Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Agera innan vintern kommer Ecoel 1550 EcoAir 107  (läst 3681 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad axmode

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Agera innan vintern kommer Ecoel 1550 EcoAir 107
« skrivet: 01 november 2017, 09:34:57 »
Hej,
Nybliven husägare sedan två månader sedan. Vill stämma av lite om mina inställningar ser någorlunda OK ut. Jag har ingen tidigare erfarenhet av värmepumpar då jag har flyttat från lägenhet. Jag har läst den klistrade tråden, har även läst lite andra trådar att få lite mer kunskap.
Kommer lite fakta här först. Längre ner har jag lite frågor.

Hustyp: Tegel
Byggår: 1926
1½ plan
Strax utanför Lund.
156 kvm + oinredd källare + kallvind
Radiatorer i nästan alla rum(hall och kök har vattenburen golvvärme)
Ecoel 1550 EcoAir 107
Utegivare
Inntemperatur runt 21-22 grader. Har mätt på morgonen när familjen sover ingen elektronik värmer upp.

Total elförbrukning:
Sep: 912 kwh
Okt: 1270 kwh

Två vuxna och två mindre barn. Jag kör totalt 3 tvättar i veckan. Har en stor maskin som jag alltid kör fullt.
Badkaret används max en gång i veckan.
Saker jag vet(tror) som drar mycket hushålls el är :
-Halogenlampor i kök.
-STOR gammal frysbox i källaren.
-Sandfilterpumpen till Poolen går 4 gånger/dag(runt 10-12 h totalt/dag)
-Elgolv badrum 3 kvm. Endast inställt på 20 grader och kostar kanske inte skjortan med tanke på storleken.

Dessa saker ovan är ingen jag kan/vill påverka just nu. Självklart ska alla spotlights bytas ut på sikt och även frysen.

Hård data från min Ecoel:

Aktuell driftinfo:
Ute 8c
Panna: 52(50)
Framledn: 34(34)
Panna nedre: 39(40)
Hetgas: 81
kompr: till
Fläkt: låg
lapppump: till
VP in/ut 35/40
Ute VP: 11
Radiatorpump: till
Eleffekt: 0.0+0
Strömuttag A 8(20)
Fördr shunt 180

Totalt drifttid h :53287
Elvärme: 11489
Högst framl: 99
Kompressor
Total drifttid h: 14525
Drifttid / 24h 10:49
Starter / 24 st 35

Inställningar:
Rumsgivare: nej
Elpanna: 50
Elpanna max kw: 6.0
Elpanna nedre: 50
Elpana nedre KW: 6
Fördr shunt: 180
Huvudsärking A: 20
Extra VV min: 120
Extra VV elpanna: 60
min utetemp: -10
VV höjning: ja

Inst husparametrar:
Max framled: 60
min framled: från
husvärme från: 20
Lutning: 52
Justering: 3

Alla radiatorer är satta på max.
 
Farbrorn som gjorde energideklarationen tyckte att elpatronen gick onödigt mycket och jag skulle se över inställningar/kolla service.

Frågor som jag har:
- Temp inne runt 21-22 i dag nattetid går ju att sänka till runt 20. Eftersom temep Hur?
- Vi har en ovanvåning som inte används i dagsläget. På nedre plan har vi en kamin som värmer väldigt bra och jag har en ambition att elda mycket då jag har tillgång till ved.
Hur ska jag få dessa saker att bli som optimalt som möjligt med de förutsättningar som jag har. Utegivare, en ovanvåning som inte behöver ha onödigt mycket värme.
Finns det möjlighet att ställa in så att när det blir tillräckligt kallt ute går inte elpatronen in utan då kan vi elda istället. Att ha 22 grader inne och elda känns rent slöseri för miljö, plånbok och kropp :)

Tack för ett bra forum.

Med vänlig hälsning Gustav
 


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Agera innan vintern kommer Ecoel 1550 EcoAir 107
« Svar #1 skrivet: 01 november 2017, 10:33:35 »
Det mesta ser normalt ut.
Högst framl = 99?
Hur värms poolen?

Det du kan testa är att sänka temp på elpanna och se om varmvattnet räcker ändå, man ska inte ha varmare där än vad som absolut behövs.
En del bukar begränsa effekten på elpatron till det absolut minsta som behövs också.

Har du inte en EcoEl V3?
I så fall ska det finnas en meny nattsänkning om du vill ha svalare på nätterna inne.

Om du vill kunna dra nytta av att elda bör du installera en rumsgivare, sätt den i ett rum brevid kamin så att den påverkas först när värmen sprider sig i huset.

« Senast ändrad: 01 november 2017, 10:39:42 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad axmode

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Agera innan vintern kommer Ecoel 1550 EcoAir 107
« Svar #2 skrivet: 01 november 2017, 10:45:31 »
Det mesta ser normalt ut.
Högst framl = 99?
Hur värms poolen?

Det du kan testa är att sänka temp på elpanna och se om varmvattnet räcker ändå, man ska inte ha varmare där än vad som absolut behövs.
En del bukar begränsa effekten på elpatron till det absolut minsta som behövs också.

Har du inte en EcoEl V3?
I så fall ska det finnas en meny nattsänkning om du vill ha svalare på nätterna inne.

Hej.
Tack för svar. Vad det gäller poolen så värms den inte upp. Så har inget bra svar på högst framl.
Jag var inne på nattsänkning men blir inte speciellt klokare när jag läser om det här. Har för mig att vissa menar på att det kräver mer energi att värma upp igen efter "natten",
Finns det inte en risk att elpatronen måste gå in då om det är kallt ute?
För det optimala skulle ju vara ha sänka temperaturen mellan kanske 17-04. Man eldar på kvällen och sedan börjar värmen komma tillbaka igen på morgonen när man går upp runt sju.
Frågan är om det fungerar i praktiken.
Elpannan står i dag på 50. Har du något förslag hur lågt jag ska sänka. Jag förstår att jag bör prova mig fram, men vad kan vara en bra start?
Effekten på elpatronen. Är det den som heter Elpanna max kw 6.0 som jag kan sänka. Något tips där med?

Stort tack för hjälpen.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Agera innan vintern kommer Ecoel 1550 EcoAir 107
« Svar #3 skrivet: 01 november 2017, 11:37:27 »
Övre pannan, sänk till 47-48 och se vad som händer. Att fylla badkar är ofta knepigt med EcoEl men då finns ju menyvalet Extra VV som man aktiverar från displayen. Det drar visserligen elpatron, men det är ju ett val man har att göra. Vill man värma till bad eller nöja sig med dusch och spara el?

Inomhusgivare ska du absolut installera. Då parerar systemet när huset värms av solen eller kyls av vinden, eller om du eldar.

Nattsänkning... du måste antagligen börja värma långt tidigare än kl 4 snarare kl 2 och vad är det då för vits. Det mesta talar för att det kostar mer än det smakar att låta temperaturen pendla över dygnet. Med snabb direktverkande elvärme funkar det, men med långsam vattenburen värme funkar det inte speciellt bra. Först måste radiatorerna värmas igen och sen ska luften i rummen värmas...
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad axmode

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Agera innan vintern kommer Ecoel 1550 EcoAir 107
« Svar #4 skrivet: 01 november 2017, 11:55:16 »
Övre pannan, sänk till 47-48 och se vad som händer. Att fylla badkar är ofta knepigt med EcoEl men då finns ju menyvalet Extra VV som man aktiverar från displayen. Det drar visserligen elpatron, men det är ju ett val man har att göra. Vill man värma till bad eller nöja sig med dusch och spara el?

Inomhusgivare ska du absolut installera. Då parerar systemet när huset värms av solen eller kyls av vinden, eller om du eldar.

Nattsänkning... du måste antagligen börja värma långt tidigare än kl 4 snarare kl 2 och vad är det då för vits. Det mesta talar för att det kostar mer än det smakar att låta temperaturen pendla över dygnet. Med snabb direktverkande elvärme funkar det, men med långsam vattenburen värme funkar det inte speciellt bra. Först måste radiatorerna värmas igen och sen ska luften i rummen värmas...

Hej och Tack.
Då börjar jag med att sänka till 47-48 när jag kommer hem. Något annat jag kan göra som gör att inte elpannan används "i onödan" som energirapporten skrev.
Det är min treåriga son som tar ett bad en gång i veckan, inte så varmt och ganska lite vatten går åt.

Jag var inne på innegivare.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Agera innan vintern kommer Ecoel 1550 EcoAir 107
« Svar #5 skrivet: 01 november 2017, 13:34:45 »
Huskurvan...
Lutning 52 betyder att huset behöver 52 graders framledning vid -15. Sen har du justering +3 vilket betyder att kurvan lyfts 3 grader överallt, dvs framledningen blir 55 vid -15. En positiv justering betyder att huset relativt sett, i förhållande till grundkurvan, behöver varmare framledning när det är runt nollan än när det är -15.

Sen är det nog tveksamt om VPn klarar att gå ner till -10 med den kurvan och justeringen. Kruxet är att när temperaturen går ner så sjunker diffen VPin-VPut, dvs VPn värmer vattnet färre grader när det blir kallare. EcoAir 107 stannar när VPin är 48 grader, och då är VPut i bästa fall 52 och tempen i nedre tanken typ 50. Om du tittar på dina egna värden så ser du att VPin, som tas från botten på nedre tanken, var 35 grader och tempen steg till 40 i VPn och tempen i nedre tanken var 39. Det stämmer bra att tanken ligger 1-2 grader lägre än VPut.

Så håll koll på vad som händer när temperaturen går ner mot 7-8 minus. Det som händer om det blir för kallt är att övre elpatronen går in och värmer övre tanken så att den ligger minst 7 grader över framledningen och VPn stoppar tidigt på för varm VPin (48 grader). Sen är det 10 min startfördröjning. Under tiden fortsätter övre elpatronen att hålla varmt i huset. Efter 10 min startar VPn igen, men framledningen är fortfarande för varm så den stoppar direkt. Ny startfördröjning, osv. Det blir massor av start-stopp och om temperaturen faller så kommer övre elpatronen inte klara att hålla värmen i huset. Den nedre elpatronen är hela tiden spärrad eftersom VPn är tillåten att gå (även om den sen inte kan det pga för varm VPin), så den startar inte förrän temperaturen faller under din tillåtna Min utetemp. Om jag ska gissa så tror jag du får problem vid -7 ungefär med nuvarande inställningar.

PS. Du behöver inte citera när du svarar på senaste posten.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad axmode

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Agera innan vintern kommer Ecoel 1550 EcoAir 107
« Svar #6 skrivet: 01 november 2017, 15:09:00 »
Hej,
Bra att du tog upp det här med kurvan.
I dag tycker jag att det är för varmt(onödigt varmt). 21-22 grader när man vaknar på morgonen. Blir ju sedan lite varmare när lampor och övrig elektronik drar igång resten av dagen.
Köket blir för varmt med halogen spotlights och gasolspis. Säg att jag vill sänka till kanske 20 grader till en början. Sedan elda de sista graderna i kaminen. Är det fysiskt möjligt med mina förutsättningar. Eller kommer jag stöta på många ljus i tunneln som är x2000?

Om vi då återgår till kurvan. För att sänka innertemperaturen ett par grader. Är det lutning eller justering jag bör pilla på. Och hur mycket är ett bra värde att börja med. Jag förstår att någon här omöjligt kan ge exakt, men bara så jag vet en början. Sedan får jag känna och klämma mig fram.

Utloggad kickassford

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nordmaling
  • Antal inlägg: 133
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Agera innan vintern kommer Ecoel 1550 EcoAir 107
« Svar #7 skrivet: 01 november 2017, 20:40:54 »
Enl. Manual är det kurva vid minusgrader och lutning vid plusgrader. Prova sänk framledning några snäpp och se.
3 grader framl. motsvarar 1 grad innetemp ca.

Jag noterar vilken framledningstemp som behövs för att hålla en fast innetemp vid olika utetemp så ser man sen direkt vilken kurva o lutning som behövs. Sen får innegivaren justera finliret.

Tillägg: vi klarar oss bra att duscha i 40 grader (inga långduschar), ska det tappas bad så använder vi extra vv på 50 grader.
Sänk så mkt du kan på elpanna.
« Senast ändrad: 01 november 2017, 20:45:28 av kickassford »
Villa 250kvm,  golvvärme ÖV, radiatorer NV + 80kvm gästhus med golvvärme via kulvert
Ctc EcoAir 520m + EcoLogic Pro + EcoEl 1550.

Garage 300kvm med 4,5m takhöjd och 4 portar, golvvärme
CTC EcoAir 111 + energicentra lvvp + panasonic llvp

Utloggad axmode

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Agera innan vintern kommer Ecoel 1550 EcoAir 107
« Svar #8 skrivet: 01 november 2017, 22:45:02 »
Ändrade till följade:
Panna : 44 och 1.5 kw
Lutning fick vara kvar på 52 men justeringen ändrade jag från 3 till 0.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Agera innan vintern kommer Ecoel 1550 EcoAir 107
« Svar #9 skrivet: 02 november 2017, 07:02:45 »
En bra start, och funkar det inte är det bara att justera igen.
Oftast tar det ca ett dygn efter ändringen innan de nya inställningarna märks ordentligt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Agera innan vintern kommer Ecoel 1550 EcoAir 107
« Svar #10 skrivet: 02 november 2017, 17:55:42 »
Att dra ner effekten pÃ¥ övre elpatronen spar förvisso el, men det gör ju samtidigt att om VPn inte klarar att hÃ¥lla varmt i huset sÃ¥ sjunker temperaturen inne. Jag har gjort tvärtom, satt övre patronen pÃ¥ max sÃ¥ att det alltid finns effekt att hÃ¥lla varmt, oavsett hur kallt det blir, och satt ’Min utetemp’ sÃ¥ att VPn spärras i god tid innan det blir pÃ¥ gränsen att den kan gÃ¥. Komfort och att inte slita för hÃ¥rt pÃ¥ VPn i kyla är viktigare för mig. 
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad axmode

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Agera innan vintern kommer Ecoel 1550 EcoAir 107
« Svar #11 skrivet: 03 november 2017, 11:29:51 »
Hej,
I vårt fall har vi även haft det för varmt. Temp strax över 22. Nu gick den ner till 20.8. Men det kanske inte är optimalt för pannan om jag tolkar dig rätt?
Har en kamin som värmer upp väldigt bra. Att elda kamin när man redan har 22 grader känns som ett slöseri.

Utloggad kickassford

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nordmaling
  • Antal inlägg: 133
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Agera innan vintern kommer Ecoel 1550 EcoAir 107
« Svar #12 skrivet: 03 november 2017, 11:43:58 »
Är det inte så att framledningskurvan överrider elpatronens börvärde när shunten växlar över till övre tank? Vill minnas att det var så på vår ecoel då vi körde förra vintern utan vp och övre pannan snålställd.

Axmode: hursomhelst så jobbar en vp optimalare ju lägre framledningstemp du kan hålla så det är bara bra.

Det lunk menar är att han spärrar vp innan den börjar pressa ur sig det sista och låter elpannan ta över för att skona värmepumpen lite.

Jag spärrade min ecoair vid -10, den gav så lite effekt uppåt - 15 att det var inte lönt att tvinga den igång.
« Senast ändrad: 03 november 2017, 11:49:43 av kickassford »
Villa 250kvm,  golvvärme ÖV, radiatorer NV + 80kvm gästhus med golvvärme via kulvert
Ctc EcoAir 520m + EcoLogic Pro + EcoEl 1550.

Garage 300kvm med 4,5m takhöjd och 4 portar, golvvärme
CTC EcoAir 111 + energicentra lvvp + panasonic llvp

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Agera innan vintern kommer Ecoel 1550 EcoAir 107
« Svar #13 skrivet: 03 november 2017, 13:36:37 »
Så länge man har EcoAir inkopplad och tillåten så finns det minimivärden på övre och nedre tanken som inte framledningen kan påverka. På en vanlig EcoAir är lägsta VPut 35 om jag minns rätt, vilket ger ett lägsta börvärde på nedre och övre tanken på 40 respektive 42 grader (Min VPut +5 respektive +7). På min PE är motsvarande värden 45 och 47.

Jag har en längre förklaring av vad som händer med samspelet EcoAir-EcoEl i den andra ganska nya tråden här inne:

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=65465.0

Den borde kunna göra att det blir lite klarare.

Jag spärrar VPn en grad tidigare än jag egentligen skulle behöva därför att om det är kallt ute och temperaturen stiger väldigt långsamt och lägger sig kring -10 så startar VPn, stannar direkt på för varm VPin, 10 min startfördröjning, startar men stannar direkt igen, 10 min startfördröjning, osv och hela tiden måste övre elpatronen ensam värma huset, vilket gör att temperaturen inne sakta sjunker... så när temperaturen inne är nere i typ 18-19 grader är äntligen tankarna så kalla att VPn kan börja gå igen, men då får den slita för att värma huset till 21 igen.

Jag brukar hålla koll på antalet starter per 24 timmar och hur många timmar VPn gått. Sen tar jag 24-gångtiden och delar med antalet starter så jag får ut hur lång tid VPn stått still efter varje körning. Om det blir 10 min så betyder det att VPn aldrig varit i närheten av börvärdet utan bara stannat pga för varm VPin och sen haft 10 min startfördröjning. Om den totala gångtiden samtidigt bara är några få timmar per dygn så säger det att VPn startat, gått nån minut och sen stannat på för varm VPin följt av 10 min startfördröjning. Den kan ha haft 110 starter men bara gått totalt 5 timmar.

5 timmar/110 = ca 3 minuter per start
Lägg till 10 min startfördröjning = 13 minuter * 110 = 23,8 timmar.

På det här viset kan man i efterhand ha koll på hur VPn går när temperaturen sjunker.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad axmode

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Agera innan vintern kommer Ecoel 1550 EcoAir 107
« Svar #14 skrivet: 14 november 2017, 12:47:23 »
Hej igen.
Här kommer lite uppdatering. Jag började som jag skrev ovan att sänka justeringen från 3 till 0.
Sedan pannan till 44 och 1.5 kw.
Första dagarna så märkte jag direkt skillnad. Gick från ca 50 kwh/dag till 37-40.

I går var det ganska kallt här nere på kontineten i Skåne. Var väl i princip under nollan i 24 timmar.
Så när jag kollade i dag så visade det sig att jag var all time high och 13/11 slutade på 60 kwh.
Varmvattnet har fungerat ganska OK så sänkte från 1.5 kw till 0 i går.



Status från EcoElen:
Aktuell driftinfo:
Ute 4c
Panna: 48(44)
Framledn: 36(36)
Panna nedre: 45(41)
Hetgas: 23

VP in/ut 37/46
Ute VP: 9


Totalt drifttid h :53604
Elvärme: 11507
Högst framl: 99
Kompressor
Total drifttid h: 14652
Drifttid / 24h 16:58
Starter / 24 st 24

Inställningar:
Rumsgivare: nej
Elpanna: 44
Elpanna max kw: 0(ändrade i går från 1.5)
Elpanna nedre: 50
Elpana nedre KW: 6
Fördr shunt: 180
Huvudsärking A: 20
Extra VV min: 120
Extra VV elpanna: 60
min utetemp: -10
VV höjning: ja

Inst husparametrar:
Max framled: 55 (ändrade från 60 precis nu) rätt/fel?
min framled: från
husvärme från: 20
Lutning: 52
Justering: -1 (ändrade från 0 precis nu) Blir detta knas? Tolkade som att när det är plus ska man ändra justering och inte lutning.

Att jag sänkte justeringen beror på att vi har det lite för varmt. Så vill få ner någon grad. Men att sänka framledning med från 60 -> 55 och ändra justering kanske blir för mycket?

Trevlig dag.


 

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Agera innan vintern kommer Ecoel 1550 EcoAir 107
« Svar #15 skrivet: 14 november 2017, 13:45:22 »
Stod kompressorn vid avläsningen eller har hetgasgivaren gett upp?
Den ser ut att funka i första inlägget i tråden?

För kurva/lutning så får man testa sig fram, vänta 1 dygn mellan ändringarna så att läget blir stabilt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad axmode

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Agera innan vintern kommer Ecoel 1550 EcoAir 107
« Svar #16 skrivet: 14 november 2017, 14:20:37 »
Hej,
ser att den står som från i menyn. Tidigare stod den på till.
Även fläkt och laddpump står på från.
Hur ändrar jag det, om möjligt?

Öppnade skåpet på min ecoair, där lyser A44

Förlåt för mina amatörmässiga frågor.
« Senast ändrad: 14 november 2017, 14:45:50 av axmode »

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Agera innan vintern kommer Ecoel 1550 EcoAir 107
« Svar #17 skrivet: 14 november 2017, 16:00:03 »
Max framledning finns det ingen anledning att begränsa om du inte kör direkt mot golvvärme som inte tål mer än en viss temperatur.

Om du ställer elpanna på noll så kan inte elpatronen hjälpa till när det börjar bli så kallt att VPn inte själv hinner med utan då blir det kallt inne, dvs när det går under noll.

Om det är för varmt inne justera huskurvan men bara 1-2 grader åt gången.

Installera rumsgivare!

EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad axmode

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Agera innan vintern kommer Ecoel 1550 EcoAir 107
« Svar #18 skrivet: 14 november 2017, 16:07:38 »
Hej.
Nu har jag golvvärme i kök och hall. Men det har ju fungerat tidigare på 60 så kan höja igen.
Frågan är varför kompressorn står som från.
Fast den står som tillåten i inställningar.

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Agera innan vintern kommer Ecoel 1550 EcoAir 107
« Svar #19 skrivet: 14 november 2017, 17:23:45 »
Värmepumpen stannar när den arbetat upp temperaturen i tanken. Var inte orolig, den startar snart igen.  ^-^

Min lilla 105:a gick konstant från ca 22.40 söndag kväll till 14.20 idag. Efter 25 minuters stillestånd startade den igen.
« Senast ändrad: 14 november 2017, 17:31:32 av GabrielH »
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Agera innan vintern kommer Ecoel 1550 EcoAir 107
« Svar #20 skrivet: 14 november 2017, 22:33:24 »
Frågan är varför kompressorn står som från.
Fast den står som tillåten i inställningar.

Tillåten betyder att den får gå, men det gör den ju bara tills börvärdet för nedre tanken (värdet inom parentes) har nåtts. Då stannar kompressorn.

Du borde läsa det fastnålade ämnet högst upp här inne på CTC-delen. Där beskriver ’erp’ hur EcoEl-EcoAir fungerar.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!