Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: hjälp med analys av logg frÃ¥n Nibe 1126-8kW  (läst 6393 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: hjälp med analys av logg från Nibe 1126-8kW
« Svar #45 skrivet: 18 februari 2019, 09:35:04 »
BT6 verkar vara hetgastemperaturen men vad är varmvattentemperatur och in- och utgående värmebärare? Presentationen är inte direkt pedagogisk.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: hjälp med analys av logg från Nibe 1126-8kW
« Svar #46 skrivet: 18 februari 2019, 10:20:21 »
BT2 resp BT3 är framledning resp retur bt6 samt BT7 är vv givare men har för mig att endast BT6 som styr den andra visar enbart tempen men det är lite skumt för normalt sitter BT7 i toppen och visar ett lite högre värde och BT6 i botten och det värdet styr vv laningar men här verkar givarna sitta tvärtom och kan möjligtvis leda till många vv laddningar. Kollar man BT7 tempen ligger den mycket stabilare men det beror på vart den sitter ofta används den inte vid extern beredare eftersom den inte styr nånting men bör vara enkelt att koppla om givarna om det visar sig vara det som krävs.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ENZOIII

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: hjälp med analys av logg från Nibe 1126-8kW
« Svar #47 skrivet: 18 februari 2019, 10:54:27 »
Jag skulle nog sänkt hastigheten lite vid vv beredning men det har inte med problemet att göra. Ser inga fel i loggen men jag tror du bör isolera rören närmast vp mera kan man inte göra  Sc:,h

Ok, hur mycket ska jag sänka?

BT6 verkar vara hetgastemperaturen men vad är varmvattentemperatur och in- och utgående värmebärare? Presentationen är inte direkt pedagogisk.

BT6 = VV laddning
BT7 = VV Topp
BT2 = Framledning
BT3 = Retur

varmvattenkörningarna i sista logg, är bara toppningar om 5 min styck, men varför 70% hastighet vid vv körning på cp,

70% är standardinställning från Nibe. Jag har tidigare fått förklaringen i forumet att jag inte behöver ändra på detta då det inte ger någon effekt. I Nibes manual står det att deltat bör vara 5-9grader

BT2 resp BT3 är framledning resp retur bt6 samt BT7 är vv givare men har för mig att endast BT6 som styr den andra visar enbart tempen men det är lite skumt för normalt sitter BT7 i toppen och visar ett lite högre värde och BT6 i botten och det värdet styr vv laningar men här verkar givarna sitta tvärtom och kan möjligtvis leda till många vv laddningar. Kollar man BT7 tempen ligger den mycket stabilare men det beror på vart den sitter ofta används den inte vid extern beredare eftersom den inte styr nånting men bör vara enkelt att koppla om givarna om det visar sig vara det som krävs.

Stämmer att det är BT6 som styr.
På min VVB finns inget avsatt ställe för att montera BT7. Därför har jag tejpat fast den på utgående VV-rör, innanför höljet på min VVB. Jag har endast lyckats att få ned den knappt i isoleringen. Därför tror jag att den visar lägre temp i loggen när det inte tappas VV, medans när man tappar VV så stiger temp i BT7 eftersom att röret värms upp. Se skiss.
Kåk från 1912, Rönninge, Söder om Stockholm.
Ej isolerad plankstomme med lösullsisolerat vindsbjälklag.
Boyta ca 170m2, 2 plan. Nibe 1126-8kW med separat Themia Mbh VVB.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: hjälp med analys av logg från Nibe 1126-8kW
« Svar #48 skrivet: 18 februari 2019, 11:53:10 »
Det ser lite begripligare ut så här.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad ENZOIII

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: hjälp med analys av logg från Nibe 1126-8kW
« Svar #49 skrivet: 19 februari 2019, 22:39:31 »
Jag skulle nog sänkt hastigheten lite vid vv beredning men det har inte med problemet att göra. Ser inga fel i loggen men jag tror du bör isolera rören närmast vp mera kan man inte göra  Sc:,h

cirkpumpen vid värmeproduktion är nu nedställd till 30% och då har jag deltaT på 6-7grader, ska jag prova att ställa ner den till 20%

Hur mycket ska jag sänka cirkpump till vid varmvattenproduktion?
Kåk från 1912, Rönninge, Söder om Stockholm.
Ej isolerad plankstomme med lösullsisolerat vindsbjälklag.
Boyta ca 170m2, 2 plan. Nibe 1126-8kW med separat Themia Mbh VVB.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: hjälp med analys av logg från Nibe 1126-8kW
« Svar #50 skrivet: 19 februari 2019, 22:42:38 »
Vet inte vad som är optimalt på en mantelberedare men jag skulle sänkt så deltat blir 7-8 grader.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!