Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Köpt hus - lvvp & panna äldre än angivet  (läst 1114 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jh8001

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Husägare med CTC lvvp.
Köpt hus - lvvp & panna äldre än angivet
« skrivet: 29 januari 2019, 12:59:18 »
Hej alla,

Behöver råd.

Jag och min fru har köpt hus. I annonsen och besiktningsprotokollet angavs att luft/vattenvärmepump och panna var från 2015. Vid närmare inspektion visar det sig att de egentligen är från 2009 (troligaste anledningen till felet är lite äldre och lite förvirrad säljare som blandat ihop saker). Det är en CTC EcoEl 1550 och en EcoAir 105. Jag tänkte ju från början att vi kunde räkna med att få ut åtminstone 6 år ur prylarna och att det eventuellt kunde finnas någon form av garanti kvar men nu är det väl snarare så att vi börjar närma oss slutet på åtminstone pumpens livslängd?

Vi har skrivit kontrakt men inte tillträtt ännu (1 april).

Frågor:
Är det värt att bråka om?
Har jag någon som helst rätt att bråka nu när vi redan skrivit på? Någon sa att uppgifter angivna av säljaren ska man kunna lita på och inte behöva undersöka djupare i sin undersökningsplikt.
Vad innebär det egentligen i ekonomiska termer?
Går det att bara byta pump om den lägger av eller blir det en dålig lösning eftersom pannan inte är kompatibel med nya pumpar?

Tacksam för alla råd jag kan få!

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Köpt hus - lvvp & panna äldre än angivet
« Svar #1 skrivet: 29 januari 2019, 15:44:16 »
Ring ev. mäklare.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Köpt hus - lvvp & panna äldre än angivet
« Svar #2 skrivet: 29 januari 2019, 16:00:59 »
Är det en äldre modell som monterades in 2015 ? hur många driftstimmar har den.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad jh8001

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Husägare med CTC lvvp.
SV: Köpt hus - lvvp & panna äldre än angivet
« Svar #3 skrivet: 29 januari 2019, 16:02:43 »
Installerade 2009 enligt kvitto. Jag bad mäklaren kolla med säljaren hur det egentligen låg till.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Köpt hus - lvvp & panna äldre än angivet
« Svar #4 skrivet: 29 januari 2019, 16:19:48 »
Eftersom den är från 2009 måste vara en EcoEl v3 och den kan kommunicera med nyare utedelar via tillbehöret CTC Converter. Det är ju bra om man behöver byta eller uppgradera utedelen. Om säljaren gjort en specifik utfästelse om en viss sak så ska man kunna lita på detta. En luftvattenvärmepump kan man räkna med ska hålla i ca 15 år. En 6 år äldre värmepump kanske motsvarar 25 tkr? Men som sagt prata med mäklaren om situationen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad jola2

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köpt hus - lvvp & panna äldre än angivet
« Svar #5 skrivet: 29 januari 2019, 16:26:21 »
Hej.
Tycker det är självklart att säljaren måste kompensera för detta. Nu har ju 2/3 av en trolig livslängd på pumpen gått och inte ca 1/3 som säljaren uppgett. Tycker en skälig lösning är 1/3 av vad en ny pump kostar.

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köpt hus - lvvp & panna äldre än angivet
« Svar #6 skrivet: 29 januari 2019, 22:06:57 »
Läser en del på byggahus forum juridik. Uppfattningen jag fått är att undersökningsplikten är av enorm vikt. Säljaren kan i princip ljuga ihop vad som helst. Kan du lätt kontrollera uppgifterna och se att de är fel så har du inget att hämta.

CTC har tillverkningsår och månad (eller om det är vecka) tydligt utskrivet på typskylten. Detta är lätt att kontrollera och då du litat på säljaren har du (i juridisk mening) inte fullgjort undersökningsplikten.

Nu vet vi inte om säljaren medvetet kommit med falska uppgifter om värmepumpen eller om det är ett misstag hen är beredd att kompensera vid påpekande. Om säljaren motsätter sig kompensering är det förmodligen inte lönt med en stämning.
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Köpt hus - lvvp & panna äldre än angivet
« Svar #7 skrivet: 29 januari 2019, 23:33:17 »
Håller på Jola 2
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad jh8001

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Husägare med CTC lvvp.
SV: Köpt hus - lvvp & panna äldre än angivet
« Svar #8 skrivet: 30 januari 2019, 08:38:04 »
Tack för råd och stöd. Ska ta upp det med mäklaren, men är inte intresserad av att bli osams med säljaren. Att ha möjligheten att ringa och fråga den som har bott i huset de senaste 50 åren om det är något jag undrar är ju också värt en del och det vill man ju inte förstöra för några tusenlappar.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Köpt hus - lvvp & panna äldre än angivet
« Svar #9 skrivet: 30 januari 2019, 09:31:12 »
Rent juridisk hänger det på hur lätt det var att upptäcka åldern vid en grundlig inspektion av fastigheten. I det här fallet gissar jag att det är tillräckligt lätt för att man ska anse att du borde ha upptäckt det inom din undersökningsplikt. Så det går inte att få det klassat som dolt fel.
Om man skulle kunna klassa det som dolt fel så är nästa fråga vilken ersättning man skulle kunna få. Vid dolda fel ersätts man inte för eventuell kostnad för att åtgärda felet eller eventuell skada man har lidit av det. Ersättningen blir mellanskillnaden till vad fastigheten skulle ha sålts för om felet varit känt. Om det var många intressenter och ett attraktivt område så kanske inte priset hade påverkats alls om den rätta åldern varit känd?

Däremot brukar ju normalt funtade människor ofta vara lite mer pragmatiska än juridiken, så det skadar inte att ta upp det med säljaren och se vad dom anser.
« Senast ändrad: 30 januari 2019, 09:33:47 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!