Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kakelugnspanna, luft/vatten och ack.tank  (läst 390 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad Gröngölingen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kakelugnspanna, luft/vatten och ack.tank
« skrivet: 20 februari 2024, 08:31:01 »
Jag startar en ny trÃ¥d dÃ¥ jag är sÃ¥ pass grön pÃ¥ detta omrÃ¥de att jag har svÃ¥rt att veta pÃ¥ vad jag skall söka. 😄 Hade mitt värmesystem pÃ¥ offert med husbyggaren men de gav upp med att fÃ¥ Kakelugnspannan inkopplad. SÃ¥ för en vecka sedan fick jag börja läsa pÃ¥. Jag har 0 erfarenhet pÃ¥ detta sedan tidigare sÃ¥ jag är ödmjuk mot bättre idéer än vad jag har.

Jag bygger nytt hus med Kakelugnspanna 650, Nibe split plus 8kw(Luft/vatten) med SMO S40 , Jäspi Ovali 1000l  hybrid ack.tack och golvvärme. Tillsammans med UPSade cirkulationspumpar sÃ¥ kan vi dÃ¥ köra varmvatten och golvvärme helt offgrid frÃ¥n elnätet.

Jag har tänkt på tre punkter som jag tror skulle göra systemet så effektivt som möjligt:

-VP kommer att arbeta med fast kondensering mot övre skottet i tanken(300liter), där ligger tappvarmvattenslingorna (lÃ¥g temp jag vet, men spetsar med en liten beredare i efterhand). 

-Om arbetstanken är varm så börjar VP jobba med flytade kondensering mot golvvärmen direkt.

-Vid eldning i kakelugnspannan så vill jag att golvvärmen tas från tank och VP stängs ner helt.

Är det möjligt att Nibes SMO skulle kunna styra allt detta?

Jag har skissat upp systemet efter punkt 1 och 2 men har problem hur jag skall lösa sista punkten, att få golvvärmen från tank när VPn stänger ner. Skulle någon ge något tips?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kakelugnspanna, luft/vatten och ack.tank
« Svar #1 skrivet: 20 februari 2024, 14:10:42 »
Kanske, men inte riktigt som du har ritat.
Om du använder dubbla växelventiler och kör luft/vatten VP mot acktanken, VV-laddning mot övre och värme mot undre delen, så kan du sen shunta underdelen på tanken till golvvärmen.
Din kakelugn får då värma tanken och när den blir tillräckligt varm av detta så stoppar värmepumpen sin laddning av den.
Då kan SMO40 styra växelventilerna och värmningen av undre delen av tanken med värmepumpen.
Framledningsgivaren placeras då i dykrör i undre delen av tanken, och VV-givaren i övre delen av tanken.
Om du önskar att shunten ska styras av SMO 40 så krävs nog detta tillbehör (ECS41).

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Utbygget

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kakelugnspanna, luft/vatten och ack.tank
« Svar #2 skrivet: 20 februari 2024, 14:42:29 »
Skulle man kunna få sjävlcirk mellan kakelugnspannan och acktanken?
Finns det handpumpar lämpade för värmecirk?



Inloggad Gröngölingen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kakelugnspanna, luft/vatten och ack.tank
« Svar #3 skrivet: 20 februari 2024, 18:10:23 »
Kanske, men inte riktigt som du har ritat.
Om du använder dubbla växelventiler och kör luft/vatten VP mot acktanken, VV-laddning mot övre och värme mot undre delen, så kan du sen shunta underdelen på tanken till golvvärmen.
Din kakelugn får då värma tanken och när den blir tillräckligt varm av detta så stoppar värmepumpen sin laddning av den.
Då kan SMO40 styra växelventilerna och värmningen av undre delen av tanken med värmepumpen.
Framledningsgivaren placeras då i dykrör i undre delen av tanken, och VV-givaren i övre delen av tanken.
Om du önskar att shunten ska styras av SMO 40 så krävs nog detta tillbehör (ECS41).

Det var inte en sån dum idé! Tack! Jag har beställt en Nibe shunt men jag tror jag behöver en till. Jag förstod att SMOn klarar av att styra två värmesystem. Det skulle vara golvvärmen och att växla mellan nedre och övre tanken i de olika driftlägena.
Jag har aldrig använt en Nibe, hur ser programmeringsmöjligheterna ut? Jag räknar med att det inte är så avancerat programmering? Men det går att säga "Om övre tank är varm then flytande kondensering och shunta ner till undre tank."?


 

Inloggad Gröngölingen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kakelugnspanna, luft/vatten och ack.tank
« Svar #4 skrivet: 20 februari 2024, 18:11:25 »
Skulle man kunna få sjävlcirk mellan kakelugnspannan och acktanken?
Finns det handpumpar lämpade för värmecirk?

Oj, om det skulle funka, en våt dröm. =) Men jag tror inte det funkar, för mig iallafall med allting på en plan.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kakelugnspanna, luft/vatten och ack.tank
« Svar #5 skrivet: 20 februari 2024, 22:33:57 »
Det var inte en sån dum idé! Tack! Jag har beställt en Nibe shunt men jag tror jag behöver en till. Jag förstod att SMOn klarar av att styra två värmesystem. Det skulle vara golvvärmen och att växla mellan nedre och övre tanken i de olika driftlägena.
Jag har aldrig använt en Nibe, hur ser programmeringsmöjligheterna ut? Jag räknar med att det inte är så avancerat programmering? Men det går att säga "Om övre tank är varm then flytande kondensering och shunta ner till undre tank."?

Växla mellan övre och nedre ingår, du låter då VV-givaren styra temperaturen i övre delen av tanken och framledningsgivaren i undre delen.
Du styr då temperaturen i övre delen fast och undre delen beroende på utetemperatur.
Programmeringsmässigt är den ganska oflexibel, men Nibe har många tillbehör och grunkor.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Energikillen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kakelugnspanna, luft/vatten och ack.tank
« Svar #6 skrivet: 21 februari 2024, 12:15:30 »
Hej
Jag tycker man ska försöka att hålla saker så enkelt som möjligt även om man har många olika värmekällor.
Själv har jag ett hus på 286 kvadrat, ca 220 är uppvärmd yta och resterande garage, mm ca 10 grader. Ca hälften har golvvärme och resterande radiatorer. Jag har en kakelugnspanna 650 (650 liter vatten i kakelugnen) kopplad till en acktank på 500 liter med en varmvattenberedare på 200 liter i acktanken. Det varma vattnet från kakelugnen laddas in i toppen på acktanken och det sitter en backventil på ledningen för att förhindra självcirkulation. Pumpen som matar kakelugnen hämtar vatten i botten på acktanken där även returen från värmesystemet går in. Pumpen styrs av en differenstermostat och startar bara pumpen när kakelugnen är 6 grader varmare än vad acktanken är.

Jag har även en inverterstyrd luft/vatten värmepump på 8,5 kW från Mitsubishi där växlaren sitter i utedelen. Jag har kopplat in v-pumpen i botten på acktanken på en kammrörsslinga. Till styrkortet (innedel) har jag kopplat en enkel termostat som känner av tempen i acktanken och bryter så att pumpen stannar när jag eldar i kakelugnen samma sak händer när solfångarna levererar över inställt värde.

Jag har även vacuumrörsolfångare kopplade på acktankens kammrörsslinga (samma som värmepumpen). En differenstermostat startar cirkpumpen i pumpenheten när det finns energi att hämta på taket. Både värmepump och solfångare har backventiler på sina inmatning till kamrörsslingan så att inte vattnet ska gå fel väg. Glykol blandat vatten går i denna kretsen så om det skulle bli extremt kallt med dålig verkningsgrad som följd kan jag bara stänga av v-pumpen och istället elda på eller vid ett strömavbrott så behöver jag inte vara rädd för sönderfrysning.

Värmepumpen har jag ställt på att hålla vattnet på 45 grader vintertid. Vintertid eldar jag en brasa varje kväll och kanske på morgonen också när det är minusgrader så jag värmer regelbundet upp vattnet över 55-60 grader. Sommartid så spetsar solfångarna upp vattnet från 50 grader som v pumpen står på då och upp till vad dagens väder ger så att man behöver inte vara rädd för legionella då heller.

Jag har också en plattvärmeväxlare kopplad på acktanken och ut till min badtunna med jetstrålar i som jag kan värma upp med dessa tre energikällor.
Att funkar mycket bra tillsammans och jag tycker att man ska försöka hålla det så enkelt som möjligt.
Planerar att bygga en carport till vÃ¥ren/sommaren där taket ska täckas med solceller. Sedan saknas bara ett litet vinkraftverk för skoj skull:)   

Svärsonen kopplade sin kakelugnspanna med tappvarmvattenslinga i till sin bergvärmepump en Thermia. Det som krävdes utöver rör och kopplingar var ett större expansionskärl och en motorstyrd blandningsventil som följer värmepumpens kurva. Den sitter på returledningen vid värmepumpen. När han eldar i kakelugnen så värmer han hela huset och kan fylla upp ett badkar billigt. Tvättmaskin och diskmaskin ska fram över även de få förvärmt varmvatten från tappvarmvattenslingan också. Med värmepumpen har han komforten och när strömmen kostar så har han valmöjligheten. Han är också mycket nöjd också.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!