Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Är detta rätt givare CTC 107 att köpa  (läst 1395 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nikl@s

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Är detta rätt givare CTC 107 att köpa
« skrivet: 04 december 2017, 17:38:03 »
Pumpen larmar för hög hetgas. Hetgasgivaren är bytt men det löste inte problemet. I displayen inne är det -4 på utetermometern och +11 på VP ute. Detta måste vara fel.

På min utedel från 2006 sitter den en dosa under utedelen. I den sitter det två kablar och ett motstånd (?).  (Hur lägger jag in bilder?)

Är detta rätt ersättningsgivare?
http://cdon.se/hem-tradgard/utegivare-utan-kapa-2-5-m-p40592360?ds_rl=1247131&gclid=EAIaIQobChMIjP6P6OLw1wIVlpAYCh04zQNOEAQYAyABEgJ1x_D_BwE&gclsrc=aw.ds&dclid=CPOm7u3i8NcCFYRNGAod9oULtg

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
SV: Är detta rätt givare CTC 107 att köpa
« Svar #2 skrivet: 05 december 2017, 10:27:27 »
Utegivaren som sitter under EcoAir är exakt likadan som de väggmonterade utegivarna som används ihop med både CTC och Thermia bergvärmepumpar, elpannor mm. Vill man inte köpa hela lådan går det ju att byta bara NTC-motståndet, det är av standardtyp, 150 ohm vid +25 °C, bör gå att få tag på via Farnell, RS, Elfa och andra elektronikfirmor.

Vanligaste felet är överledning eller dålig kontakt pga ärg, småkryp som har byggt bo i lådan mm, dvs i många fall blir det ordning på givaren efter en allmän uppsnyggning.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Nikl@s.

  • Gäst
Nikl@s.
SV: Är detta rätt givare CTC 107 att köpa
« Svar #3 skrivet: 05 december 2017, 10:36:41 »
Tack för svar. Jag har köpt givaren som jag länkade till ovan men uppsnyggning och utbyte kanske går fortare. Ska prata med elektrikern vi har på jobbet.

Nikl@s.

  • Gäst
Nikl@s.
SV: Är detta rätt givare CTC 107 att köpa
« Svar #4 skrivet: 10 december 2017, 08:58:22 »
Jag fick motståndet efter någon dag men jag har inte ”hunnit” byta innan idag. Det fungerade! Jag smörjde med lite 5-56 också. Nu har jag en ny givare över.  (Den lägger vi till resten av ”felköpen”. Tack för all hjälp. tummenupp

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!