Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: ovilja att installera "postorder pumpar"  (läst 32469 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad brasson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Malmö
ovilja att installera "postorder pumpar"
« skrivet: 13 mars 2006, 07:22:23 »
Här i malmö fick jag ringa ca 30 installatörer (ingen underdrift) innan jag fann någon som var villig att alls hjälpa mig med installation av min postorder panasonic (630 kr/timmen). ganska trist. jämför resonemanget som nedan....( jag har stoppat in de svar jag fick av VP installatörer men anpassat samtalet till andra yrkesgrupper).

samtal till snickaren:
-Hej vill du hjälpa mig bygga ett uterum?
-javisst, men bara om jag får leverera virke och allt annat material, annars tar jag inte jobbet.

samtal till rörmockaren:
-hej jag har en varmvattenberedare som jag köpt på blocket, kan du installera den till mig?
-nej aldrig i livet, har jag inte sålt den så får du "censur" installera själv oxå....

samtal till bilmekaren:
- hej jag har köpt bromsskivor till min bil på mekonomen, jag kan inte sätta dit dem själv, vill du hjälpa mig?
- glöm det, har du handlat på mekonomen får du montera dem själv, köper du däremot skivorna av mig......


samtal till elektrikern:
- hej kabel-kaj. skulle du kunna hjälpa mig montera in ny elcentral som jag köpt på annons?
- ha ha ha ha ha. det finns ingen som gör det jobbet till dig grabben, känn dig blåst.

Tror ni att jag skulle få dessa svar hos dessa yrkesgrupper??


Skåne. Sutteräng 90+90kvm. Panasonic e9 ckp5 (2004) bottenvåning. E9 dke (2005) ovanvåning (direktverkande el. avstängd) tilläggsisolerat vind. ca 16000 KWh/år totalt Inkl. VV och hushållsel. Braskamin klar i drift nov 2006

Utloggad Bsba

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Järfälla
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag börjar lära mig lite om värmepumpar!
SV: ovilja att installera "postorder pumpar"
« Svar #1 skrivet: 13 mars 2006, 07:55:42 »
Intressant, sitter i samma dilemma fast jag har inte prövat ringa än.
Tänkte ev. köpa en Nibe 360 på Rinkabyrör, men frågan är om nån vill installera den. Kan förmodligen installera den själv, men frun är skeptisk, sen vet jag inte hur det blir med garantierna.
Klart att rörpularna vill sälja själva, det är ju där många tjänar sina pengar. Nån jag frågade ville ha 85000 för den pump som kostar 31000 på Rinkaby (förmodligen köper han ännu billigare) och då handlar det bara om att byta ut den bef. och ansluta ett par rör, beräknat till max en dags jobb, det kallar jag ocker (eller bra timpenning = 6375 kr/h)! Dessutom ville han att jag skulle hjälpa till med flytt samt fixa el och bortforsling själv.
Normalpriset verkar annars ligga runt 50000 för liknande pumpar på "min" installation vilket ger ändå en timpeng på 2000 kr, så 630 kr/h verkar rätt billigt.
Inte undra på att man blir irriterad på hantverkare och försöker göra allt själv, de gräver sin egen grav, men just nu är det brist på rörmokare så de kan välja och vraka bland jobben.!
« Senast ändrad: 13 mars 2006, 08:03:11 av Bsba »
1,5 plans LB-hus frÃ¥n -91 pÃ¥ 156 kvm med krypgrund. Vattenburen el med frÃ¥nluftsvärmepump Autoterm 190 (=IVT490) -06 (tidigare en Elektrostandard Aques 380 frÃ¥n 1991, med defekt värmepumpsdel). Tilluft via spaltventiler. F.n. 16000 kWh/Ã¥r inkl. hh-el (mycket), samt 1 m3 ved, direktel i garage (36 m2) och friggebod (basvärme ca +5 vanligtvis i bÃ¥da). Braskamin & elbastu, elslingor i tvÃ¥ badrummet. Kompletterat med LLVP Sanyo 123ehn -08.

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: ovilja att installera "postorder pumpar"
« Svar #2 skrivet: 13 mars 2006, 08:12:39 »
Allt har inte bara med pengar att göra . Om jag monterar din pump o den sen visar sig fungera dåligt så ger det även mig en massa problem som jag egentligen inte angår mig.
Eftersom därifrån pumpen är köpt ofta ligger långt bort ringer du till mig o vill att jag kontrollerar vad problemet är . Det slutar ofta med att folk i området tror att det är jag som sålt den där skitpumpen. :(
Nåja slutar nu är visst lite grinig idag firmabilen pajade på morron o ingen har tid att repa det beror kanske på att jag själv beställt delarna på laitis ;)

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: ovilja att installera "postorder pumpar"
« Svar #3 skrivet: 13 mars 2006, 12:30:26 »
Eftersom jag har egen firma....så här fungerar det:

Kunderna indelas i kategorier och får service efter i vilken kategori de hamnar i.

-Bäst service får de som köper/köpt av mig. Jag måste rimligtvis prioritera dom!

-Sedan kommer de som köpt av mig eller varit goda kunder tidigare. Dessa hjälper jag också gärna även om de vill ha hjälp med något de inte köpt av/genom mig.

-Sist kommer de som jag inte haft att göra med tidigare och som vill ha hjälp med en produkt jag inte känner till eller som är köpt från en konkurrent. Inget konstigt med det lr?

Sedan är det en tidsfrÃ¥ga. Har jag gott om tid har jag inget emot att träffa nya kunder. Men med den rÃ¥dande bristen pÃ¥ hantverkare ("framtidsjobbet" idag är visst rörmokare  ??? nÃ¥gra tusen i timpenning skulle man ha) sÃ¥ fÃ¥r man den olyckliga situation vi har idag.

Och min VW-mek skulle nog kunna tänka sig att skruva dit delar frÃ¥n Meko men kanske inte frÃ¥n Biltema...  ;)

« Senast ändrad: 13 mars 2006, 16:13:29 av drjukebox »
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad torkelsnorkel

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar emellanÃ¥t!
SV: ovilja att installera "postorder pumpar"
« Svar #4 skrivet: 13 mars 2006, 12:59:46 »
Det finns ett företag som ägnar sig åt installationer och reparationer men inte säljer vp själva.

www.kmtk.se

De utgår från bl.a. Helsingborg, så de skulle kanske kunna installera åt dig...

Utloggad Bsba

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Järfälla
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag börjar lära mig lite om värmepumpar!
SV: ovilja att installera "postorder pumpar"
« Svar #5 skrivet: 13 mars 2006, 16:09:11 »
("framtidsjobbet" idag är visst rörmokare  skulle ha några tusen i timpenning???) så får man den olyckliga situation vi har idag.


Med mitt lilla räkneexempel nedan så blir det faktiskt tusenlappar i timpenning, rätta mig om jag har fel.
Nu påstår jag inte att du tillhör dem som ockrar, lätt att dra alla över en kam tyvärr.
Självklart ska man prioritera Jag kan mycket väl tänka mig att betala 600-700 kr/h för en installation som tar en dag, slutsumman blir ju ändå lägre.

Vet också att många icke märkesverkstäder handlar på Biltema, men det kanske de inte alltid upplyser kunden om, för då kan de debitera som för "orginaldelar". Hur många plockar isär bilen efter service och kollar vad som står på reservdelarna?

 ;)
1,5 plans LB-hus frÃ¥n -91 pÃ¥ 156 kvm med krypgrund. Vattenburen el med frÃ¥nluftsvärmepump Autoterm 190 (=IVT490) -06 (tidigare en Elektrostandard Aques 380 frÃ¥n 1991, med defekt värmepumpsdel). Tilluft via spaltventiler. F.n. 16000 kWh/Ã¥r inkl. hh-el (mycket), samt 1 m3 ved, direktel i garage (36 m2) och friggebod (basvärme ca +5 vanligtvis i bÃ¥da). Braskamin & elbastu, elslingor i tvÃ¥ badrummet. Kompletterat med LLVP Sanyo 123ehn -08.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: ovilja att installera "postorder pumpar"
« Svar #6 skrivet: 13 mars 2006, 16:56:30 »
630:- timmen  _/-

Det är ungefär vad min branch (systemutvecklar) är prispressad till. Och då handlar det om riktigt kvalificerat jobb som kräver 4 år högskola och erfarenhet.

Hå hå ja ja.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: ovilja att installera "postorder pumpar"
« Svar #7 skrivet: 13 mars 2006, 17:10:24 »
Och jag har 63:- timmen för allt jobb med forumet. Före skatt!  ???

Man kanske skulle sadla om Sc:,h ;)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Bsba

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Järfälla
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag börjar lära mig lite om värmepumpar!
SV: ovilja att installera "postorder pumpar"
« Svar #8 skrivet: 13 mars 2006, 17:11:48 »
Jo, man funderar ju allvarligt på att sadla om
1,5 plans LB-hus frÃ¥n -91 pÃ¥ 156 kvm med krypgrund. Vattenburen el med frÃ¥nluftsvärmepump Autoterm 190 (=IVT490) -06 (tidigare en Elektrostandard Aques 380 frÃ¥n 1991, med defekt värmepumpsdel). Tilluft via spaltventiler. F.n. 16000 kWh/Ã¥r inkl. hh-el (mycket), samt 1 m3 ved, direktel i garage (36 m2) och friggebod (basvärme ca +5 vanligtvis i bÃ¥da). Braskamin & elbastu, elslingor i tvÃ¥ badrummet. Kompletterat med LLVP Sanyo 123ehn -08.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: ovilja att installera "postorder pumpar"
« Svar #9 skrivet: 13 mars 2006, 17:12:25 »
Men jag är ändÃ¥ värst - ibland betalar jag för att fÃ¥ jobba!  :D
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Gano

  • Gäst
Gano
SV: ovilja att installera "postorder pumpar"
« Svar #10 skrivet: 13 mars 2006, 17:17:18 »
Här i malmö fick jag ringa ca 30 installatörer (ingen underdrift) innan jag fann någon som var villig att alls hjälpa mig med installation av min postorder panasonic (630 kr/timmen). ganska trist. jämför resonemanget som nedan....( jag har stoppat in de svar jag fick av VP installatörer men anpassat samtalet till andra yrkesgrupper).

samtal till snickaren:
-Hej vill du hjälpa mig bygga ett uterum?
-javisst, men bara om jag får leverera virke och allt annat material, annars tar jag inte jobbet.

samtal till rörmockaren:
-hej jag har en varmvattenberedare som jag köpt på blocket, kan du installera den till mig?
-nej aldrig i livet, har jag inte sålt den så får du "censur" installera själv oxå....

samtal till bilmekaren:
- hej jag har köpt bromsskivor till min bil på mekonomen, jag kan inte sätta dit dem själv, vill du hjälpa mig?
- glöm det, har du handlat på mekonomen får du montera dem själv, köper du däremot skivorna av mig......


samtal till elektrikern:
- hej kabel-kaj. skulle du kunna hjälpa mig montera in ny elcentral som jag köpt på annons?
- ha ha ha ha ha. det finns ingen som gör det jobbet till dig grabben, känn dig blåst.

Tror ni att jag skulle få dessa svar hos dessa yrkesgrupper??




Hänger ihop med att installatören är tvingad att lämna garanti på jobbet. En del av kostnaden för garantin tar han på priset på pumpen. De är rädda att åka på följdkostnader, luft/luft kan ju krångla ibland som bekant. Då kan det bli att man höjer timpriset för att kompensera.

Alternativet är att någon kyltekniker gör detta (motsatsen till vitt) på sin (motsatsen till arbetstid). Det blir ofta lösningen då man köper på lågprisfirmorna. Hur mycket är garantin egentligen värd och törs jag chansa/begå skattebrott ?

Ska man ha största möjliga säkerhet är det ju köp av installation+pump som gäller.

MVH/Gano

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: ovilja att installera "postorder pumpar"
« Svar #11 skrivet: 13 mars 2006, 17:20:00 »
Nåja eran verktygskostnad är väl inte så hög. ::)

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: ovilja att installera "postorder pumpar"
« Svar #12 skrivet: 13 mars 2006, 18:05:35 »
Jag hade väl tur som hittade en ganska omg.
1000:- för koppling av slangpaket och vaccumsugning.
2500:- för komplett installation.

Han kopplade slangpaket och vaccumög min pump, 1h jobb.
Bra timpenning, och han gjorde det när han hade "vägen förbi", alltså ingen extra resa för det jobbet.
« Senast ändrad: 13 mars 2006, 18:08:49 av nic2 »
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: ovilja att installera "postorder pumpar"
« Svar #13 skrivet: 13 mars 2006, 18:14:08 »
630:- timmen  _/-

Det är ungefär vad min branch (systemutvecklar) är prispressad till. Och då handlar det om riktigt kvalificerat jobb som kräver 4 år högskola och erfarenhet.

Hå hå ja ja.

Ja det är ju synd om dig som känner att du mÃ¥ste pressa priset sÃ¥ lÃ¥gt medan vi utpressande servicetekniker med nÃ¥gra Ã¥r pÃ¥ fristÃ¥ende utbildnigar ej högskola och med höga myndighetskrav certiferingar ,dyra verktyg , servicebilar mm inte har rätt att ta ut  det som är skäligt för vÃ¥rat arbete huvuddunk om du nu tycker att sÃ¥ är fallet sÃ¥ kan du ju göra jobbet själv! fiR:
« Senast ändrad: 13 mars 2006, 18:21:19 av overlander »
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: ovilja att installera "postorder pumpar"
« Svar #14 skrivet: 13 mars 2006, 18:28:37 »
Det finns absolut inte någon som vill jobba för timpeng längre, min gamla farsa frågade runt bland kakelsättare vad dom tog i timmen, och han fick inte något svar, han köpte billigt kakel utan att kunna sätta upp det själv och man undrar ju vad skall han nu ha det till! Sc:,h
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!