Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: högtryckslarm gÃ¥r ej Ã¥terställa  (läst 6384 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kallman

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
högtryckslarm går ej återställa
« skrivet: 06 februari 2012, 22:27:15 »
jag har en Thermia classic 105 (snart 10 Ã¥r)vars högtryckslarm jag inte kan Ã¥terställa. Har letat i trÃ¥dar men inte hittat just mitt problem. Har prövat att bryta strömmen men hjälper ej, Efter att under nÃ¥gra veckor tyckt att radiatorerna varit varmare än vanligt  sÃ¥ fattade jag att elpatronen varit tillslagen nära hälften av drifttiden. Efter ett strömavbrott dÃ¥ enbart en av faserna var borta ballade det ur helt och nu gÃ¥r den enbart pÃ¥ elpatron dÃ¥ jag inte kan nolla högtrycksvakten.Nu finns det el pÃ¥ alla faserna till VP och köldbärarpumpen  gÃ¥r att köra manuellt via b1-brytaren.Jag luftat raddarna och rensat retursilen. Växelventilen byttes för 1,5 Ã¥r sen men är trög även efter lite 5-56.
Hur ska man tackla detta????     

 

gäsp

  • Gäst
gäsp
SV: högtryckslarm går ej återställa
« Svar #1 skrivet: 06 februari 2012, 22:59:58 »
Hej Verkar som högtrycksvakten ligger öppen känn på kablarna om du har glappkontakt och prova kvittera.

Utloggad kallman

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: högtryckslarm går ej återställa
« Svar #2 skrivet: 07 februari 2012, 08:43:19 »
kopplade bort sladdarna över givaren och mätte, den var då öppen alltså ingen ström igenom.Det lustiga är att om jag sätter displayen i läge "OFF" så fortsätter larmet att blinka. Det går alltså inte att återställa.
Och det är ju mindre lustigt med 15 minusgrader och enbart elvärme.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: högtryckslarm går ej återställa
« Svar #3 skrivet: 07 februari 2012, 08:51:17 »
OM du haft strömbortfall på en fas så har motorskyddet löst ut.
Kolla i manualen var det sitter, och återställ motorskyddet.
I min Nibe sitter det bakom övre delen av fronten, man måste alltså skruva bort fronten, skulle inte förvåna mig om det är något liknande på din Thermia.
OBS, var försiktig så du inte får ström genom kroppen, bryt på säkerhetsbrytaren som skall sitta på matningen till pumpen innan du öppnar skåpet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

gäsp

  • Gäst
gäsp
SV: högtryckslarm går ej återställa
« Svar #4 skrivet: 07 februari 2012, 08:55:16 »
Hej Du kan testa att bygla den blå och vita kabeln och testa reset (du ser vilka färger det är på kablarna om dom inte är blå eller vit)

Utloggad kallman

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: högtryckslarm går ej återställa
« Svar #5 skrivet: 07 februari 2012, 10:05:38 »
okej motorskyddet verkar inte ha löst , ett tag var jag rädd att faserna hamnat fel efter strömavbrottet men övriga trefasuttag i huset verkar okej. Tog bort kablarna till HP-givaren och byglade när jag sen startade upp, gick kompressorn igång och det var som det skulle :D Vågade dock inte köra utan brytaren så jag satte i läge "OFF" och satte tillbaks kablarna på brytaren och direkt började HP-larmet blinka. Vad göra?
Sen undrar jag om man kan byta insatsen till den kärvande växelventilen (inte styrdonet) själv utan att tömma systemet på vatten
Tack för ett underbart forum/ johan

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: högtryckslarm går ej återställa
« Svar #6 skrivet: 07 februari 2012, 10:59:59 »
Ett vanligt fel på Thermias lite äldre maskiner är att högtryckspressostaten lutar lite framåt/nedåt.
Olja rinner in i brytaren och återställer sig därför inte som den ska efter att ha löst ut.
Man kan försiktigt böja upp tryckgivaren en aning, värma den med t.ex. en hårfön så den blir varm, knacka lite på den... Sen brukar det fungera.
(Har aldrig gjort det själv, bara fått det berättat för mig ett antal gånger)

Det går inte lossa växelventilen utan att det rinner ut vatten, dock töms ju aldrig hela systemet.
Vet inte om det finns några renoveringssatser heller.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: högtryckslarm går ej återställa
« Svar #7 skrivet: 07 februari 2012, 11:43:35 »
Helt rätt Rickard, men fönen har jag aldrig provat,  jag har ju ingen fön men det har du alltsÃ¥ ::) ;D

allvarligt, Rickard har rätt  böj upp pressostaterna och knacka pÃ¥ dem sÃ¥ kanske det fixar sig *vinkar* 

Utloggad kallman

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: högtryckslarm går ej återställa
« Svar #8 skrivet: 07 februari 2012, 13:34:24 »
det var som faderuliken men det hjälpte med varmluft och lite knackningar.HP-larmet slocknade. :) Nu går värmepumpen som innan,men ska hålla koll på växelventilen då jag tror den jävlas lite.Tack för tipsen det jag sparar in på ett service besök kan jag lägga på elräkningen istället. ^-^

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: högtryckslarm går ej återställa
« Svar #9 skrivet: 07 februari 2012, 14:17:10 »
Det va nog fönen som gjorde det ;D   Skönt att det fixade sig *vinkar*

Böj upp pressostaterna så att oljan inte kan rinna in igen

gäsp

  • Gäst
gäsp
SV: högtryckslarm går ej återställa
« Svar #10 skrivet: 07 februari 2012, 15:29:00 »
Hej ok Men mät L1L2L3 och kolla diffen mellan dom.Vet du om strömavbrottet var internt eller?Så inte kompressorn går baklänges om elbolaget har skiftat faserna.Insattsventilen kan du byta (240+moms) om du vill eller så lossar du på ställdonet och trycker uppifrån några gånger.

Utloggad kallman

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: högtryckslarm går ej återställa
« Svar #11 skrivet: 08 februari 2012, 20:21:13 »
Har avvaktat ,men hittills har vpump funkat utan att tillsatsvärmen gÃ¥r pÃ¥, Elavbrottet var externt men dÃ¥ husets övriga 3-fas uttag ligger rätt sÃ¥ förutsätter jag att kompressorn gÃ¥r Ã¥t rätt hÃ¥ll, den ska väl inte ge värme om faserna kastats om? Har lärt mig söka bland trÃ¥darna nu och det verkar inte vara ett helt ovanligt  fel med HP-givaren. Kunskap är sällan fel.

Utloggad KÃ¥ge watt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag kan knäcka ägg med en hand,har jag upptäckt
SV: högtryckslarm går ej återställa
« Svar #12 skrivet: 09 februari 2012, 18:56:25 »
Om faserna blir omlagda så hörs det på pumpen.
Läge:Arjeplog Norbotten. Hus: 129m2 Älvsbyhus frÃ¥n 63. Thermia Diplomat optimum 6/ 470 m kollektor i blött underlag.Radiatorblandning med 1rörs system. 7kw caminos braskamin samt 45m2 fristÃ¥ende garage med Fujitsu ASYB09LDC LLvp . Enskild borrad brunn samt avlopp.  Ã…rsmedeltemp -1,7gr

Utloggad Larm_HP

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 399
  • Karma +1/-1
SV: högtryckslarm går ej återställa
« Svar #13 skrivet: 09 februari 2012, 19:43:10 »
Kan du inte kvittera larmet ett tag efter att det inträffade bör du byta hp-pressostaten. Finns ett kit som monteras på serviceuttaget. Ca 500:- + väldigt lite jobb. Kolla med din installatör
Vattenglaset är halvfullt

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!