Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ny FH35 installerad idag men endast 46 grader i utblÃ¥set  (läst 21163 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1729
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Ny FH35 installerad idag men endast 46 grader i utblåset
« Svar #75 skrivet: 24 februari 2018, 17:07:56 »
Som det känns nu så skulle jag vilja byta till en Toshiba supreme 35.
Den kanske skulle passa min kåk bättre och därmed få åtminstone över 18 grader inomhus?

Läs första och näst sista inlägget i tråden:
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=49855.0

LÃ¥ter exakt som ditt problem :)


"Det som förvillat oss/mig är att det på utedelen samt i manualen står 660g och på innerdelen 640g medan ÅF och tillverkare nu säger 1000g vilket bättre stämmer med den föregående modellen som du länkade pdf till."

Alltså:
660g / 1000g
Proportionerna stämmer med:
20 bar / 30 bar

Luktar fail på installationen...
Be dom byta ut pumpen, jag skulle som ägare anse den splitternya pumpen förverkad pga att man kört med för lite köldmedium = onödigt slitage man som konsument ej ska acceptera.

Eller är det nån tankevurpa med detta:
"The pressure of R410A is 1.6 times more than R22. Not using
appropriate tools or materials and incomplete installation could
cause the pipes to burst or injury."?

20 bar × 1.6 = 32 bar
« Senast ändrad: 24 februari 2018, 18:10:07 av kWhalp »

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ny FH35 installerad idag men endast 46 grader i utblåset
« Svar #76 skrivet: 24 februari 2018, 18:43:43 »
Skiljer inte speciellt mycket i arbetstryck mellan R32 och R410.

Nu vet jag inte riktigt hur R32 kan bli inblandat med trÃ¥dskaparens FH35VEHZ dÃ¥ den har R410, men jag kanske har missat nÃ¥got  :)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1729
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Ny FH35 installerad idag men endast 46 grader i utblåset
« Svar #77 skrivet: 24 februari 2018, 18:53:59 »
Skiljer inte speciellt mycket i arbetstryck mellan R32 och R410.

Nu vet jag inte riktigt hur R32 kan bli inblandat med trÃ¥dskaparens FH35VEHZ dÃ¥ den har R410, men jag kanske har missat nÃ¥got  :)
Du har inte missat nåt... ;)

Min teori är att de som installerade pumpen har gjort en tankevurpa (oklar vurpa ännu) och kört i för lite köldmedium, eller så har de kört i rätt mängd men det har sedan läckt ut.


Vurpa 1?
"Capacity:1.15 kg R410a" enligt manualen om jag tolkar den rätt.

Vurpa 2?
"The pressure of R410A is 1.6 times more than R22. "



Vad står det på inne-/utedelen för mängd R410a Grönbete?
Eller är det nån som har en FH35 och kan kolla?

n00b-fråga:
Kommer FH35 i två varianter, förberedd för antingen R410a eller R22? Eller är det ett val man kan göra beroende på miljömedvetenhet?
« Senast ändrad: 24 februari 2018, 19:00:15 av kWhalp »

Utloggad Grönbete

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 106
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny FH35 installerad idag men endast 46 grader i utblåset
« Svar #78 skrivet: 24 februari 2018, 18:55:33 »
Men..nåt är ju uppenbarligen fel på din pump.. kolla prisjakts betygslista för aktuell pump, den är lovordad till tusen. Den ska ha hög effekt och bra COP.

Om du säger att den blåser likvärdigt med din förra pump så är nog luftflödet OK.

-Mjukvaruproblem?
-Läckage/för lite köldmedium?
-Avfrostningsproblem?

Säg att dom får byta ut pumpen till en ny
"Vill ej ha nåt måndagsex för fan!"

Jag hade som du sa, blivit misstänksam om de började laga en ny pump och rasande om det dessutom inte hjälpte och jag var tvungen frysa om dagen/natten.

Har gett dom förslag att byta till en Toshiba så betalar jag mellanskillnaden men det går dom inte med på. Inte Heller byta pumpen utan den skall lagas.

Utloggad Grönbete

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 106
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny FH35 installerad idag men endast 46 grader i utblåset
« Svar #79 skrivet: 24 februari 2018, 18:57:13 »
Hur kan maskinen ha en insugstemperatur på 26C om du säger att det är kallt i huset ?
/D

Den sitter 5 cm under taket på nedre våning. Varmluft samlas något ovanpå maskinen

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny FH35 installerad idag men endast 46 grader i utblåset
« Svar #80 skrivet: 24 februari 2018, 18:59:45 »
Du har inte missat nåt.

Min teori är att de som installerade pumpen har gjort en tankevurpa (oklar vurpa ännu) och kört i för lite köldmedium, eller så har de kört i rätt mängd men det har sedan läckt ut.

"Capacity:1.15 kg R410a" enligt manualen om jag tolkar den rätt.
"The pressure of R410A is 1.6 times more than R22. "

Vad står det på inne-/utedelen för mängd R410a Grönbete?
Man fyller normalt inte på någon gas i en ny pumputedel utan de levereras normalt alltid förfyllda med rätt viktmängd gas från tillverkaren/fabriken, och gasen finns då i pumputedelen. Enda gången man fyller på gas är om anslutningslängden på rören är längre mellan utedelen och innerdelen än vad den uppgivna gasmängden i pumpen räcker till, dvs vid längre röranslutning på mer än ca 7 meter isf.
« Senast ändrad: 24 februari 2018, 22:17:59 av Karis »

Utloggad Grönbete

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 106
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny FH35 installerad idag men endast 46 grader i utblåset
« Svar #81 skrivet: 24 februari 2018, 19:00:56 »
.,;-  There you got it!

Vad fÃ¥r man för effekter pÃ¥ pumpen vid för lÃ¥g fyllnadsgrad?   
1. Minskad uteffekt (ty tryck proportionell mot effekt typ?)
2. LÃ¥nga/frekventa avfrostningar?

Min FLVP-pump drar 30 kWh/dygn vid DVUT med elpatron spärrad, uptime på 22.5h/dygn , ~ 1.33 kW när kompressorn går.

Hur ofta avfrostar din pump Grönbete? Har du någon elmätare att testa ineffekten med?

Hej

Den avfrostning vad jag upplever en gång per timma ungefär. Har inte kollat tiden så noga men skall göra det nu när du nämnde det.

Den är direktkopplade till elskåpet så jag kan inte kolla förbrukning.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ny FH35 installerad idag men endast 46 grader i utblåset
« Svar #82 skrivet: 24 februari 2018, 19:01:59 »
Du har inte missat nåt.

Min teori är att de som installerade pumpen har gjort en tankevurpa (oklar vurpa ännu) och kört i för lite köldmedium, eller så har de kört i rätt mängd men det har sedan läckt ut.

"Capacity:1.15 kg R410a" enligt manualen om jag tolkar den rätt.
"The pressure of R410A is 1.6 times more than R22. "


Vad står det på inne-/utedelen för mängd R410a Grönbete?

Enda anledningen att montören skulle ha pytsat i mera köldmedia vid installationen är om Rördragningen är längre än 7m mellan inne och utedel som den är förgylld för.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1729
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Ny FH35 installerad idag men endast 46 grader i utblåset
« Svar #83 skrivet: 24 februari 2018, 19:35:31 »
Enda anledningen att montören skulle ha pytsat i mera köldmedia vid installationen är om Rördragningen är längre än 7m mellan inne och utedel som den är förgylld för.

Tack för klargörandet! :)

Utloggad Grönbete

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 106
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny FH35 installerad idag men endast 46 grader i utblåset
« Svar #84 skrivet: 24 februari 2018, 19:38:58 »
Enda anledningen att montören skulle ha pytsat i mera köldmedia vid installationen är om Rördragningen är längre än 7m mellan inne och utedel som den är förgylld för.

Det är bara 2-3 meter rör mellan ute och innedel. Ska jag fråga reparatören vid nästa besök att fylla till på mer media?

Utloggad tf

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Ny FH35 installerad idag men endast 46 grader i utblåset
« Svar #85 skrivet: 24 februari 2018, 19:53:36 »
 Om trycket är 20 bar pÃ¥ en 410a maskin är det för lÃ¥gt du har ett läckage.troligtvis har man misslyckas vid installationen eller för lite köldmedia frÃ¥n fabrik.Har själv jobbat som installatör alla kan göra fel.även om inte alla tror det.Töm ut aggregatet pÃ¥ köldmedia och provtryck med kvävgas vacumsug sedan och fyll pÃ¥ rätt mängd med hjälp av en vÃ¥g det stÃ¥r pÃ¥ skylten hur mycket det skall vara.Har du garanti kvar vilket jag förstÃ¥r sÃ¥ skulle jag inte gÃ¥ med pÃ¥ reparation utan nämda Ã¥tgärder.Byte av maskin med ny rördragning är att föredra annars sÃ¥ fylls det pÃ¥ köldmedia med en dÃ¥lig kona som bara läcker igen

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1729
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Ny FH35 installerad idag men endast 46 grader i utblåset
« Svar #86 skrivet: 24 februari 2018, 20:10:21 »
Det är bara 2-3 meter rör mellan ute och innedel. Ska jag fråga reparatören vid nästa besök att fylla till på mer media?

Kan du fota/kolla skyltarna på inne-/utedelen och delge oss? :)

M.a.p:
"...och fyll på rätt mängd med hjälp av en våg det står på skylten hur mycket det skall vara."

Utloggad Grönbete

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 106
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny FH35 installerad idag men endast 46 grader i utblåset
« Svar #87 skrivet: 24 februari 2018, 20:25:02 »
Kan du fota/kolla skyltarna på inne-/utedelen och delge oss? :)

M.a.p:
"...och fyll på rätt mängd med hjälp av en våg det står på skylten hur mycket det skall vara."

Kollade tempen precis.

24 grader insug och 36 grader utblås.
-10 ute. 31 temp i fjärr och max fläkt.

Gick ut för att titta på utedelen och den var helt igenisad. SKall kolla hur den ser ut efter avfrostning.
Stora Dekalen på utsidan visar tillv. datum 07 2017

Refrigant R410a 1.15kg
Finns en liten mindre dekal med där det står "Contains flourinated greenhouse gases...
3 tomma fält där det står kg bakom varje rad.


Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ny FH35 installerad idag men endast 46 grader i utblåset
« Svar #88 skrivet: 24 februari 2018, 20:31:46 »
Nu är det inte säkert det var 20bar då grönbete tyckte montörerna nämnde det så det kanske är något helt annat som är galet om det inte var max bartryck som det pratades om.

NÃ¥got är märkligt med denna installation och dess uppgifter samt att till och med innerdelen verkar ha obalans sÃ¥ fÃ¥r hoppas att montörerna Ã¥terkommer och hittar problemen inom en snar framtid för grönbetes skull och att det kommer en kommentar om vad som var fel och hur det fungerar med en fullt fungerande FH35VEHZ  tummenupp

Nu hann grönbete emellan med ett inlägg och om du kikat på utedelen så kan du väl kika för säkerhetsskull att utedelen heter FH35VEHZ
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Grönbete

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 106
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny FH35 installerad idag men endast 46 grader i utblåset
« Svar #89 skrivet: 24 februari 2018, 20:36:51 »
Nu är det inte säkert det var 20bar då grönbete tyckte montörerna nämnde det så det kanske är något helt annat som är galet om det inte var max bartryck som det pratades om.

NÃ¥got är märkligt med denna installation och dess uppgifter samt att till och med innerdelen verkar ha obalans sÃ¥ fÃ¥r hoppas att montörerna Ã¥terkommer och hittar problemen inom en snar framtid för grönbetes skull och att det kommer en kommentar om vad som var fel och hur det fungerar med en fullt fungerande FH35VEHZ  tummenupp

Nu hann grönbete emellan med ett inlägg och om du kikat på utedelen så kan du väl kika för säkerhetsskull att utedelen heter FH35VEHZ

Japp det heter den. Råkade gå förbi TV'n och det var Rolandz i Mello Urkh....
Tempen visar nu 10 min efter avfrostning 41 grader men sjunker. Går väl ned till runt 36 när den är dags att avfrosta.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!