Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byta frÃ¥n direktverkande el till bergvärme och radiatorer  (läst 28453 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad loffe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
SV: Byta från direktverkande el till bergvärme och radiatorer
« Svar #30 skrivet: 23 oktober 2006, 07:52:49 »
>>Andreas hur upplever du fläktkonvektorn. Är ljudet störande? Har du en uppfattning om vad kostnaden/förbrukningen
kommer att bli nu för elen? (Såg att den låg på 39 000 tidigare).


Husägare, sedan 2006-dec. Västra Stockholm. 1,5 plan med källare (bo yta 212 + 121 i bi yta). Byggt 1970.
Tråkar ut omgivningen med konverteringsfrågor från direkt el till...
Har under 2008/2009 konverterat till bergvärme med vattenburna radiatorer och golvvärme i badrummen och på gästtoan.
2007 års förbrukning 37 676 (Inkl HH-el) med stöd från en Sanyo L/L pump i källaren

Utloggad Andreas71

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm, Sverige
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
>>Andreas hur upplever du fläktkonvektorn. Är ljudet störande? Har du en uppfattning om vad kostnaden/förbrukningen
kommer att bli nu för elen? (Såg att den låg på 39 000 tidigare).




Hej,

Tycker att konvektorn är kanon, låter inte så mycket, ger bra med värme i vår entrehall. Jag skulle däremot inte installera en konvektor i ett sovrum eller ett rum där det ska vara tyst.
Vidare har jag ingen aning om hur mycket el konvektorn drar.

/ Andreas

Konverterat från direkt el till vattenburen bergvärme augusti 2006. 16 radiatorer + 1 fläktkonvektor. Borrat 170 m, 3 m till berg & Nibe 1230-8 utan extra vv. Tidigare förbrukning 39000 kWh på en yta 170 + 60 m2. Vi bor i Spånga.

Utloggad Henrik007

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
Håller just på att rodda ihop allt detta på egen hand.

Jag tror att det finns massor av pengar att tjäna. Grejen är väl att man skall orka med och där får man vara ärlig mot sig själv. Sedan gäller det att arbeta med människor man kommer bra överens med. De flesta rörmokare i Göteborgsområdet är fullbokade och bara tacksamma om någon (du) gör skitjobbet med att krypa runt och borra hål i alla väggar. Eller varför inte ta en snubbe med låg timlön till detta. Trivs du med rörmokaren och han med dig, ger han dig vägledning och borra ett hål i väggen kan väl alla klara ;)

Bra iaf är att förbereda familjen på att det kommer ta en del tid i anspråk, när det väl startar, så inte den biten springer läck också.

Borrningen är som den är, oavsett vem som gör det. Men ingen seriös borrare gör det svart. Det är en bra utgångspunkt där.

Installationen av VP är nog det svåraste att få hjälp med. Pratar med med firmorna är det ju rena lotteriet om den skall kunna startas överhuvudtaget, Ens om det är deras montörer som gör det... Jag vet inte om man kan söka kontakt med någon här på forumet för detta ändamålet. Eller prata med rörmokaren. De känner oftast någon.

Baksidan då?
OM det fungerar knepigt så får du själv ro det iland och lösa det. Men garantier gäller på VP och rörmokaren tar väl lite ansvar han också?

Det blir en del samtal, men prova och se hur långt du orkar. För egen del kommer intresset växande för att till slut uppta stor del av den vakna tiden. Sedan är jag trött på det, men kan en hel del om hur mitt hus är uppvärmt. Du har ju också chansen att tjäna kanske upp till 100.000 på lite eget jobb opch telefonsamtal. Om det tar 2 månader så är det förbannat bra betalt. Jag vet inte vad du tjänar men jag tycket att det verkar helt ok.

som det stod någonstans; går det så går det...
Henrik


Utloggad Henrik007

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
Hej, ny på forumet och har varit i samma sits som dig.
Valde att själv konvertera från direktverkande el (bl.a. elpaneler i taket, lyx på 60-talet men STORA elförbrukare).
Rev ut alla elelement och takpaneler själv, dragit Wirsbo CombiPex och installerat radiatorer, allt köpt via Internetbutik.
Hade en offert på att byta allt inkl rördragning på c:a 80 000 kr (totalt 16 element = 13 Kw (55/45)).
Egen kostnad stannade på 38 000 kr.
Köpt pump (IVT HT E9 + en vv 300/160) och borrat 170 meter från vp-företag = 128 000 kr. Fått fullt bidrag för konvertering så det känns som en bra affär.
Till saken hör ocksÃ¥ att jag valt att ställa vp + vvb i tidigare stenfylld källare, borrat och spräckkilat c:a 15 ton sprängsten som slängts i källaren. Inte kostat sÃ¥ mycket mer än träningsvärk  ;D
Huset står i Sigtuna, 210 kvm, byggår 1964. Innan 40 000 Kwh, ska bli spännande att se hur det kommer att se ut under vintern

Jag skall göra samma resa, har du några tips inför bidragssökningen? Jag kommer ha kvitton på element, rör VP, Borrning, men inte på rördragningen. Hur hade du det?

Utloggad Porcupine

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jag skall göra samma resa, har du några tips inför bidragssökningen? Jag kommer ha kvitton på element, rör VP, Borrning, men inte på rördragningen. Hur hade du det?
Med tanke på att bidraget endast gäller distributionssystemet och ej VP eller borrning så kan nog rördragningskvitton vara värdefulla. Det är ju 30% bidrag upp till ett bidrag på 30000 (dvs kvitton för 90000 på distributionssystemet) om jag inte minns fel.
Konverterade från direktel i maj 2006, tidigare förbrukning mer eller mindre okänd p.g.a. nyinflytt, saknade element och maximalt 17°C rumstemperatur. 209 m2 uppvärmd yta i Göteborgsområdet, Diplomat TWS 10 och aktivt borrhål på 176 m. 13 Thermopanel-radiatorer, 2 handdukstorkar, badkar på 180 l och en rätt slösaktig dusch. Energifönster sedan november 2006. Kopplade till ett värmegolv på ca 7 m2 med minishunt/cirkulationspump sommaren 2009.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
Har själv konverterat vÃ¥rat hus frÃ¥n direktel till  vattenburen jord/bergvärme kosttnad totalt ca 200000 men dÃ¥ är det med kulvert 120 kvadrat golv värme 17 raddar varav 8 är nytilverkade kamfläns 400mm X 2000mm duplex 2 fläktkonvektorer fst 54+1 med frikyla vp nibe 1320-20 kw tvÃ¥ borrhÃ¥l 112m 400m markslinga 500l acc tank samt solfÃ¥ngare. Visst massor a jobb men vilken fröjd i att känna att jag har gjort det själv och det funkar!!
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad loffe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
SV: Byta från direktverkande el till bergvärme och radiatorer
« Svar #36 skrivet: 25 oktober 2006, 10:55:59 »
Tack för tipsen

>>Henrik007. Vilken dimension använde du på rören?
Använder man samma överallt eller har man grövre till stammarna?
Hur gjorde du med själva stammarna?
Sitter bara med mina egna tankar och funderar på om man drar diameter 16 mellan elementen men att man har lite
grövre mellan våningarna tex 22, därifrån hade väl jag tänkt att man skulle dra 16 men det kanske inte behövs?

Vattenmätare är det något man bör/skall ha?

Termostater, hur gör man med dessa?
Vi kommer att ha källare, entré plan och övervåning. I mina planer så ska det finnas en möjlighet att ställa in
värmen/plan. Man kanske har lite svalare i källaren och på övervåningen tex.
Husägare, sedan 2006-dec. Västra Stockholm. 1,5 plan med källare (bo yta 212 + 121 i bi yta). Byggt 1970.
Tråkar ut omgivningen med konverteringsfrågor från direkt el till...
Har under 2008/2009 konverterat till bergvärme med vattenburna radiatorer och golvvärme i badrummen och på gästtoan.
2007 års förbrukning 37 676 (Inkl HH-el) med stöd från en Sanyo L/L pump i källaren

Utloggad Henrik007

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
Tack för tipsen

>>Henrik007. Vilken dimension använde du på rören?
Använder man samma överallt eller har man grövre till stammarna?
Hur gjorde du med själva stammarna?
Sitter bara med mina egna tankar och funderar på om man drar diameter 16 mellan elementen men att man har lite
grövre mellan våningarna tex 22, därifrån hade väl jag tänkt att man skulle dra 16 men det kanske inte behövs?

Vattenmätare är det något man bör/skall ha?

Termostater, hur gör man med dessa?
Vi kommer att ha källare, entré plan och övervåning. I mina planer så ska det finnas en möjlighet att ställa in
värmen/plan. Man kanske har lite svalare i källaren och på övervåningen tex.


Jag bokade med rörgubben idag,

Vi gick igenom det för några veckor sedan och jag skall börja borra till helgen.
Det jag vet just nu är:
Stommen i undervåningen är tjockare dimension och går i stort sett utmed golvet runt ytterväggen. (Jag skrev upp det, men hittar inte lappen just nu, men 22 tror jag kan stämma bra.) Sedan går vi igenom till övervåningen för varje element=inga synliga på övervåningen. Detta blir 16 rör.

Inga konstigheter. Det viktigaste enligt honom var att man ger plats åt böjningar, dvs radiatorerna monteras ca 20 cm ovanför golvytan. Jag fick en rörhållare med det cc han ville använda och kan borra hål därefter. Hållaren sitter ca 1 cm ovanför golvlisterna.

Beträffande dina andra frågor lämnar jag gärna över till någon annan, som kan detta. Jag har iaf köpt 19 termostater, kanske i onödan... men det tror jag inte.

Utloggad loffe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
SV: Byta från direktverkande el till bergvärme och radiatorer
« Svar #38 skrivet: 26 oktober 2006, 08:47:59 »
Har du tittat på uponors golvsockelsystem?
Själva rören kommer väl från Wirsbo.
http://www.wirsbo.se/ifs/files/Wirsbo/swe/Presentation/Website/Produkter/golvsockel/page1000284341125.jsp

19 termostater då är det väl ett till varje element och det är väl vettigast.
Jag hade tänkt att man skulle slippa springa runt i varje rum och reglera detta men man kanske vill ha olika
värme i de olika rummen. Hmm.

Sedan går vi igenom till övervåningen för varje element=inga synliga på övervåningen.

Det var ju smart men då får man två rör som går rakt upp från varje element i källarvåningen.
« Senast ändrad: 26 oktober 2006, 09:24:43 av loffe »
Husägare, sedan 2006-dec. Västra Stockholm. 1,5 plan med källare (bo yta 212 + 121 i bi yta). Byggt 1970.
Tråkar ut omgivningen med konverteringsfrågor från direkt el till...
Har under 2008/2009 konverterat till bergvärme med vattenburna radiatorer och golvvärme i badrummen och på gästtoan.
2007 års förbrukning 37 676 (Inkl HH-el) med stöd från en Sanyo L/L pump i källaren

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
Tack för tipsen

>>Henrik007. Vilken dimension använde du på rören?
Använder man samma överallt eller har man grövre till stammarna?
Hur gjorde du med själva stammarna?
Sitter bara med mina egna tankar och funderar på om man drar diameter 16 mellan elementen men att man har lite
grövre mellan våningarna tex 22, därifrån hade väl jag tänkt att man skulle dra 16 men det kanske inte behövs?

Vattenmätare är det något man bör/skall ha?

Termostater, hur gör man med dessa?
Vi kommer att ha källare, entré plan och övervåning. I mina planer så ska det finnas en möjlighet att ställa in
värmen/plan. Man kanske har lite svalare i källaren och på övervåningen tex.


Hejsan !!

Kika pÃ¥ FAQ:n, där finns det lite beskrivet kring dimensionering av radiatorer och rör. Vilken rördimension  du skall ha beror pÃ¥ hur hög effekt du skall överföra.
Kan även tipsa om "VVS Installatörens teknikhandbok 2006" ifall du tänker göra jobbet själv. ( men även annars för att kontrollera vad VVS:arna gör, och vad man får för sin kvarts miljon...). Är själv inne i samma funderingar som du, men har skjutit det lite på framtiden. Jag kommer att installera 2 L/L så länge och hoppas på att konverteringsbidraget försvinner, eftersom jag anser att det ställer till mer bekymmer än glädje..
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
Mer bekymer än glädje???
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad Andreas71

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm, Sverige
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Håller just på att rodda ihop allt detta på egen hand.

Det blir en del samtal, men prova och se hur långt du orkar. För egen del kommer intresset växande för att till slut uppta stor del av den vakna tiden. Sedan är jag trött på det, men kan en hel del om hur mitt hus är uppvärmt. Du har ju också chansen att tjäna kanske upp till 100.000 på lite eget jobb opch telefonsamtal. Om det tar 2 månader så är det förbannat bra betalt. Jag vet inte vad du tjänar men jag tycket att det verkar helt ok.


Måste bara få fråga lite hur alla räknar på det där med hur mycket man tjänar på att installera radiatorerna själva.

Som jag sagt tidigare så tycker jag inte att det lönade sig för mig att göra jobbet själv.
Jag resonerade så här:
inköp av 16 radiatorer + 1 fläktkonvektor, försökte hitta samma element som fanns i min offerter, cirka 30000kr
inköp av gissade mängd kopparrör: 22mm 30m, 15mm 40m 12 mm 30m cirka 15000kr
inköp av gissad mängd med rörkopplingar: 10000kr

Verktyg till detta: ingen aning säkert alldeles för mycket ... verktyg dyrt men roligt  :)

Summa kostnader 30+15+10= 55000kr
Enligt vald offert skulle nyckel färdig installationen av radiatorer + vp hamna på 195000kr vara av 130000 är vad vp installationen kostade. Kostnaden för radiator installationen blev således 65000kr. Då tycker jag att betala 10000 för att få någon som installerar det hela åt mig var en oslagbar kombination.

Skulle det däremot varit så att jag hade hittat allt radiator material för en bråkdel av vad jag fann det för skulle även jag ha övervägt att installera det själv.

 Visst det finns en stor stolthet i att ha gjort det själv men jag tror inte att jag hade tjänat/sparat mÃ¥nga kronor pÃ¥ att ha gjort det själv. Är nästan helt säker pÃ¥ att "O fan mÃ¥ste jag ha en sÃ¥dan har, det hade jag ingen aning om" skulle komma allt för mÃ¥nga gÃ¥nger.

En till fråga till er som gjort allt själv: Hur mycket av de special verktyg som behövs för rörinstallation har ni fått köpa in? För min installatör hade en rörpressningsmaskin för cirka 10000kr, och han sa att den pressade ihop rören med ett tryck på 7-8 ton. Utan en sådan hade jag aldrig klart mig, de kan säkert hyras men ändå.



Konverterat från direkt el till vattenburen bergvärme augusti 2006. 16 radiatorer + 1 fläktkonvektor. Borrat 170 m, 3 m till berg & Nibe 1230-8 utan extra vv. Tidigare förbrukning 39000 kWh på en yta 170 + 60 m2. Vi bor i Spånga.

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
Håller just på att rodda ihop allt detta på egen hand.

Det blir en del samtal, men prova och se hur långt du orkar. För egen del kommer intresset växande för att till slut uppta stor del av den vakna tiden. Sedan är jag trött på det, men kan en hel del om hur mitt hus är uppvärmt. Du har ju också chansen att tjäna kanske upp till 100.000 på lite eget jobb opch telefonsamtal. Om det tar 2 månader så är det förbannat bra betalt. Jag vet inte vad du tjänar men jag tycket att det verkar helt ok.


Måste bara få fråga lite hur alla räknar på det där med hur mycket man tjänar på att installera radiatorerna själva.

Som jag sagt tidigare så tycker jag inte att det lönade sig för mig att göra jobbet själv.
Jag resonerade så här:
inköp av 16 radiatorer + 1 fläktkonvektor, försökte hitta samma element som fanns i min offerter, cirka 30000kr
inköp av gissade mängd kopparrör: 22mm 30m, 15mm 40m 12 mm 30m cirka 15000kr
inköp av gissad mängd med rörkopplingar: 10000kr

Verktyg till detta: ingen aning säkert alldeles för mycket ... verktyg dyrt men roligt  :)

Summa kostnader 30+15+10= 55000kr
Enligt vald offert skulle nyckel färdig installationen av radiatorer + vp hamna på 195000kr vara av 130000 är vad vp installationen kostade. Kostnaden för radiator installationen blev således 65000kr. Då tycker jag att betala 10000 för att få någon som installerar det hela åt mig var en oslagbar kombination.

Skulle det däremot varit så att jag hade hittat allt radiator material för en bråkdel av vad jag fann det för skulle även jag ha övervägt att installera det själv.

 Visst det finns en stor stolthet i att ha gjort det själv men jag tror inte att jag hade tjänat/sparat mÃ¥nga kronor pÃ¥ att ha gjort det själv. Är nästan helt säker pÃ¥ att "O fan mÃ¥ste jag ha en sÃ¥dan har, det hade jag ingen aning om" skulle komma allt för mÃ¥nga gÃ¥nger.

En till fråga till er som gjort allt själv: Hur mycket av de special verktyg som behövs för rörinstallation har ni fått köpa in? För min installatör hade en rörpressningsmaskin för cirka 10000kr, och han sa att den pressade ihop rören med ett tryck på 7-8 ton. Utan en sådan hade jag aldrig klart mig, de kan säkert hyras men ändå.





Saken är väl den att du fått ett helt ok pris för konvertering och borrning. Våra offerter låg rejält över 200 000:-, iofs stort hus och många radiatorer, men ändå.
Jag bor i Sundsvall och man tycker att priserna här borde ligga rejält under sthlm, eller ?
Toppnotering var 235000:- för en jordvärmeanläggning.

Pressverktyg behöver du inte ifall du väljer att löda istället. Presskopplingar lär vara överrepresenterade i vattenskadesammanhang har jag hört, så det är ännu ett motiv att välja lödkoppling.

Om jag gör en beräkning på vad en egen konvertering kostar så ser det ut så här:

Totalpris: 235 000:-
Jordvärme 100 000:- (?)
Konvertering: 235 000 - 100 000 = 135 000:-

Om jag då räknar med att kunna göra det själv för 4000:-/element, så hamnar en egen konvertering på: 4000 x 20 = 80 000:-
Skillnad: 135 000 - 80 000 = 55 000:-

Jag tror inte att det skulle vara något större problem att hålla sig inom en budget på 80 000:- för en egen konvertering, så nog finns det pengar att spara..
 
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
Mer bekymer än glädje???

Ja, jag anser att bidraget snedvrider marknaden. VVS firmorna känner till marknaden och vet vad den tål gällande prissättning. Om det dyker upp ett bidrag som deras kunder kan söka av staten, så påverkar det endast priserna uppåt. Slutkunden kommer i själva verket att få betala lika mycket som innan bidraget. Bidraget hamnar hos VVS firmorna.
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

Utloggad Henrik007

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
DEssa bidrag...

pratade för ett tag sedan, mest på skoj, med en radonsaneringsfirma/utredare. Av en händelse var deras kostnad ganska exakt det man får i bidrag för radonsanering...

Loffe: rören räknar jag med att kunna gömma lite bakom gardiner+undervåningens kvadrat känns som "billigare" än övervåningen, men det skiljer ju från person till person. DEt bästa är väl att kombinera de två metoderna.

Kan inte detta, men säljer inte Clas Ohlson en rörmaskin, (typ 1000:-)av något slag, som värmer/löder ihop på något sätt? Kanske dyrare kopplingar?

Vad gäller hur mycket man sparar på att rodda själv får vi väl se. Jag hoppas på en stor besparing summa summarum, annars orkar man väl inte med det mentalt... Klart är att jag sparade 15000 på att jaga bättre priser på element i veckan och det tar ju annars en månad att tjäna ihop ^-^. Har nu en imponerande laddning element i garaget. Tunga e dom också...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!