Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: GEO 3 elpatron och förbrukning  (läst 3658 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Robban783

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: GEO 3 elpatron och förbrukning
« Svar #15 skrivet: 16 december 2023, 11:08:39 »
Ja det är ju oacceptabelt. Mitt borrhål är bara 108m men installatören sa att det inte har med det att göra iallafall. Jag ger honom någon vecka sen vill jag ha ett svar ftån daikin vad fom tänker göra åt det och NÄR. Sjukt att man inte kan få prata med daikin själv. En liten instalkatör är ju ute och skruvar om dagarna och har häcken full ändå.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: GEO 3 elpatron och förbrukning
« Svar #16 skrivet: 16 december 2023, 12:34:26 »
108 meter hål till en 8 kW VP fungerar inte, din förra på 6kW var ett gränsfall. Oavsett din gamla med ON/OFF som stannade vid maxtemp och vilade lite, så var den bättre med att ge värme. Nu ska det nästan alltid sättas  in en större och motivera att dom är inverters och kommer att dra ned på farten på kompressor och samtidigt dra ner farten på köldbärarpumpen med. Allt enligt tillverkarna jättebra, då kan hålet inte frysa om det är för kort. Skitsnack i mina öron, dra ner på alla farter och VP tappar enormt med avgiven effekt. Klara inte kompressor att ge värme som den är specad för, så blir det mycket patron för att kompensera. Nu är det nog i ditt fall en felprojektering av någon. Det går aldrig att få mer ur ett håll med mer än ca 35 W per meter utan att frysrisk föreligger. Oavsett tillverkarnas specar. OJ vad vi är bra , vi kan gå ner till - 6 på kB och VP ger bra effekt. Skitsnack det med, ska  helst vara + in och kanske lite minus ut för att fungera skapligt.
Läs deras specar, så syns det vad olika kraft är vid olika temperaturer och det är uppgifter vid absolut perfekta förhållande i provbänk och inte i ett hus.

Utloggad Robban783

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: GEO 3 elpatron och förbrukning
« Svar #17 skrivet: 16 december 2023, 13:04:24 »
Jo, men nu verkar det ju som att daikin säger att dom har ett mjukvarufel på ett antal pumpar. (Enl min onstallatör) Elen har ju gått i stort sett hela tiden trots att köldbäraren bara varit nere på -1

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: GEO 3 elpatron och förbrukning
« Svar #18 skrivet: 16 december 2023, 21:37:02 »
Jo, men nu verkar det ju som att daikin säger att dom har ett mjukvarufel på ett antal pumpar. (Enl min onstallatör) Elen har ju gått i stort sett hela tiden trots att köldbäraren bara varit nere på -1

Om din pump behöver en uppdatering så kontaktar du din installatör för tidsbokning. Under tiden kan du gå in i menyn och blockera din elpatron över en viss temperatur (ex.-10 C) eller motsvarande.

D

Utloggad Jtors

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: GEO 3 elpatron och förbrukning
« Svar #19 skrivet: 16 december 2023, 23:15:36 »
Jag har en 10kw sedan i somras. Mitt borrhål är 200m och mitt hus är på ca 175m2. Vi har mycket stora fönster som kräver kräm. Jag upplevde att pumpen gick på elpatron så jag kopplade tidigt om så att patronen är blockerad över -15

Nu är jag kanonnöjd och ligger på mellan 20-30kw per dygn vid 0-10 minus. Cop mellan 4.1 och 4.5 ungefär. Ännu mer imponerad att vi ligger på under 2kw för varmvatten per dygn

Vi har cirkus 20gr inne

Utloggad Robban783

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: GEO 3 elpatron och förbrukning
« Svar #20 skrivet: 17 december 2023, 00:34:41 »
Om din pump behöver en uppdatering så kontaktar du din installatör för tidsbokning. Under tiden kan du gå in i menyn och blockera din elpatron över en viss temperatur (ex.-10 C) eller motsvarande.

D
Ok, ska testa det. Men direkt över telefon sa installatören att han skulle felanmäla den då han fått info från daikin att fler pumpar hade mjukvarufel och att dom då körde på elpatron då det rimligtvis ej skulle behövas. Men ska prova att blockera elpatron då.

Utloggad Hedstrom1983

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: GEO 3 elpatron och förbrukning
« Svar #21 skrivet: 21 december 2023, 09:47:22 »
Om din pump behöver en uppdatering så kontaktar du din installatör för tidsbokning. Under tiden kan du gå in i menyn och blockera din elpatron över en viss temperatur (ex.-10 C) eller motsvarande.

D

Om man blockerar elpatron är det inte risk att hålet fryser då? Jag har samma problem, min går på elpatron så fort det ligger runt nollan.
Mitt hål är inte heller djupt endast 111m.

Utloggad Mathias Gustavsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: GEO 3 elpatron och förbrukning
« Svar #22 skrivet: 26 december 2023, 20:58:19 »
Vart går jag in för att blockera elpatron ?
Jag gar lite av samma problem dock bara 90h elpatron på 2.5 mån.
Jag har geo 3-10 130 m borrhål .
Blev  rekomenderad att ta den större av installatör !
Min gamla nibe använde ingen el alls .

Uppdatering :
Ströp min pump för elpatron under -10 grader.
Nu är det -7 ute o 23 grader inne .
Kb ut -2
Kb in 0.
Hoppas det funkar bättre nu
« Senast ändrad: 27 december 2023, 21:28:56 av Mathias Gustavsson »

Utloggad Robban783

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: GEO 3 elpatron och förbrukning
« Svar #23 skrivet: 27 december 2023, 11:07:36 »
Det här har jag fått från min installatör. Det är testat nu och fungerar inte hos mig. När det blir -1 utetem går värmepumpen bara på el. Och köldbäraren är på +2 grader

Det man har kommit Med som en tillfällig lösning är att man kan prova att ställa pumpen i Fast temperatur istället för väderberoende det gör man i vänster menyn under ”klimat1” då får man ställa en specifik temp typ 45 grader och sen får man styra värme  med slingorna sen enl uppgift så ska den då varva upp som den ska .

Jag har uppmanat Alla kunder att skriva till info@Daikin.se för att ligga på , då ska man inkludera maskinnummer och serienummer som står ovanpå värmepumpen detta för att sätta press på Daikin.


Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: GEO 3 elpatron och förbrukning
« Svar #24 skrivet: 27 december 2023, 12:06:41 »
Nu är det väl så att dom flesta rörisar inte vet eller har en susning om det med borrhål och säger att det går med den här. Dom har en inverter och ändrar farten på kompressorn och lika med borrhålet- KB-pumen ändrar fart den med och tar bara ut vad som finns, samt delta på KB in/UT
Allt en sanning med modifikation, mindre fart på kompressor och KB-pump, resulterar till mindre effekt för värmen. Så enligt dom som frågat här. Ett hål ska för att inte bli för kallt och kunna frysa dom första 10 metrarna. Inte uttag med mer än max 30 W per meter hål.
Uttag 108 meter X 30 W hål = ca 3,7 kW VP då  ca  5,5 kW
Uttag 111 meter X 30 W  hål = ca  3,9 kW VP då  ca  5,9 kW
Uttag  130 meter X 3 W  hål = ca 4,5 kW  VP då ca 6,8 kW
Uttag  200 meter X 30 W hål = ca  7 kW    VP då ca  10 kW
Beräkning är att hålet ska ge 2/3 av VP:s kraft. Expl. VP 9 kW / 3 =  3 kW som kompressorn drar och blir till värme och 6 kW från hålet
Allt annat med att säga/framföra hur bra vår VP är, den kan gå ner till - 8 på KB, naturligtvis kan den det, men avgiven effekt sjunker drastiskt med minus på KB i fallande skala.


Utloggad Robban783

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: GEO 3 elpatron och förbrukning
« Svar #25 skrivet: 27 december 2023, 16:42:15 »
Nu är det väl så att dom flesta rörisar inte vet eller har en susning om det med borrhål och säger att det går med den här. Dom har en inverter och ändrar farten på kompressorn och lika med borrhålet- KB-pumen ändrar fart den med och tar bara ut vad som finns, samt delta på KB in/UT
Allt en sanning med modifikation, mindre fart på kompressor och KB-pump, resulterar till mindre effekt för värmen. Så enligt dom som frågat här. Ett hål ska för att inte bli för kallt och kunna frysa dom första 10 metrarna. Inte uttag med mer än max 30 W per meter hål.
Uttag 108 meter X 30 W hål = ca 3,7 kW VP då  ca  5,5 kW
Uttag 111 meter X 30 W  hål = ca  3,9 kW VP då  ca  5,9 kW
Uttag  130 meter X 3 W  hål = ca 4,5 kW  VP då ca 6,8 kW
Uttag  200 meter X 30 W hål = ca  7 kW    VP då ca  10 kW
Beräkning är att hålet ska ge 2/3 av VP:s kraft. Expl. VP 9 kW / 3 =  3 kW som kompressorn drar och blir till värme och 6 kW från hålet
Allt annat med att säga/framföra hur bra vår VP är, den kan gå ner till - 8 på KB, naturligtvis kan den det, men avgiven effekt sjunker drastiskt med minus på KB i fallande skala.



Det måste väl ändå vara något fel när pumpen gåt fint ner till nollan och köldbäraren är -1grad. Sen när utetemperaturen blir -1grad går elpatron 100%av tiden. Är det 1 minusgrad i 3 dagar går alltså en splitt ny daikin geo3 8kw på elpatron hela tiden och köldbäraren är 2-3 plusgrader. Enligt installatör så har daikin problem med det här på väldigt många pumpar, dock inte alka som jag har förstått.

Utloggad Hedstrom1983

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: GEO 3 elpatron och förbrukning
« Svar #26 skrivet: 30 december 2023, 10:49:56 »
Jag provade att blockera elpatron till -2 trots det såg jag att elpatron gick på 4kw just nu till rumsvärme fast det är +1 ute. Inkommande köldbärare 0.8 och ut -0.5. Ska den ens få gå på elpatron om jag spärrat det? Det borde väl inte ha nåt att göra med att jag kör på fläktkonvektor och delta 3 för att få upp flödet?

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: GEO 3 elpatron och förbrukning
« Svar #27 skrivet: 30 december 2023, 12:40:21 »
Jag provade att blockera elpatron till -2 trots det såg jag att elpatron gick på 4kw just nu till rumsvärme fast det är +1 ute. Inkommande köldbärare 0.8 och ut -0.5. Ska den ens få gå på elpatron om jag spärrat det? Det borde väl inte ha nåt att göra med att jag kör på fläktkonvektor och delta 3 för att få upp flödet?

Har du sparat din blockering ?
Många missar att vrida det vänstra vredet så att ordet "OK" är blåmarkerat innan de trycker in det vänstra vredet.

Mvh D

Utloggad Hedstrom1983

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: GEO 3 elpatron och förbrukning
« Svar #28 skrivet: 30 december 2023, 13:10:47 »
Har du sparat din blockering ?
Många missar att vrida det vänstra vredet så att ordet "OK" är blåmarkerat innan de trycker in det vänstra vredet.

Mvh D

Ja det är sparat och den har startat om. Ändå går den på elpatron hela tiden fast det visar +1 ute.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: GEO 3 elpatron och förbrukning
« Svar #29 skrivet: 30 december 2023, 14:21:10 »
Ja det är sparat och den har startat om. Ändå går den på elpatron hela tiden fast det visar +1 ute.

Det låter inte rimligt om inte något annat skulle forcera patronen.

Gå in och blockera den total, eller bara tillåta för VV och se vad som händer.

/D

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!