Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: vacum pump  (läst 6014 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

jockefors

  • Gäst
jockefors
vacum pump
« skrivet: 20 januari 2005, 01:34:18 »
Hej..
om jag ska suga i gÃ¥ng min luft luft anläggning vart fixar man en pump??  + hur mycke ska man vacumsuga

såg en installatör som monterade min pump han sög en stund tills pumpen slutade huckra å blv tyst då på stod han att det va klart..


förövrigt så vill jag säga att priserna på å suga + slå på gasen e rent åt h-vette
betala 2500-4000 för nått som tar ca 20 min å göra
+ att det verkar inte ens va svÃ¥rt  .
vad e det som hindrar en kylmontör att debitera 450 kr i timmen??  
som det e nu så har dom ju fan 3000 kr i timmen i lön för å suga i gång ett system + att vad behöver man ??
en vacum pump  aggregaten e ju färdig fyllda frÃ¥n fabrik

admin

  • Gäst
admin
Re:vacum pump
« Svar #1 skrivet: 20 januari 2005, 11:47:01 »
Jag är ingen expert på området, men om jag uppfattat det hela rätt så bör värmepumpen vacumsugas i minst en timme för att allt vatten skall hinna sugas ur apparaten... Sen skall den som släpper på gasen kunna sin sak, han/hon skall veta vilka tryck som är lämpliga, vid för högt tryck skall köldmedium avlägsnas, sparas i en gummiblåsa för köldmedium (det skall inte släppas ut i atmosfären).

Ev. överbliven gas skall lämnas för destruktion.

Men som sagt, jag är ingen expert.

Det är dock viktigt för livslängden att tryckuppsättningen är den rätta.

panasonic E9

  • Gäst
panasonic E9
Re:vacum pump
« Svar #2 skrivet: 20 januari 2005, 12:25:47 »
Hej..
om jag ska suga i gÃ¥ng min luft luft anläggning vart fixar man en pump??  + hur mycke ska man vacumsuga

såg en installatör som monterade min pump han sög en stund tills pumpen slutade huckra å blv tyst då på stod han att det va klart..


förövrigt så vill jag säga att priserna på å suga + slå på gasen e rent åt h-vette
betala 2500-4000 för nått som tar ca 20 min å göra
+ att det verkar inte ens va svÃ¥rt  .
vad e det som hindrar en kylmontör att debitera 450 kr i timmen??  
som det e nu så har dom ju fan 3000 kr i timmen i lön för å suga i gång ett system + att vad behöver man ??
en vacum pump  aggregaten e ju färdig fyllda frÃ¥n fabrik


Blir många Citcoplänkar från mig, men tyvärr den enda firman jag känner till:
http://www.citcop.se/frames/installat.asp

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
Re:vacum pump
« Svar #3 skrivet: 20 januari 2005, 18:09:43 »
Vacuumsugning tar längre tid när det är kallt sa min installatör, han sög min i en timma.

Utloggad runte

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BodenomrÃ¥det
  • Antal inlägg: 369
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:vacum pump
« Svar #4 skrivet: 20 januari 2005, 20:29:10 »
Vacuumsugning tar längre tid när det är kallt sa min installatör, han sög min i en timma.

Undrar varför, desto kallare ju mindre fuktighet i luften men det finns väl någon annan anledning
Toshiba RAS-10JKVP-E Daiseikai + braskamin, villa ca 100m² + ca 40m² fristående garage/förråd, direktel på allt. Huset beläget ca 85 km söder polcirkeln

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
Re:vacum pump
« Svar #5 skrivet: 20 januari 2005, 21:38:05 »
Vacuumsugning tar längre tid när det är kallt sa min installatör, han sög min i en timma.

Undrar varför, desto kallare ju mindre fuktighet i luften men det finns väl någon annan anledning

Det krävs djupare vakuum för att vattnet skall koka bort vid låga temperaturer.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad runte

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BodenomrÃ¥det
  • Antal inlägg: 369
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:vacum pump
« Svar #6 skrivet: 20 januari 2005, 21:45:46 »
Undrar i såfall hur lång tid det tar att vakuumsuga om det är ca -20 :o
Toshiba RAS-10JKVP-E Daiseikai + braskamin, villa ca 100m² + ca 40m² fristående garage/förråd, direktel på allt. Huset beläget ca 85 km söder polcirkeln

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
Re:vacum pump
« Svar #7 skrivet: 21 januari 2005, 16:46:57 »
Har för mig att det var -8 när stackaren monterade min...

Utloggad Sune

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: V. Frölunda
  • Antal inlägg: 161
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • VP + VVB i ett hus byggt 1920 med lÃ¥gt i tak
SV: vacum pump
« Svar #8 skrivet: 06 mars 2005, 22:30:41 »
Jag är tyvärr sent ute med information då tråden är gammal, men men:

Temperatur vid vakuumsugning:
Vid 20 grader C kokar vatten vid 23 mBar, 0 grader = 6 mBar, -9 grader = 2,8 mBar
En 2 stegs vakuumpump klarar under 0,5 mBar.

Alltså är det ingen större ide att vakuumsuga vid minusgrader, och definitivt inte vid -10 gr C. Det blir ingen nämnvärd avkokning då.

Vid kallare än rumstemperatur så är det idé att tillföra värme med en värmefläkt eller liknande. Info som nämnts i en annan tråd.

Köldmediemängd:
Det går inte att fylla på tryck då en del av köldmediet är i vätskefas. Man fyller på vikt (alt. volym vätska med temperaturkompensering).

Det finns rävar som fyller genom att titta på synglaset men hur det fungerar kan jag inte.


Thermia Eko 10 Kw, 135 meter aktivt hål (gammal vattenbrunn, därav 135 m som är mycket för en vattenbrunn), 3,5°C in och 0,0°C ut (konstigt nog, dagsnotering!). Måste bero på vattenströmning, eller? Lågt i tak därav sep. vv-beredare. Rickards logger. Ingen TS behövs, 300 liter ackumulator "coming up".
Ingen borrning och installerat helt själv, sÃ¥ kostnaden blev mycket OK och ingen annan att klaga pÃ¥  :).
Installation nr 2: VVM240 + NIBE 2010-6 i "sommarstugan". Fungerade direkt....häpp!

admin

  • Gäst
admin
SV: vacum pump
« Svar #9 skrivet: 06 mars 2005, 22:33:47 »
Om jag inte har missuppfattat nåt på fysiklektionerna så är 0.5 mBar mindre (lägre tryck) än 2.8 mBar. 0 är ju 0?

Detta borde göra vacumsugning fullt möjlig vid -10 grader.

Utloggad Sune

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: V. Frölunda
  • Antal inlägg: 161
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • VP + VVB i ett hus byggt 1920 med lÃ¥gt i tak
SV: vacum pump
« Svar #10 skrivet: 06 mars 2005, 23:35:33 »
Helt rätt, men det blir inte något större diff. tryck. I praktiken händer det inte mycket.

Eftersom fukten i ett -10 graders system troligtvis är i fast form (is) så kokar det mycket, mycket långsamt.
Lite analogi med att torka tvätt i minusgrader. Det går men långsamt.

Så ni med system som har sin köldmediekrets utomhus: Se till att värma kretsen vid ev. vakuumsugning om det är kallt ute samt att byta torkfiltret.
Thermia Eko 10 Kw, 135 meter aktivt hål (gammal vattenbrunn, därav 135 m som är mycket för en vattenbrunn), 3,5°C in och 0,0°C ut (konstigt nog, dagsnotering!). Måste bero på vattenströmning, eller? Lågt i tak därav sep. vv-beredare. Rickards logger. Ingen TS behövs, 300 liter ackumulator "coming up".
Ingen borrning och installerat helt själv, sÃ¥ kostnaden blev mycket OK och ingen annan att klaga pÃ¥  :).
Installation nr 2: VVM240 + NIBE 2010-6 i "sommarstugan". Fungerade direkt....häpp!

Utloggad Dick

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: vacum pump
« Svar #11 skrivet: 08 mars 2005, 19:31:46 »
Hej..
om jag ska suga i gång min luft luft anläggning vart fixar man en pump??  + hur mycke ska man vacumsuga

såg en installatör som monterade min pump han sög en stund tills pumpen slutade huckra å blv tyst då på stod han att det va klart..


förövrigt så vill jag säga att priserna på å suga + slå på gasen e rent åt h-vette
betala 2500-4000 för nått som tar ca 20 min å göra
+ att det verkar inte ens va svårt  .
vad e det som hindrar en kylmontör att debitera 450 kr i timmen??  
som det e nu så har dom ju fan 3000 kr i timmen i lön för å suga i gång ett system + att vad behöver man ??
en vacum pump  aggregaten e ju färdig fyllda från fabrik


Läs mitt inläg => Pump info / tips 1

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!