Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Thermia Atec - LÃ¥gt Radioatorflöde  (läst 2015 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
Thermia Atec - Lågt Radioatorflöde
« skrivet: 07 september 2018, 07:31:01 »
Hej.

Jag har sökt men hittar inte informationen jag söker.
Min Thermia Atec larmar för "Lågt Radioatorflöde" det började häromdagen och nollställer jag det så hoppar den igång som vanligt men sen larmar den igen.
Jag vet inte om den larmar efter 5 minuter eller om det tar flera timmar, pumpen står i källaren och inomhusgivaren jag köpte går inte att få att fungera så man ser inte att det larmar förens man går ner i källaren och kollar.

Hur som helst så tänkte jag såklart att det berodde på att det var för varmt inne så termostaterna stryper flödet så jag sänkte kurvan på pumpen men det är fortfarande samma sak. Jag kanske måste sänka kurvan mera? Men det har fungerat alla tidigare år utan att jag ändrat kurvan någonting.
Det finns inga filter eller så på radiotorkretsen, jag har filter mellan innerdel och utedel men det är rent.
Termostaterna uppe är stängda, termostaterna i källaren är öppna, och på bottenplan är det golvvärme med termostat i varje rum, dom är inställda på 20 grader så dom stänger väl rätt fort när det är så pass varmt ute.

Eller kan det vara något fel på pumpen? Jag köpte ju en inomhusgivare och kopplade in enligt beskrivning, den fungerar inte heller, får inte ett liv i den.
Vissa Atec byttes det väl kretskort i eftersom det var nått fel på dom, jag kanske har en sån som behöver ett nytt kort.. :(

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Thermia Atec - Lågt Radioatorflöde
« Svar #1 skrivet: 07 september 2018, 10:13:31 »
Fungerar cirkulationspumpen som den ska? Kan ju fastna eller gå trögt om den stått avstängd hela sommaren t.ex.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
SV: Thermia Atec - Lågt Radioatorflöde
« Svar #2 skrivet: 07 september 2018, 11:45:22 »
Fungerar cirkulationspumpen som den ska? Kan ju fastna eller gå trögt om den stått avstängd hela sommaren t.ex.

Jag vet inte, allt sitter ju internt i innerdelen, ingenting sitter utanpå, men den kanske syns om man plocka loss framsidan?
Jag stänger ju aldrig av pumpen eftersom den gör varmvatten också, och sen kanske den värme lite ändå på sommaren om det är kallt på natten eller så, förutom denna sommar som har varit extrem.
Men jag ska plocka bort framsidan och kolla hur det ser ut. :)

Utloggad frejac

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Daikin Altherma LVVP - EHBH08C9W, ERLQ006CV3, EKHW200
SV: Thermia Atec - Lågt Radioatorflöde
« Svar #3 skrivet: 07 september 2018, 21:19:03 »
Nu har jag en annan modell, men jag måste av någon anledning rensa mitt filter en gång om året cirka, efter larm om dåligt flöde.
Men termostaterna låter ju som en misstanke, du kan inte öppna dom helt eller ta bort dom?

Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
SV: Thermia Atec - Lågt Radioatorflöde
« Svar #4 skrivet: 15 oktober 2018, 13:47:01 »
Det började fungera igen efter nÃ¥gra dagar, det känns som att det blir sÃ¥där vÃ¥r / höst när det är mitt emellan varmt och kallt, men eftersom det hoppade igÃ¥ng igen och det tuffar pÃ¥ som vanligt utan larm sÃ¥ är det vara lÃ¥ta det vara, jag skulle säkert behöva ställa in bättre kurva.  tOOmten

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!