Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: BorrhÃ¥lets diameter?  (läst 8086 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Charlie

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Borrhålets diameter?
« skrivet: 13 september 2004, 20:28:53 »
Hej jag har hört en del säga att det ska vara bättre med större diameter pÃ¥ borrhÃ¥let , är det mer effekt pÃ¥ ett grövre hÃ¥l?. Ska borra 180m direkt pÃ¥ berget och sätta in en 8,5 Nibe pump som skall värma 180 bo+140kvm    biyta samt har kolektorns diameter nÃ¥gon betydelse.
Vore tacksam för lite assistans av någon som vet,
Nibe 1215-8.5 190m 125+125+65 kvadrat
suteränghus mexitegel-72  Ã–-vik vid kusten

admin

  • Gäst
admin
Re:Borrhålets diameter?
« Svar #1 skrivet: 13 september 2004, 23:27:52 »
Jag är ingen expert på området, men helt spontant kan jag tänka mig att den interna cirkulationen av vatten i borran ökar med större borrhålsdiameter. Detta borde ha en positiv utjämnande faktor.

När det gäller diametern på slangarna så vinner du följande på större diameter.

Lägre motstånd för cirkpumpen, detta kan göra att det räcker att du kör den i läge 2 istället för läge 3.
Det kan spara lite driftskostnader på cirkpumpen.

Du får en större värmeöverförande yta mellan borran och kollektorn, vilket rimligtvis ger något (förmodligen försumbart) högre inkommande temp på din KB-vätska.

Nackdelen är väl att det kostar mer med grövre kollektor, och mer sprit.

En lustig sak med cirkpumparna är att det inte har så stor betydelse om du har en klen slang och kör pumpen på full fart (läge3) eller om du har en grövre slang och kör den på läge 2. Cirkpumpens effektförbrukning hänger mest ihop med hur mycket arbete den utför, d.v.s. hur mycket flöde den pumpar - större slangdiameter gör att pumpen lätt pumpar mycket flöde vilket ökar effektförbrukningen.

Det är därför osäker om effektförbrukningen minskar om man installerar grova kollektorslangar även om man då kan sänka cirkpumpens varvtal ett snäpp.

Däremot borde cirkpumpens livslängd kunna öka något då de tre lägena representerar olika varvtal på cirkpumpen. Färre varv/minut borde ge fler års hållbarhet...

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:Borrhålets diameter?
« Svar #2 skrivet: 14 september 2004, 08:40:43 »
saxat ur Svep's forum

Citera
Grövre hål kan ge ett sämre utbyte.Det är bättre med ett smalare hål,då slangarna kommer i närmre kontakt med berget.

Vill du läsa själv ->http://www.svepinfo.se/frageforum.php?id=2138
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Borrhålets diameter?
« Svar #3 skrivet: 14 september 2004, 23:10:02 »
Rickard

Motståndet (friktionen) ökar väldigt snabbt med ökat flöde. dubbelt flöde ger ju 4 dubbelt flödesmotstånd!!
visst måste det dra väsentligt mera energi med en klenare slang, om man har samma flöde.
men upp till ca 400 meter meter 40 slang är ju helt ok.
Orkar inte titta i nÃ¥gra papper  :-[
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

admin

  • Gäst
admin
Re:Borrhålets diameter?
« Svar #4 skrivet: 14 september 2004, 23:34:41 »
En pumps effektförbrukning minskar med minskat flöde.

Med andra ord drar en cirkpump ställd på max varvtal mer effekt i en 300 meter lång 40mm slinga än i en 400 meter lång 40 mm slinga.

Detta är inte någon teori utan kalla fakta. :o :o :o


Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Borrhålets diameter?
« Svar #5 skrivet: 15 september 2004, 01:24:51 »
Jojo men flödet har man redan eller hur.
En NIBE 7 kw har 0,48 liter/sek i nominellt flöde.

Om du ökar slingan eller ändå sämre minskar dimensionen då kommer pumpen att dra mera energi.
För flödet ska vi ju inte minska eller hur!!

Trött som faaaxx här det kan va det >:(
jag tror vi pratar om samma sak fast olika eller hur  ;D

                           
Einstein sa E= MC2
mer minns inte jag  ;D
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

admin

  • Gäst
admin
Re:Borrhålets diameter?
« Svar #6 skrivet: 15 september 2004, 01:49:15 »
0,48 liter i nominellt flöde vet jag inte vad det betyder, hänvisar förmodligen till någon typ av norm.
T.ex. vid xxxx/varv/minut och 25 kPa mottryck ger pumpen 0.48 liter/minut.

Ovesäntligt att ens nämna det i de tekniska specifikationerna p.g.a. att flödet helt och hållet kommer att bero på slangländ, diameter och pumpens varvtal samt i viss mån vilken typ och inblandningsprocent man har på KB-vätskan.

Därför anger man även inom vilket intervall som godtagbara värden för temp ut/in på KB skall hålla. I NIbes fall 2-5 grader.
Jag skulle tro att man har 2 grader tempdiff vid 0.48 liter/minut.

I mitt fall med min för långa slinga (500 meter) innebär det att jag har 5 graders tempdiff. Ligger kanske på 0.2 liter/minut i flöde...

Faktum kvarstår, min cirkpump skulle ha tagit mer energi om jag haft en kortare slinga.

Detta är svÃ¥rt att förstÃ¥, till och med jag  ;) var tveksam om detta en gÃ¥ng i tiden. Eftersom jag arbetar pÃ¥ en industri ställs vi ofta inför detta problem med att vi stryper bort flöden (med reglerventiler) när pumparna har överkapacitet. Vad som händer när man stryper flödet är att effektförbrukningen minskar, den minskar dock inte sÃ¥ mycket som önsvärt är, en viss del av pumpens kapacitet blir istället till värmeenergi i själva pumpen. Därför övergÃ¥r vi mer och mer till frekvensstyrda motorer pÃ¥ pumpar som behöver ha ett stort arbetsomrÃ¥de. En frekvensstyrd pump som arbetar pÃ¥ lÃ¥gt varvtal drar mindre ström än en stor pump som gÃ¥r mot en halvstängd ventil.

Dock drar den stora pumpen mer effekt om man öppnar ventilen. Detta p.g.a. det merarbete den då utför.

Hoppas att jag kunnat övertyga dig nu, kanske är du utvilad när du läser detta och ser saken i ett annat ljus  ;)

PS. Med bibehållet flöde och klenare/längre slang ökar effektförbrukningen... Problemet är att den standardmonterade pumpen som sitter i min 7:a inte kan ge 0.48 liter/min med 500 meters slinga. Skall jag komma upp i det flödet får jag sätta in en större pump. DS.

« Senast ändrad: 15 september 2004, 01:52:53 av Rickard »

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
Re:Borrhålets diameter?
« Svar #7 skrivet: 15 september 2004, 09:24:42 »
Hela ert resonemang bygger väl på att man ligger på samma pumpkurva (1,2 eller 3)?
Det nominella flödet är väl det som ger de bästa förutsättningarna i den interna kretsen (köldmediekretsen)?
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

admin

  • Gäst
admin
Re:Borrhålets diameter?
« Svar #8 skrivet: 15 september 2004, 10:47:50 »
Jag skulle tro att"nominellt flöde" innebär att det är det flöde som krävs för att uppnå de COP-värden som de uppger i sitt datablad.

D.v.s. för att VP:n skall ge 4.8 i COP vid 0/35 grader krävs ett nominellt flöde på KB-kretsen om 0.48 liter/minut.

Mitt resonemang om pumpens effektförbrukning gäller (som flera gånger nämnts) vid oförändrat varvtal (1,2 eller 3) på cirkpumpen.
I de flesta fall måste cirkpumpen gå på läge tre för att uppnå den önskade flödeshastigheten - speciellt i ytjordvärmesystem med endast en slinga.

Med två slingor så minkar flödesmotståndet drastiskt, vilket gör att man kan gå ned i cirkpumpsvarvtal, detta dock förutsatt att man har en VP på 4-8.5 kW. Större VP än så kräver två slingor för att flödet skall bli tillräckligt.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Borrhålets diameter?
« Svar #9 skrivet: 15 september 2004, 11:40:08 »
Citera
0,48 liter i nominellt flöde vet jag inte vad det betyder, hänvisar förmodligen till någon typ av norm.

Nominellt flöde för 7 kw pumpen hämtade jag  ur NIBE´s datablad.

det spelar nog ingen roll om man har högre flöde, men har man lägre flöde, då minskar säkert COP en del.
Om man tappar nÃ¥n procent i en villainstallation är dock inte livsviktigt  8)



CTC 25 kw har en bra driftinstruktion, där anges ocksÃ¥  delta t pÃ¥ brine, vid nominellt flöde. PÃ¥ den anläggningen är flödena mätta eftersom det sitter strypventiler med mätuttag pÃ¥.

det skulle vara bra om tillverkarna angav delta t, vid nominellt flöde vid tex 0/35.
Det vill man nog inte på villapumpar, det skulle skapa en massa "onödigt" jobb för installatörerna!!



Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!