Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kalla golv lÃ¥g temperatur Uponor golvvärme + IVT490 vad är felet?  (läst 16565 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Phiva

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej Forumister,

Jag hittade hit till forumet som tur var nu när jag sökte runt på nätet då vi olyckligtvis stött på patrull direkt vid tillträdet vår första villa. Jag har sökt efter och läst många av era lärorika trådar men inte riktigt hittat lösningen till våra problem. Jag önskar därför lite hjälp av er kunniga så vi kan komma på banan igen och så att jag lär mig dessa prylar bättre samt i framtiden kan bidra och hjälpa andra i vår situation, då jag är teknisk intresserad och gillar att hjälpa till, även om allt detta är väldigt nytt för mig.

Fakta
Vi har köpt en 1-plans villa på betongplatta på 147 kvm från 2008 med vattenburen golvvärme (Uponor) och frånluftsvärmepump (IVT490) i södra Skåne. Huset har två badrum med klinker, en groventré med klinker, 5-6 sovrum med träparkett golv samt kök med laminat golv. Det är draget elva stycken golvvärmeslingor och installationsdokument finns sparat i bopärmen.
Jag ska försöka förklara allt kring problemet med golvvärmen så väl som möjligt och har ni några frågor tillbaka eller önskar bilder etc. så säg till mig så löser jag det.

Problem
Veckorna innan tillträdet uppmärksammade säljarna att golvvärmen inte fungerade och golven var kalla i takt med att kylan kom tillbaka. De felsökte då så att de kunde konstatera att Uponor C-56 reglercentralen hade brunnit. Därför beställdes en ny reglercentral och installerades, men efter bytet fungerade ändå inte golvvärmen och då sades att man även var tvungen att byta manöverpanelen I-76 och antennen, för att dessa skulle kunna prata sinsemellan enligt Uponor. Problemet kvarstod.
Säljaren installerade först allt själv men vi lät även en VVS-firma komma ut och kontrollera installationen så allt var riktigt gjort, då det likt förbannat inte ville fungera som tänkt. VVS-teknikern kom därför hit förra veckan och kikade på samtliga termostater (Uponor T45) som vi har i varje rum. Två av dessa är kopplade till två slingor vardera - så totalt åtta stycken termostater har vi till sammanlagt 11 stycken golvslngor. På en av dessa (nr 7) var reset-knappen trasig på så det beställdes och levererades idag en ny sådan. Sjuans ställdon har därför lämnats avskruvad på golvvärmefördelaren i grovköket men det har inte påverkat golvvärme temperaturen alls. Sjuan hör till lilla badrummet som ligger vägg-i-vägg med groventrén och närmast fördelaren så det borde ha fått någon effekt kan tyckas? Enligt teknikern som felsökte reglercentral, manöverpanel och termostaterna så var det installerat korrekt. Kommunikationstest utfördes och sades vara OK. Felmeddelandet "Tillopp temp låg" berodde ev. på värmepumpens expansionskärl enligt teknikern men han gjorde inget med värmepumpen utan hänvisade till en annan firma för denna service. Teknikern menade på att expansionskärlet var kasst för det lät så när han bankade med en mejsel emot den och då tillopps temp. var för låg så var det därför golvvärmen inte kunde nå rätt temperaturer. Jag vill minnas att han sa att framledningstemperaturen var för låg. Vi hade för övrigt rensat luftfilter och luftat värmepumpen - luftfiltret var svart och det fanns mycket luft i systemet. Teknikern lämnade alla termostater på max (35 grader) och sade att effekt skulle fås inom ett dygn så att vi kunde ställa ner temperaturen successivt efter egen önskan. Vill minnas att vi även höjde kurvan till 3.0 när teknikern var här.

Problemet kvarstod dock dagen efter teknikern varit här och än idag spelar inte termostaternas temp-inställning eller värmekurvan någon roll för golvvärmen verkar det som.

Stora badrummet som ligger bredvid stora sovrummet ligger längst bort från fördelaren och klinkergolvet i badrummet är iskallt. Det är 19-20 grader i rummet enligt termostaten. Samma gäller sovrummet. Vi har spridda temperaturer på samtliga termostater i huset - dessa pendlar mellan 19-23 grader där 23 grader mäts upp i kök/allrum efter antingen bekanta på besök, matlagning eller starkt solljus som idag. 19 grader och kallast är det alltså i sovrummen samt stora badrummet med tillhörande bastu men på mornarna är det 19-20 grader i de mindre sovrummen också som dessutom ligger närmare fördelaren. Alla termostater har varit inställda på 35 grader dvs max. Lamporna i reglercentralen lyser rött på samtliga slingor utom sjuans som börjar blinka rött, om man aktiverar den. De blåa ställdonen(?) som det står Uponor på är varma och åtskruvade på avsedd ledning. Rören till fördelaren är ganska ljumna dock, framförallt den nedre delen alltså den delen som inte har de blåa ställdonen. Power lyser konstant. Kommunikationen skall som sagt inte vara problemet.

Så vart ligger problemet? Vad måste felsökas härnäst och vad kan jag alt. vad måste en tekniker komma hit och justera?

Åtgärder (lite sammanfattat)
* Ny reglercentral, manöverpanel och antenn
Kontrollerat av tekniker.
* Batterier i termostaterna
Jag själv samt tekniker har kontrollerat.
* Kommunikation mellan termostater och central
Jag själv samt tekniker har kontrollerat.
* Maxade termostater
Vi har sedan tillträdet maxat samtliga termostater till 35 grader men ingen direkt effekt har märkts på golven.
* Ställdon åtskruvade på avsedd plats med fyllt synligt fönster
Jag tolkar det är OK hur ska det se ut? Tekniker ska ha kontrollerat.
* Luftat och rengjort luftfilter värmepump 
Normalt skötselråd.
* Förhöjd värmekurva värmepump
Vi fick något varmare luft kanske när vi höjde värmekurva från 2.2 till 2.8, till 3.0 och nu senast 4.0.

Parallellt med detta golvvärme-problem larmade IVT490-värmepumpen nästintill dagligen för "Pressostat låg" sedan tillträdet samt "Motorskydd upp-start. Fasfel?" en eller två gånger.
Varmvattnet har även tagit slut snabbt några tillfällen efter att vi två vuxna duschat. Det tar ganska lång tid innan varmvattnet når kranen i stora badrummet vet ej om det har något samband men skriver ned det ändå.

En annan VVS-firma kom hit för värmepumpen igår och besöket gav slutsatsen att felmeddelandena på värmepumpen berodde på att förångaren var kass och behövdes bytas samt att hetgasgivaren var kass och behövdes bytas. Teknikern sa att köldmedlet var lågt och han tömde tydligen det sista som fanns kvar så att nu är värmepumpen frånkopplad och inställd på körning på elpatronen istället tills om två veckor när ny tid är inbokad för reparationen som för övrigt kostar ca 10 700 kr + gårddagens besök och felsökning.
Detta skulle dock inte påverka värmeproblemet med golvvärmen enligt teknikern men påverkar direkt driften för värmepumpen då den inte kan använda luften på rätt sätt och återanvända värmen utan reparationen. Så det blir intressant att öppna elräkningen nästa gång - not!
Teknikern kollade även pumpen generellt och sa att det inte var fel på expansionskärlet och tryck fanns i systemet osv. och tyckte det var konstigt att den andra teknikern sagt så samt sättet han felsökte expansionskärlet på. Teknikern lämnade värmekurvan på 4.0 istället för 3.0 och sa att vi skulle maxa termostaterna i varje rum samt att det borde ge effekt då så att vi kan justera ned golvvärmen efter ett dygn.

Problemet kvarstår dock efter ett dygn även om det är 1-2 grader varmare i vissa rum så är golvet i t ex stora badrummet fortfarande kallt och som sagt idag har det varit soligt hela dagen samt vi har varit hemma dagtid m.m. Det är fortfarande spridda temperaturer och sovrummen samt badrummen har ej blivit varmare än ca 20-22 grader trots ökad värmekurva och maxade termostater.

Frågeställning
Vad kan vara felet i vårt golvvärmesystem och vad kan jag/alt. tekniker kolla på härnäst för att få igång värmen i golven?

Den eller de som löser detta tillsammans med oss är en enormt stor ängel, då vår flytt har krävt mycket på krafterna i samband med annat stök och tråkigheter som skett allt under loppet av 1,5 månad. Vi vore så tacksamma om vi kunde komma vidare med detta nu och skriva av problemen en gång för alla så vi kan fokusera på annat.

Tack på förhand!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
LÃ¥ter som att förra ägaren bara sket i grejerna eftersom huset skulle säljas.  >:(
Du borde kräva att de står för kostnaden.

Men jag tror felet ligger på värmepumpen, det kan t ex vara shunten som inte vill funka.
Det kan också vara styrkort mm.
Fick ni nån förklaring till att golvvärmecentralen brunnit?
Ã…ska? ???

Kolla tempgivare GT1 via displayen i värmepumpen, läs av båda värdena, det ena är ärvärde och det andra börvärde.
Skiljer de sig mycket är det fel på shunten.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Phiva

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för ditt snabba svar Carl! Vem vet, vem vet.. Klart är i vart fall att vi kommer gå vidare med det om inte säljarna tar på sig sitt egen ansvar då det varit fel från tillträdet. Det var inget vi märkte eller kunde undersöka på visningstillfället i somras eller som noterats i kontrakt, frågelistor eller besiktningar som vi låtit utföras innan tillträdet. Felet med golvvärmen enligt säljaren uppmärksammades ca 2 veckor innan tillträdet, inget sades förrän vi stod med nycklarna i låset och en efter en av säljarna dök upp till huset (den ena hade glömt något) och där kom upplysningen "BTW, jag håller på och försöker lösa ett problem med golvvärmen som inte fungerar.." från den andre. Kul start? Njae! Förklaring till varför den brunnit nej - är det vanligt/ovanligt? Kanske kan det ha skett under sommaren eller innan? Säljarna sade att golvvärmen började strula dvs. värmde väl inte upp så då kontaktades Uponor som bad dom kontrollera reglercentralen varpå det visade sig att den var kass. Typ! Teknikern och alla kostnader rörande golvvärmen har säljarna tagit, än så länge, då vi såklart krävde detta då det var fel på detta från tillträdesdagen. Felet/felen med värmepumpen ligger fortfarande lite i gråzonen i diskussionen just då det inte går att avläsa felhistoriken bakåt i tiden och felet/felen kan ha inträffat närsomhelst i stort sett enligt teknikern. Antingen smygandes eller bara pang boom en dag så började det läcka i förångaren osv. Säljarna har aldrig fått felmeddelanden på värmepumpen och den ska ha servats korrekt.. Denna felsökning och reparation kommer dock faktureras oss men vi menar på det att felet kan och torde vara sammanhängande då det är ett ihopkopplat värmesystem, husets enda. T.ex. finns ingen separat cirkulationspump till golvvärme fördelaren utan golvteknikern undrade på om det kunde vara värmepumpens cirkulationspump som var kass, för att värmen inte kom ut i golven men jag kontrollerade det med värmepumpsteknikern, som ska ha kontrollerat dess funktion utan anmärkningar.

Framledningsvärme GT1
31,9 (31,1)
Ute GT2
0,4
Tappvarmvatten GT3:1
48,4
Varmvatten GT3:2
46,8
Värmevatten GT3:3
35,1
Kompressor GT6
20,9

Värmekurva 4.0
Ute 5 kurva 29,6
Ute 0 kurva 32,8

Tack återigen!

Utloggad Phiva

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Bifogar några bilder från fördelaren och manöverpanelen.

Ser något konstigt ut?
"Shunten" som jag tolkar är den "ESBE" i värmepumpen verkar rört sig idag i alla fall, tidigare imorse stod den på max rött och nu mitten av blåa?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
OK, shunten verkar funka som den ska.
Känn på alla vita slangar vid fördelaren om de är varma på både framledning och retur.
Med 31 °C framledning så känner man rätt enkelt om nån slinga är kall.
Förutom fel på styrdonen så kan det vara metallpiggen på ventilen under som kan fastna.
Lyft av styrdonet på de som är kalla och kontrollera att piggen går att trycka in och att den fjädrar tillbaka, annars kan man knacka på själva ventilen.
Man bör inte dra i metallpiggen med en tång då den kan lossna helt.
I övrigt kanske grejerna behöver luftas?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Phiva

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack Carl!
Jag ska kolla dina ikväll när lillen somnat. De blåa hattarna (kallas för styrdon eller hur?) är varma vet jag, varmare än själva framledningen och returen. Dum fråga, vilken är retur och vilken är framledning? Framledningen är den utan styrdon eller? Jag kanske blandar ihop nu, sorry!
De vita slangarna är varken varma eller kalla skulle jag säga, svala kanske är ordet? Den inre vita slangen vill jag minnas är något varmare än den yttre. Det är ju två vita slangar per slinga så att säga. Är det rätt om det känns så, inre varme än yttre eller ska det kännas på annat sätt?

Värmepumpens olika rör och tunna har blivit märkbart varmare efter servicebesöket samt luftningen tycker jag. Jag vill minnas att framledningstempen låg på ca 24-26 grader tidigare och nu ca 31-32 grader.
Hur luftas "grejerna" och vilka exakt syftar du på kan behöva luftas?
Golvteknikern sa idag att man kanske skulle spola golvvärmesystemet om det satt sk*t någonstans?

Ska man kolla injusteringen också? Det har jag läst många göra i olika trådar men är osäker på om det berör oss i vårt fall?
Några andra tips? Jag ska som sagt testa piggarna och känna på ledningarna ikväll och återkomma med svar.

Jag vill även tillägga att värmepumpsteknikern nollställde värmepumpen igår, så det ska vara fabriksvärden nu istället för förra ägarens så att säga. Och den går enbart på el just nu.

Tack så länge!

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Vad gjorde teknikern som kom fram till att gasen var slut i värmepumpen? Mätte han tryck och temperaturer, eller tittade han bara i styrsystemet?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Phiva

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Han kollade väl  "allt", hoppas jag och förstod jag det som i alla fall, dvs. styrsystemet (panelens inställningar samt nollställde/fabrikÃ¥terställde därifrÃ¥n), läste av temperaturer, kollade köldmedlet, luftade systemet, kollade expansionskärl, säkringar, cirkulationspump etc.
Han skruvade dock inte av "överskåpet".
Det ska göras nästa gång när förångaren och hetgasgivaren byts samt då ska han även provtrycka m.m.


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Den fördelare som är varmast är framledningen, vilken som de sätter styrdonen på kan variera men oftast är det kanske framledningen...
Cirkpumpen på bilden ser ut att stå på max så jag tycker ju att returerna nog borde varit lite varma.
I änden pÃ¥ fördelarna sitter nÃ¥gra skruvar, tror de gÃ¥r att lufta där.  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Han kollade väl  "allt", hoppas jag och förstod jag det som i alla fall, dvs. styrsystemet (panelens inställningar samt nollställde/fabrikÃ¥terställde därifrÃ¥n), läste av temperaturer, kollade köldmedlet, luftade systemet, kollade expansionskärl, säkringar, cirkulationspump etc.
Han skruvade dock inte av "överskåpet".
Det ska göras nästa gång när förångaren och hetgasgivaren byts samt då ska han även provtrycka m.m.



Ok. Han kopplade alltså på ett manometerställ och mätte trycket och tog hand om kvarvarande gas?
« Senast ändrad: 14 december 2016, 22:39:02 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
Tycker det låter mer som du har mycket luft i systemet så lufta när du kan köra kompressorn.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Phiva

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Den fördelare som är varmast är framledningen, vilken som de sätter styrdonen på kan variera men oftast är det kanske framledningen...
Cirkpumpen på bilden ser ut att stå på max så jag tycker ju att returerna nog borde varit lite varma.
I änden pÃ¥ fördelarna sitter nÃ¥gra skruvar, tror de gÃ¥r att lufta där.  Sc:,h
Carl, ursäkta att det dröjde innan återkoppling. Igår vaknade jag upp med nytt felmeddelande "reglercentr. 1 tillopp temp låg". Power-knappen blinkande för fullt. Temperaturerna på värmepumpen var följande:
GT1 33,2 (34,2)
GT2 -2,2
GT3:1 48,5
GT3:2 51,0
GT3:3 43,0
GT6: 20,9

Jag ringde Uponors kundtjänst som först hänvisade till VVS firma men jag bad om att få deras hjälp med inställningarna i manöverpanelen och felsökning i reglercentralen.
Den kunnige och trevlige teknikern där bad mig att kontrollera så att "autobalansering" var igång vilket den inte var, så jag aktiverade den inställningen. Jag avaktiverade även "Ventil- och pumpmotion" som var valt till "Ingen" då jag skulle göra detta. "Bypass" ställde jag in på stora badrummet.
Sedan frågade jag om injusteringen av strypskruvarna och då jag hade autobalansering igång skulle systemet själv justera alla korrekt och han menade på att detta var det absolut bästa sättet. Så jag skulle skruva av mässinglocken på varje slinga samt skruva åt samtliga strypskruvar helt och sedan öppna upp 5 st varv, vilket jag gjorde igår på förmiddagen.

Just det, jag kollade alla metallpiggar och dom var uppåt men gick att trycka ner med en mejsel samt fjädrar upp igen. Resultatet efter dessa test och ändringar är att jag tycker att rören in och från fördelaren blivit kännbart varmare, även slingornas slangor men främst de som sitter inåt väggen som ställdonen sitter på. De slangarna där strypskruvarna sitter är något svalare och det finns några slangar som är varmare än de övriga - eller några som är svalare än övriga hur man nu ser på det.
Jag upplever att golvvärmen blivit något varmare här och där när man knallar runt i vissa rum men stora badrummet inkl. bastu är fortfarande sval. Varmast är fortfarande groventrén. Termostaternas displayer visar runt 20-24 grader i huset. Så rumstemperaturerna verkar fortfarande leva hej vilt och det känns som att värmen i golven varierarar/är ojämna. Nåt plats är varmare och en bit därifrån svalt tex i stora sovrummet.

Sedan så lyser alla slingorna med rött sken nu när man klickar på "test", även sjuans termostat är inkopplad nu den kom igår eller i förrgår. Och vissa eller samtliga släcks då och då - som sig bör OM rätt temperatur mätts i respektive termostat väl? T.ex. har jag 35 grader inställt och rummet mäter 20 grader ska väl slingan vara helt öppen och röda skenet lysa konstant då den ska jobba upp temperaturen, eller? Vissa släcks trots inställning på 35 grader och ibland släcks alla samtidigt, sen börjar någon lysa igen konstant medan t.ex. 3an och 8an blinkar rött. Det varierar väldans?

Utloggad Phiva

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ok. Han kopplade alltså på ett manometerställ och mätte trycket och tog hand om kvarvarande gas?
Purjo, ja det vill jag minnas att jag såg honom göra. Jag stod dock inte bakom killen konstant då jag jobbade hemifrån under tiden. Gasen tog hur som helst slut sa han. Har han handlat korrekt?

Utloggad Phiva

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tycker det låter mer som du har mycket luft i systemet så lufta när du kan köra kompressorn.
MÃ¥le,
OK, så du menar att jag ska lufta värmepumpen igen när den går på "värmepumpsdrift" igen?
Går det att lufta Uponorsystemet också, hur då i sådana fall?

Uponor teknikern sa att framledningstemperaturen skulle ligga på ca 30-35 grader. Imorse såg det ut så här:
GT1 framledningsvärme: 31,8 (30,0)
GT2 ute temp: 0,9
GT3:1 tappvarmv: 48,6
GT3:2 varmvatten: 44,9
GT3:3 värmevatten: 30,3
GT6:6 kompressor: 21,6

Samtliga termostater har stått på 35 (max) och lägsta temp var 20 grader i ett rum samt högsta 23 grader.

Jag ställde nyss om värmekurvan för att testa om det ger effekt:
Förut:
Ute 0 grader kurva 32,8
Nu:
Ute 0 grader kurva 35,0

samt

Förut:
Ute 5 grader kurva 29,6
Nu:
Ute 5 grader kurva 30,0

Värmekurva på värmepumpen är fortfarande ställt på 4,0 av 10,0.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Mät vad du för temperatur ut respektive in på varje slinga. Jag tycker det verkar vara något knas med flödet.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!