Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Installera IVT Air-X 409 i fritidshus  (läst 1643 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad LasseEk

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Installera IVT Air-X 409 i fritidshus
« skrivet: 06 september 2020, 20:01:54 »
Hej,

Har ett större fritidshus på gränsen Närke/Dalarna och värmer denna med elpatron, samt med vedpanna när vi är där. Anläggningen har två acctankar om vardera 500 liter och styrs av Ouman EH-201 /L med GSM modul, som man kan SMSa för att se status och styra temp.

Vi har blivit offererade en IVT Air-X 409 (9 kw) med AirBox E9, då vi vill spara på elen fortsättningsvis. Vi tänkte köra med befintliga VV beredaren (nyare Nibe), då vi kanske är där en, max två månader per år, och stänger av den när vi åker hem, så det borde inte vara nån större idé att ha en integrerad med IVTn.

- Huset drar ca 14.000 kWh per år, då vi knappt är där på vintern och drar ner värmen till 12-15 grader.
- Timrat, med 2 glas fönster och 1 1/2 plan på 140 kvm plus källare och har äldre stora radiatorer med kraftiga rör.
- DVUT är -19,2.

Planen är att IVTn kommer mata acctankarna med varmvatten, medans Ouman kommer styra shunten som tidigare.

Är detta en dum idé då man får fler felkällor?
Verkar setupen vettig i övrigt?

Tacksam för synpunkter!
« Senast ändrad: 06 september 2020, 21:49:33 av LasseEk »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Installera IVT Air-X 409 i fritidshus
« Svar #1 skrivet: 07 september 2020, 08:25:53 »
Jag skulle köra med flytande kondensering.
Man kan använda en acktank som antingen volymförstorare eller arbetstank, men det låter knasigt att shunta värmern när man kör med värmepump.

Om du vill ha kvar en acktank och shunt så ställs shunten manuellt i vidöppet läge och temperaturen i tanken styrs direkt av IVT-värmepumpen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad LasseEk

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installera IVT Air-X 409 i fritidshus
« Svar #2 skrivet: 07 september 2020, 08:50:19 »
Hej Carl och tack för ditt svar.

Ja det låter lite kaka på kaka att använda IVTn för att styra in "lagom" värme in i acctanken och sen låta Ouman styra shunten för att få lagom värme i huset.

Tänkte först att man byggde upp ett värmelager i acctankarna, för att använda det när tempen sjunker (typ nätter) och då få bättre verkningsgrad då värmelagret producerats vid högre yttertemp av vp, men säljaren som var hos oss avfärdade detta.

Som du beskriver verkar rimligt, men kommer inte acctankens volym medföra att det stora fördröjningar i styrsystemet, då det borde ta ett tag att justera så stor volym med vatten?

Min tanke kvarstår att det är bra att ha vedpannan kvar som reserv om man får problem med värmepumpen och till den behövs acctank(ar).

//Lasse 

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Installera IVT Air-X 409 i fritidshus
« Svar #3 skrivet: 07 september 2020, 10:01:18 »
Hej!
Jag har kvar min vedpanna i fritidshuset så att det går att elda om nått händer.
Jag hade användning av den då växelventilen i den nya värmepumpen gick sönder.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Installera IVT Air-X 409 i fritidshus
« Svar #4 skrivet: 07 september 2020, 11:01:23 »
Som du beskriver verkar rimligt, men kommer inte acctankens volym medföra att det stora fördröjningar i styrsystemet, då det borde ta ett tag att justera så stor volym med vatten?

Min tanke kvarstår att det är bra att ha vedpannan kvar som reserv om man får problem med värmepumpen och till den behövs acctank(ar).

Det finns bara fördelar med att köra en värmepump mot en tank med flytande kondensering.

Det du måste tänka på, är att värmepumpen inte gillar de höga temperaturerna som kan bli i tanken när du eldar. Föreslår att du kör värmepumpen mot tanken med shunt, samt vedpannan mot den andra tanken. Montera sedan en termisk ventil (55°) mellan tankarna.

Den fundering du har om tröghet är inte ett problem. Låt säga att det är +5° på dagen med ett börvärde på 35°. Temperaturen sjunker till -10° på natten med ett nytt börvärde på 45° d.v.s. 10° som en 500 liters tank ska höjas för att leverera rätt temperatur till radiatorerna. Det ger ett extra behov om 5,8 kWh.

Om vi då tror att temperaturen ute sjunker under 8 timmar, så ska 5,8 kWh fördelas på dessa d.v.s. värmepumpen får en extra belastning om 0,75 kWh/h under 8 timmar. Det är försumbart och orsakar inga komfortproblem. De 5,8 kWh ska ju ändå produceras, men vid ett senare tillfälle.



Utloggad LasseEk

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installera IVT Air-X 409 i fritidshus
« Svar #5 skrivet: 07 september 2020, 11:21:09 »
Hej!
Jag har kvar min vedpanna i fritidshuset så att det går att elda om nått händer.
Jag hade användning av den då växelventilen i den nya värmepumpen gick sönder.

 tummenupp precis sÃ¥ jag ocksÃ¥ tänkte.


Det finns bara fördelar med att köra en värmepump mot en tank med flytande kondensering.

Det du måste tänka på, är att värmepumpen inte gillar de höga temperaturerna som kan bli i tanken när du eldar. Föreslår att du kör värmepumpen mot tanken med shunt, samt vedpannan mot den andra tanken. Montera sedan en termisk ventil (55°) mellan tankarna.

Den fundering du har om tröghet är inte ett problem. Låt säga att det är +5° på dagen med ett börvärde på 35°. Temperaturen sjunker till -10° på natten med ett nytt börvärde på 45° d.v.s. 10° som en 500 liters tank ska höjas för att leverera rätt temperatur till radiatorerna. Det ger ett extra behov om 5,8 kWh.

Om vi då tror att temperaturen ute sjunker under 8 timmar, så ska 5,8 kWh fördelas på dessa d.v.s. värmepumpen får en extra belastning om 0,75 kWh/h under 8 timmar. Det är försumbart och orsakar inga komfortproblem. De 5,8 kWh ska ju ändå produceras, men vid ett senare tillfälle.

Ja, säljaren sa att VP kommer slå ifrån om denna får ett inflöde som överstiger 53 grader. Det var dock ingen fara då det bara var att "resetta", så går den som vanligt igen.

Förslaget med termisk ventil verkar bra, då kan man alltså elda på i ena tanken och när den värmen tar slut, återgår allt till att drivas av VP igen, om jag förstår det rätt?
Ouman med shunt lär väl vara kvar då, eller hur?

NÃ¥got problem annars att ha hela 1000 liter i samma volym?

//Lasse

 
« Senast ändrad: 07 september 2020, 17:51:46 av LasseEk »

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Installera IVT Air-X 409 i fritidshus
« Svar #6 skrivet: 08 september 2020, 22:42:15 »

NÃ¥got problem annars att ha hela 1000 liter i samma volym?


Endast om det börjar läcka.  ;)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!