Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe 1245 , Officiell trÃ¥d.  (läst 529889 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #1230 skrivet: 26 januari 2018, 08:10:29 »
Det där med korta varmvattenkörningar och ingen värme till huset skulle kunna bero på att växelventilen inte växlar som den ska, den TROR den värmer huset, men den värmer egentligen beredaren - och då kan den stänga av sig fort. (Stannar på driftpressostat).
I övrigt är det där inget jag någonsin tidigare hört talas om, att det skulle bli sådana avlagringar i (eller utanpå?) slingan att värmen i beredaren inte fungerar.
Mer vanligt är att det är problem med luft i slingan.
Speciellt om det är 10 eller 12 kW modellen så kan det vara känsligt, att den löser ut på driftpressostaten innan vattnet egentligen är varmt.
Riktigt hur det skulle kunna göra att elpatron inte fungerar för legionella förstår jag dock inte, om det inte är så mycket luft att elpatron löser ut på överhettningsskyddet, vilket iofs inte är omöjligt.
Har du provat återställa elpatron?
Exakt vad larmar den för när det gäller elpatron?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #1231 skrivet: 26 januari 2018, 18:44:46 »
löser den på tb så får du ett larm (har jag för mig)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #1232 skrivet: 26 januari 2018, 19:36:42 »
Det syns troligtvis i loggen vad som är fel men tror inte det stämmer det som installatören påstår i alla fall om det inte var en missuppfattning.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Oinas

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #1233 skrivet: 29 januari 2018, 19:22:32 »
Nu är det filmat i vvb. Där fanns ingen kopparbeläggning som påstods, men däremot gott om något gulgrönt som ser ut som typ humus/alger. Fick upp en prov och har kontaktat kommunen som står för vattenledningarna så dom ska analysera vidare vad det.är för typ av gegga och var den kommer ifrån. Blir tvätt av vvb och ev installation av sk björnfilter på inkommande vatten.

Gäst

  • Gäst
Gäst
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #1234 skrivet: 29 januari 2018, 20:23:42 »
Hur går tvätten till? Jag har ett liknande problem.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #1235 skrivet: 30 januari 2018, 10:09:40 »
Humus och alger finns i alla kommunala vattensystem, speciellt de som har ytvatten som källa till sitt vatten.
Det är svårt att komma ifrån.
Tror det blir svårt att vältra över detta på Kommunen, känns som att Nibe inte har dimensionerat slingan med tillräcklig höjd taget för detta fenomen som finns överallt.
Kanske kan man minska problemen med tillväxt genom att inte låta vvb bli lika kall innan värmen startar igen, ju lägre temp desto mer tillväxt får man i beredaren.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

B3ngt

  • Gäst
B3ngt
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #1236 skrivet: 10 februari 2018, 10:07:36 »
Hej!

Jag har en Nibe F1245-8 som matas av en 550m Jordvärmeslinga. Pumpen värmer på en villa på 128kvm(Radiatorer) samt en konvektor i ett garage på 40kvm(enbart 13grader börvärde). Bor i Småland. huset byggt -84 väl isolerat både uppåt och utåt, 3-glas på alla fönster.
Jag har satt in inomhusgivare, den med displayen RMU 40.

nu till mitt dilemma, jag vill kunna ställa börvärdet på RMU40:n och sedan vill jag att pumpen ska försöka hålla denna temperaturen, så som det är nu så är mitt börvärde satt till 21grader men vi har bara en snitttemp på 18,6 de senaste månaderna, det är sällan tempen går över 20grder.
Jag har ställt in kurvan enligt mitt område och jag har även ställt in så man ska styra med inomhusgivare.

Är det någon som har några tips eller några ideer på vad jag kan göra? eller rent av tips på inställningar som jag sak använda?

Utloggad JNF

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: skellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #1237 skrivet: 10 februari 2018, 10:53:57 »
Skulle börja med att avaktivera rmu40 sen höja kurvan så du har 21grader inomhus vid olika utomhus temperaturer.(obs vänta ett dygn efter varje justering så tempen hinner stabilisera sig) ..
När du lyckas få rätt kurva och kurvförskjutning för att hålla 21 grader inomhus.....Först då aktiverar du rmu40. Och det finns även en faktor du kan ställa in mellan 1-6 som bestämmer hur mycket rumsgivaren tillåts påverka vid över respektive undertemp.
« Senast ändrad: 10 februari 2018, 13:21:43 av eba »
Nibe 1255-16 installerad 2015-08. 2x600m markslinga. 250m2 timmerhus byggt 1897.....Skellefteå...sektions+treradiga radiatorer+aermec fläktkonvektor.ingen tank/bypass.
LL Fujutsi Nocria LBC14 för kyla sommartid.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #1238 skrivet: 10 februari 2018, 13:10:43 »
Hej!

Jag har en Nibe F1245-8 som matas av en 550m Jordvärmeslinga. Pumpen värmer på en villa på 128kvm(Radiatorer) samt en konvektor i ett garage på 40kvm(enbart 13grader börvärde). Bor i Småland. huset byggt -84 väl isolerat både uppåt och utåt, 3-glas på alla fönster.
Jag har satt in inomhusgivare, den med displayen RMU 40.

nu till mitt dilemma, jag vill kunna ställa börvärdet på RMU40:n och sedan vill jag att pumpen ska försöka hålla denna temperaturen, så som det är nu så är mitt börvärde satt till 21grader men vi har bara en snitttemp på 18,6 de senaste månaderna, det är sällan tempen går över 20grder.
Jag har ställt in kurvan enligt mitt område och jag har även ställt in så man ska styra med inomhusgivare.

Är det någon som har några tips eller några ideer på vad jag kan göra? eller rent av tips på inställningar som jag sak använda?
Det finns ingen kurva som är för ditt område du ska ha rätt kurva efter ditt hus och det görs enklast utan innegivare. Man kan inte få vp att styra med innegivaren den styr mest med utegivaren och sen rättar innegivaren till ev felaktigheter så kurvan ska vara rätt annars funkar det inte bra.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #1239 skrivet: 12 februari 2018, 08:00:22 »
Det finns 3 justeringar du skall göra:

1. Stäng av rumsgivarpåverkan och justera in så du får rätt kurva, du behöver troligen höja kurvan med 2 steg, t.ex. från 5 till 7 för att så 2-3 grader varmare inne. Vilken kurva har du nu?

När kurvan är rätt skall du:

2. Aktivera rumsgivaren

3. Justera hur stor påverkan du vill att rumsgivaren skall ha, men hög rumsgivarpåverkan så får du en rumstemp som ligger närmare det du ställt in på din rumsgivare, men du riskerar även att snabba upp regleringen så mycket att du får onödigt många start och stopp på värmepumpen. (Den känner små förändringar i innetemp och drar upp/ned börvärdet rejält, vilket triggar start/stopp på kompressorn i onödan)

För att veta när du har rätt kurva och en bra rumsgivarpåverkan kan man räkna antalet starter/dygn när utetempen ligger på -5 till 0 grader ungefär (då startar/stoppar normalt en värmepump som mest).
Man behöver inte ha mer än ca 12 starter/dygn för att huset skall ha en jämn innetemp.
Har du  mer än 30 starter/dygn sÃ¥ anser jag att du har för mÃ¥nga starter, för mÃ¥nga starter kan bero pÃ¥ för hög rumsgivarpÃ¥verkan.

Mitt råd är alltså att höja kurvan med ett par snäpp och ställa rumsgivarpåverkan på 2-3.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Thorsvensson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #1240 skrivet: 06 oktober 2018, 11:52:47 »
Nu har min Nibe 1245 gått i några år utan problem. Jag funderar dock på en sak.
DT VB ligger på just över 7 grader med CP på 99-100%.

Vad är effektivast:
1 Att öka värmekurva för att sänka hastighet på CP
2 Att öppna upp i radiatorer osv för att sänka DT och hastighet på CP
3 Sänka hastighet på CP/ Öka önskat DT
4 Låta pumpen vara, det fungerar som det är.

Pumpen går för övrigt på grundvatten via värmeväxlare och värmer ett hus med blandat radiatorer och golvvärme samt ett garage via kulvert och värmeväxlare styrd av Nibens automatik.
NIBE 1245 kopplad till värmeväxlare som värms av bäckvatten (grundvatten)
Lättbetongshus byggt 1959 med radiatorer.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #1241 skrivet: 06 oktober 2018, 12:04:04 »
Att ha bra flöde och öppna termostaterna på radiatorerna brukar sägas vara det viktigaste. Samtidigt ska värmekurvan vara så låg som möjligt. Blir det för varmt i t.ex. sovrum får man strypa med termostaten där om det inte går att dra ner flödet i den radiatorn.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Thorsvensson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #1242 skrivet: 06 oktober 2018, 12:58:37 »
Så långt är jag med.
temperaturerna i respektive rum är ok och DT över radiatorer osv är ca: 7 grader.

"Problemet" är att CP ligger på 99-10% (OM det nu är ett problem?)
NIBE 1245 kopplad till värmeväxlare som värms av bäckvatten (grundvatten)
Lättbetongshus byggt 1959 med radiatorer.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #1243 skrivet: 06 oktober 2018, 19:11:10 »
Nu har min Nibe 1245 gått i några år utan problem. Jag funderar dock på en sak.
DT VB ligger på just över 7 grader med CP på 99-100%.

Vad är effektivast:
1 Att öka värmekurva för att sänka hastighet på CP
2 Att öppna upp i radiatorer osv för att sänka DT och hastighet på CP
3 Sänka hastighet på CP/ Öka önskat DT
4 Låta pumpen vara, det fungerar som det är.

Pumpen går för övrigt på grundvatten via värmeväxlare och värmer ett hus med blandat radiatorer och golvvärme samt ett garage via kulvert och värmeväxlare styrd av Nibens automatik.
Värme kurvan har ingen påverkan på deltat vill du sänka deltat eller farten på cp är det öppna upp radiatorerna som gäller om det är där bromsen ligger och inte i rörsystemet. Lite tröst är att nu har du troligtvis låg framledning samt hög brine temp dvs vp lämnar hög effekt till vintern sjunker effekten och cp kommer snurra med lite lägre %
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Robin.Wahlman

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #1244 skrivet: 28 oktober 2018, 12:48:15 »
Vaknade i morse till att temperaturen i varmvattenberedaren var nere pÃ¥ 26 grader utan att jag kan förstÃ¥ varför den är det.  dontknow

Har startat om pumpen på morgonen och tänkte att det måste blivit något konstigt men tempen har inte ökat trots att driftprioriteringen står på varmvatten och har gjort så i stort sett hela morgonen.

Tempen inomhus har dock gått upp till ca 27 grader vilket gör att jag får för mig att pumpen pumpar ut värme på golvväme slingan trots att jag vill att den ska producera varmvatten.

Tog en logg några timmar på morgonen. Någon som kan se något konstigt i den ?

Blir ju som väldigt korta duschar om detta ska fortsätt någon längre tid :D


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!