Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: När gÃ¥r VP Ã¥ter i drift efter stöttning frÃ¥n elpatron?  (läst 4199 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ejb

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hejsan!

Två frågor!

Har en CTC EcoZenith 250, Ecoair 408 och undrar när den återgår till VP drift efter stöttning från elpatron?
Både övre samt nedre tankarnas börvärde har uppnåts men VP startar igen endast efter en "norsk omstart"
Måste framled temp upp innan VP start, och varför höjer den inte tempen själv?

Upplever att systemet är stabilare nu under vintertid när jag kopplar frÃ¥n inne tempgivare, borde det inte vara tvärt om? 
(Några graders högre framledning, tror radiatorerna är från 80 talet då huset byggdes)


Har inställningarna enligt förra inlägg, sista bilderna.
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=66815.0

VP har gått som en klocka från slutet av mars tills nu.

Som vanligt tacksam för tips o trix!



 

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Det beror på hur du ställt in systemet. Du ställer ju själv in både när spets ska ta över och inte. Står i manualen.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad ejb

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Klart...... men

Inställningarna jag gjort.
Elpanna övre: 40
Elpanna spets: 50
Elpanna XVV: 60
Elpanna övre max kW: 6,5
Elpanna nedre: 50
Elpanna nedre max kW: 6

Övre tank stop: 57
Max framled: 55

Med dessa inställningar vilket värde är det som måste vara uppnått? Är det inte när börvärdet är uppnått i resp tank?
Varför går VP över i driftläge efter en norsk omstart, borde den inte fortfarande stå i spets om den inte kan uppnå gränsvärde?

(läser febrilt manual samt erps systemgenomgång men är inte riktigt med på noterna:)
« Senast ändrad: 23 december 2018, 16:07:15 av ejb »

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Den ska ju bara köra värmepump mot nedre tank, och nedre tank matar radiatorsystemet. Övre tank normalt sett bara spetsvärmning av varmvatten.
Undantaget är om värmepumpen inte klarar att hålla nedre tanken tillräckligt varm, då kommer en del av radiatorvattnet att komma från den elspetsade övre tanken. Shuntfördröjningen avgör hur länge den väntar med att öppna shunten mot övre tanken.

Du har ju 20 minuter som maxtid mot övre tank. Kan det vara så att det inte räcker för att värma övre tanken till inställt värde, vilket gör att den spetsar?
Vad jag kan se så har shunten inte öppnat mot övre tank, och då är det bara för att ge dig varmvatten som är anledningen till spetsningen.

Elpatron i nedre tank går bara in när kompressorn spärras. Manuellt eller för låg utetemp eller den larmar för fel.

Anledningen till att norsk reset hjälper tror jag främst är för att tider nollställs.

Du har väldigt lågt delta över radiatorerna. Kan inte hitta om den styrs av ecozenith eller om den har den fasta lägen som ställs direkt på pumpen.

Två saker jag skulle pröva, öka maxtiden mot övre tank så att värmepumpen får en möjlighet att jobba upp temperaturen utan elspets, samt sänka farten på cirkulationspumpen för högre delta. I alla fall 5-6 grader vid någon minusgrad ute.
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Utloggad ejb

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Grymt! Detta är sådan info som är svår att få ut av I-bok vid ofullständig systemförståelse.
Jag testar att öka tiden mot övre tank.
Öka cirkpump inställning avvaktar jag med, är det en kodad inställning?

Ã…terkopplar resultat den 25.

Tack för hjälpen o God Jul!


Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Är fotona tagna när VPn går eller står still?
Om den är igång så är 1 grads värmning på tok för lite. Enda sättet att få det är att laddpumpen går med en sjujävla gart eller att det är nåt knas på själva VPn så den inte får upp temperaturen på hetgasen och alltså inte kan värma vattnet.

Om VPn INTE var igång när du tog kortet utan bara laddpumpen gick för att förhindra frysning så är rören ut till VPn felkopplade så att vattnet går baklänges genom VPn. När laddpumpen bara cirkulerar vattnet ut genom VPn för att förhindra frysning så sjunker tempen ca 1 grad.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad ejb

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
VP var inte igång vid bilden, den brukar ha ca 7-10 c skillnad på in/ut.

Hur kontrollerar jag om rören är felkoppplade?

Utloggad ejb

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tycker det är märkligt att den undre tanken sänks så mycket efter en dusch (se bild), borde den inte ta varmvatten endast från övre tank?

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
VV-slingan går genom båda tankarna med störst del i nedre tanken.
Hir ser du om rören är felkopplade? Du tittar i manualen var utgående till VPn lämnar i250 och följer röret till VPn och ser om det går in upptill eller nedtill.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag har den äldre EcoEl, har bara läst i manualen till EcoZenith i250..

Du har en övre tank stopptemp VP på 57 grader.
Du har samtidigt elpanna spets på 65 grader i övre tanken.

Jag vet inte när eller vid vilka tillfällen den vill spetsa. Spets är ju dessutom högre än extra varmvatten (XVV). Det är ju inte den temperatur den vill ligga på hela tiden. Kanske någon form av legionellakörning en gång om dygnet.
Vad man kan vara säker på är att det är en temperatur som bara kan uppnås med elpatron då VP stannar vid 57 grader.

En enkel lösning för att minska elspets bör vara att sänka spetstemperaturen till 50 grader eller se i manualen vad den säger om spets. Slingberedare har så liten vattenvolym att legionella inte utgör någon fara, men CTC kan ha fått indikationer att folk väljer bort deras värmepumpar för att legionellakörning saknas, och därför infört funktionen.

Uppdatering
Glöm allt om legionella jag spekulerade i ovan.
Läser i manualen. Observera att standardvärdena kan ändras med olika programversioner av styrsystemet. Manualen på nätet är daterad 2017-02-15

Elpanna spets ligger som standard på 57 grader och stopptemp VP övre tank är max.

CTC skriver följande om spets.
"Elpannans temperatur när EcoZenith i250 kallar på hjälp
att nå hög temperatur, elpatronen arbetar då upp till
detta värde efter inställd tid på Fördröjning shunt."

Du har en shuntfördröjning på 180 minuter (3 timmar). Framledningen har alltså legat under börvärdet i 3 timmar och systemet har börjat stötta med vatten från övre tanken. Då aktiveras elpatronen i övre tanken och värmer mot spetsvärdet.


« Senast ändrad: 25 december 2018, 22:48:05 av GabrielH »
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Utloggad ejb

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: När går VP åter i drift efter stöttning från elpatron?
« Svar #10 skrivet: 25 december 2018, 22:40:42 »
Testade lite olika ändringar men nu är allt åter som jag brukar köra
dvs
Elpanna övre: 40
Elpanna spets: 50
Elpanna XVV: 60
Elpanna övre max kW: 6,5
Elpanna nedre: 50
Elpanna nedre max kW: 6

Övre tank stop: 57
Max framled: 55

Skall följa röranslutningar imorgon så dem inte är korsade.

Utloggad ejb

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: När går VP åter i drift efter stöttning från elpatron?
« Svar #11 skrivet: 26 december 2018, 14:31:43 »
Har säkerligen förvirrat er och dribblat bort mig själv med bilderna.
Har kollat rören och dem är rätt kopplat (vänster ut på zenith går till övre del av VP) Dock hittade jag ingen avluftare som skall finnas enligt manual!?
Legionella är min uppfattning ingen risk pga för lite vattenansamling. 

Men åter till grundproblemet, jag förstår fortfarande inte vilket värde som skall uppnås innan spets går ur? Jag hade elpanna spets på 50 C och tank övre hade jobbat upp till 53 C. Undre tank var även den 2 grader över börvärdet.
Varför kan inte systemet "nolla sig själv" och starta VP, den går ju igång när jag bryter strömmen.
Alternativt köra samtidigt VP samt elpatron såsom menyn beskriver i manual. Min utetemp för start VP är långt ifrån uppnådd.

Ta gärna en koll igen på mina inställningar kontra bilden när elpatron var i drift.

Radiatorsystem 1
Max framledning C   55
Min framledning C   FrÃ¥n
Värme frÃ¥n, ute C   18
Värme frÃ¥n, tid           120
Kurvlutning C      50
Kurvjustering C            0
Rumstemp sänks   -3
Radiatorsystem 1    Ja
Rumsgivare      Ja
Typ                      Kabel

Elpatron
Elpanna övre C           40
Elpanna spets C           50
Elpanna XVV C      60
Elpanna övre max kW   6,5
Elpanna nedre C      50
Elpanna nedre kW   6
Fördröjning shunt   240
Huvudsäkring A             20
Matningspänning   3x400V
Tariff EL               FrÃ¥n

Övre tank
Stopp temp VP C    57
Start/stopp diff övre C   7
Max tid övre tank   20 ( nuvarande 40)
Max tid nedre tank   40 (nuvarande 60)



Utloggad ejb

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: När går VP åter i drift efter stöttning från elpatron?
« Svar #12 skrivet: 26 december 2018, 19:16:13 »
Så här ser den ut efter en dusch, har ni också sådant tapp i nedre tank eller är det felkopplat?

Uppdatering
Varmvatten, typ/volym: kamfläns i koppar/5,7 l

Ja är det bara 5,7 l för varmvatten så är det inte konstigt att undre tank sjunker?
« Senast ändrad: 26 december 2018, 19:37:47 av ejb »

B.N

  • Gäst
B.N
SV: När går VP åter i drift efter stöttning från elpatron?
« Svar #13 skrivet: 27 december 2018, 00:14:19 »
Hej.
Tycker inte att den borde gå på spets med dina inställningar, kanske värmepumpen spärrar pga utomhustemp?
Kolla Inst. värmepump, Stopp vid utomhustemp C. fabriksinställning -22C
 mvh BN

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kopparspiralens volym år 5,7 liter. Börjar i nedre tanken och fortätter upp i övre tanken innan den går ut till tappställena.
Kallvatten in i botten av spiralen och på vägen upp värms vattnet upp, och tankarna kyls ner i motsvarande grad.

Sista bilden visar att värmepumpen värmer övre tanken (VP övre). Då kommer temperaturen i nedre att falla märkbart. Nu på vintern är väl kallvattnet 6-8 grader, och kopparspiralen håller samma låga temperatur i botten.

Bilden ovan med spets, där visar den framledning på 39 grader med ett börvärde på 42, fastän du har 52 grader i nedre tanken.
En fundering är om shunten kärvar vilket gör att börvärdet inte uppnås. Styrsystemet försöker öppna mot övre tanken och tror sig göra det, men så är inte fallet.

Alternativt att framledningsgivaren har dålig kontakt med röret vilket gör att korrekt temperatur inte registreras. Sista bilden visar också en framledning som ligger några grader över tanktemperaturen, vilket kan tolkas som dålig kontakt. Givarens känselkropp registrerar inte den sjunkande temperaturen i röret. Givaren måste sitta hårt pressad mot röret. Ett buntband är sällan tillräckligt.

Det vore intressant att se vad som händer om du sätter shuntfördröjning till spärrad. Då ska aldrig elspetsat vatten från övre tanken användas till uppvärmning.
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!