Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: HP-Larm F750  (läst 8167 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sunnemarkus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sunne/Sverige
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
HP-Larm F750
« skrivet: 11 mars 2011, 18:12:00 »
Jag får HP-larm när pumpen går i läge "Värme". Men inte i läge "varmvatten".
Fråga 1: Vem/vilka av luftningarna är det som luftar den kretsen? Har provat alla men ingen skillnad.
Tänkte att jag kan lufta ordentligt om jag bara vet vilken som är rätt.

Fråga 2: Skall cirkulationspumpen som sitter i pumpens botten (och som syns i nederkant av bilden) enbart snurra när pumpen går i läge "värme" och inte vid "varmvatten"?

Fråga 3: Om jag ställer in pumpen att producera värme så startar kompressorn men går max en minut innan den går i HP-larm.
Fler förslag på åtgärder (golvvärmen står öppen på fullt flöde och "genvägen" är stängd, luftfiltret rengjort)?

Utloggad Gotavi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: HP-Larm F750
« Svar #1 skrivet: 11 mars 2011, 19:15:46 »
Vid cirkulationspumpen sitter det avstängningsventiler som kan andvändas om man behöver byta cirkpumpen. Kontrolera att dom står i öppet läge. När jag startade min 750-pump upptänkte jag att mina ventiler var stängda vilket ger HP-larm pga dålig cirkulation på radiatorkretsen.

/Anders
Uppvärmning med frånluftsvärmepump Nibe F750, samt solfångare med 90 st heatpipe rör kopplade till en akumulatortank på 500 liter.

Utloggad sunnemarkus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sunne/Sverige
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: HP-Larm F750
« Svar #2 skrivet: 11 mars 2011, 21:21:36 »
Pumpen har varit i drift sedan december. Hade Hp-larm för några veckor sedan. Då luftade jag allt och även på själva pumpen och sedan dess har det rullat fram tills igår.
Nu funderar jag på om det är cirkulationspumpen som har gett upp.

Utloggad sunnemarkus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sunne/Sverige
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: HP-Larm F750
« Svar #3 skrivet: 12 mars 2011, 06:33:26 »
Mittåt. Testade att ställa om till värme igår kväll och nu har det rullat hela natten utan problem. Skönt, men "självlösande" problem är aldrig bra. Vi får se vad som händer under den närmaste tiden.

Utloggad lödläckan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +1/-0
SV: HP-Larm F750
« Svar #4 skrivet: 12 mars 2011, 11:25:18 »
 Har du termostatventiler pÃ¥ radiatorerna, golvslingorna. Det börjar bli vÃ¥r och dÃ¥ kanske värmebehovet minskar inomhus men utegivaren sitter i skugga pÃ¥ norr/nordväst. Se till att det finns nÃ¥gon fri genomströmning som inte stängs av termostat.

Utloggad sunnemarkus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sunne/Sverige
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: HP-Larm F750
« Svar #5 skrivet: 12 mars 2011, 13:35:30 »
Jag har inte fått motorerna monterade på slingorna än så de står alla helt öppna.

Utloggad lödläckan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +1/-0
SV: HP-Larm F750
« Svar #6 skrivet: 13 mars 2011, 10:31:46 »
 PÃ¥ sidan 8 i inst. manualen högst upp till höger finns en bild pÃ¥ växelventilen. Den växlar mellan värme och varmvattendrift. Kolla att inte kablaget är loss eller att motorn sitter fast ordentligt. Det verkar nästan som att det är ventilen som krÃ¥nglar. Behövs det Ã¥terställning av HP pressostaten vid stopp sÃ¥ är det nog sÃ¥ men om det inte behövs sÃ¥ är det nog nÃ¥got med motorskyddet.

Utloggad sunnemarkus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sunne/Sverige
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: HP-Larm F750
« Svar #7 skrivet: 14 juli 2011, 22:06:38 »
Förstår om ni suttit och bitit på naglarna sedan i mars - oroliga för hur det har gått.

Kan därför meddela att pumpen rullat utan HP-larm sedan dess, men ett strömavbrott på en av faserna i maj brände kretskortet (finns särskild tråd om det).
Fick dock aldrig svar på en av mina frågor så jag kastar ut den här i forumet igen så kan jag vara beredd om det blir HP-arm igen när det blir kallare:

Någon som vet vad respektive luftning luftar, dvs. vad de fyra luftskruvarna är till för vilken krets?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: HP-Larm F750
« Svar #8 skrivet: 14 juli 2011, 22:53:08 »

Någon som vet vad respektive luftning luftar, dvs. vad de fyra luftskruvarna är till för vilken krets?


Det står i installationsmanualen sid 11-12:

http://www.nibeonline.com/pdf/031888-1.pdf
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad sunnemarkus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sunne/Sverige
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: HP-Larm F750
« Svar #9 skrivet: 16 juli 2011, 21:59:30 »
OK. Är dessa kretsar helt skilda från varandra i pumpen?
Vilken/vilka skall luftas när man får HP-larm?

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: HP-Larm F750
« Svar #10 skrivet: 17 juli 2011, 15:51:21 »
HP-larm beror oftast på dåligt flöde i värmebärarkretsen. (Helt enkelt på att varma sidan inte kan göra av med värmen..)
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad sunnemarkus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sunne/Sverige
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: HP-Larm F750
« Svar #11 skrivet: 17 juli 2011, 18:00:25 »
Och översatt till Nibes manual är det alltså "klimatsystem"?

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: HP-Larm F750
« Svar #12 skrivet: 17 juli 2011, 18:51:39 »
Ah, disregard, jag läste inte klart, trodde det var en bergvärmepump. Är inte insatt exakt i hur F750 är uppbyggd (och jag orkar ärligt talat inte sätta mig in i det heller trots att jag har manualen framför mig...) men jag skulle nog påstå att högtryckspressostaten skulle kunna lösa ut på grund av luft i vilken som helst av dom där avluftningarna, men huvudsakligen skulle jag gissa på att de tre där nere är hetast kandidater.
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: HP-Larm F750
« Svar #13 skrivet: 17 juli 2011, 21:13:02 »
Man bör nog lufta på alla nipplar tror jag.

OBS, viktigt!
Har du termostatventiler på radiatorerna, golvslingorna. Det börjar bli vår och då kanske värmebehovet minskar inomhus men utegivaren sitter i skugga på norr/nordväst. Se till att det finns någon fri genomströmning som inte stängs av termostat.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad sunnemarkus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sunne/Sverige
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: HP-Larm F750
« Svar #14 skrivet: 17 juli 2011, 21:52:32 »
Någon som är helt säker?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!