Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FÃ¥r ingen ordentlig värme i huset, hjälp  (läst 5547 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PeterAstrom

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Får ingen ordentlig värme i huset, hjälp
« Svar #15 skrivet: 20 januari 2019, 09:52:06 »
Förresten, cirkpumpen känns väldigt varm. Ska den vara varm?

Utloggad PeterAstrom

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Får ingen ordentlig värme i huset, hjälp
« Svar #16 skrivet: 20 januari 2019, 09:59:01 »
Så här ser växelventilen ut och den står i rätt läge för hus värmen.

Utloggad PeterAstrom

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Får ingen ordentlig värme i huset, hjälp
« Svar #17 skrivet: 20 januari 2019, 10:00:24 »
Detta är cirkpumpen som jag ej vet hur jag ska felsöka annat än att den är kokhet.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Får ingen ordentlig värme i huset, hjälp
« Svar #18 skrivet: 20 januari 2019, 10:19:01 »
Att ventilen indikerar att huset värms behöver inte betyda att sÃ¥ är fallet. Stäng av pumpen. Tryck den vita knappen, som syns vid ventilens överkant, uppÃ¥t och vrid motordelen ett kvarts varv moturs och tag bort ventilmotorn. Prova sedan om det gÃ¥r att trycka in stiftet pÃ¥ ventilen utan att det kärvar och att det gÃ¥r tillbaka. Är det inga problem där bör det vara cirkulationspumpen som krÃ¥nglar. 

Om motorhuset pÃ¥ cirkulationspumpen är betydligt varmare än pumphuset och rören till och frÃ¥n pumpen är det förmodligen sÃ¥ att pumphjulet inte roterar. Vet inte hur man Ã¥tgärdar det, är inte bekant med den typen av pump. Prova med att knacka pÃ¥ pumphuset. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3403
  • Karma +4/-7
SV: Får ingen ordentlig värme i huset, hjälp
« Svar #19 skrivet: 20 januari 2019, 10:22:09 »
Men det största problemet som jag ser det är att 4 av 8 radiatorer på nedervåningen knappt blir varma. Har skruvat i luftskruvarna, inge luft endast vatten. Vågar dock inte bryta lös termostaterna på elementen för att motionera dom där pinnarna. Dock så är rören som går fram till de elementen kalla
Varför vÃ¥gar du inte skruva av termostaterna?  Rädd för termostatspöket?  NÃ¥got vatten skall inte komma bara för att du tar bort termostaten (plastdelen) och piggen under termostaten är ditt troligaste problem.

Cirkulationspumpen skall bli ungefär lika varm som vattnet den pumpar. Men eftersom du har 20 gradervarmt och en del element varma är cirkpumpen troligen helt ok.

Med en del element varma och nÃ¥gra "oförklarligt" kalla sÃ¥ är väl inte växelventilen eller cirkpumpen de troligaste problemen. 
« Senast ändrad: 20 januari 2019, 10:50:48 av Ridax »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad PeterAstrom

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Får ingen ordentlig värme i huset, hjälp
« Svar #20 skrivet: 20 januari 2019, 11:40:11 »
 Ska kolla det med växelventilen. Kommer nog dock sluta med att jag ringer en firma imorgon som fÃ¥r kolla pÃ¥ det, har ju försäkring pÃ¥ pannan om det skulle vara nÃ¥got allvarligt.

Anledningen till att jag ej vågar ta bort termostaterna är för att jag helt enkelt inte vet hur man gör :).
Dom ser ut så här.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Får ingen ordentlig värme i huset, hjälp
« Svar #21 skrivet: 20 januari 2019, 12:48:52 »
Med en del element varma och nÃ¥gra "oförklarligt" kalla sÃ¥ är väl inte växelventilen eller cirkpumpen de troligaste problemen. 
Riktigt, jag blandade ihop det med en annan tråd där en del element var lite varma men när jag läste igenom tråden visade det sig att det är bra värme på några ställen och då är termostaterna misstänkta i första hand.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Får ingen ordentlig värme i huset, hjälp
« Svar #22 skrivet: 20 januari 2019, 13:55:27 »
Med dom radiatorerna så är det nog största bekymret

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3403
  • Karma +4/-7
SV: Får ingen ordentlig värme i huset, hjälp
« Svar #23 skrivet: 20 januari 2019, 13:57:10 »
Riktigt, jag blandade ihop det med en annan tråd där en del element var lite varma
Ja, det är många som börjar märka att de har problem med värmen nu...

Här kan TS se en termostat som är liknande och var man skruvar bort den.
https://nerdia.net/2010/10/22/fixing-a-stuck-thermostat-ta-rvt-on-your-central-heating-radiator/
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad PeterAstrom

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Får ingen ordentlig värme i huset, hjälp
« Svar #24 skrivet: 20 januari 2019, 14:07:11 »
Och vad är det för fel på dom radiatorerna då Gäst999?

Tack för info om hur jag demonterar termostaten. 👍

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Får ingen ordentlig värme i huset, hjälp
« Svar #25 skrivet: 20 januari 2019, 14:18:18 »
Jämfört med radiatorer som har inloppet upptill pÃ¥ radiatorn fungerar de inte lika bra ihop med en värmepump. Inkommande varmt vatten blandas med svalare vatten som redan finns i radiatorn. Det blir dÃ¥lig skiktning i radiatorn och sämre värmeavgivning jämfört med samma radiator med inloppet upptill. Det gör att det krävs högre temperatur pÃ¥ inkommande vatten för samma värmeavgivning. Har man en elpanna spelar det ingen roll men har man värmepump kostar det lite extra. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3403
  • Karma +4/-7
SV: Får ingen ordentlig värme i huset, hjälp
« Svar #26 skrivet: 20 januari 2019, 14:25:28 »
Fast riktigt sÃ¥ dÃ¥ligt är det väl inte?  Kopplet brukar ju ha ett inre rör som ser till att framledningen gÃ¥r rakt upp i radiatorn för att sedan spridas Ã¥t sidorna och sjunka ner mot returen som finns i det yttre röret.

Jämför med hur handdukstorkaranslutningar brukar se ut.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Får ingen ordentlig värme i huset, hjälp
« Svar #27 skrivet: 20 januari 2019, 14:49:15 »
Kopplet har ett inre rör.
Här beskrivs kopplet:https://docplayer.se/11820986-Radiett-renovett-radiatorkoppel-termostatisk-radiatorventil-1-och-2-ror.html.
Eftersom den sexkantiga proppen är förnicklad så är det gjort till enrörskoppel. (Mässingspropp för tvårörs.)

Undrar dÃ¥ om alla 4 kalla radiatorer är pÃ¥ samma slinga medan de varma är en annan slinga? Tänker att enrörs slingor väl inte brukar ha sÃ¥ mycket som 8 radiatorer? Om alla i en slinga är kalla sÃ¥ är det ett flödesproblem i den slingan.... 
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Får ingen ordentlig värme i huset, hjälp
« Svar #28 skrivet: 20 januari 2019, 14:55:05 »
Det inre röret brukar bara vara ca 5 cm lÃ¥ngt, förmodligen för att det ska gÃ¥ att montera ventilen pÃ¥ en radiator som redan sitter pÃ¥ väggen. Vattenströmmen frÃ¥n röret drar med sig omgivande vatten. Det blir inte lika varmt i toppen som det skulle ha blivit med inloppet i toppen. Det mer mer som tvärströmsvärmeväxling än motström.   

Fast är det enrörssystem med flera radiatorer i serie spelar det inte sÃ¥ stor roll. Det blir som skiktning fast i horisontell led. 
« Senast ändrad: 20 januari 2019, 15:11:40 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

youji

  • Gäst
youji
SV: Får ingen ordentlig värme i huset, hjälp
« Svar #29 skrivet: 20 januari 2019, 16:47:08 »
Låter inte bra om cirkulationspumpen känns jättevarm.Risken finns att den står och tyvärr ganska vanligt på dessa cirkutationspumpar men du kan testa att stänga av pumpen och starta igen och dom brukar hoppa igång eller det finns ett skak larm och den försöker starta men har du otur så har den gett upp.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!