och en likvärdig märkespump 100 000kr, och de har samma prestanda på papperet, men din har mer tekniskt lull-lull, så kommer jag personligen välja det trygga, men dyrare alternativet.

Vet ej hur installatörer resonerar? De vill ju tjäna kosing, så där kanske du har ett övertag?

Vad jag saknar på min värmepump?
● Möjlighet att docka solfångare/solceller till värme/varmvatten.
● Solcellsintegrering så kompressorn varvar på så mycket som solcellerna förmår för stunden att producera.
● Smart loggning av parametrar som säger om något är fel, eller på väg att bli fel, ger åtgärdsförslag, tester man kan göra, m.m
● Möjlighet att se, och auto-tweaka flöden/varvtal/dT så att maximal COP uppnås. Lite som "automatic overclock" på PC.
● En chat-bot-support där man kan ställa frågor kring felsökning/drift/optimering, och där obesvarade frågor går till teknisk support som faktiskt har djupa kunskaper om produkten.

Kämpa på, you can do it!   8)
« Senast ändrad: 03 mars 2024, 11:00:10 av kWhalp »

Utloggad VP mitt i Stan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utveckla egen bergvärmepump upp till 20kW
« Svar #9 skrivet: 03 mars 2024, 11:21:17 »
Kul med så mycket feedback
Självklart ska pumpen vara byggd inom EU. Bara högkavitiatavia komoneter som Copeland, Danfoss på kompressor sidan och Alfa Laval som plattvärmeväxlare bra kvalite på alla motorventiler. Inga ockerpriser på reservdelar och allt ska man i princip kunna byta själv,

Bra idé att kunna koppla solceller direkt på frekvensstyrning. Tror mer på det än vakumrör på grund av den meckiga inflationen.
Det finns frekvensstyrning till kompressorer som man kan koppla DC 48 Volts solceller på till direkt (då slipper man en dyr växelriktare till)
https://usfull.com/how-to-choose-the-best-solar-pump-inverter-for-your-needs/

Räknade lite snabbt. 5-6m2 solceller (3 panaler) skulle ge dig gratis varmvatten halva året. Bra paneler kostar idag 3kr/w så den investerings skulle vara 3x1500w=4500kr. Den investeringen har man tillbaka på något år.

Inloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Utveckla egen bergvärmepump upp till 20kW
« Svar #10 skrivet: 03 mars 2024, 11:40:33 »
Kul med så mycket feedback
Självklart ska pumpen vara byggd inom EU. Bara högkavitiatavia komoneter som Copeland, Danfoss på kompressor sidan och Alfa Laval som plattvärmeväxlare bra kvalite på alla motorventiler. Inga ockerpriser på reservdelar och allt ska man i princip kunna byta själv,

Bra idé att kunna koppla solceller direkt på frekvensstyrning. Tror mer på det än vakumrör på grund av den meckiga inflationen.
Det finns frekvensstyrning till kompressorer som man kan koppla DC 48 Volts solceller på till direkt (då slipper man en dyr växelriktare till)
https://usfull.com/how-to-choose-the-best-solar-pump-inverter-for-your-needs/

Räknade lite snabbt. 5-6m2 solceller (3 panaler) skulle ge dig gratis varmvatten halva året. Bra paneler kostar idag 3kr/w så den investerings skulle vara 3x1500w=4500kr. Den investeringen har man tillbaka på något år.

Skissar redan på DC-värmning av elpatron i garaget (golvvärme).
Har fått pris om 1150kr/415W-modul, och tänker mig 6 moduler => 230 Vdc & 2.5 kWp, mars-oktober-uppvärmningen är tryggad. Ca 2000 kWh/år, betongplatta som "buffertank".

Jag vet inte om jag menade solcells-direktdrive av kompressor, utan snarare så att kompressorn var 5 minut justerar upp/ned frekvensen utifrån medeleffekten på panelerna. Är rädd att snabba solväxlingar på panelerna skulle ge kompressorn tuppjuck.  Sc:,h


Utloggad VP mitt i Stan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utveckla egen bergvärmepump upp till 20kW
« Svar #11 skrivet: 03 mars 2024, 12:08:47 »
Smart, man missar kompressor effekten men å andra sidan så blir en kwh så billig så det spelar mindre roll. Man borde ju kunna köra DC direkt på standard självbegränsande värmekablar. Verkar funka men finns en del utamningar:
https://electronics.stackexchange.com/questions/392015/can-i-use-dc-to-drive-underfloor-heating-wire

Om vi säger ett 1kW paneler kostar 3000kr och dessa ger c:a 800 kWh per år med degradering.
Det blir det 33öre/kWh med 6% ränta med i kalkylen.

Utloggad VP mitt i Stan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utveckla egen bergvärmepump upp till 20kW
« Svar #12 skrivet: 03 mars 2024, 12:10:16 »
Smart, man missar kompressor effekten men å andra sidan så blir en kwh så billig så det spelar mindre roll. Man borde ju kunna köra DC direkt på standard självbegränsande värmekablar. Verkar funka men finns en del utamningar:
https://electronics.stackexchange.com/questions/392015/can-i-use-dc-to-drive-underfloor-heating-wire

Om vi säger ett 1kW paneler kostar 3000kr och dessa ger c:a 800 kWh per år med degradering.
Det blir det 33öre/kWh med 6% ränta med i kalkylen.

Kanske bättre och hålla sig till vattenburet och DC patron som du säger

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3577
  • Karma +2/-0
SV: Utveckla egen bergvärmepump upp till 20kW
« Svar #13 skrivet: 03 mars 2024, 12:32:48 »
Min första tanke kring solanvändningen var om någon form av möjlighet (kompressor eller elpatron) till upptappning av varmvatten finns så kan den ladda vid detekterad försäljning av el, balansera där så man slutar sälja så mycket det går. Så helt standard installation egentligen förutom från VR till VP.

Osäker på om separata elsolvärmepumpspaneler är lönsamt jämfört med anläggning som tar hela huset pga varmvatten är inte dyrt och lagringsförmågan minimal.

Var ligger break even försäljningspris på el jämfört med nyttan elpatronspetsa varmvattnet från 60 till 95 grader? Köra kompressor mellan 45-60 grader på vattnet är ju fint, men det är inte mycket lagrad energi.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Inloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Utveckla egen bergvärmepump upp till 20kW
« Svar #14 skrivet: 03 mars 2024, 12:43:00 »
Kanske bättre och hålla sig till vattenburet och DC patron som du säger


Ja, DC-paneler för 1150kr/st, och befintlig billig 230VAC-patron.

Men nu ska jag inte kapa din tråd :)

Har du nån kalkyl på vad högkvalitetsdelarna du nämnde kostar?

Annars tänker jag såhär:

180L kvalitetsberedare kostar ju ett par tusen, sen trevägsventil 1000kr, rör/kopplingar, 2000kr
och pumpar, 3000kr
Elpatron 1500kr
Kinachassi 5000kr

Färdig "Kylmodul" 40000kr (kraftig inverterkompressor, kondensor/förångare)

Elektronik 10000kr
Eldragning 2000kr

Plock, Montering, packning, 8h? 2000kr

Ja, jag kommer inte under 70kkr även om jag skissar och (kill)gissar hejvilt med låga inköpsvolymer, (eller ska jag säga att jag använt marknadspriser för slutkund som hittats på nätet)?

Utloggad VP mitt i Stan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utveckla egen bergvärmepump upp till 20kW
« Svar #15 skrivet: 03 mars 2024, 13:03:51 »

Ja, DC-paneler för 1150kr/st, och befintlig billig 230VAC-patron.

Men nu ska jag inte kapa din tråd :)

Har du nån kalkyl på vad högkvalitetsdelarna du nämnde kostar?

Annars tänker jag såhär:

180L kvalitetsberedare kostar ju ett par tusen, sen trevägsventil 1000kr, rör/kopplingar, 2000kr
och pumpar, 3000kr
Elpatron 1500kr
Kinachassi 5000kr

Färdig "Kylmodul" 40000kr (kraftig inverterkompressor, kondensor/förångare)

Elektronik 10000kr
Eldragning 2000kr

Plock, Montering, packning, 8h? 2000kr

Ja, jag kommer inte under 70kkr även om jag skissar och (kill)gissar hejvilt med låga inköpsvolymer, (eller ska jag säga att jag använt marknadspriser för slutkund som hittats på nätet)?

Du får gärna kapa tråden!
Vad tror du om dessa kompressorer? Dom säljs med VFD som tillval om man vill. Allt vilket effekt man vill ha ut styrs med 0-10V.
https://www.copeland.com/documents/copeland-scroll-xhv-variable-speed-matched-ed3-inverter-drives-en-gb-4846118.pdf
Kompressor och VFD är under EUR 1000. Den funkar med R454B vilket jag tror är standard nu. I stora volymer är kompressor och VFD runt EUR500-600. Denna VRF har ingen DC input utan är bara 3P AC.
Någon som vet vad Nibe kör i sin S1256?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utveckla egen bergvärmepump upp till 20kW
« Svar #16 skrivet: 03 mars 2024, 13:06:09 »
Nu har jag inte dom visionerna ni har, men det blir att tänka till en del. Det ska vara enkla system och inte trassla till det med massor av elektronik. Att frekvensa en kompressor mot enbart värme är ingen månresa, men att gå över till att göra VV av högre temp blir lite annat.
Att använda solceller för kompressorn är i mina ögon inte bra, den kan få hicka. Däremot så kan man värma VVB eller tank med dom. Finns det det inget hål för patron i en tank. går det att sätta en patron på utsidan, ( kassett )med rör ( 28 mm )  mellan botten och toppen, det blir då självcirk 

Utloggad Bobone

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 170
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utveckla egen bergvärmepump upp till 20kW
« Svar #17 skrivet: 03 mars 2024, 13:23:13 »
Jag tror att mervärde skulle finnas i att bygga en arkitektur som upplevs som helt modulär.
Analogin med ”wintel” (Microsoft & Intel).

Plocka sedan ihop ett högkvalitativt standardpaket till lägsta pris, kanske 70 KSEK i eget namn, men låt all möjlig expansion möjliggöras och dokumenteras i en miljö med sk. öppen källkod. Ungefär som ”builder communityn” för 3D tryck.

All mjukvara, reglering, mm skall vara öppen källkod.

Inta även rollen som källkodsgarant såsom exvis RedHat haft inom Linux.
Därmed kan man även sälja till ickenördar.
« Senast ändrad: 03 mars 2024, 13:26:52 av Bobone »
Thermia Atlas 18 Duo med 3 borrhål (2*100m + 1*170m).
Stort hus i tre plan + källare från 1929. 70/30 radiator/golvvärme samt omfattande varmvattencirkulation.
Tidigare 40 MWh med Thermia Villa från ’97 + el VVB/VVC, taktar nu mot 25 MWh… :-)
Husautomatisering med VeraPlus och HomeSeer.

Utloggad VP mitt i Stan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utveckla egen bergvärmepump upp till 20kW
« Svar #18 skrivet: 03 mars 2024, 14:48:17 »
Min första tanke kring solanvändningen var om någon form av möjlighet (kompressor eller elpatron) till upptappning av varmvatten finns så kan den ladda vid detekterad försäljning av el, balansera där så man slutar sälja så mycket det går. Så helt standard installation egentligen förutom från VR till VP.

Osäker på om separata elsolvärmepumpspaneler är lönsamt jämfört med anläggning som tar hela huset pga varmvatten är inte dyrt och lagringsförmågan minimal.

Var ligger break even försäljningspris på el jämfört med nyttan elpatronspetsa varmvattnet från 60 till 95 grader? Köra kompressor mellan 45-60 grader på vattnet är ju fint, men det är inte mycket lagrad energi.

En isolerad betong-tank på 5-6m2 under huset håller nog i alla fall en 250kWh. Räcker nog bra för att plana ut under vår och höst.

Utloggad VP mitt i Stan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utveckla egen bergvärmepump upp till 20kW
« Svar #19 skrivet: 03 mars 2024, 15:27:43 »
Skissar redan på DC-värmning av elpatron i garaget (golvvärme).
Har fått pris om 1150kr/415W-modul, och tänker mig 6 moduler => 230 Vdc & 2.5 kWp, mars-oktober-uppvärmningen är tryggad. Ca 2000 kWh/år, betongplatta som "buffertank".

Jag vet inte om jag menade solcells-direktdrive av kompressor, utan snarare så att kompressorn var 5 minut justerar upp/ned frekvensen utifrån medeleffekten på panelerna. Är rädd att snabba solväxlingar på panelerna skulle ge kompressorn tuppjuck.  Sc:,h
Kör man solceller direkt till frekvensstyrningen så ska man nog ha lite LFP batterier också. Så man kan växla mellan AC och DC. Först lagrar man i batteriet så man har till någon timmes körning i alla fall på lägsta varvtalet.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Utveckla egen bergvärmepump upp till 20kW
« Svar #20 skrivet: 03 mars 2024, 22:11:45 »
Man kan ju också tänka sig supercap som kortsiktig buffert för DC-mellanledet. Solcellerna är ju en rätt högohmig och "vek" energikälla, som nog inte klarar att ge tillräcklig toppström för att t ex dra igång en kompressor som har stått stilla en stund och kärvar lite i starten eller måste starta mot tryck.

Och jag tror fortfarande man ska tänka sig för flera gånger extra när det gäller hur uppkopplad värmepumpen ska vara, inte bara med tanke på att den lokala internetuppkopplingen lägger av utan även risk för hackning och sabotage eller att den molntjänst man anlitar får tekniska problem eller läggs ner utan förvarning.

En sak till som är värd att tänka på är att välja stabil teknik som kommer att gå att köpa i många år framöver, så man slipper stå med skägget i brevlådan när någon nyckelkomponent man har hängt upp konstruktionen på plötsligt inte längre tillverkas. Ta en funderare på tidsspannet - hur lång tid tar det från idag tills produktionen beräknas starta, hur länge ska värmepumpen vara i produktion i stort sett i oförändat utförande innan det är dags att ersätta den med en ny generation, hur länge ska nyckelkomponenter gå att köpa som reservdelar på öppna marknaden utan att man själv måste ligga på reservdelslager?
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Utveckla egen bergvärmepump upp till 20kW
« Svar #21 skrivet: 04 mars 2024, 07:39:19 »
Med min erfarenhet från att ha utvecklat och tagit Logger 3030 och Logger 1010 till marknaden så skulle jag aldrig ge mig in i ett projekt som det där.
Bara verktygstillverkningen för att bygga en "snygg maskin" som folk alls vill ha in i kåken kan nog gå på en miljon, design, verktyg, tester och justeringar.
Lägg till detta alla tester och godkännanden som krävs så blir det mångmiljonkostnader innan du sålt din första värmepump.
Sen ska ju någon tillverka den, ska du göra det i egen regi så krävs industrilokal, anställda, med förmåner, och allt som det för med sig.
Om du inte tänkt tillverka den själv så får du nog lägga på minst 40% på alla ingående varukostnader som ersättning för att få den monterad, det företaget ska ju också tjäna pengar.

Vi köper in bergvärmepumpar för typ 60 - 80 000 kr exkl moms (om vi skulle vilja, vi säljer inte den typen av pumpar) så frågan är hur stora marginaler det finns att kapa om man vill tjäna pengar på sista raden.
En sak till är ju att de stora tillverkarna kan sänka sina priser mer än du kan om de skulle känna sig nödgade, för de har förstås lägre inköps och tillverkningskostnader än du har.
Eller så köper dom upp dig, om du börjar ta nämnvärda delar av marknaden.
Det skulle väl möjligen vara det mest lyckade som kan komma ut ur ett projekt som detta.

Det jag tror möjligen skulle kunna gå, det vore att göra en ful, enkel fyrkantig låda med kompressor och värmeväxlare som man styrde start/stopp på via en potentialfri kontakt.
Tänk prefabricerade lådor för ventilationsaggregat och sånt, de bör finnas att köpa färdiga i olika mått.
Den kan sedan säljas till hempulare som kan bygga sin egen VVB och koppla ihop allt till ett fungerande system, med antingen en enkelt, eller mer avancerad styrning som tillval.
I princip är det inga problem att styra värmen inne med en vanlig mekanisk rumstermostat, men det går förstås hitta billiga smartare lösningar också, eller i vart fall någon form av digital termostat som man kan konfigurera med min och maxtider, och som kan gå till/från baserat på bara någon tiondels grad när.

Den skulle vara enkel att designa, enkel att få godkänd, enkel att tillverka, och enkel att sälja.

Ska man verkligen kunna konkurrera med industridesignade värmepumpar från tillverkare med tiotals år av erfarenheter så ska man nog vara en riktig stjärna, eller köra med tveksamma metoder, liknande vad man gör i Kina.
Men ingenting är omöjligt, och då och då kommer det ju fram nya stjänor på marknaden, så man ska aldrig säga aldrig.

Det jag menar är att det finns gott om avancerade snyggpumpar från både stora och små tillverkare, men det billiga fula saknas, och då kanske det är det det kan finnas en öppning i marknaden.  dontknow
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Bobone

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 170
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utveckla egen bergvärmepump upp till 20kW
« Svar #22 skrivet: 04 mars 2024, 09:35:11 »
Ful och ful… Ett snyggt skåp borde väl inte vara något problem? Skåpet borde man nog också fokusera på så att frugan gillar det som mannen kommer ägna flera månader att pula med. 😂

Är inte hanteringen av gasen huvudskälet till att dessa apparater är mycket dyrare än de borde vara? Att löda och hantera gas begränsar starkt för många.

Den som löser lödproblematiken och gashanteringen kan nog revolutionera branschen.
Tänk er en maskin såld som byggsats? Platta paket!

För några år sedan fyllde jag på gas i luftkonditioneringen på bilen. Sparade massvis på det. Köpte ett kit på nätet.
« Senast ändrad: 04 mars 2024, 09:41:10 av Bobone »
Thermia Atlas 18 Duo med 3 borrhål (2*100m + 1*170m).
Stort hus i tre plan + källare från 1929. 70/30 radiator/golvvärme samt omfattande varmvattencirkulation.
Tidigare 40 MWh med Thermia Villa från ’97 + el VVB/VVC, taktar nu mot 25 MWh… :-)
Husautomatisering med VeraPlus och HomeSeer.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Utveckla egen bergvärmepump upp till 20kW
« Svar #23 skrivet: 04 mars 2024, 09:59:54 »
OK, ett snyggt skap ska ha en designad front med både plåt, plast och glas i sig, skåpet i sig ska tåla väta, fukt och kondens utan att rosta sönder, och så ska den vara tyst som en mus.
Du kan väl fundera en stund över vad som skulle krävas för att designa, göra prototyper, hitta tillverkare av de olika delarna som skåpet och höljet ska bestå av, se till att alla delar från olika tillverkare håller hög kvalitet, samma färg, plasten ska vara UV-resistens så den inte gulnar eller spricker sönder - bara en plastdetalj kräver årtionden av erfarenhet för att få till på ett bra sätt så du måste verkligen lita på att den som hjälper dig designa det också är seriös och erfaren så du inte blir pålurad något som ser gammalt och sprött ut efter 1 år.
Visst, det kan gå få det gjort billigt i Kina, men då kommer det med alla problem jag räknade upp ovan, och ett gäng jag inte ens tänkt på.
Möjligen måste man själv dessutom åka dit när prototyperna byggs för att utvecklingen inte ska ta månder och är med varuprover som skickas runt halva jordklotet flera gånger innan man är nöjd.
Som sagt, jag har gått igenom allt det där med våra loggrar och det tar en evinnerlig tid, även på en sån liten skitsak som en datalogger.
Nu har jag ju ingen aning om vem som startat denna tråd, hen kan ju ha hinkvis av erfarenheter av att ta produkter till marknaden, med ett väl utbyggt kontaktnät som kan sy ihop det där på 1 år eller 2, men normalt så skulle jag nog gissa att det är minst 3 år innan man kan ta en sådan produkt till marknaden.
Och då ligger man miljoner på det röda innan man ens sålt sin första maskin.

Möjligen kan man ju hitta tillverkare som redan har färdiga skåp som andra använder, och bara ändra färg eller någon liten designändring, det är ju kanske möjligt, men ska du göra ett skåp för kompressormodul, VVB, och all elektronik så krävs det många olika kompetenser som ska vara inne och peta på designen, du behöver plastbrickur, skruv, bult, gångjärn, dinskenor, plastlister, justerbara fötter, produktetiketter som genereras automatiskt i takt med produktionen, det är 1000 saker på ett järnspett brukar man ju säga, och just skåpet tror jag kan vara en av de stora utmaningarna med detta projekt.
« Senast ändrad: 04 mars 2024, 10:05:28 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utveckla egen bergvärmepump upp till 20kW
« Svar #24 skrivet: 04 mars 2024, 11:00:10 »
Inte fel det du skriver Rickard, med tanken av att skapa en enklare VP som är enkel att koppla in. är den inte tillräckligt billig så sitter man på minussidan innan start. Tänker lite på att det finns hela kylmoduler som kan användas kanske. Men kanske lite dyra då annan ska ha en del profit på delarna. Som det skrevs tidigare i tråden, så är det inte någon stor kostnad med delar i påse. Kompressor/växlare och lite annat. Kanske runt 25 000 kr. Men det ska sättas ihop till en enhet och styras  i en låda och tilltala någon kund. Kan då kopplas in av kleti och preti, då allt är färdig modul och blir som en Monoblock.
Att bygga för eget bruk är nog inte fel och det med gasen, som en del tillverkare av VP numera går över till Propan för att kringgå allt som har med miljö att göra, kan göras av nästan vem som helst, som har kunskap om kompressorers drifttillstånd.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Utveckla egen bergvärmepump upp till 20kW
« Svar #25 skrivet: 04 mars 2024, 12:53:05 »
En enkel, ful och billig värmepump med bra grejor i sig borde gå beställa från Kina.
I princip bara kika runt vad som finns, kontakta dem och kräva att alla komponenter ska vara av topp-kvalitet så får man ett pris på det.
Du kan säkert få den CE-märkt också, om den stämmer med kraven är en annan femma.
Greven1 har väl redan gjort det där ett par gånger så vitt jag vet, så om någon kunde hjälpa till så är det väl han, om han är intresserad.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Utveckla egen bergvärmepump upp till 20kW
« Svar #26 skrivet: 04 mars 2024, 13:01:22 »
Åtminstone förr fanns det ju slavpumpar utan styre, typ den Stiebel-Eltron jag har men utan styre, eller Viessmann. Borde väl finnas liknande nu, där det mekaniska är fixat?
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Utveckla egen bergvärmepump upp till 20kW
« Svar #27 skrivet: 04 mars 2024, 14:33:21 »
25 000 för en 7 kW värmepump, med styrning: https://www.aliexpress.com/item/1005005477211092.html?spm=a2g0o.productlist.main.3.2474422881HEfr&algo_pvid=1b14427d-374e-4bd1-99a0-88dddb77f2db&algo_exp_id=1b14427d-374e-4bd1-99a0-88dddb77f2db-1&pdp_npi=4%40dis%21SEK%2125203.25%2125203.25%21%21%2117134.58%2117134.58%21%402103892f17095589386318204eec10%2112000033239331601%21sea%21SE%21124125611%21&curPageLogUid=wn3ax9KYD8hn&utparam-url=scene%3Asearch%7Cquery_from%3A

Finns större också, behöver inte vara mer än så.
Jag gissar att det är nåt sånt trådstartaren menar, att grejerna ju inte är så dyra.
Men där finns inga cirkpumpar, ingen vattentank, inga ventiler, ingen isolering, ingen design - och så vidare.

Det man skulle kunna fundera på om man hade en gammal on/off-värmepump som havererade vore ju dock att köpa nåt liknande och docka ihop med gamla värmepumpen, bara låta allt styras av elektroniken i gamla värmepumpen istället.  dontknow
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!