Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Tunn tunnare tunnast, golvvärme  (läst 8396 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad fiat600

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Drängsmark
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Tunn tunnare tunnast, golvvärme
« skrivet: 30 september 2007, 22:04:29 »
Tänkte fuska lite i källaren, tänker igentligen inte på värmen i rummet, utan på att få varmt golv.
Rummmet är tänkt till barnen som lekrum, och ev som pub till oss vuxna om några år  :D

Vad jag söker är den tunnaste model av vattenburen golvvärme.
Golvet är betong knappast välissolerat och det är tänkt att lägga klinker ovanpå.


Ev så pratade någon om att man kunde lägga platonmatta med klickgolv ovanpå, då med elgolvvärme på matta??
någon har som har erfarenhet av det??
Nibe 1215 8,5 kw. 660 m slang i 2 slingor.
Hus byggt 100 år sedan, 2 plan + full källare, 1 element i källaren :( ,90 m2 / plan.
Ventilation ?? det drar i fönstren :)

Utloggad tomtroll

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tunn tunnare tunnast, golvvärme
« Svar #1 skrivet: 01 oktober 2007, 15:38:11 »
För 5 år sedan lade jag in ett system jag köpte i tyskland. Det hette "Jolly Aquaheat" om jag inte minns fel.
Det bygger 8 mm och har fungerat klockrent. Tror jag betalade runt 2000 sek inkl termostat. Det är som en matta man lägger ut och flytspacklas eller fixeras med kakelfix.

Det låter dock lite dyrt i drift att lägga golvvärme direkt mot oisolerad platta.

Utloggad fiat600

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Drängsmark
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tunn tunnare tunnast, golvvärme
« Svar #2 skrivet: 03 oktober 2007, 00:12:11 »
behöver inte bli så dyrt om man har värmepumpSc:,h

Lr tycker ni att jag är ute och cyklar?

ström e dyrt ::)
« Senast ändrad: 03 oktober 2007, 00:26:34 av fiat600 »
Nibe 1215 8,5 kw. 660 m slang i 2 slingor.
Hus byggt 100 år sedan, 2 plan + full källare, 1 element i källaren :( ,90 m2 / plan.
Ventilation ?? det drar i fönstren :)

Utloggad KOB (anbj)

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 169
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
    • Citroën Hemmameckarsida
SV: Tunn tunnare tunnast, golvvärme
« Svar #3 skrivet: 03 oktober 2007, 21:36:58 »
Det är definitivt dyrt att golvvärma en oisolerad grundplatta. Tänk inte ens tanken. Du sabbar ideen med att ha värmepump. Isolera och höj golven i stället. Beroende på vad du vet om hur väl fuktisolerat golvet är, bör även fuktaspekten beaktas. Andra med bättre koll om hur fuktspärrning i betongplatta ska utföras får fylla i.

Råkar du ha vanliga släta dörrar, behöver du inte ens tveka för att kapa dörrarna i underkant. Finns ingen anledning att flytta upp dörrkarmar. Typ spegeldörrar kan det bli knivigare.

Har du vanliga släta dörrar, bygg bara upp golvet på höjden och flytta upp befintliga trösklar. Dörrarna kapas i efterhand. Distansmaterialet i släta dörrar kan variera beroende på hur gamla de är. Dock enligt min erfarenhet vanligast med ”tvärwellit”, ett slags pappersmaterial utformat som ett rutnät. Det håller distansen mellan dörrens båda ytbeläggningar.

Rensa upp och återanvänd bottenkantlisten. Rensa bort distansmaterialet så att bottenkantlisten får plats. Skruva in ett par skruvar som tjänar till handtag i listen, medan du justerar och provar in. När allt passar perfekt (skadar inte att testhänga dörren för att säkerställa att den har exakt rätt höjd), limma med tvåkomponentlim. Använd helst stödribbor och tvingar. Simsalabim har du en ny kortare dörr som är minst lika bra och stabil som den tidigare.

Men som sagt, med knepigare dörrblad blir det knepigare. Annars är det jättelätt.

KOB.

Utloggad zapata

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halland
  • Antal inlägg: 146
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Isobutan 600......
SV: Tunn tunnare tunnast, golvvärme
« Svar #4 skrivet: 03 oktober 2007, 22:01:01 »
Om man då slår huvudet i taket, vad har man då vunnit? ???
En förstörd källare eller? ???
Nibe 1115 8.5:a Strömsnäs KW300 varmvattenslinga, solslinga. Radiatorer total uteffekt 20 kwh + golvärme 20m² värmer 240 m² Kurvlutning 4 parallel 1 Temp:21,5º Delta T 8-10 grader
Markkollektor 440+220 meter i siltjord.

Utloggad tomtroll

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tunn tunnare tunnast, golvvärme
« Svar #5 skrivet: 04 oktober 2007, 13:17:01 »
Om man då slår huvudet i taket, vad har man då vunnit? ???
En förstörd källare eller? ???

Ligger man som jag, med 2,02 i takhöjd i källaren så är det nog bara att ta tjuren i hornen och bila upp golvet, gräva ut, isolera, gjuta och lägga golvvärme.

Utloggad fiat600

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Drängsmark
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tunn tunnare tunnast, golvvärme
« Svar #6 skrivet: 06 oktober 2007, 17:22:07 »
Förklara vad som blir galet med golvvärme på en oisolerad betongplatta? :o
Varför sabbar det hela konseptet med vp.
Nibe 1215 8,5 kw. 660 m slang i 2 slingor.
Hus byggt 100 år sedan, 2 plan + full källare, 1 element i källaren :( ,90 m2 / plan.
Ventilation ?? det drar i fönstren :)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Tunn tunnare tunnast, golvvärme
« Svar #7 skrivet: 06 oktober 2007, 17:40:06 »
Förklara vad som blir galet med golvvärme på en oisolerad betongplatta? :o
Varför sabbar det hela konseptet med vp.

Det går grymt mycket energi rakt ned i marken, så den besparing du skulle ha gjort med värmepumpen uteblir till en viss del.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfångare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Tunn tunnare tunnast, golvvärme
« Svar #8 skrivet: 06 oktober 2007, 22:11:51 »
Det går grymt mycket energi rakt ned i marken, så den besparing du skulle ha gjort med värmepumpen uteblir till en viss del.
Jag har en liten teori och det är att värme stiger uppåt, inte neråt. Jag vet inte ... jag kan ha fel.

Bekanta till oss har lagt golvvärme i hela huset med bara 50mm cellplast under. De har jordvärme och förbrukar mindre el totalt än vad vi använder till hushållsel trots att de värmer lika stor yta som vi.

mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar så gott det går
SV: Tunn tunnare tunnast, golvvärme
« Svar #9 skrivet: 07 oktober 2007, 00:08:11 »
Hej

Energi går åt alla håll, från varmt till kallt.
Så om du har ett varmt rum å en kall platta så går värmen ner i plattan.
Enda problemet jag ser med golvvärme i en oisolerad platta är att för att plattan skall värma rummet så måste plattan vara varmare än rummet och plattan blir altså varmare än om rummet skulle värma plattan.
Ju varmare platta desto mer värme går ner i marken.

Man kan ju komfortvärma golvet och värma rummet iövrigt med radiatorer.

MVH
Messer

Utloggad fiat600

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Drängsmark
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tunn tunnare tunnast, golvvärme
« Svar #10 skrivet: 07 oktober 2007, 22:26:25 »
Problemet lr fördelen jag har är att min källare är sprängd ner i berget, så jag kännar väldigt lite på att bila upp betongen och isolera om jag vill behålla min takhöjd.


Någon som har tips på vart jag ska hitta tunn vattenburen golvärme :)
Nibe 1215 8,5 kw. 660 m slang i 2 slingor.
Hus byggt 100 år sedan, 2 plan + full källare, 1 element i källaren :( ,90 m2 / plan.
Ventilation ?? det drar i fönstren :)

Utloggad tomtroll

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tunn tunnare tunnast, golvvärme
« Svar #11 skrivet: 07 oktober 2007, 22:33:49 »
Problemet lr fördelen jag har är att min källare är sprängd ner i berget, så jag kännar väldigt lite på att bila upp betongen och isolera om jag vill behålla min takhöjd.


Någon som har tips på vart jag ska hitta tunn vattenburen golvärme :)

Här är i alla fall det systemet jag kör med i hallen: http://cgi.ebay.de/Fussbodenheizung-Jolly-Aquaheat-2-5qmTyp1_W0QQitemZ300157727124QQihZ020QQcategoryZ84187QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Utloggad KOB (anbj)

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 169
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
    • Citroën Hemmameckarsida
SV: Tunn tunnare tunnast, golvvärme
« Svar #12 skrivet: 08 oktober 2007, 20:51:29 »
Jag har en liten teori och det är att värme stiger uppåt, inte neråt. Jag vet inte ... jag kan ha fel.

Man får skilja mellan värmespridning på olika sätt. De tre viktigaste spridningssätten är strålning , ledning och konvektion. Strålning nedåt i en oisolerad grundplatta behöver vi knappast uppehålla oss vid. Ledning är däremot i högsta grad relevant. Konvektion kan vi också glömma.

Tanken att värmen söker sig uppåt, hör ihop med konvektion. Det kräver att värmen bärs av ett medium som har förmågan att cirkulera. T.ex luft eller vatten.

Värmespridning genom ledning går ungefär med samma hastighet åt alla håll. Värmer du ena änden av en kopparstång så blir den andra änden lika fort varm oavsett om du vänder den neråt uppåt eller åt sidorna.

I golvvärmens ungdom gick det rejält snett vid många byggen för att man underskattade  vikten av rejäl isolering nedåt. Golvvärmen som förment skulle spara energi blev ena riktigt dyra energitjuvar. Här handlade det inte om att elda för kråkorna, men väl för maskarna. Skrevs en hel del om detta för ungefär 15-20 år sen.

Sen blir det ju ändå till sist den resandes ensak att välja. Bra dock om valet är gjort med insikt om konsekvenserna.

KOB.

Utloggad loffe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
SV: Tunn tunnare tunnast, golvvärme
« Svar #13 skrivet: 09 oktober 2007, 20:42:34 »
Hur blir det med fuktvarndring då?

Sitter själv med en källare om ca 100 kvm som jag helst inte vill bila.
Skulle jag lägga golvvärme på detta så får man stora värmeförluster det skulle
jag kunna ta men inte om man får problem med fukten om X år.
Man vill inte att fukten vandrar upp i väggar tex även om man med värmen
skulle kunna hålla plattan torr.

Nu har jag inte vattenburenvärme utan direktverkande, men funderinar finns.
Husägare, sedan 2006-dec. Västra Stockholm. 1,5 plan med källare (bo yta 212 + 121 i bi yta). Byggt 1970.
Tråkar ut omgivningen med konverteringsfrågor från direkt el till...
Har under 2008/2009 konverterat till bergvärme med vattenburna radiatorer och golvvärme i badrummen och på gästtoan.
2007 års förbrukning 37 676 (Inkl HH-el) med stöd från en Sanyo L/L pump i källaren

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!