Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Farthållare besparing/förlust ??  (läst 16674 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1157
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Farthållare besparing/förlust ??
« skrivet: 29 september 2011, 21:43:43 »
Hej  *vinkar*
Måhända har detta ämne behandlats förut.
Men undrar vad som gäller ang en modern bil av idag.
Förutsättningar aut 6 vxl låda.
Grannen min jämför med en 4 vxl aut-80 talare.
Jag tror att man klarar sig bättre driftsekonomiskt med farthållare på längre sträckor än att gasa med foten... ?
Som  ni förstår är detta en blodig vendetta grannar emellan  ;D

Kan ha fel men avläser jag siffrorna rätt på bildatorn så vinner farthållaren.

Mvh tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Farthållare besparing/förlust ??
« Svar #1 skrivet: 29 september 2011, 22:07:34 »
Oavsett, är det fruktansvärt tråkigt att köra med farthållare.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Farthållare besparing/förlust ??
« Svar #2 skrivet: 29 september 2011, 22:10:53 »
Jag bromsar sällan bort någon rörelseenergi, då vill jag inte ha en dator som gör det i mitt ställe.

En icke ekonomisk förare kan säkert få lägre förbrukning av en farthållare, men jag tror en majoritet inte skulle ha det..

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 756
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör så "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Farthållare besparing/förlust ??
« Svar #3 skrivet: 29 september 2011, 22:11:47 »
I princip har säkert du rätt om man pratar om normalt (o)intresserade bilförare.
Men om din granne är en fena på eccodrive-körning vinner säkert han eftersom man nog tex vinner litet på att öka farten i nedförsbackar och inte gasa på i uppförsbackar utan låta farten då minska.

Fast frågan är väl om man kör med farthållare i första hand av bränsleförbrukningsskäl? Jag tycker de största finesserna är att man dels lättare kan hålla fartgränserna och dels blir man inte alls så trött på långkörningar.

Per L
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Farthållare besparing/förlust ??
« Svar #4 skrivet: 29 september 2011, 22:14:00 »
Känsligt ämne det här tror jag.. Det beror på så mycket, föraren, farthållarens "kalibrering", automatlådan, topografin, mm. Kör både med man vxlad (9-5 2.3 -05) och äldre automat (850 GLT -96 lockup? eller vad det heter) bägge med farthållare till jobbet, enkel resa 2,5 mil. På denna sträcka så klår jag farthållaren i driftsekonomi i bägge bilarna. Mindre skillnad i Volvon. Trots detta så kör jag oftast med farthållare i bägge för bekvämlighetens skull, och helst Volvon eftersom den har automat!  Det finns säkert nyare automater som jag skulle få "pisk" utav. *vinkar*
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör från Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1157
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Farthållare besparing/förlust ??
« Svar #5 skrivet: 29 september 2011, 22:18:51 »
Förvisso, men nu gäller det äran  ;)
Visst är det så men faktum är att jag nästan lyckades komma ner till billeverantörens utlovade siffror på min. förbrukning i somras under en långresa t/r Värmdö-Lövnäs(Älvdalen) ca 90 mil. Bara det fick mig å undra om man kunde förbättra resultatet.
Allt för att blåsa satan förlåt staten på skatte pengar....

Mvh tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2497
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Farthållare besparing/förlust ??
« Svar #6 skrivet: 29 september 2011, 22:37:31 »
På icke kuperad rak väg vinner farthållaren.
Överallt annars vinner en förare som tänker någorlunda på att köra snålt.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1157
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Farthållare besparing/förlust ??
« Svar #7 skrivet: 29 september 2011, 23:12:06 »
Varför inte i kuperad terräng oxå med tanke på en modern 6 vxl låda som jag antar optimerar vxl å gaspådrag. ?

Mvh tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC håller måttet
SV: Farthållare besparing/förlust ??
« Svar #8 skrivet: 29 september 2011, 23:22:48 »
Farthållarn gasar på i uppförsbackarna och drar soppa i onödan. Försiktige Filip smeker bilen över krönet och får tillbaka farten när det bär nerför.
Hänger man på ett släp blir det katastrof med farthållarn.
Har aldrig haft nån större glädje av cruise i Europa. Annat i USA när man ska köra 10-12 timmar på prärien - rakt fram, 65 mph.
OT - en käring, förlåt äldre dam köpte en camper van (husbil då) med cruise, som hon tydligen inte var van vid. När hon kom upp på motorvägen satte hon på cruise och gick bak för att steka ägg. Blev en jättesmäll, förstås.  :o
Hon stämde säljaren - och vann! Only in America.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hål (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Åtta fungerande eldstäder. Årstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Farthållare besparing/förlust ??
« Svar #9 skrivet: 30 september 2011, 00:15:12 »
Vad jag vet hävdar alla dignitärer inom eco-driving att man absolut inte ska använda fartkontroll utan i stället lära sig köra snålt. Om nu detta är ens syfte så ska man alltså inte ha fartkontroll.

Om syftet i stället är att slippa hålla foten i exakt rätt läge hela tiden när man kör motorväg så är ju fartkontrollen perfekt.

Peugeot hade en trevlig liten grej. Utöver farthållare hade den maxfart. Man klickade i maxfart sen kan man trycka gasen i botten om man vill, vilket faktiskt kan vara ganska skönt för benet. Eller bara nyttja den som det är tänkt.

För övrigt är det fel att en farthållare vinner på plan mark. Det visade sig i en eco-drive tävling att det mest ekonomiska sättet att köra var att från målfarten (säg 110) mycket långsamt låta farten sjunka över tid (säg 70) för att sedan ganska fort accelerera upp igen, om och om igen....
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad 109an

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
SV: Farthållare besparing/förlust ??
« Svar #10 skrivet: 30 september 2011, 07:17:36 »
Oavsett, är det fruktansvärt tråkigt att köra med farthållare.

Farthållaren är guds gåva till bilen efter ACn Thumbsup.

Upplever själv att jag kör snålare än farthållaren men då går det också lite fortare nerför och lite saktare nerför
"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Farthållare besparing/förlust ??
« Svar #11 skrivet: 30 september 2011, 07:21:00 »
En sak är säker, farthållare skulle dramatiskt sänka förbrukningen avsevärt när min sambo kör, hon har en förmåga att gasa på - se att det går för fort - släppa upp gasen mer eller mindre helt - plötsligt upptäcka att det går för sakta - gasa på för att öka farten - o.s.v. i alla oändlighet.

För mig skulle nog farthållaren rätt säkert förbruka mer bränsle än om jag kör utan farthållare.

Vill tillägga att bilen förbrukar mindre när sambon kör, men det tror jag beror på en helt annan sak.  a:gl
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad 109an

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
SV: Farthållare besparing/förlust ??
« Svar #12 skrivet: 30 september 2011, 07:26:35 »
En sak är säker, farthållare skulle dramatiskt sänka förbrukningen avsevärt när min sambo kör, hon har en förmåga att gasa på - se att det går för fort - släppa upp gasen mer eller mindre helt - plötsligt upptäcka att det går för sakta - gasa på för att öka farten - o.s.v. i alla oändlighet.

För mig skulle nog farthållaren rätt säkert förbruka mer bränsle än om jag kör utan farthållare.

Vill tillägga att bilen förbrukar mindre när sambon kör, men det tror jag beror på en helt annan sak.  a:gl

Satte hastighetsalarm på tantens bil, det plingar när hon kör fortare än 130, efter en vecka undrade hon vad det var som låter hela tiden a:gl
"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Utloggad snuppesno

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 307
  • Karma +0/-0
SV: Farthållare besparing/förlust ??
« Svar #13 skrivet: 30 september 2011, 07:41:11 »
För övrigt är det fel att en farthållare vinner på plan mark. Det visade sig i en eco-drive tävling att det mest ekonomiska sättet att köra var att från målfarten (säg 110) mycket långsamt låta farten sjunka över tid (säg 70) för att sedan ganska fort accelerera upp igen, om och om igen....

Men då har man ju en lägre snitthastighet? Då får man ju jämföra med rätt snitthastighet för bilen med fartkontroll för att få rättvisa siffror?

//snuppesno
Bor i 1 1/2 plansvilla på 165m2 byggd -83. Fläktwoods FTX bytt -09, ME FD25 -09. Konverterat till vattenburet -11 med en Atria Duo 8kw som värmekälla. Har även en täljstenskamin som används sällan.

Utloggad sege

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 663
  • Karma +3/-1
SV: Farthållare besparing/förlust ??
« Svar #14 skrivet: 30 september 2011, 09:02:15 »
En sak är säker, farthållare skulle dramatiskt sänka förbrukningen avsevärt när min sambo kör, hon har en förmåga att gasa på - se att det går för fort - släppa upp gasen mer eller mindre helt - plötsligt upptäcka att det går för sakta - gasa på för att öka farten - o.s.v. i alla oändlighet.

Det där är något kvinnligt fenomen. Jag blir helt jävla vansinnig på det ärligt talat. Både när jag åker med och när jag åker på samma väg.

Skulle bespara mig oänldligt med road rage om folk hade farthållare. Evigt omkörande fram och tillbaka när herrelösa bilar ska köra 147 i nerförsbacke och sen stanna i uppförsbackarna för att allt annat är mer intressant än att hålla farten. Eller nått sånt.

Nä, mer farthållare säger jag. Däremot är det garanterat mer besparing att köra snålt men det finns nog inte en människa i världen som orkar köra snålt i 50 mil? Sett över lång sträcka tror jag faktiskt farthållaren kan ligga bra till även förbrukningsmässigt, den tappar ALDRIG koncentration.

I min Prius saktar den, på eco-läge, ner i uppförsbacke dessutom (och stöder med elen såklart) så jag vet inte om det går att köra så mycket snålare själv då? I nedförsbacke 'bromsar' den dock men det återvinns ju (med förlust dock, verkningsgraden är nog inte riktigt 100% kan man gissa).
Daikin Monoblock 7kW+acktank+60 vakuumrör från Sfinx. Heru 90 FTX-anläggning. Golvvärme i hela huset.

2019: ~22.000 kWh, Sfinx VP11 trasig våren, byts till Daikin Monoblock 7kW i slutet december
2018: 20893 kWh, värme+VV: ~7000 kWh, två elbilar, ~5000 kWh dit,
2017: 20354 kWh, värme+VV: 6991 kWh, två elbilar, ~5000 kWh dit
2016: 17241 kWh, värme+VV: 7537 kWh, dubbla elbilar införskaffas
2015: 13924 kWh, värme+VV: 6228 kWh
2014: 12429 kWh, värme+VV: 7042 kWh
2013: 13185 kWh
2012: 13993 kWh
2011: 12236 kWh, 115 kvm. LVVP+sol sen april.
2010: 16707 kWh, 115 kvm
2007-2009: ~12500 kWh, 73 kvm

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!