Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Toshiba värmepump RAS 10  (läst 13734 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stickan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
Toshiba värmepump RAS 10
« skrivet: 18 januari 2005, 21:01:53 »

Jag har en sådan sedan ett par månader och den funkar jättebra. Men när jag kör fläkten i läge auto och den går ner i varv, hörs ett litet gurglande ljud, som om vätska rinner i anslutningsslangarna.

Enligt säljaren är der normalt, men jag har inte hört detta ljud i Panasonic- eller IVT-pumpar. Någon som vet något?
 
 

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
Re:Toshiba värmepump RAS 10
« Svar #1 skrivet: 18 januari 2005, 21:08:04 »
?!
Det är väl bara avfrostning som alla pumpar gör...

Utloggad Stickan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
Re:Toshiba värmepump RAS 10
« Svar #2 skrivet: 18 januari 2005, 21:31:03 »
Nej det är inte avfrostningen. Utan ett bubblande/gurglande ljud när fläkten går på mycket lågt varv i autoläge. När jag kör på lägsta fasta vartal, hörs inget sådant ljud.

Min teori är att kylvätskemängden är felaktig. Kan det vara så?

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
Re:Toshiba värmepump RAS 10
« Svar #3 skrivet: 18 januari 2005, 22:09:55 »
Jag har hört detta i kylskåp och då är det normalt så jag vet inte.
Min låter inte så i vart fall.

Utloggad elvings

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 94
  • Karma +0/-0
Re:Toshiba värmepump RAS 10
« Svar #4 skrivet: 18 januari 2005, 23:01:45 »
Helt otroligt.
Jag har precis stått och lyssnat (2 minuter sedan)på min panasonic E12 för jag hörde ett gurglande ljud. Kunde inte begripa vad det var utan var övertygad om att skiten skulle gå sönder.

Tänkte att jag får gå in i forumet och söka lite och så ligger denna tråd överst.

Det verkar dock som att det är ok att låta så här enligt inläggen. Är detta fenomen vanligt eller är det ändock en förvarning om att något är knas?

Det var inte avfrostning utan den gick nästan inte alls och den lilla luft som kom var kall. Sedan startade den upp och det blev varmluft som vanligt. (sänkte från 22 grader till 20 inför natten för en timme sedan)

Utloggad Stickan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
Re:Toshiba värmepump RAS 10
« Svar #5 skrivet: 19 januari 2005, 06:53:33 »
Mike

Var bor du? Jag bor i Hässelby. Skulle vara intressant att få jämföra.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
Re:Toshiba värmepump RAS 10
« Svar #6 skrivet: 19 januari 2005, 17:36:35 »
Borås

Utloggad Marre

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
Re:Toshiba värmepump RAS 10
« Svar #7 skrivet: 19 januari 2005, 18:13:12 »
Gurgel förekommer även i min IVTnordic inv. Jag tror
det rör sig om delvis kondenserat köldmedium i vätskeledningen och är normalt vid varvtalsförändringar pÃ¥ kompressorn när expantionsventilen inte hinner med att reglera/stabilisera.Detta  ljudfenomen är visserligen irriterande men helt ofarligt.Jag hör det oftast i samband med avfrostning eller avslag/tillslag.

Utloggad nikson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vagnhärad
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Toshiba värmepump RAS 10
« Svar #8 skrivet: 19 januari 2005, 18:24:49 »
Jag har ocksÃ¥ en IVT Nordic Inverter och har hittills inte hört detta ljud. Ska försöka vara mer uppmärksam.  
Radhus 1 plan 117 m² i Vagnhärad, IVT Nordic Inverter och (numera avstängd) direktel.

Utloggad NY

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Toshiba värmepump RAS 10
« Svar #9 skrivet: 19 januari 2005, 19:03:57 »
Nu har jag fått min Toshiba installerad sedan 24 timmar och jag är förvånad över resultatet. Ett helt nytt inneklimat!
Placeringen blev lite originell. Under trappen till övervÃ¥ningen pÃ¥ väggen vid trappen pÃ¥ väg ner till källaren. Det innebär att värmen gÃ¥r i ankelhöjd och sprids kanonbra, alla element pÃ¥ alla vÃ¥ningar avstängda!  ;D

Min mek som installerade från v-utveckling varnade mig för att köra i läge auto om man "fuskade" med andra värmekällor. Jag drar ibland på en braskamin i andra änden av huset som sprider värmen bra och då är risken stor att värmepumen i läge auto känner av detta och blåser på kalluft för att hålla inställd temperatur. Detta motsätter ju min förhoppning om att spara kwh på värmeräkningen!

SÃ¥ läge 2 och 22 grader fungerar kanon och jag hör ocksÃ¥ gurglande ljud.  ???
Toshiba RAS 10 JkVP-E + Kronspis med fläkt samt direktverkande el. 180 m2 1.5 planshus med 25 m2 källare i Norrköping.

Utloggad Norps

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Re:Toshiba värmepump RAS 10
« Svar #10 skrivet: 19 januari 2005, 20:01:01 »
Hej!
Jag skulle tro att det är helt normalt då köldmediet övergår från gas till vätska i innerdelen (kondensorn). Det är ju bara ett sunt tecken då det visar att köldmediet ger ifrån sig värmen och byter aggregationstillstånd.

Utloggad nikson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vagnhärad
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Toshiba värmepump RAS 10
« Svar #11 skrivet: 19 januari 2005, 20:02:32 »
Nu har jag efter att ha parkerat mig själv under innedelen i 45 minuter lyckats höra gurglandet. Det föregicks av att fläkten stannade. Mitt heta (vad får jag allt ifrån?) tips är att det sker en avfrostning och att gurglandet härrör därifrån. Vad säger vår guru på vpgr - Tomas?

Roligt att NY är nöjd med sin investering. Jag kan bara hålla med om att man får ett helt annat inomhusklimat. Alla element avstängda sedan 29/12.
Radhus 1 plan 117 m² i Vagnhärad, IVT Nordic Inverter och (numera avstängd) direktel.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
Re:Toshiba värmepump RAS 10
« Svar #12 skrivet: 19 januari 2005, 20:23:03 »
11 mÃ¥nader nu med avstängda element  ;D

Utloggad Stickan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
Re:Toshiba värmepump RAS 10
« Svar #13 skrivet: 19 januari 2005, 20:31:46 »
Till NY:

Det är inte "stora Auto" utan fläktens fart (FAN Auto) som jag talar om.


Marre: Min pappa har en IVT och kör fläkten i autoläge. Helt tyst när fläkten tar paus, inget gurgel.

Jag gissar lekmannamässigt att det har med volymen vätska i systemet. Fattas det någon dl eller så, kanske det orsakar gurgel. Fast detta är bara en gissning.

Men visst får man ett fantastiskt inomhusklimat. Jämn och fin värme och trevlig luft. ;D

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
Re:Toshiba värmepump RAS 10
« Svar #14 skrivet: 19 januari 2005, 20:53:06 »
Jag vet inte om du missat något men fläkten tar aldrig paus vid drift, den går alltid.
Enda gången den står still är vid avfrostning och då hörs gurglande och det kan vara mycket kraftigt dessutom.
Står dessutom i manualen att detta är helt normalt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!