Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Solfangere til EVI HEAT varmepumpe som ikke virker som de skal  (läst 4041 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad norge syd

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hei
Jeg bor i Norge og har et anlegg fra EVI Heat med solfanger. Jeg har boret et hull på 180 meter forvarmesystemet.
Nå i våres fikk jeg mange feilmeldinger på varmepumpen og trykket i systemet falt.
Det viste seg at de som har boret hullet og fylt kolektor slangene ikke hadde satt in støttehylser slik at systemet gikk tomt for glykol.
Nå er dette tettet men jeg får ikke solfangerne til å virke skikkelig. Når det er varmt om sommeren så er det veldig varmt i solfangerne men rørene inn og ut har samme temperatur, kan det være luft oppe i solfangerne som gjør at det ikke kommer noe varme ned til pumpen? Er det bare og fylle systemet nede på pumpen og lufte til det kommer ut oppe på solfangerne?
Jeg har forsøkt og kontakte EVI Heat flere ganger men får ikke noe svar, sendt mail og ringt.
Hvilken temp må glykolen i systemet tåle? Blir det som på bil at det er litt forskjellig fra sted til sted alt etter hvor kaldt det kan bli på vinteren?
Er det noen her på dette forumet som kan svare på dette?

Mvh
Norge

Utloggad Spretti

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
    • www.cflinkconsulting.fi
SV: Solfangere til EVI HEAT varmepumpe som ikke virker som de skal
« Svar #1 skrivet: 27 oktober 2011, 10:23:36 »
Har du installerat by-pass röret som måste finnas i systemet om du har solfångare mellan solbärare ut och köldbärare in?
Evi Heat Split sun 10kW, 10m2 solfångarer, 2*300m jordvärme, Evi VVB 300/160

Utloggad norge syd

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hei
Det vet jeg ikke men det var installatører fra Sverige og var leverandører av varmepumpen som var her.
Jeg skal se om jeg finner noe slikt rør.
Det som er feilen er at vi får signalet inn om at solfangeren går men begge rørene oppe på taket har samme temperatur, virker ikke som om mediet inne i det systemet sirkulerer og da får vi vel ikke noe utveksling av varme?
Tysen takk for tilbakemelding, setter stor pris på det. Det er ikke mange som har greie på solfangere i Norge og ingen leverandører av Evi heat i dette området.

Mvh
Gunnar

Utloggad Gojjen

  • Gojjen
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Solfangere til EVI HEAT varmepumpe som ikke virker som de skal
« Svar #3 skrivet: 01 november 2011, 06:42:35 »
Hej!
Det är luft i solfångaren eller som tidigare inlägg du har ingen bypass alt. by-pass på fel ställe.
Lämpligen monterar du en automat avluftare med avstängningskran, använd den automat avluftaren i ca 2-3 mÃ¥nader sedan stänger  du av den .
Men som sagt kontrollera emot ditt rörchema längst bak i manualen att det stämmer överens med verkligheten.


Utloggad ville10

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Evi Heat Geosun II, 12kW, 220 meter borrdjup
SV: Solfangere til EVI HEAT varmepumpe som ikke virker som de skal
« Svar #4 skrivet: 15 november 2011, 05:35:06 »
...Jeg har forsøkt og kontakte EVI Heat flere ganger men får ikke noe svar, sendt mail og ringt...

Väldigt nonchalant. Ni som har Nibe, CTC, IVT eller annat, vad har ni för erfarenhet? Har de bra support eller hänvisar de också till återförsäljarna?
Evi Heat Geosun II, 12 kW. 220 m borrhål

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!