Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: prisutvecklingen pÃ¥ L/V- pumpar  (läst 26760 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: prisutvecklingen på L/V- pumpar
« Svar #15 skrivet: 30 januari 2007, 07:42:44 »
i Spanien behöver man inte en suv men i Sverige är det försvarbart.....om man nu talar värmepumpar....

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: prisutvecklingen på L/V- pumpar
« Svar #16 skrivet: 30 januari 2007, 07:58:22 »
hej ..
jag kontrar med vad tror ni det skiljer i tillverknings kostnad för matrealet i en 6kw luft luft Ã¥ en 12 kv luft vatten ? är det 2-3000 kr vs att den kostar dubbelt upp 
?????

jag tror skillnaden ligger i att  luft luft finns det miljoner av,det verkar som varenda kines firma tillverkar dom = stort utbud Ã¥ lÃ¥ga priser billig produktion ..
 
luft vatten är det inte stor marknad på för det e väl i princip bara i sverge sånna säljs
annars e elen för dyr få tillverkare dyra att producera pga fruktat små serier mm mm

lättaste sättet e för modligen att konvertera en pool värmare så den fixar jobbet,dom produceras ju redan å finns i lämpliga storlekar dvs från 8-16kw

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: prisutvecklingen på L/V- pumpar
« Svar #17 skrivet: 30 januari 2007, 11:07:18 »
Jo, men allt det som du nu räknar upp ingår ju inte i en L/V-pump, Det enda som verkar skilja är en plattvärmevxl kontra innefläkt samt installation. Så varför denna enorma prisskillnad??
// Grolim

Ingår och ingår, Olika företag säljer olika lösningar, Nibe säljer utedel, styr- eller styr/vvb, vxl ventil etc, var för sig. Thermia säljer allt som räknades upp som en klump (sort of).

Fast, visst, skillnaden mellan 6kW LL pump och en Nibe 6kW LV pump är inte helt enkel att förstå ...

Men vi räknar fel.
Priset sätts inte utifrån kostnad, utan priset är det maximala man kan ta ut och klara av att sälja den budgeterade volymen.
/Erland
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: prisutvecklingen på L/V- pumpar
« Svar #18 skrivet: 30 januari 2007, 11:25:08 »
Självklart spelar tillverkningsvolymerna en mycket stor del, men det är avsevärda skillnader i "robusthet" mellan en l/l och en svensk l/v, sen får var och en välja själva. Det finns också konverterade l/l men jag undrar hur utprovade och driftsäkra de är?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: prisutvecklingen på L/V- pumpar
« Svar #19 skrivet: 30 januari 2007, 12:00:30 »
Det stÃ¥r ju var och en fritt att själva börja importera eller tillverka och sälja.  :o :o :o

Tror inte att en enda kotte skulle sälja billigare än vad som görs nu om de skulle vilja ha ut något av det.

På "prispåslaget" som säljarna/installatörerna gör har de:

20% moms som skall till staten
ca 25% egenavgifter/arbetsgivaravgifter som skall ta hand om dem när de blir gamla och sjuka.
30-53 % inskomstskatt.

För en egen företagare är det med andra ord kvar max 30% av det prispåslag som görs på det man säljer till en kund.

Sedan skall vi betänka att INNAN skatten skall betalas skall servicebilar köpas och utrustas, lokaler skall betalas, administrativ personal skall betalas och garantier skall ges.
En såld värmepump har kanske dessutom föregåtts av 5-10 säljsamtal och/eller hembesök.
Sen kan vi börja räkna bort skatten...

Jag tycker att det "tjafsas" lite väl mycket om priserna, köp frÃ¥n nÃ¥n morbid importfirma som inte har en tanke pÃ¥ att ersätta er om det skulle gÃ¥ Ã¥r pipan, om det nu är sÃ¥ farligt att betala vad det kostar.  ;)

Urtsäkta att jag vräker ut mig >:D, men så här ser sanningen ut, sedan är det naturligtvis så att det går att sälja väldigt mycket billigare via t.ex. en webshop om du aldrig behöver ha kontakt med kunderna eller inte avser ersätta dem för krånglande maskiner, utan istället lägga ned företaget och starta ett nytt om det skulle gå åt pipan med det man importerat/sålt.
(Eller skriva garantireglerna så att ingen täcks av garantierna)

Jag har faktiskt kollat upp vad det skulle innebära för t.ex. mig om jag skulle välja att sälja nÃ¥gra väl valda värmepumpar i min webshop, och jag har valt att inte göra det, kanske inte p.g.a lönsamheten initialt, utan p.g.a. allt arbete och alla kostnader det skulle innebära om nÃ¥got skulle börja krÃ¥ngla med de maskiner man sÃ¥lt...  ???

Det gäller att ha en del i "ladorna" när t.ex. "H16" kommer...
« Senast ändrad: 30 januari 2007, 12:05:01 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: prisutvecklingen på L/V- pumpar
« Svar #20 skrivet: 30 januari 2007, 19:47:03 »
Självklart spelar tillverkningsvolymerna en mycket stor del, men det är avsevärda skillnader i "robusthet" mellan en l/l och en svensk l/v, sen får var och en välja själva. Det finns också konverterade l/l men jag undrar hur utprovade och driftsäkra de är?




Sådär då kan vi avsluta denna tråden för Harken har gett oss alla svar...........precis så skulle jag vilja beskriva skillnaden i pris..... *vinkar*

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: prisutvecklingen på L/V- pumpar
« Svar #21 skrivet: 30 januari 2007, 19:51:02 »
en sak till som jag som installatör måste få tillägga: min fru måste kunna åka sin sin sportbil & den månadslånga semestern till Thailand kan jag inte va utan.......så ni måste ha lite förståelse för höga priser......... >:D

Utloggad Fin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • värmepumpar!!!!!!!!!
SV: prisutvecklingen på L/V- pumpar
« Svar #22 skrivet: 30 januari 2007, 20:19:26 »
Intressant tråd, jag kollar själv marknaden hela tiden efter l/v pumpar till mera humana priser.
Men om vi nu tar t.ex en känd pumptillverkare och dess L -L pumpar sÃ¥ görs de i sÃ¥na massor att om man till Norden marknaden köper 20000 ex / Ã¥r sÃ¥ är det ändÃ¥ svÃ¥rt att fÃ¥ en ändring gjord om sÃ¥ skulle behövas. Svaret frÃ¥n japanerna kan va ungefär sÃ¥ att det är sÃ¥ liten mängd att vi inte ändrar tillverkningen. Detta har jag hört frÃ¥n en stor generalagent i Norden. Fastän det lÃ¥ter lite överdrivet sÃ¥ är det väl ditÃ¥t det lutar. Om sedan samme importör önskar köpa L-V pumpar sÃ¥ kan man ana svaret. För liten mängd! Men de trägna fÃ¥r som de vill, pumpar tas frÃ¥n det löpande bandet och in i en skilld firmas verkstad och görs om till L-V pumpar. DÃ¥ blir priset Ã¥tminstone 4ggr upp, alltsÃ¥ netto priset. Men de kommer bättre tider, man börjar fÃ¥ upp ögonen för L-V pumparna i övriga Europa.  Jag tror att i Ã¥r redan kommer pumpar att finnas för omkring 5000€ *vinkar*

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: prisutvecklingen på L/V- pumpar
« Svar #23 skrivet: 30 januari 2007, 23:00:26 »
Nordic Air sålde en LV pump som kostade 28 ksek.
Då ingick utedel, plattvärmeväxlare på insidan, en CP, samt en 120 liter tank.

Den tog inte ut radiator vattnet på utsidan, om jag minns rätt.
/Erland

170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: prisutvecklingen på L/V- pumpar
« Svar #24 skrivet: 31 januari 2007, 05:56:25 »
Nordic Air sålde en LV pump som kostade 28 ksek.
Då ingick utedel, plattvärmeväxlare på insidan, en CP, samt en 120 liter tank.

Den tog inte ut radiator vattnet på utsidan, om jag minns rätt.
/Erland




Den funkade ju jäääääättebra........eller kanske inte.......

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: prisutvecklingen på L/V- pumpar
« Svar #25 skrivet: 31 januari 2007, 14:54:32 »
Jag vet faktiskt ingen som använt den.
Jag har för mig att jag sett folk säga att det var en av de modeller som fungerade.

Hursomhelst, skillnaden mellan en som fungerar bra och en som inte gör det kan knappast förklaras enbart med skillnader i produktions kostnad.
/Erland
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad Stina

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 141
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: prisutvecklingen på L/V- pumpar
« Svar #26 skrivet: 31 januari 2007, 19:05:57 »
Nordic Air var ju känd som en riktig "skitpump".Men det var väl utedelen som var kass?Lägg på några tusenlappar och byt ut till en riktig kvalitets-Japp,och det hela borde inte kosta många lappar över 30.
Två kåkar,gammal stor med bergvärme,nyare med pellets och L/L.

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: prisutvecklingen på L/V- pumpar
« Svar #27 skrivet: 01 februari 2007, 00:48:59 »
Jo, men allt det som du nu räknar upp ingår ju inte i en L/V-pump, Det enda som verkar skilja är en plattvärmevxl kontra innefläkt samt installation. Så varför denna enorma prisskillnad??

// Grolim

Vad då inte ingår??? Det gör det visst...

Men köper du en enklare L/V så får du göra en lång lista på delar som du måste köpa till.

Hmm.. Jag vet vad som "ingår och inte ingår" i en total installation, men det var inte vad som efterfrågades av mig. Jag förtydligar frågan. Tillverka en utedel för luft/luft och tillverka en utedel för luft/vatten - under locket, vad är det som skiljer åt rent tekniskt, vad är det som kostar så enormt mycket mer i en luft/vatten utedel att det försvarar ett 3 - 4 ggr så högt pris på produkten till slutkund?

// Grolim

I de jag kör endast en ändring av en temp givare så de kostar några 100 till i inköp. Det är innerdelen/pannan som kostar.

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: prisutvecklingen på L/V- pumpar
« Svar #28 skrivet: 01 februari 2007, 10:55:23 »
Jo, men jag kan väl docka mot befintlig panna = 0 kr för panninvestering (Så har jag gjort) och så jäkla dyr är väl ändå inte en plattväxlare jämfört med innerdelen i en luft/luft?

// Grolim
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: prisutvecklingen på L/V- pumpar
« Svar #29 skrivet: 01 februari 2007, 11:18:29 »

skillnaden mellan en plattis å en innerdel är säkert inte så stor när kinersena tillverkar dom
ger mig f-n pÃ¥ att det ska gÃ¥ fÃ¥ fram en vettig luft vatten maskin  för runt 30-35 tusen

det är ju inte speciellt vÃ¥ldsamt komplicerade grejer om man jämför dom mot en luft luft  pump
finns det nÃ¥n här som kan konstruera en maskin dvs sätta i hop kompressor torkfilter kondensor Ã¥ förÃ¥ngare  pressostar mm mm sÃ¥ lovar jag Ã¥ se till att maskinen kommer i produktion  i kina...

jag har jagat efter en kunnig persson som
fixar att bygga en test maskin  men det gÃ¥r inte,viljan finnns inte eller e det kunnandet som fattas,,, hur som haver skit samma
det finns fler sätt än ett å hämta vatten..

jag misstänker att luft vatten marknaden är våldsamt styrd av återförsäljare leverantörer
dom har klarat av att begränsa fulpumpar å egen import pga att det inte finns så stor tillgång ute i värden
men jag gissar på att det kommer att ändras ..





nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!