Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: GÃ¥r det att kolla "cop-värdet"? Tycker pumpen känns klen...  (läst 11289 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
Men i offerten till den mindre maskinen som vi tittade på först (1225-6) angavs att SVEP rekommenderade en borra på minst 76 meter. Så med 110 m aktivt djup skulle vi vara garderade med god marginal. Något annat borrdjup diskuterade vi aldrig. Synd att jag inte läste in mig på detta forum innan vi installerade bergvärme >:(


76 meter måste ha varit aktivt borrhålsdjup inte borrhålet totalt vilket är snålt till en 1225-6 även om värmebehovet man räknade med var lågt. Sen lade man på säkerhetsmarginal så det blev 110 meter borrhålsdjup. 76 meter skulle ha gett minusgrader på ingående köldbärare även utan uppvärmd gillestuga.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Jarlen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 403
  • Karma +0/-0
Heh Roffe *vinkar*

Citera
Det satt ett diagram på väggen bredvid min gamla CTC-panna som rekommenderade olika framledningstemperaturer vid olika utetemperaturer. Och jag vill minnas att den slutade någonstans runt 80 grader i framledningtemperatur vid -20. Dessutom är det väl nästan undantagslöst så att gamla system från -67 med oljebrännare är högtempsystem, i synnerhet om de har "tunna" element?

Det behöver inte nödvändigtvis vara så. Jag har ett system från 1963-64 och har också smala panelradiatorer, men behöver inte ha mer än ca 47 grader framlednings temperatur vi DUT. Jag hade från början precis samma resonemang som du. Jag valde en VP som skulle kunna göra hetare vatten bara ifall.... för säkerhets skull. Jag hade precis som du, från början en gammal panna med öppet expansionskärl och manuell shuntning, där temperaturen dippade så att vattnet kokade bort i expansionskärlet. Jag har därför på känn att du eventuellt skulle kunna ha något liknande system som mig.

Beträffande den höga värmekurvan i diagrammet sÃ¥ har t.o.m  Nibes i sitt diagram i instruktionsboken pÃ¥ kurva 9 en temperatur som gÃ¥r upp till 70 grader, sÃ¥ det diagrammet är ingenting som du kan ta till intäkt för att du nödvändigt vis behöver en sÃ¥ hög framlednings temperatur vid DUT.

//Jarlen
VP Nibe 1135-10, med VVB 300/200. Aktivt borrdjup 210m. Installerad 14 nov. 2007. Volymförstorare 150 lit. installerad dec. 2008. Välisolerad 1 1/2 plans villa med 1-rörs system. Huset har öppen planlösning och har 51m2 fönsterytor med 3-glas rutor. Uppvärmd yta ca 265m2. Faktisk golvyta ca 250m2 Sällskapsrummet har 6 m i takhöjd och stor kringbyggd loftvÃ¥ning. 40m2 för närvarande. ouppvärmd källare. Huset är belägen  i Sthlms trakten. Tidigare el förbrukning ca 37-38000 kWh. Första Ã¥rets förbrukning med VP 18438 kWh inkl HH el. Ut vändig rund pool Diam. 7,5m. Djup 2m. Pool VVX Nibe pool11 inkopplad vÃ¥ren 2012.) FTX ventilation SALDA RIRS 400HE med värmeÃ¥tergivning färdiginstallerad dec. 2008. 12,8 kW fläktkonvektor installerad januari -09 Braskamin Contura 350 för myseldning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!