Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp. Ska ta bort en el- och en vedpanna som är seriekopplade  (läst 1555 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad profca

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Försöker hitta i värmepumpsdjungeln
Hej

Jag har tvÃ¥ gamla pannor som jag nu mÃ¥ste plocka bort  knUp ( En euronom elpanna och en euronom vedpanna). Är detta svÃ¥rt att göra själv? HÃ¥ller pÃ¥ att jaga installatör föra att stoppa i ny panna sÃ¥ fort det gamla är borta. Min tanke var att om jag kan tömma system och kanske spola igenom det innan rörkrökaren kommer sÃ¥ borde det spara bÃ¥de en del tid och kanske lite pengar ocksÃ¥. Problemet är att jag inte vet riktigt i vilken ände jag ska börja och hur man gör  Sc:,h.

Jag har försökt hitta lite hjälp genom att söka i forumet men har inte hittat det jag letar efter. Har dock hittat mycket annat intressant  ;D

Kan någon av er som har pillat lite mer själva komma med lite tipps kanske?

/profca

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Börja med att bryta elen till de båda pannorna.
Sedan tömmer du värmesystemet på vatten, det tar ett tag om du har acc-tankar.
Och sist bryter du tillförseln av kallvatten till varmvattenberedaren/beredarna...och tömmer dessa på vatten...
Sedan är det bara att börja skruva loss allting.

Men när du har gjort detta så har du varken värme eller varmvatten så det är ju kul om du har en installatör på gång så du inte måste vänta i veckor och på honom/henne.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad profca

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Försöker hitta i värmepumpsdjungeln
Tack Heddan! Det där med att hitta en installatör som accepterar att man köpt pannan genom en firma pÃ¥ nätet är inte lätt. Det har ju stött och blötts en del här pÃ¥ forumet. Jag tror att jag har en pÃ¥ lut, men han har förstÃ¥s precis gÃ¥tt pÃ¥ semester. Och hur det än är, sÃ¥ är kallvatten bättre än inget vatten alls, sÃ¥ jag lyder nog ditt rÃ¥d och väntar ett tag  >:D

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!