Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: prisutvecklingen pÃ¥ L/V- pumpar  (läst 26761 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: prisutvecklingen på L/V- pumpar
« Svar #60 skrivet: 07 februari 2007, 01:13:01 »
Där har du förstås en poäng i att gemene man inte förstår det där med lönen, vilket för mig är ofattbart - det gäller ju i allafall deras egna löner och avgifter.

// Grolim
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: prisutvecklingen på L/V- pumpar
« Svar #61 skrivet: 07 februari 2007, 07:59:28 »
Det finns krafter som vill att lönebeskedet skall ange lön före sociala avgifter så alla ser vad de egentligen kostar arbetsgivaren och vad staten tar.

I USA t.ex. anges aldrig moms på prislapparna, det blir en "överraskning" när man kommer till kassan.

Två idéer för Sverige kanske??

Utloggad ojva

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 163
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: prisutvecklingen på L/V- pumpar
« Svar #62 skrivet: 07 februari 2007, 08:17:02 »
Finns väl nog av den typen av "överraskningar" i det här landet redan... :D

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: prisutvecklingen på L/V- pumpar
« Svar #63 skrivet: 07 februari 2007, 10:39:39 »
Som löntagare är nog de flesta endast intresserade av vad som hamnar i plånboken, så övrigt kan lämnas därhän. Möjligen skulle det kunna vara en idé att notera på lönebeskedet, var å hur, det går att få reda på de totala avgifter som ingår i lönen...

mvh humlan.

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: prisutvecklingen på L/V- pumpar
« Svar #64 skrivet: 07 februari 2007, 11:59:24 »
Jo, självklart, men det skulle öka intresset/kritiken för den ofantliga sektorn och det skulle också öka förståelsen för installatörens priser.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: prisutvecklingen på L/V- pumpar
« Svar #65 skrivet: 07 februari 2007, 12:26:54 »
hej

Tjaa förstår inte problemet ??
skatt är bra att betala det gÃ¥r till bra saker  läkarvÃ¥rd  tandvÃ¥rd mm mm

Jag tycker inte det verkar va ett kolosalt skatte tryck
min cheif på står att man räknar lönen ..x1.4 eller 1,5 så får man fram den verkliga kostnaden
dvs vad det kostar i skatt å arbetsgivar avgifter + min lön som jag ska betala 30% skatt på

dvs ska jag ha ut ca 25 000 kr före skatt så kostar det företagaren/företaget ca 37 000kr
avgiften är då ca 12500kr i arbetsgivar avgift mm mm
Jag som vanlig löntagare betalar ca 7500 i skatt på min lön

Då vi jobbar så går vi på raka accord,vi har betalt för det vi gör våran lön är va 25-30%
av ersättningen som firman får....

det som retar mig är att 95% av svenskarna inte fattar att ...
jag måste jobba in ca 100 000kr in till firman per månad för att få ut min 25 000kr lön..
hur svårt är det att räkna ut ?
25 000 = 25% av 100 000 kr
resten av pengarnna  ska ju räcka till bränsle rep av utrustning mm mm + lite i vinst om det gÃ¥r bra


Givet så fattar jag ochså att företagare hällst vill ha betalt av staten för att driva företag
vem skulle inte vilja det  Thumbsup
Det är ungefär som företagarna hällst skulle vilja ha gratis arbetskraft..å dom ser ofta den anställde som en belastning i ställer för en tillgång eller resurs ....
hur mÃ¥nga volvo bilar har PG -Gyllenhammar  monterat i hop  a:gl


Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: prisutvecklingen på L/V- pumpar
« Svar #66 skrivet: 07 februari 2007, 12:31:00 »
Jo, självklart, men det skulle öka intresset/kritiken för den ofantliga sektorn och det skulle också öka förståelsen för installatörens priser.

Kanske, men jag tvivlar nån skulle bry sig. Alla är sig själva närmast, i de flesta fall, så ingen skulle ändå fästa nån större vikt vid det. Jag vet t.ex vad det kostade att ha mig anställd, men inte var det nåt jag brydde mig i, när det gällde vilken lön jag skulle ha. Eller så kan Vi vända på det... Företagarna kanske skulle måsta sätta sig in i vilka utgifter alla löntagare måste dras med, å utfrån det börja löneförhandla. Men jag tror samma sak skull gälla då, alltså att dom skiter fullsändigt i mina/dina/våra utgifter....

mvh humlan.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: prisutvecklingen på L/V- pumpar
« Svar #67 skrivet: 07 februari 2007, 12:34:06 »
Javisst är skatt bra..., jag vill då inte betala hundratusen för skolgång, eller lika mycket i årliga sjukförsäkringar. Tala om att det skulle bli de rikas paradis..., nä beskattning efter förmåga ska det vara.

mvh humlan.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: prisutvecklingen på L/V- pumpar
« Svar #68 skrivet: 07 februari 2007, 13:08:13 »
hej ..
oftast är det ungt folk som har vilda iderer om att dom inte vill va med å betala andras kalas
som sjukpeng a-kassa  mm mm

men jag lovar den dagen dom pajat ett knä eller ryggen sackat i hop gnäller dom inte på ska dom glatt dela på kakan fast dom tyckte att det va skit å betala för den...
om alla tänkte några år frammåt å försökte förstå nyttan av det vi betalar skatt till
så skulle det funka bra ...

visst finns det ochså fruktansvärt dåliga grejer som skatte pengarna läggs till det e sånt vi måste justera till...

jag tycker det är bra att betala skatt för ungarna får gå i skolan jag har dagisplats läkarvård
mm mm å det ska jag glatt betala skatt till...



Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: prisutvecklingen på L/V- pumpar
« Svar #69 skrivet: 07 februari 2007, 13:21:10 »
Två kommentarer:

Den som betalar full skatt, dvs sk. värnskatt har förljande situation för en extra 100 lapp:

Faktura                      100
Moms                          20
Sociala avgifter  ca        20
Inkomstskatt 57%         34

KVAR                          26 kr per hundralapp!


Sen är det så att de flesta betalar gärna skatt till skola, sjukvård, vägar, polis, domstolar, A-kassa och liknade. MEN jag har någon gång fångat upp en siffra runt 30% som skulle vara den del av skatten som går till dessa saker. Resten, ca 70% går till hattmuseeum, Opera, diverse oklara utredninger, ineffektivitet, skumma myndigheter med oklara uppdrag med mer.

Om man på lönebesked och ica-kvittot såg sin skatteinbetalning skulle man kanske ifrågasätta effektiviteten i samhället. DOCK inte huvudfråga på detta forum man få väl kolla in skattebetalarens hemsida.

Nu förstår nog de flesta varför installatörer tar betalt.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: prisutvecklingen på L/V- pumpar
« Svar #70 skrivet: 07 februari 2007, 13:28:10 »
Precis min tanke med inläggen, att man skall förstå varför det kostar att köpa en vara + montering, ca 75% av prispåslaget förvinner i skatter.

Om en firma lägger på 50 000 kr utöver materialet för en installation så har de alltså ca 12500 kr i fickan, de har dessutom ett par års garantiansvar enligt konsumentköplagen att ta hänsyn till...

Jag klagar inte på skatterna heller, jag försöker bara förklara varför det är så dyrt att köpa varor och tjänster i sverige.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: prisutvecklingen på L/V- pumpar
« Svar #71 skrivet: 07 februari 2007, 13:45:56 »
Jag klagar inte på skatterna heller, jag försöker bara förklara varför det är så dyrt att köpa varor och tjänster i sverige.

Det är kanske därför det inte är helt optimalt att lägga skatten på produktionsledet för varor och tjänster.
De vore kanske bättre att lägga den på fritid ;D eller tv-tittande ;)
Skämt åsido, skatterna bör givetvis vara i konsumtionsledet i en global ekonomi.

Skatter fungerar. Läggar man skatt pÃ¥ nÃ¥got sjunker efterfrÃ¥gan. Det fungerar för sprit, bensin, el och för alla andra punktskatter. Har man skatt pÃ¥ produktion/arbete blir resultatet ocksÃ¥ mindre antal timmars arbete. Flytta över alla produktions och löneskatter till en enhetlig moms, skatt pÃ¥ konsumtion,  sÃ¥ gynnas export och minskar importen.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: prisutvecklingen på L/V- pumpar
« Svar #72 skrivet: 07 februari 2007, 13:49:35 »
HÃ¥ller med, Miljöpartiet har ju haft den tanken och jag mÃ¥ste säga att det finns nÃ¥got lockande i att minska löneskatterna och arbetsgivaravgifterna och istället överföra dem pÃ¥ nÃ¥got annat, problemet med en skyhög moms blir ju dock att smugglingen skulle nÃ¥ oanade höjder, sÃ¥ det är nog inte sÃ¥ lätt som det kan se ut, det gäller att beskatta sÃ¥dant som inte gÃ¥r att fiffla med, t.ex. fastighetsskatt, vägskatt, eller en "Svenskskatt" som alla innevÃ¥nare fick betala efter bärkraft, oavsett om man arbetade eller ej  :D
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: prisutvecklingen på L/V- pumpar
« Svar #73 skrivet: 07 februari 2007, 22:48:07 »
Två kommentarer:
Den som betalar full skatt, dvs sk. värnskatt har förljande situation för en extra 100 lapp:
Faktura                      100
Moms                          20
Sociala avgifter  ca        20
Inkomstskatt 57%         34
KVAR                          26 kr per hundralapp!

Sen är det så att de flesta betalar gärna skatt till skola, sjukvård, vägar, polis, domstolar, A-kassa och liknade. MEN jag har någon gång fångat upp en siffra runt 30% som skulle vara den del av skatten som går till dessa saker. Resten, ca 70% går till hattmuseeum, Opera, diverse oklara utredninger, ineffektivitet, skumma myndigheter med oklara uppdrag med mer.

Om man på lönebesked och ica-kvittot såg sin skatteinbetalning skulle man kanske ifrågasätta effektiviteten i samhället. DOCK inte huvudfråga på detta forum man få väl kolla in skattebetalarens hemsida.

Nu förstår nog de flesta varför installatörer tar betalt.
Hmmm, men när man betalar full värnskatt så har man väl redan skrapat ihop ca 27 ksek i lön?
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: prisutvecklingen på L/V- pumpar
« Svar #74 skrivet: 07 februari 2007, 23:08:05 »
Ni vet väl att det finns flera som fÃ¥tt Nobelpriset i ekonomi, men att inte ens deras teorier hÃ¥ller i längden  ;D Det är nog bara att konstatera, att skatter är nÃ¥t som mÃ¥ste förändras efter omständigheterna. SÃ¥ det som fungerar bra under en viss tid, kommer att bli fullkommligt hopplöst efter ett antal Ã¥r. Det är väl därför som de flesta av oss (t.ex jag) ofta sitter med de rätta lösningarna  :) ;)

mvh humlan. 

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 718
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!