Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Frostar eran Coolix av som den ska?  (läst 13113 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BJohan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
Frostar eran Coolix av som den ska?
« skrivet: 03 december 2010, 12:33:22 »
Jag har en nyinstallerad Coolix on/off i mitt garage. Det blir is på kondensorn och på skyddsgallret. När den ska frosta av lyser lampan ca 10 sekunder sedan går den vidare. Isen blir kvar. Igår tog jag hårtorken och smälte isen. Ska det vara så? Hur fungerar era pumpar?
Hus från Fiskarhedenvillan på Resarö. 185 m2 värms med Comfortzone CE65 sedan 2010. Vattenburen golvvärme i bottenplan, vattenradiatorer på övre plan. Pool 4x8 m värms med CE65 och värmeväxlare.

Utloggad Mossfeldt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hagfors, Värmland
  • Antal inlägg: 244
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Frostar eran Coolix av som den ska?
« Svar #1 skrivet: 03 december 2010, 13:58:40 »
Har du kopplat in värmekabeln?

Edit:
Var lite för snabb i skrivandet. LÃ¥ter som om nÃ¥got är galet när den fortsätter efter bara 10 sekunder. Den borde frosta av i bortemot 10 minuter.  Sc:,h
« Senast ändrad: 03 december 2010, 14:01:50 av Mossfeldt »
1½-plans villa på 140 m2, byggår 1991.
Frånluftsvärmepump Nibe 310P och från 2010-01-19 även en luft/luft-pump MSZ-FD35VABH.
MÃ¥l att komma under 10MWh/Ã¥r.
Logger 2020 under ständig utbyggnad.

Utloggad BosseBus

  • Givetvis en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: wildmarken
  • Antal inlägg: 432
  • Karma +2/-1
  • Woff Woff grrrr
SV: Frostar eran Coolix av som den ska?
« Svar #2 skrivet: 03 december 2010, 22:36:30 »
Är alla sladdar inkopplade rätt?
Låt den gå... vad händer hur ser det ut efter 24 timmar?
Låter som nån givare som är kaputt....Garanti.....hör med Jula

Utloggad BJohan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
SV: Frostar eran Coolix av som den ska?
« Svar #3 skrivet: 06 december 2010, 07:40:57 »
Tjockt med is på kondensorn igår kväll. Två dygn efter att jag smält all is med hårfön. Nollgradigt ute. Värmepumpen gav nästan ingen värme. Stod och tittade när den skulle avfrosta. Den röda lampan lyste 26 sekunder sedan drog den igån igen. Isen var kvar.
Hus från Fiskarhedenvillan på Resarö. 185 m2 värms med Comfortzone CE65 sedan 2010. Vattenburen golvvärme i bottenplan, vattenradiatorer på övre plan. Pool 4x8 m värms med CE65 och värmeväxlare.

Utloggad BJohan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
SV: Frostar eran Coolix av som den ska?
« Svar #4 skrivet: 06 december 2010, 10:44:31 »
Pratade med Julas kundtjänst. Det kan vara en växelventil som kärvar.  De föreslog att man skulle skifta mellan läge heat +30 gr 5 minuter, läge cold +17 gr 5 min nÃ¥gra gÃ¥nger. Ska testa ikväll.
« Senast ändrad: 07 december 2010, 23:30:44 av BJohan »
Hus från Fiskarhedenvillan på Resarö. 185 m2 värms med Comfortzone CE65 sedan 2010. Vattenburen golvvärme i bottenplan, vattenradiatorer på övre plan. Pool 4x8 m värms med CE65 och värmeväxlare.

Utloggad BJohan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
SV: Frostar eran Coolix av som den ska?
« Svar #5 skrivet: 07 december 2010, 23:33:47 »
Jag har nu gjort som Jula föreslog och nu frostar den av betydligt längre, 90 sekunder. Jag har tyvärr fortfarande frost kvar pÃ¥ kondensorn.  :( Vi hade -12 grader ute när jag kollade. Hur länge frostar era Coolixar av? Har ni is och frost pÃ¥ era pumpar?
Hus från Fiskarhedenvillan på Resarö. 185 m2 värms med Comfortzone CE65 sedan 2010. Vattenburen golvvärme i bottenplan, vattenradiatorer på övre plan. Pool 4x8 m värms med CE65 och värmeväxlare.

Utloggad BJohan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
SV: Frostar eran Coolix av som den ska?
« Svar #6 skrivet: 08 december 2010, 11:55:28 »
Enligt jula ska en normal avfrostning vara mellan 1 och 2 minuter. Det ska klara normal drift. Eftersom jag nu har en del is påbyggt måste jag hjälpa till med hårfön eller varmluftspistol. Sedan bör den fungera. Hoppas det!
Hus från Fiskarhedenvillan på Resarö. 185 m2 värms med Comfortzone CE65 sedan 2010. Vattenburen golvvärme i bottenplan, vattenradiatorer på övre plan. Pool 4x8 m värms med CE65 och värmeväxlare.

Utloggad Plopp

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Idala
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Frostar eran Coolix av som den ska?
« Svar #7 skrivet: 08 december 2010, 23:31:55 »
Vid hög luftfuktighet och påfrysning så går min Coolix ungefär 40min och avfrostar sedan ca 10min.
En avfrostcykel ser ut så här.
Anläggningen stannar, lampan för avfrostning tänds, efter ca 5-10sek så hörs ett pysande ljud när växelventilen slår över.
Innerdelen är avstängd och spjällen fullt öppna, kompressorn startar och går ca 8min för att värma utedelen. Elförbrukning är ca 800w inkl de ca 90w som värmeslingan tar.
Kompressorn stannar, nytt pysande ljud när ventilen slår tillbaka.
Lampan slocknar och anläggningen startar på nytt för att ge ny go värme... :)
Sommarstuga isolering minimal, byggår1969, vedeldad varmluftskamin, elradiatorer, coolix 3810 installerad juli 2010.
årsförbrukn. 5500kWh + 0.5m3 ved.

Utloggad UrQuattro

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
SV: Frostar eran Coolix av som den ska?
« Svar #8 skrivet: 09 december 2010, 09:53:00 »
Avfrostningen ska pågå mellan 7 till 10minuter inte 1-2minuter som Jula påstår.

Finns 2 fel du kan ha,
Finns en säkring innuti pumpen som går från kontakten med bara 2sladdar som du kopplade in i ute delen när du installerade den, den säkringen måste vara hel för den styr avfrostningen.

Andra felet är som du fick veta att ventilen kan kärva o då får du köra värme 5min , kyla 5min flera gånger, OBS när det e kallt så funkar inte kyl läget om du bara ändrar på fjärrkontrollen, utan du måste trycka på knappen som sitter under locket på innerdelen till autocool, se i manualen där står det om den o även bild på den.
Knappen får du trycka på flera gånger då den har 3lägen, "auto 24grader", "cool", "avstängd".

Så alltså manuellt med knappen autocool 5min sen stäng av sätt på o 30grader heat på fjärren 5min, sen knappen autocool 5min osv fler gånger så bör ventilen börja funka sedan.


Sen är det bara att hålla koll på avfrostnings tiden är den bara nån minut så är nått fel igen men avfrostar den i 7-10minuter så funkar den.

Sen att avfrosta med hårfön måste ta en evighet?, bättre o ta varmvatten i en "blomkanna" o hälla över isen.
« Senast ändrad: 09 december 2010, 10:00:10 av UrQuattro »

Utloggad BJohan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
SV: Frostar eran Coolix av som den ska?
« Svar #9 skrivet: 09 december 2010, 14:28:55 »
Tack för dom svaren. Konstigt att Jula säger att avfrostning ska ta 1-2 min. Ska testa autocool.
Hus från Fiskarhedenvillan på Resarö. 185 m2 värms med Comfortzone CE65 sedan 2010. Vattenburen golvvärme i bottenplan, vattenradiatorer på övre plan. Pool 4x8 m värms med CE65 och värmeväxlare.

Utloggad BosseBus

  • Givetvis en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: wildmarken
  • Antal inlägg: 432
  • Karma +2/-1
  • Woff Woff grrrr
SV: Frostar eran Coolix av som den ska?
« Svar #10 skrivet: 09 december 2010, 22:25:23 »

Finns en säkring innuti pumpen som går från kontakten med bara 2sladdar som du kopplade in i ute delen när du installerade den, den säkringen måste vara hel för den styr avfrostningen.

Sitter den alltså ute? under locket då kanske?
Vad är det för typ av säkring?

Utloggad BJohan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
SV: Frostar eran Coolix av som den ska?
« Svar #11 skrivet: 10 december 2010, 07:47:00 »
Säkringen sitter på utedelen under locket. Min var hel.

Jag testade att köra auto cool manuellt igår och då går kylan igån. Även om man kör cool från fjärren slår växelventilen om, så är man ute efter att motionera växelventilen behöver man inte köra manuellt. Däremot verkar inte kompressorn gå igång i cool med fjärren.

Så här är det: Min växelventil verkar fungera och säkringen är hel. Varför frostar den då av endast en kort stund? Jula säger att det är som det ska. UrQuattro och Plopp säger att något är fel. Jag tror jag avvaktar lite och ser om jag får någon mer påbyggnad av is.
Hus från Fiskarhedenvillan på Resarö. 185 m2 värms med Comfortzone CE65 sedan 2010. Vattenburen golvvärme i bottenplan, vattenradiatorer på övre plan. Pool 4x8 m värms med CE65 och värmeväxlare.

Utloggad UrQuattro

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
SV: Frostar eran Coolix av som den ska?
« Svar #12 skrivet: 10 december 2010, 10:39:04 »
Säkringen är en snabb 500mA, Jula supporten har sådana som dom kan skicka ut om den är trasig.

Jag har 2 nya Jula pumpar den ena avfrostade länge o ordentligt, man såg hur det rök om den när den skickade ut värmen, den andra avfrostade typ 1min = rök inget o knappt nån is försvann..
Körde den sen cool/heat/cool/heat flera gånger, samt hällde varmvatten så all is försvann, efter det så funkar den o avfrostar i 7-10min o var is fri i en vecka, sen igen bara nån minut avfrostning o ny is hade kommit, så fick köra igen cool/heat/cool/heat flera gånger, men sen har den funkat perfekt.

Här ser ni i första inlägget ett diagram om hur pumpen avfrostar
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=19389.1040

« Senast ändrad: 10 december 2010, 10:45:41 av UrQuattro »

Utloggad bclcarlsson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
SV: Frostar eran Coolix av som den ska?
« Svar #13 skrivet: 10 december 2010, 18:30:33 »
 Jag monterade upp en tocken Coolix, 5 papps modellen häromdagen, den kör värme cirkus 40 min., frostar av ca. 10 min., sÃ¥ det verka funka, men avfrostningen klaras pÃ¥ under 2min., dÃ¥ är den helt isfri Ã¥ smälltvattnet slutat rinna, sÃ¥ frÃ¥gan är vad menas med behovsstyrd avfrostning.
 Novisen

Utloggad BJohan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
SV: Frostar eran Coolix av som den ska?
« Svar #14 skrivet: 13 december 2010, 22:47:12 »
Jag har nu kört några dygn och tittade till den idag. Ingen is trots att det varit riktigt kallt och ca 15 grader i garaget (inställt på 17 gr). Avfrostningen verkar funka trots att den pågår så kort tid. Stod och kollade en avfrostning och den varade bara ca 30 sekunder.
Hus från Fiskarhedenvillan på Resarö. 185 m2 värms med Comfortzone CE65 sedan 2010. Vattenburen golvvärme i bottenplan, vattenradiatorer på övre plan. Pool 4x8 m värms med CE65 och värmeväxlare.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!