Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: GEO 3 elpatron och förbrukning  (läst 3814 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hedstrom1983

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: GEO 3 elpatron och förbrukning
« Svar #30 skrivet: 30 december 2023, 23:51:19 »
Det låter inte rimligt om inte något annat skulle forcera patronen.

Gå in och blockera den total, eller bara tillåta för VV och se vad som händer.

/D

Som sagt när den var blockerad till -2 gick den ändå så ändrade till -6 nu har den inte gått en timme sedan dess. Dock undrar jag hur långt man vågar ta det, när riskerar man att ett hål fryser? Nu är det på nollan och köldbärare in -1.1 och ut -2.7.

Jag har en meny -kompensation kring 0grader
Där är det markerat -öka 4grader, intervall +/- 2grader, bör man köra på det och vad innebär det? Och det borde väl inte ha något att göra med att elpatron gick in även när den var blockerad på -2?
Och vad är maximal överskjutning?
Går och välja mellan 3 och 4 och det är valt 4 här.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: GEO 3 elpatron och förbrukning
« Svar #31 skrivet: 01 januari 2024, 04:51:15 »
Som sagt när den var blockerad till -2 gick den ändå så ändrade till -6 nu har den inte gått en timme sedan dess. Dock undrar jag hur långt man vågar ta det, när riskerar man att ett hål fryser? Nu är det på nollan och köldbärare in -1.1 och ut -2.7.

Jag har en meny -kompensation kring 0grader
Där är det markerat -öka 4grader, intervall +/- 2grader, bör man köra på det och vad innebär det? Och det borde väl inte ha något att göra med att elpatron gick in även när den var blockerad på -2?
Och vad är maximal överskjutning?
Går och välja mellan 3 och 4 och det är valt 4 här.

Oroa dig inte om fryst borrhål. maskinen har en logik som varvar nerkompressorn om borrhålet blir kallt.

/D

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9752
  • Karma +19/-4
SV: GEO 3 elpatron och förbrukning
« Svar #32 skrivet: 01 januari 2024, 09:39:51 »
I de allra flesta fall gör det inget om borrhÃ¥let fryser igen. För att det ska bli problem krävs att grundvattnet stÃ¥r pÃ¥ högre nivÃ¥ än berget sÃ¥ att borrhÃ¥let fryser igen där först. Jord och lera leder värme sämre än berget. Dessutom krävs att berget är fritt frÃ¥n sprickor sÃ¥ att vattnet som trängs undan när det bildas is runt slangarna inte har nÃ¥gonstans att ta vägen. Slangarna kan dÃ¥ klämmas ihop. Men det är sällsynt, kan bara pÃ¥minna mig nÃ¥gra fÃ¥ fall av det pÃ¥ forumet. 

Det ska stå i protokollet från borrningen hur stort vattenflöde det kom när man borrade. Det är ju av intresse om man ska använda borrhålet som brunn.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 858
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: GEO 3 elpatron och förbrukning
« Svar #33 skrivet: 01 januari 2024, 11:00:59 »
I de allra flesta fall gör det inget om borrhÃ¥let fryser igen. För att det ska bli problem krävs att grundvattnet stÃ¥r pÃ¥ högre nivÃ¥ än berget sÃ¥ att borrhÃ¥let fryser igen där först. Jord och lera leder värme sämre än berget. Dessutom krävs att berget är fritt frÃ¥n sprickor sÃ¥ att vattnet som trängs undan när det bildas is runt slangarna inte har nÃ¥gonstans att ta vägen. Slangarna kan dÃ¥ klämmas ihop. Men det är sällsynt, kan bara pÃ¥minna mig nÃ¥gra fÃ¥ fall av det pÃ¥ forumet. 

Det ska stå i protokollet från borrningen hur stort vattenflöde det kom när man borrade. Det är ju av intresse om man ska använda borrhålet som brunn.

Utifrån din beskrivning här, går det att se något på nivån i brinebehållaren, den i plast?
Är det bättre eller kanske sämre med ett trycksatt "rött" metall kärl?

Om man riskerar frysning, kan det bli bättre med att installera en grövre slang diameter, dvs 2 x 50mm?
« Senast ändrad: 01 januari 2024, 11:11:55 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mÃ¥n + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 858
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: GEO 3 elpatron och förbrukning
« Svar #34 skrivet: 01 januari 2024, 11:05:12 »
Oroa dig inte om fryst borrhål. maskinen har en logik som varvar nerkompressorn om borrhålet blir kallt.

/D

Finns denna logik beskriven på ett begripligt sätt, och går det att sätta egna styr och gränsvärden för vad som är kallt!

Om jag förstår dej rätt kan man även välja/välja bort att ersätta med elpatron stödet?
« Senast ändrad: 01 januari 2024, 11:06:47 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mÃ¥n + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Hedstrom1983

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: GEO 3 elpatron och förbrukning
« Svar #35 skrivet: 01 januari 2024, 20:53:21 »
Nu är det -3 och den har inte gått på elpatron ännu varken till varmvatten eller rumsvärme och den håller bra temp inne. Då kanske man vågar sig på att strypa den till -10 eller -15?
Ska bli kallare senare i veckan, så kanske man får hålla lite koll om det blir för kallt på köldbärare in och ut, just nu är det -2. Men som ni skriver så ska det inte spela så stor roll om det blir lite kallare? Är det någon viss köldbärare temp man borde bli orolig över?

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: GEO 3 elpatron och förbrukning
« Svar #36 skrivet: 02 januari 2024, 00:45:53 »
Finns denna logik beskriven på ett begripligt sätt, och går det att sätta egna styr och gränsvärden för vad som är kallt!

Om jag förstår dej rätt kan man även välja/välja bort att ersätta med elpatron stödet?

Skyddet för KB är aktivt hela tiden. Så länge du har etanol/glykol i kretsen är det inga problem. Systemet skyddar plattväxlaren i maskinen. Skulle du blockera elpatronen så kommer kompressorn att varva ner om hålet blir kallt och du får en komfortsänkning. Inget annat händer. Rör inte frysskyddet då det är bra ställt från fabrik. Bara blockera din patron över en viss temperatur så kommer du maximera besparingen. Mvh D

Utloggad Hedstrom1983

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: GEO 3 elpatron och förbrukning
« Svar #37 skrivet: 02 januari 2024, 09:28:12 »
Skyddet för KB är aktivt hela tiden. Så länge du har etanol/glykol i kretsen är det inga problem. Systemet skyddar plattväxlaren i maskinen. Skulle du blockera elpatronen så kommer kompressorn att varva ner om hålet blir kallt och du får en komfortsänkning. Inget annat händer. Rör inte frysskyddet då det är bra ställt från fabrik. Bara blockera din patron över en viss temperatur så kommer du maximera besparingen. Mvh D

Okej, det låter bra.
Angående frysskyddet, hur är det ställt från fabrik? Jag har inte så stor koll på vad han som installerade pumpen ändrade för något? Känns inte som han hade så stor koll när han kollade igenom allt.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: GEO 3 elpatron och förbrukning
« Svar #38 skrivet: 02 januari 2024, 16:23:41 »
Okej, det låter bra.
Angående frysskyddet, hur är det ställt från fabrik? Jag har inte så stor koll på vad han som installerade pumpen ändrade för något? Känns inte som han hade så stor koll när han kollade igenom allt.

-7C in, -15C ut.

/D

Utloggad adik

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: GEO 3 elpatron och förbrukning
« Svar #39 skrivet: 03 januari 2024, 22:32:47 »
Jag har också en Daikin geo 3 8kw bergvärmepump . Jag läste att elpatron kan ställas in på 3, 6 eller 9 kW Hur många kilowatt ska elpatron ställas in på för bästa resultat? Jag vill be Daikin om hjälp med inställningarna.Jag har några frågor, jag har läst mycket om geo 3-pumpen men jag har inte hittat svaret.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: GEO 3 elpatron och förbrukning
« Svar #40 skrivet: 04 januari 2024, 15:44:29 »
Jag har också en Daikin geo 3 8kw bergvärmepump . Jag läste att elpatron kan ställas in på 3, 6 eller 9 kW Hur många kilowatt ska elpatron ställas in på för bästa resultat? Jag vill be Daikin om hjälp med inställningarna.Jag har några frågor, jag har läst mycket om geo 3-pumpen men jag har inte hittat svaret.

Elpatronen kan ställas 1-9 kW.
=> 1-6 kW med kompressorn igång, 1-9 kW med kompressorn avstängd
Finns inget som heter bästa resultat då det beror på husets effektbehov.
Steg 1 är att blockera elpatronen över en viss utomhustemperatur. Börja med -10 C och sänk succesivt om komforten inte lider.
D

Utloggad ing

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: GEO 3 elpatron och förbrukning
« Svar #41 skrivet: 04 januari 2024, 18:22:50 »
Steg 1 är att blockera elpatronen över en viss utomhustemperatur. Börja med -10 C och sänk succesivt om komforten inte lider.
D

Hej Daikin,
Det var jag som startade tråden, och jag vet fortfarande inte vad man ska göra. Kan du uttala dig om mitt fall?
Det är en 80 åring som köpt denna pump och nu är det bara uppgivenhet och besvikelse som du säkert kan förstå.
när installatören inte kan pumpen och man inte får någon hjälp från Daikin direkt så hamnar kunden i kläm. Det är väl i ert intresse att det ni säljer fungerar på bästa sätt.

Skulle det hjälpa med en uppdatering och hur får man den i så fall när installatören inte hjälper tilll?
Att behöva köra elpatron redan vid 6 plusgrader verkar helt galet när samma hål fungerade med den äldre 6kw pumpen som ersattes av GEO 3.

Utloggad Hedstrom1983

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: GEO 3 elpatron och förbrukning
« Svar #42 skrivet: 04 januari 2024, 21:10:10 »
Testade att blockera elpatron på -15. Nu är det -12.2 ute och köldbärare ut är -4.1 och in -2.2.
Är det bara köra på så? Den verkar klara av att värma upp huset utan att behöva köra på elpatron hela tiden som den gjorde innan jag blockerade elpatron.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: GEO 3 elpatron och förbrukning
« Svar #43 skrivet: 05 januari 2024, 01:02:11 »
Hej Daikin,
Det var jag som startade tråden, och jag vet fortfarande inte vad man ska göra. Kan du uttala dig om mitt fall?
Det är en 80 åring som köpt denna pump och nu är det bara uppgivenhet och besvikelse som du säkert kan förstå.
när installatören inte kan pumpen och man inte får någon hjälp från Daikin direkt så hamnar kunden i kläm. Det är väl i ert intresse att det ni säljer fungerar på bästa sätt.

Skulle det hjälpa med en uppdatering och hur får man den i så fall när installatören inte hjälper tilll?
Att behöva köra elpatron redan vid 6 plusgrader verkar helt galet när samma hål fungerade med den äldre 6kw pumpen som ersattes av GEO 3.

Hjälp finns. Skicka mig ett privat meddelande med ditt mobilnummer så ringer jag och vägleder dig igenom inställningarna. Sedan tar vi dina uppgifter och ser till att en servicepartner uppdaterar din maskin. Mvh Daikin

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: GEO 3 elpatron och förbrukning
« Svar #44 skrivet: 05 januari 2024, 01:02:53 »
Testade att blockera elpatron på -15. Nu är det -12.2 ute och köldbärare ut är -4.1 och in -2.2.
Är det bara köra på så? Den verkar klara av att värma upp huset utan att behöva köra på elpatron hela tiden som den gjorde innan jag blockerade elpatron.

Bara kör, den klarar detta med bravur.

/D

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!