Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 72 kvm garage. Byta till LLVP istället för el-element?  (läst 7531 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nilton

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
Har idag ett dubbelgarage på 72 kvm, varav ca 10 är ett förråd med egen dörr.
Garaget är mycket välisolerat och har två portar.

Idag värms det vintertid till ca 10 gr med hjälp av ett element (1200 W) och förrådet värms till 5-10 gr med ett element (1200 W)
Totalt finns det om jag vill 5 element i garaget, varav ett sitter uppe på vinden, som är isolerad, men jag har stängt av de flesta för att spara energi.

Nu till frågan: Är det troligt att jag sänker elförbrukningen med en rimlig pay-off tid på låt säga 5 år med en luft/luftvärmepump?

Jag har gissat mig till lite förbrukning för uppvärmningen genom följande tänk:
2 x 1,2 kW som är igång 16 h per dygn (gissning) = ca 1100 kWh per månad
Garaget kanske värms upp under 6 månader = ca 6000 kWh per år.

Låter det rimligt för ett garage???

Vad skulle en förväntad sänkning av elförbrukningen kunna landa på om jag istället värmer med en värmepump?


Anebyhus 120 kvm, byggår 1998
FLVP ElektroStandard 380
Vattenburen golvvärme

Garage 72 kvm, elradiatorer (vintertemp +10 gr)
Friggebod (vintertemp +16 gr)

Prognosticerad årsförbrukning 22-24 000 kWh

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: 72 kvm garage. Byta till LLVP istället för el-element?
« Svar #1 skrivet: 14 januari 2011, 21:45:14 »
Hej

Låter helt rimligt med 6000 kWh, möjligen något högre kanske. Vad gäller besparingen så tror jag på att du kan få ner förbrukningen från ca 6000 kWh ner till 2500-3000 kWh. Så det blir ingen jättesnabb pay-off, snarare uppåt 6 år. Men efter vad man sett av stigande elpriser så lönar sig snart vad som helst......

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad A-O

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +1/-2
SV: 72 kvm garage. Byta till LLVP istället för el-element?
« Svar #2 skrivet: 16 januari 2011, 13:12:38 »
Har du fått upp nån LVP än?
LL FD25-VABH Q-HEAT 620 december 2010
BVP CTC Ecoheat 8.3 + 220m oktober 2015

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: 72 kvm garage. Byta till LLVP istället för el-element?
« Svar #3 skrivet: 16 januari 2011, 13:31:24 »
Har du fått upp nån LVP än?
PÃ¥ tre dagar?

TS: En luftluftvärmepump arbetar inte bra, om den arbetar alls, på så låga temperaturer, så räkna med att du får ha lite varmare i garaget efter montering av värmepumpen isåfall.
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad nilton

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: 72 kvm garage. Byta till LLVP istället för el-element?
« Svar #4 skrivet: 17 januari 2011, 22:50:20 »
Funderar mycket kring huruvida det är en besparing med värmepump eller ej.
Elementen kan jag justera till låg värme, t.ex. 7 grader, och då borde de inte dra så mkt mer el än en värmepump som ger 16gr. Visst är det varmt och skönt, men de graderna ger mig inget direkt mervärde i garaget.

Sedan är en besparing i värmepump inte helt självklar som jag ser det. Minsta lilla strul med eventuell servicekostnad så är det årets potentiella besparing borta. Elementen lär ju tuffa och gå i många år till utan någon extra kostnad i underhåll.

Först och främst så tror jag att jag ska installera en separat elmätare för garaget för att ta reda på faktisk elförbrukning och samla på mig ett bättre beslutsunderlag.

Är verkligen besparingen i ett garage så stor som 50%? Vill minnas att jag hört mer 20-40 %.


Kom gärna med motargument till mina funderingar, det är bara intressant att få höra fleras åsikter!
Anebyhus 120 kvm, byggår 1998
FLVP ElektroStandard 380
Vattenburen golvvärme

Garage 72 kvm, elradiatorer (vintertemp +10 gr)
Friggebod (vintertemp +16 gr)

Prognosticerad årsförbrukning 22-24 000 kWh

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9651
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: 72 kvm garage. Byta till LLVP istället för el-element?
« Svar #5 skrivet: 17 januari 2011, 23:35:16 »
Bra förslag att sätta elmätare på garaget så faktisk förbrukning kan fastställas.

Jag räknade genom mitt garage pÃ¥ 34kvm yta invändigt och byggt 97/98 pÃ¥ www.energiberakning.se. Genomsnittligt U-värde blev 0,68W/K&m2 för omslutande ytan, dvs ca 3ggr högre än ett modernt hus, alltsÃ¥ motsvarande ett ca 100kvm nyare hus fast med lägre innetemp. Mycket av detta beror pÃ¥ den oisolerade betongplattan som ändock är väldränerad samt den stora garageporten. Beräknad energiÃ¥tgÃ¥ng vid +8C i garaget är ca 3.800 kWh/Ã¥r, +10C ca 5.000 kWh/Ã¥r och +12C ca 6.200 kWh/Ã¥r i Stockholm. Var man bor i landet (klimatzon) har ka stor betydelse för energiförbrukningen. Nu har jag el-radiatorer med elektronisktermostat men funderat pÃ¥ en billigare LLVP med funktion för underhÃ¥llsvärme eftersom garaget är sÃ¥ litet. Effektbehov vid -20C ligger mellen 2,5-3,0kW. Jag är övertygad jag kan spara in drygt halva Ã¥rsförbrukningen men en LLVP, ca 2600kvm/Ã¥r vid ca +10C. GÃ¥r det att hitta en billigare modell med 5 Ã¥rsgaranti kommer det inte gÃ¥ back i allafall även om den skulle gÃ¥ sönder Ã¥r nr 6. Förmodeligen hÃ¥ller den ett antal Ã¥r ytterligare. För ett dubbelt sÃ¥ stort garage är chansen att det blir en hög besparing relativt LLVP installationskostnad mycket bättre.   
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad nilton

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: 72 kvm garage. Byta till LLVP istället för el-element?
« Svar #6 skrivet: 18 januari 2011, 10:23:15 »
Josth: Mycket intressant läsning av dina siffror, men de skrämmer mig något, för om det skulle vara ungefär samma U-värde för mitt garage så är det en extremt dyr byggnad att värma!
Hela min årsförbrukning är ca 24 000 kWh och då är det tre huskroppar somm ska värmas och driftas, Villan, Garaget och Gäststugan.
Drar garaget i häradet 6000 kWh per år och Gäststugan kanske 2000 kWh, så är mitt hushåll mycket energisnålt med ca 16 000 kWh uppvärmt med en 13 år gammal ES/IVT 380, men det kanske är troligt. Vad vet jag.

Hur som helst har jag nu fått tag i en gratis elmätare via elbolaget och ska be en elektriker att koppla in den så får jag snart mer siffror att räkna på.

Oavsett 20% eller 50% besparing så ter sig en så billig och enkel Värmepump som Coolix som ett rent kap. Här i Göteborg så har det i vinter varit riktigt kallt och även om dess verkningsgrad går ner i sträng kyla lär den ju slå mina element, och inköpspriset bidrar till en kort pay-off.

« Senast ändrad: 18 januari 2011, 11:06:41 av nilton »
Anebyhus 120 kvm, byggår 1998
FLVP ElektroStandard 380
Vattenburen golvvärme

Garage 72 kvm, elradiatorer (vintertemp +10 gr)
Friggebod (vintertemp +16 gr)

Prognosticerad årsförbrukning 22-24 000 kWh

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9651
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: 72 kvm garage. Byta till LLVP istället för el-element?
« Svar #7 skrivet: 19 januari 2011, 13:57:07 »
Garage drar ofta mer än man kan tro. Bäst är om man har isolerad betongplatta med minst 20cm cellplast, välisolerad garageport och i övrigt bra isolering samt bor i SkÃ¥ne, dÃ¥  slutar det pÃ¥ ca 2.000 kWh/Ã¥r vid +10C inne för enbilsgarage. Har man däremot en oisolerad betongplatta som stÃ¥r pÃ¥ fuktig odränerad mark längre norrut kan det kräva väldigt mycket energi, framförallt om innetemp ska vara högre än marktemp pÃ¥ orten. Den oisolerade betongplattan fungerar som en effektiv kylklump sÃ¥ fort innetemp gÃ¥r över de ca 6-7 grader som för gäller i Sthlm & Gtbg. Mycket värme läcker ocksÃ¥ ut Ã¥t sidorna, under fasaden, ut frÃ¥n den oisolerade betongplattan som i sig har ett U-värde uppÃ¥t 4 W/K&m2. Det blir en stor skillnad i energiförbrukning mellan en mild och en kall vinter.

Jag gissar pÃ¥ att själva villan drar mindre, garaget mer och gäststugan nÃ¥got mer dÃ¥ den trots allt är uppvärmd till +16C pÃ¥ vinterhalvÃ¥ret  :)

Hjältevadshus uppgav -97 att det egna huset på 169 kvm med en familj 2+2 skulle ha en total elförbrukning om 12-14.000 kWh/år i södra halvan av Sverige (exkl. varmgarage och motorvärmare). 10 års uppföljning bekräftar detta. Det ligger dock i ett ganska soligt läge som bidrar till att hålla energiförbrukningen nere med kanske 1.000 kWh/år extra.

Blir intressant med elmätaren på plats i garaget! Coolix mycket intressant för mindre garage och liknande men det är en on/off. Om isoleringen är ingefär som för mitt garage och ditt är ett dubbelgarage blir det lönsamt även med en mindre LLVP inverter av märkesfabrikat som kan fås med 5 års garanti. Särskilt bra med inverter som kan gå ner lågt i effekt
« Senast ändrad: 22 januari 2011, 14:31:35 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!