Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Daikin online controller  (läst 4247 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad CHSV

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Daikin online controller
« skrivet: 20 december 2018, 21:53:08 »
Hej!

Jag har fått en ny pump insatt med online controller.
Jag kan ansluta mot den direkt när den delar ut sitt eget nätverk. Men efter att man i appen skrivit in lösenordet för husets wifi nät så kommer man inte vidare. Run lampan förblir tänd vilket enligt manualen skall betyda att den fått en IP adress. Men jag kan inte se den i min lista över klienter i Routern.
Jag har provat att sätta lite lägre kanaler än 11 som jag läst om i tidigare inlägg här men det hjälper inte

Jag kommer inte vidare med detta. Någon som har något tips?

Mvh

Utloggad tobbew87

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • DAIKIN XR(H)30
SV: Daikin online controller
« Svar #1 skrivet: 20 december 2018, 22:26:33 »
Hej!

Jag har fått en ny pump insatt med online controller.
Jag kan ansluta mot den direkt när den delar ut sitt eget nätverk. Men efter att man i appen skrivit in lösenordet för husets wifi nät så kommer man inte vidare. Run lampan förblir tänd vilket enligt manualen skall betyda att den fått en IP adress. Men jag kan inte se den i min lista över klienter i Routern.
Jag har provat att sätta lite lägre kanaler än 11 som jag läst om i tidigare inlägg här men det hjälper inte

Jag kommer inte vidare med detta. Någon som har något tips?

Mvh

jag hade problem med att ja inte fick uppkopplat den alls till mitt Wifi. det gick och koppla upp den via telefon som var ansluten på mitt hemma nätverk. testa det ist.

Utloggad Leopold

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
SV: Daikin online controller
« Svar #2 skrivet: 20 december 2018, 22:26:55 »
Jag gjorde precis detta i söndags med en nyinstallerad Daikin Caldo XRH40 m wifi-modul.

Jag anslöt denna via WPS-knappen på routern, inget av inloggningar med lösen.

Funkade klockrent så testa denna enkla anslutningsmetoden om din router har WPS (vilket hyfsat moderna routrar har). Appen vägleder steg för steg hur du ska göra.

Följ instruktionerna hur uppkopplingen går till i appen, det finns vissa minutgränser för när uppkopplingen ska ha etablerats efter att man tryckt på knappen på wifi-modulen i VP och på routerns WPS-knapp (typiskt 2 minuter).

När wifi-modulen lyste konstant utan blinkande så var det uppkopplat och det gick att se vår VP i appen Daikin online controller som måste vara ansluten till samma LAN givetvis, alles ok.

Det första den där appen Daikin online controller vill göra är sannolikt samma som i vårt fall, att uppgradera firmware i wifi-modulen. Låt den göra det, tar några minuter bara så är allt redo för att funka fint med appen.

__
PS. Vi körde med iPad som kopplas via wifi till samma LAN som VP´s wifimodul kopplades till per automatik. Kör man med iPhone eller någon androidlur så kanske du ligger uppkopplad via WAN (4G etc), inte via wifi mot ditt LAN. I så fall, koppla bort din WAN-anslutning så du garanterat bara kör mot LAN / wifi via appen annars funkar det inte. Din app och din wifi-anslutna VP måste kort sagt vara anslutna till samma nätverk annars får du ingen kontakt med din VP.
« Senast ändrad: 21 december 2018, 00:18:19 av Leopold »
Hus 1: 1 1/2-plan (100 m2 + 50 m2, 20-23 grader C) med källare (100 m2, 16-20 grader C). Byggår 1972, Kronobergs län. Mekanisk frånluft. IVT Nordic Inverter L/L "5kW"-modellen från 2005. Kakelugn för stödvärme och mys, ca 2 m3/år. Årsförbrukning 2006: 19 MWh totalt (26-27 MWh tidigare år med direktel). Uppgraderat till fjärrvärme 2009 vilket stör vinstkalkylen en hel del.

Hus 2: 1 uppvärmt plan ca 65 m2, 20 - 23 grader C. Stugan byggd 1890-tal, tidstypisk isolering. Murstock med anslutet kakelugn och vedspis centralt placerat, sporadisk eldning idag ca 1 brasa /dygn i kakelugn och ev mer om stödvärme behövs. Daikin Caldo xrh40 står för merparten av uppvärmning sedan 2018-12-14, avvaktar förbrukningssiffror över tid och totalt men ca 10 kWh/dygn förbrukning enbart VP vid utetemp -7 -- +2.

Utloggad CHSV

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin online controller
« Svar #3 skrivet: 21 december 2018, 22:24:47 »
Hej och tack för era svar.
Jag testade att skapa ett wifinät genom att dela på en annan telefon som jag har.
Då gick det att få pumpen att ansluta till det nätet. Doch kan jag inte få den att ansluta till mitt "hemmanät"
Använder en Ubiquiti AP-AC pro som accesspunkt och den har ingen wpsknapp.
Känns som det är något som inte lirar i förhållandet Daikin-Ubiquiti. Men jag har aldrig problem med att ansluta andra grejor till mitt nätverk.

Någon som känner till om Daikin har någon support där man kan få hjälp?

Utloggad tobbew87

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • DAIKIN XR(H)30
SV: Daikin online controller
« Svar #4 skrivet: 21 december 2018, 22:29:38 »
okej. nå då har du ju kommit någonstans iaf. hoppas det löser sig.

Utloggad Leopold

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
SV: Daikin online controller
« Svar #5 skrivet: 22 december 2018, 00:23:04 »
...
Jag testade att skapa ett wifinät genom att dela på en annan telefon som jag har.
Då gick det att få pumpen att ansluta till det nätet. Doch kan jag inte få den att ansluta till mitt "hemmanät"
Använder en Ubiquiti AP-AC pro som accesspunkt och den har ingen wpsknapp.
Känns som det är något som inte lirar i förhållandet Daikin-Ubiquiti. Men jag har aldrig problem med att ansluta andra grejor till mitt nätverk.
...

Nu är jag absolut ingen nätverksexpert men jag får en känsla av att dina problem beror på att du inte har en DHCP-server i ditt nätverk, det är en sådan som behövs för att dela ut IP-adresser till alla enheter inom ditt LAN så att de befinner sig inom samma subnät (begränsade IP-adressrymd) - vilket behövs för att de ska "se" varandra inom ditt lokala nätverk bakom den brandvägg mot Internet som är en annan viktig komponent i en router.

Jag tror att du pluggat in din AP rakt in i fastighetens WAN-uttag och att du förmodligen får IP-adresser som *inte* ligger inom ett normalt LAN-intervall som typiskt kan vara 192.168.0.0 -- 192.168.0.255 för ett nätverk man har hemma.

Kolla tex denna tråd, googlade bara din AP-modell + DHCP: https://community.ubnt.com/t5/UniFi-Wireless/DHCP-server-on-UniFi-AP-PRO/td-p/1459068

Accesspunkter av det mer avancerade slaget som du har brukar inte ha DHCP-server inbyggt utan den funktionen får skötas via en annan enhet, i hem-miljö typiskt en router (som då dessutom ger extra skydd bla genom sin brandväggsfunktion plus en massa annat bra). Här är ett exempel på en router som bör passa fint med din AP och är relativt billig: https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/tradburet-natverk/routrar/ubiquiti-edgerouter-x-tradbunden-router-p61432
___
PS. Det som gjorde att det funkade när du aktiverade "hotspot", "internetdelning" eller vad det kallas för i din telefon och anslöt enheterna mot denna var att de tilldelades adresser inom samma subnät via DHCP-servern i telefonens funktion för detta. Testade just detta av ren nyfikenhet och här har jag tvÃ¥ enheter uppkopplade mot min telefon: den ene har IP 192.168.43.110, den andre har  192.168.43.129, default gateway 192.168.43.1
« Senast ändrad: 22 december 2018, 14:10:18 av Leopold »
Hus 1: 1 1/2-plan (100 m2 + 50 m2, 20-23 grader C) med källare (100 m2, 16-20 grader C). Byggår 1972, Kronobergs län. Mekanisk frånluft. IVT Nordic Inverter L/L "5kW"-modellen från 2005. Kakelugn för stödvärme och mys, ca 2 m3/år. Årsförbrukning 2006: 19 MWh totalt (26-27 MWh tidigare år med direktel). Uppgraderat till fjärrvärme 2009 vilket stör vinstkalkylen en hel del.

Hus 2: 1 uppvärmt plan ca 65 m2, 20 - 23 grader C. Stugan byggd 1890-tal, tidstypisk isolering. Murstock med anslutet kakelugn och vedspis centralt placerat, sporadisk eldning idag ca 1 brasa /dygn i kakelugn och ev mer om stödvärme behövs. Daikin Caldo xrh40 står för merparten av uppvärmning sedan 2018-12-14, avvaktar förbrukningssiffror över tid och totalt men ca 10 kWh/dygn förbrukning enbart VP vid utetemp -7 -- +2.

Utloggad CHSV

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin online controller
« Svar #6 skrivet: 22 december 2018, 14:07:42 »
.. Jag är ingen nätverksexpert heller men jag är relativt övertygad om att jag har DHCP aktiverat inom visst IP-range.
Allt annat jag kopplar in får sin Ip och funkar.
Jag gjorde en IP-scan och där dyker den upp också. Jag kan se att MAc-adresserna stämmer.
Klipper in en bild från IP-scanningen. Både min telefon och VP är med och ligger på 169 resp 176.
Skumt det här...

Utloggad Leopold

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
SV: Daikin online controller
« Svar #7 skrivet: 22 december 2018, 14:26:16 »
Ok då antog jag fel. Finns en del som kör bara med en accesspunkt utan router och det kan väl "funka" delvis om man bara har någon enstaka enhet ansluten och ISP tillåter tillräckligt antal IP-adresser... dock blir det ju inget lokalt nätverk i så fall.

Det kanske är din router som har någon märklig konfiguration som hindrar det att fungera, eller att signalen mot din accesspunkt är för dålig? Kan du pinga Daikins wifi-modul för att se om den svarar?

___

Eftersom du fick kontakt via en telefons hotspot/internetdelning så kan du ju uppgradera wifi-modulens firmware på så vis, kanske kan ha betydelse?
___

Finns en grej till man kan testa om man har konstiga wifi-bekymmer: se till att deaktivera wifi i routern, särskilt om man har mer avancerade AP typ som TS har.  Status pÃ¥ detta?
« Senast ändrad: 22 december 2018, 17:09:27 av Leopold »
Hus 1: 1 1/2-plan (100 m2 + 50 m2, 20-23 grader C) med källare (100 m2, 16-20 grader C). Byggår 1972, Kronobergs län. Mekanisk frånluft. IVT Nordic Inverter L/L "5kW"-modellen från 2005. Kakelugn för stödvärme och mys, ca 2 m3/år. Årsförbrukning 2006: 19 MWh totalt (26-27 MWh tidigare år med direktel). Uppgraderat till fjärrvärme 2009 vilket stör vinstkalkylen en hel del.

Hus 2: 1 uppvärmt plan ca 65 m2, 20 - 23 grader C. Stugan byggd 1890-tal, tidstypisk isolering. Murstock med anslutet kakelugn och vedspis centralt placerat, sporadisk eldning idag ca 1 brasa /dygn i kakelugn och ev mer om stödvärme behövs. Daikin Caldo xrh40 står för merparten av uppvärmning sedan 2018-12-14, avvaktar förbrukningssiffror över tid och totalt men ca 10 kWh/dygn förbrukning enbart VP vid utetemp -7 -- +2.

Utloggad CHSV

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin online controller
« Svar #8 skrivet: 23 december 2018, 12:39:51 »
Tack för visat intresse och hjälp i ärendet. Det gjorde att jag kom framåt i felsökningen.
Hittade en inställning i AP som göra att den isolerar klienterna från varandra "Guest isolation" Kickade ur den rutan och vips så hoppade det igång.

Utloggad Leopold

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
SV: Daikin online controller
« Svar #9 skrivet: 23 december 2018, 13:50:37 »
Bra att det ordnade sig. Det låter som att du anslutit din Daikin till ett gästnätverk då? Normalt ansluter man sina enheter till det vanliga nätverket som klienter, gästnätverk är för just gäster och bra om man vill begränsa åtkomsten för dessa.
Hus 1: 1 1/2-plan (100 m2 + 50 m2, 20-23 grader C) med källare (100 m2, 16-20 grader C). Byggår 1972, Kronobergs län. Mekanisk frånluft. IVT Nordic Inverter L/L "5kW"-modellen från 2005. Kakelugn för stödvärme och mys, ca 2 m3/år. Årsförbrukning 2006: 19 MWh totalt (26-27 MWh tidigare år med direktel). Uppgraderat till fjärrvärme 2009 vilket stör vinstkalkylen en hel del.

Hus 2: 1 uppvärmt plan ca 65 m2, 20 - 23 grader C. Stugan byggd 1890-tal, tidstypisk isolering. Murstock med anslutet kakelugn och vedspis centralt placerat, sporadisk eldning idag ca 1 brasa /dygn i kakelugn och ev mer om stödvärme behövs. Daikin Caldo xrh40 står för merparten av uppvärmning sedan 2018-12-14, avvaktar förbrukningssiffror över tid och totalt men ca 10 kWh/dygn förbrukning enbart VP vid utetemp -7 -- +2.

Utloggad gunnarb

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +0/-0
SV: Daikin online controller
« Svar #10 skrivet: 11 maj 2020, 22:43:50 »
Jag vet att det inte har skrivitas något på länge i ämnet men Daikins men Deras app har inte blivit ett dugg bättre sedan 2018 och inte hw-modulen heller.
Jag har haft ett h...vte med att min modul dÃ¥ och dÃ¥ förlorar kontakten med routern och har efter en hel dags jobb konstaterat att en modern router ofta har automatiskt kanalval mellan kanalerna 1-13 medan Daikinadaptern inte klarar av kanalerna 12 och 13.  Jag fick därför gÃ¥ in i routern och tvÃ¥ngsinställa den pÃ¥ en kanal mellan 1 och 11 (jag valde kanal 5). Därefter hittade Daikinmodulen mitt Wfi-nät som den skulle och det verkar vara stabilt.
Bor i fastighet med 3 st. IVT Greenline F70 (70kW) värmepumpar anslutna till sjövärme och 8 st. 220 m djupa, borrhål samt 300 kW fjärrvärme. Daikin X30 luft/luft-värmepump för luftkonditionering. Fritidshus 1 med Daikin Solo XRH30 luft/luft-värmepump, fritidshus 2 med Daikin Caldo XRH40 luft/luft-värmepump.

Utloggad lubbis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 561
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
SV: Daikin online controller
« Svar #11 skrivet: 11 maj 2020, 22:54:55 »
Kan bero pÃ¥ att Daikin har  konfigurerat den för USA där endast kanal 1-11 fÃ¥r användas  :)
Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Utloggad gunnarb

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +0/-0
SV: Daikin online controller
« Svar #12 skrivet: 12 maj 2020, 03:19:19 »
Det kan säkert vara så men det hade ju inte skadat om Daikin hade skrivit det i installationsmanualen eller i installationsflödet som finns i appen. Det skulle inte förvåna mig om det är detta som är huvudproblemet som gör att så många användare misslyckas med installationen och att anslutningen är instabil.
Bor i fastighet med 3 st. IVT Greenline F70 (70kW) värmepumpar anslutna till sjövärme och 8 st. 220 m djupa, borrhål samt 300 kW fjärrvärme. Daikin X30 luft/luft-värmepump för luftkonditionering. Fritidshus 1 med Daikin Solo XRH30 luft/luft-värmepump, fritidshus 2 med Daikin Caldo XRH40 luft/luft-värmepump.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!