Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjääälp 3 borrhÃ¥l!!  (läst 9266 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Antonia

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
Hjääälp 3 borrhål!!
« skrivet: 18 september 2009, 23:01:10 »
Vi ska installera bergvärme och jag kan nästan ingenting om hur det funkar.Enligt rörmokarens uträkningar behöver vi ett hål som är 160 m djupt.Nu till problemet! När dom skulle borra hålet så "rasade" det vid 40 m.Ett nytt hål började borras ca 7-8 m från första.Det hålet "rasade" också vid 50 m.Ett tredje hål började då borras ca 15-18 m från 1:a och 2:a hålet.Det borrades ca 75 m.Enligt rörmokaren så kommer vi använda alla 3 hålen då dessa hålen blir 160 m tillsammans,för enligt honom så är det inte djupet utan antal meter som är det viktigaste.Nu är både jag och min man oroliga över att detta överhuvudtaget kan stämma.Kommer det bli lika bra som ett 160 m hål? Jag har ju läst om att det ska vara minst 20 meter mellan hålen för att inte de ska ta energi från varandra,vilket det inte är mellan våra hål.Hjälp!!
1,5 plans villa med källare.Tegelhus med 3-glas fönster.109 kvm boyta+66 biyta.Inte världens bästa isolering på huset.Bergvärme,148 m aktivt hål.Thermia Diplomat Optimum G2-8

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjääälp 3 borrhål!!
« Svar #1 skrivet: 19 september 2009, 11:00:43 »
Hur långt är det till berget?
Man brukar räkna metrarna ned till berggrunden som 1/3-del meter "aktivt" borrhål.
Har du 10 meter till berget på alla tre hålen så kan du alltså bara räkna dessa 30 meter som 10 meter "riktigt" borrhål i berg.

Är avständet mindre än 20 meter så parasiterar hålen på varandra, hur mycket är dock svårt att säga, det beror både på bergart, huruvida hålen är lutade från varandra, men framförallt på huruvida det finns ett grundvattenflöde som tillför energi till området eller ej.

Svårt att säga alltså om det kommer att fungera eller ej.

Vore jag som du skulle jag försöka få en garanti från borrarna att inkommande KB från borran efter, säg 3 år, inte skall komma ned under 0°C som kallast, och OM det gör det så skall de borra ytterligare ett hål minst 20 meter från de nuvarande om det är möjligt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Göran.w

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjääälp 3 borrhål!!
« Svar #2 skrivet: 19 september 2009, 11:46:15 »
Hej jag får det till totalt 165meter borrade och antar att du ska ha 160meter aktivt och det får du inte som det ser ut nu.
Aktivt djup räknas från vatten ytan i brunnen men bara 1\3 del i den rör fodrade biten.
Fundrar på om du kan köra grund vatten värme istället.
Har det rasat är ju berggrunden porrös och borde ge nog med vatten till grund vatten värme.
Enligt norbrunn 2007 ska du ha minst 6meter rör hål om man antar vatten ytan ligger på på 2meter blir det aktiva djupet om du har 6meter rör per hål.
12meter rör 1\3 = 4meter aktivt
165meter - 18meter rör 147meter
147+4=151 meter aktivt om nu grundvatten nivån i rören ligger på 2meter
Sen ligger det säkert ras rester i botten av hålen med som gör dom grundare.
Bara att reklamera allt.
För litet aktivt djup och hålen ligger för nära varandra.

Göran
« Senast ändrad: 19 september 2009, 12:37:17 av Göran.w »
"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda pannor rätt"

Utloggad Antonia

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Hjääälp 3 borrhål!!
« Svar #3 skrivet: 19 september 2009, 13:03:01 »
Kollar nu på mina papper och det aktiva borrhålsdjupet ska vara 148 m.Nu vet jag inte ännu exakt hur djupt hålen var borrade men dom sa någonting om 43 m på första och kanske nån meter till på 50 hålet.Rörmokaren har ännu inte hört av sig me när jag pratade med honom sist så lät allting sååå bra.Vet inte vad för slags garantier jag har på borrningen för allt går genom rörmokaren.Men dom som borrade har bra rykte här i min trakt och är certifierade.Kan nämna oxå att vårt hus är byggt 1954.1 1/2 plans villa med källare.boyta ca 109 kvm + källare ca65 kvm.Treglasfönster.Ja jag är ju som sagt orolig över det där med avstånden mellan hålen.
1,5 plans villa med källare.Tegelhus med 3-glas fönster.109 kvm boyta+66 biyta.Inte världens bästa isolering på huset.Bergvärme,148 m aktivt hål.Thermia Diplomat Optimum G2-8

Utloggad Göran.w

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjääälp 3 borrhål!!
« Svar #4 skrivet: 19 september 2009, 14:33:16 »
Avståndet är på tok för litet mellan hålen och allt ska reklameras pga det inte är utfört enl normbrunn 2007 som alla certifierade ska borra efter http://www.geotec.se/Page.aspx?ParentID=8&PageID=20
Ställ borraren mot väggen och hänvisa till normbrunn 2007
Att rörisen säger att allt är sååå bra är inte konstigt för han bara drar rören och kan strunta totalt i om anläggningen inte funkar bra så länge han dragit rören rätt.



"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda pannor rätt"

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Hjääälp 3 borrhål!!
« Svar #5 skrivet: 19 september 2009, 15:00:04 »
Luft/vatten pump...
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Antonia

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Hjääälp 3 borrhål!!
« Svar #6 skrivet: 19 september 2009, 19:38:46 »
Shit alltså nu är jag totalt förvirrad,arg och ledsen :-(. En fråga till bara.Vad innebär det om det kommer upp vatten i hål 1 när hål 2 spolas? Dom pratade om nån spricka.Är det oxå nånting som påverkar hålen negativt?
1,5 plans villa med källare.Tegelhus med 3-glas fönster.109 kvm boyta+66 biyta.Inte världens bästa isolering på huset.Bergvärme,148 m aktivt hål.Thermia Diplomat Optimum G2-8

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjääälp 3 borrhål!!
« Svar #7 skrivet: 19 september 2009, 19:50:05 »
Om det kommer vatten på det sättet kan dina borrhål förmodligen användas till en grundvattenanläggning istället för en bergvärmeanläggning.

Som jag ser det har du tre alternativ:

1. Reklamera alltihop, och köp en luft/vattenvärmepump av den leverantör som är bäst/billigast (behöver inte nödvändigtvis vara den nuvarande leverantören)
2. Låt dem göra en bergvärmeanläggning av de tre borrhålen, men se till att få skriftliga garantier att inkommande KB aldrig skall bli lägre än 0° inom de närmaste 5 åren.
3. Låt dem istället sätta in en grundvattenanläggning (samma värmepump), men se till att få garantier även här, alltså garantier för att inommande KB inte skall bli för låg.

Jag tycker inte att du skall acceptera en bergvärmeanläggning som bygger på de tre nuvarande borrhålen om du inte kan få garantier för en lägsta inkommande KB-temp.
Luta dig mot Normbrunn 2007 för att sätta press på företaget när du förhandlar.

Lycka till, och se till att hålla oss informerade om hur det går.

Sprickan mellan de två borrhålen kan vara mycket positiv, den kan vara vattenförande, och det innebär alltså att grundvatten strömmar i berget, och tillför energi fortare än du kan ta ut den, om så är fallet kan en "offererad" bergvärmeanläggning, med de tre borrhålen, fungera tillfredställande, men som sagt, se till att få garantier.
« Senast ändrad: 19 september 2009, 19:52:22 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Antonia

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Hjääälp 3 borrhål!!
« Svar #8 skrivet: 19 september 2009, 21:51:29 »
Tack Rickard så mycket för dina råd.Tur att jag hittade detta forumet :-).Just nu lutar det mot alternativ 2.Men om man ska kräva garanti vad ska den då gå ut på.Att dom ska borra ett nytt hål gratis om det inte blir bra.Eller?
Du får ursäkta om jag ställer dumma frågor men detta är väldigt nytt för mig och det är så mycket jag läst som jag inte förstår.Och tydligen är det så mycket man ska tänka på innan man skaffar bergvärme.
1,5 plans villa med källare.Tegelhus med 3-glas fönster.109 kvm boyta+66 biyta.Inte världens bästa isolering på huset.Bergvärme,148 m aktivt hål.Thermia Diplomat Optimum G2-8

Utloggad Göran.w

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjääälp 3 borrhål!!
« Svar #9 skrivet: 19 september 2009, 22:08:41 »
Hej det finns inga dumma frågor, bara dumma svar.
Personligen skulle jag inte gå på bergvärma utan grundvatten värme på dom hålen som är längst ifrån varandra om det är möjligt.
Det känns väldigt tveksamt till att bergvärme kommer att funka bra så som det är borrrat.
Var är det borrat  och i vilken berg grund?
Du sa dom var certifierade av vem är dom det?

Göran
"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda pannor rätt"

Utloggad Antonia

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Hjääälp 3 borrhål!!
« Svar #10 skrivet: 19 september 2009, 22:15:18 »
I småland ca 10 mil sydväst om jönköping.Ingen aning om vad det är för berggrund.Det står SITAC och Svepcertifierade på deras hemsida.
1,5 plans villa med källare.Tegelhus med 3-glas fönster.109 kvm boyta+66 biyta.Inte världens bästa isolering på huset.Bergvärme,148 m aktivt hål.Thermia Diplomat Optimum G2-8

Utloggad Göran.w

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjääälp 3 borrhål!!
« Svar #11 skrivet: 19 september 2009, 22:53:28 »
Då gäller normbrunn 2007 utan tvekan bara att reklamera allt.
Sätter dom sig på tvären kontakta svep http://www.svepinfo.se/
kan nog kanske vara läge att kontakta dom redan nu och få råd och tips.
Betala inte en krona och låt inte rörisen installera något som det ser ut nu.
Prata med svep om en lösning men gå inte på bergvärme så som det ser ut i dag för det är tok fel.

Göran

"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda pannor rätt"

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Hjääälp 3 borrhål!!
« Svar #12 skrivet: 19 september 2009, 23:07:52 »
Om inte det sista hålet dom borrade rasade bör det gå att fortsatta borra i det till 160 meter och skippa dom två första blir enklare inkoppling dessutom.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjääälp 3 borrhål!!
« Svar #13 skrivet: 20 september 2009, 10:41:14 »
HÃ¥ller med Smurfen.
Det kan vara en bra lösning.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Hjääälp 3 borrhål!!
« Svar #14 skrivet: 20 september 2009, 10:54:04 »
Tur att du är insatt Antonia, mycket pengar det handlar om, och en lång investering, så det är bra att vara skeptisk, samt frågvis, och som redan sagt, betala inget i förskott, och fråga vad som händer om ni drar er ur projektet? Annars satsa på en Luft/vatten pump, men lyssna runt vilka rättigheter/skyldigheter som finns, tror inte leverantören vill skriva under några garantier på borrningen att den ska leverera en vissa temp mm..

/Andreas.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!