Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: prisutvecklingen pÃ¥ L/V- pumpar  (läst 26641 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
prisutvecklingen på L/V- pumpar
« skrivet: 27 januari 2007, 22:58:48 »
Nu är det beställt!
Nibe 1230-6, 150m borra.
Fick även med uppstagning av skorstenen i offerten.
Snackade till mig 20m extra borra (150m) för 3000:- Thumbsup
Totalt 110000:-

Om 4-5 veckor borras det.



Man undrar lite hur det är ställt på marknaden för Luft/Vattenpumpar, priset på dessa maskiner börjar nu närma sig 100 kilo kronorsstrecket och i en del fall till och med över. Om man jämför med ovanstående bergpumpsinstallation så skulle iaf. inte jag tveka att välja en bergpump när det inte skiljer mer i pris (ja, jag vet att detta inte är ett möjligt alternativ för alla). Nåja, en tankeställare är det i alla fall...

// Grolim
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: prisutvecklingen på L/V- pumpar
« Svar #1 skrivet: 28 januari 2007, 07:58:26 »
Jag vill hålla med dig. Själv satte jag in en CTC 105 direkt mot befintlig panna, totalt 35000 kr och en lösning för de närmaste 10-15 åren sen är väl pannan slut och VP i vart fall omodern och oekonomisk. Ecoel eller Ecologic föll bort för de var dyra. Hellre en VP in i huset fort till lägsta pris än en fullständig lösning för 80000 eller mer!

När det verkligen blir dax att lägga ut så mycket får man gräva eller borra!

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: prisutvecklingen på L/V- pumpar
« Svar #2 skrivet: 28 januari 2007, 10:10:12 »
Nu är det beställt!
Nibe 1230-6, 150m borra.
Fick även med uppstagning av skorstenen i offerten.
Snackade till mig 20m extra borra (150m) för 3000:- Thumbsup
Totalt 110000:-

Om 4-5 veckor borras det.



Man undrar lite hur det är ställt på marknaden för Luft/Vattenpumpar, priset på dessa maskiner börjar nu närma sig 100 kilo kronorsstrecket och i en del fall till och med över. Om man jämför med ovanstående bergpumpsinstallation så skulle iaf. inte jag tveka att välja en bergpump när det inte skiljer mer i pris (ja, jag vet att detta inte är ett möjligt alternativ för alla). Nåja, en tankeställare är det i alla fall...

// Grolim

Ja, jag var inne på luft/vatten när nu pannan ska ut, men den relativt lilla prisskillnaden avgjorde till bergvärmens fördel.
Dessutom kommer jag att skippa FTX, och enbart köra frånluft, då ökar ju husets effektbehov, då känns bergvärmen ännu mer rätt.
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: prisutvecklingen på L/V- pumpar
« Svar #3 skrivet: 28 januari 2007, 12:12:07 »
Finns det någon här på forumet som skulle vilja ta av sin tid till att förklara för mig, och säkert många andra, vad det är som är så dyrt i en L/V-installation. Jag vet vad hårdvaran kostar hos Rinkaby = utpriset till kund inkl. moms, 63 900 kr för en NIBE Fighter 2010-6 + Nibe VVM 300, men sedan då? Vad är det som gör att kostnaden rusar iväg upp till 100 000 kr och i bland till och med ännu högre?
Ta förresten min egen installation som ett exempel, hårdvaran inkl. allt (från den minsta skruv till pump (EcoAir 5.9) och styr (EcoLogic)) kostade mig 48 500 kr från Rinkaby, lokala VVS-firman ville ha 85 000 kr för att lev. och installera.

L/L- pumparna kostar ju inte mer än 20 - 25 000 kr färdiginstallerade, i den kostnaden ingår ju också en eller ett par gubbar som gör jobbet åt firman.

// Grolim
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: prisutvecklingen på L/V- pumpar
« Svar #4 skrivet: 28 januari 2007, 12:39:15 »
Jag har för mig att jag gjort detta förut, men men.....om man tar en ctc 105 med ecoel & tar för den pumpen 63000:- elpanna & ja jag vet att rinkaby tar 60200:- men det kan man som liten handlare inte hÃ¥lla det hoppas jag du förstÃ¥r.....Sen tar man dit n elektriker för att dra strömmen & alla givare osv brukar hamna pÃ¥ mellan 3500:- & 4000:- ink material, sen arbete med att installera & ta ut samt forsla bort den gamla pannan brukar ta 2 arbetsdagar för tvÃ¥ personer tar man dÃ¥ 360:- plus moms i timmen per man vilket borde vara en ganska vanlig timpeng sÃ¥ hamnar man pÃ¥ en summa av  14400:- för arbetet med moms, alla rördelar med exp kärl, isolering osv brukar hamna pÃ¥ ca  7000:- slÃ¥r man ihop dessa siffror fÃ¥r man ett pris pÃ¥ 87900:- vart standardpris pÃ¥ en ctc 105 med ecoel installerad & klar är 87000:-...........mer än sÃ¥ kan inte jag redovisa för .......hoppas det räcker......

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: prisutvecklingen på L/V- pumpar
« Svar #5 skrivet: 28 januari 2007, 13:23:52 »
Tack Nisse-Gurra... Dina priser verkar vara humana i jämförelse med andra.

MEN, hur förklarar ni andra VVS- företagare då, att era priser hamnar på 100 000 eller mer, när Nisse-Gurra klarar av att göra samma sak, fast billigare?

// Grolim
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: prisutvecklingen på L/V- pumpar
« Svar #6 skrivet: 28 januari 2007, 17:36:14 »
Större efterfrågan än tillgång på installatörer har nog drivit upp priserna.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: prisutvecklingen på L/V- pumpar
« Svar #7 skrivet: 28 januari 2007, 18:35:08 »
Jag kan väl säga såhär också: hade vi sålt luft/luft pumpar för en sammanlagd summa av 87000:- så hade vi haft betydligt mer pengar över.....alltså vinsten är större på luft/luft sidan än luft/vatten......

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: prisutvecklingen på L/V- pumpar
« Svar #8 skrivet: 28 januari 2007, 22:21:16 »
Större efterfrågan än tillgång på installatörer har nog drivit upp priserna.

Så kan det förstås vara...

Jag kan väl säga såhär också: hade vi sålt luft/luft pumpar för en sammanlagd summa av 87000:- så hade vi haft betydligt mer pengar över.....alltså vinsten är större på luft/luft sidan än luft/vatten......

Utan att själv ha en aning, bara ren spekulation... kanske är det som så att det procentmässigt ligger ännu högre påslag på en L/L- pump jämfört med L/V- pump, men att vi kunder inte märker detta då kundpriset är lågt på en L/L jmf. med L/V.

Rent tekniskt, skiljer det sig innehållsmässigt så ofantligt mycket mellan L/L och L/V, och vad är det som blir så dyrt i en L/V? Jag ställer frågan för att jag är nyfiken på hur de olika teknikerna fungerar på detaljnivå.

Harken!
Har du koll på hur mycket du sparade med bara L/L- pumparna?

// Grolim
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: prisutvecklingen på L/V- pumpar
« Svar #9 skrivet: 28 januari 2007, 23:47:58 »
Större efterfrågan än tillgång på installatörer har nog drivit upp priserna.

Så kan det förstås vara...

Jag kan väl säga såhär också: hade vi sålt luft/luft pumpar för en sammanlagd summa av 87000:- så hade vi haft betydligt mer pengar över.....alltså vinsten är större på luft/luft sidan än luft/vatten......

Utan att själv ha en aning, bara ren spekulation... kanske är det som så att det procentmässigt ligger ännu högre påslag på en L/L- pump jämfört med L/V- pump, men att vi kunder inte märker detta då kundpriset är lågt på en L/L jmf. med L/V.

Rent tekniskt, skiljer det sig innehållsmässigt så ofantligt mycket mellan L/L och L/V, och vad är det som blir så dyrt i en L/V? Jag ställer frågan för att jag är nyfiken på hur de olika teknikerna fungerar på detaljnivå.

Harken!
Har du koll på hur mycket du sparade med bara L/L- pumparna?

// Grolim

Det som skiljer en L/L - L/V.
Ska sätta en L/V imorgon och jag använder inverter R410A maskiner så utedelen är nästan samma dock en lite dyrare inköp än de stora flertalet L/L som finns på marknaden.
Inne i huset är skillnaden dock mycket stor.
L/V Har en riktig panna av metal ingen plast låda som en L/L. Den har dubbla plattväxlare (trippla om man har 2-utedelar) expantionkärl, dubbla cirkpumpar, 300L VVB rostfri, elpatron, shunt och en massa temp givare mm. Sen har du även rumsgivare.
Sen tiden att montera allt är stor skillnad mot en L/L
I priserna ingår tank + panna demontering.

Jag har säkert missat en del men det är en finger visning.

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: prisutvecklingen på L/V- pumpar
« Svar #10 skrivet: 28 januari 2007, 23:56:08 »
Jo, men allt det som du nu räknar upp ingår ju inte i en L/V-pump, Det enda som verkar skilja är en plattvärmevxl kontra innefläkt samt installation. Så varför denna enorma prisskillnad??

// Grolim
« Senast ändrad: 28 januari 2007, 23:58:12 av grolim »
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: prisutvecklingen på L/V- pumpar
« Svar #11 skrivet: 29 januari 2007, 23:24:51 »
Jo, men allt det som du nu räknar upp ingår ju inte i en L/V-pump, Det enda som verkar skilja är en plattvärmevxl kontra innefläkt samt installation. Så varför denna enorma prisskillnad??

// Grolim

Vad då inte ingår??? Det gör det visst...

Men köper du en enklare L/V så får du göra en lång lista på delar som du måste köpa till.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: prisutvecklingen på L/V- pumpar
« Svar #12 skrivet: 29 januari 2007, 23:40:59 »
Som någon skrev tidigare i någon tråd..... antingen är L/V för dyrt eller så är Bergvärme för billigt..... och så vet jag att svågrarna som är röris, elektriker (de är små) kan ha bekymmer med att köpa in och konkurrera med tex. rinkabys utpriser till kund kan vara svårt... men det använder jag mot dom. Sedan har vi ju grossisterna också antar jag. Grossisten i Linköping var 5000 kr. billigare än den tradionella grossisten i Norrköping när jag köpte min vedpanna. Den första delen i mitt inlägg är bara vad jag tycker, den andra delen vad jag vet.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: prisutvecklingen på L/V- pumpar
« Svar #13 skrivet: 30 januari 2007, 00:29:15 »
Jo, men allt det som du nu räknar upp ingår ju inte i en L/V-pump, Det enda som verkar skilja är en plattvärmevxl kontra innefläkt samt installation. Så varför denna enorma prisskillnad??

// Grolim

Vad då inte ingår??? Det gör det visst...

Men köper du en enklare L/V så får du göra en lång lista på delar som du måste köpa till.

Hmm.. Jag vet vad som "ingår och inte ingår" i en total installation, men det var inte vad som efterfrågades av mig. Jag förtydligar frågan. Tillverka en utedel för luft/luft och tillverka en utedel för luft/vatten - under locket, vad är det som skiljer åt rent tekniskt, vad är det som kostar så enormt mycket mer i en luft/vatten utedel att det försvarar ett 3 - 4 ggr så högt pris på produkten till slutkund?

// Grolim
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: prisutvecklingen på L/V- pumpar
« Svar #14 skrivet: 30 januari 2007, 07:32:36 »
Jag har varit inne på detta tidigare i annan tråd. L/L är en liten sikt på mellan 30 och 40 kg, L/V brukar väga 100 kg. L/L ger typiskt 3,6 kW vid +7°, de svenska nibe och ctc ger från dryga 5 kW och uppåt vid den tempen, de är också 3 fasare och har en hel del rostfritt i sig.

Om skillnaderna behövs är en annan sak, men det är som att jämföra en liten Toyota med en stor SUV. Sen kanske man inte behöver en SUV.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: prisutvecklingen på L/V- pumpar
« Svar #15 skrivet: 30 januari 2007, 07:42:44 »
i Spanien behöver man inte en suv men i Sverige är det försvarbart.....om man nu talar värmepumpar....

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: prisutvecklingen på L/V- pumpar
« Svar #16 skrivet: 30 januari 2007, 07:58:22 »
hej ..
jag kontrar med vad tror ni det skiljer i tillverknings kostnad för matrealet i en 6kw luft luft Ã¥ en 12 kv luft vatten ? är det 2-3000 kr vs att den kostar dubbelt upp 
?????

jag tror skillnaden ligger i att  luft luft finns det miljoner av,det verkar som varenda kines firma tillverkar dom = stort utbud Ã¥ lÃ¥ga priser billig produktion ..
 
luft vatten är det inte stor marknad på för det e väl i princip bara i sverge sånna säljs
annars e elen för dyr få tillverkare dyra att producera pga fruktat små serier mm mm

lättaste sättet e för modligen att konvertera en pool värmare så den fixar jobbet,dom produceras ju redan å finns i lämpliga storlekar dvs från 8-16kw

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: prisutvecklingen på L/V- pumpar
« Svar #17 skrivet: 30 januari 2007, 11:07:18 »
Jo, men allt det som du nu räknar upp ingår ju inte i en L/V-pump, Det enda som verkar skilja är en plattvärmevxl kontra innefläkt samt installation. Så varför denna enorma prisskillnad??
// Grolim

Ingår och ingår, Olika företag säljer olika lösningar, Nibe säljer utedel, styr- eller styr/vvb, vxl ventil etc, var för sig. Thermia säljer allt som räknades upp som en klump (sort of).

Fast, visst, skillnaden mellan 6kW LL pump och en Nibe 6kW LV pump är inte helt enkel att förstå ...

Men vi räknar fel.
Priset sätts inte utifrån kostnad, utan priset är det maximala man kan ta ut och klara av att sälja den budgeterade volymen.
/Erland
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: prisutvecklingen på L/V- pumpar
« Svar #18 skrivet: 30 januari 2007, 11:25:08 »
Självklart spelar tillverkningsvolymerna en mycket stor del, men det är avsevärda skillnader i "robusthet" mellan en l/l och en svensk l/v, sen får var och en välja själva. Det finns också konverterade l/l men jag undrar hur utprovade och driftsäkra de är?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: prisutvecklingen på L/V- pumpar
« Svar #19 skrivet: 30 januari 2007, 12:00:30 »
Det stÃ¥r ju var och en fritt att själva börja importera eller tillverka och sälja.  :o :o :o

Tror inte att en enda kotte skulle sälja billigare än vad som görs nu om de skulle vilja ha ut något av det.

På "prispåslaget" som säljarna/installatörerna gör har de:

20% moms som skall till staten
ca 25% egenavgifter/arbetsgivaravgifter som skall ta hand om dem när de blir gamla och sjuka.
30-53 % inskomstskatt.

För en egen företagare är det med andra ord kvar max 30% av det prispåslag som görs på det man säljer till en kund.

Sedan skall vi betänka att INNAN skatten skall betalas skall servicebilar köpas och utrustas, lokaler skall betalas, administrativ personal skall betalas och garantier skall ges.
En såld värmepump har kanske dessutom föregåtts av 5-10 säljsamtal och/eller hembesök.
Sen kan vi börja räkna bort skatten...

Jag tycker att det "tjafsas" lite väl mycket om priserna, köp frÃ¥n nÃ¥n morbid importfirma som inte har en tanke pÃ¥ att ersätta er om det skulle gÃ¥ Ã¥r pipan, om det nu är sÃ¥ farligt att betala vad det kostar.  ;)

Urtsäkta att jag vräker ut mig >:D, men så här ser sanningen ut, sedan är det naturligtvis så att det går att sälja väldigt mycket billigare via t.ex. en webshop om du aldrig behöver ha kontakt med kunderna eller inte avser ersätta dem för krånglande maskiner, utan istället lägga ned företaget och starta ett nytt om det skulle gå åt pipan med det man importerat/sålt.
(Eller skriva garantireglerna så att ingen täcks av garantierna)

Jag har faktiskt kollat upp vad det skulle innebära för t.ex. mig om jag skulle välja att sälja nÃ¥gra väl valda värmepumpar i min webshop, och jag har valt att inte göra det, kanske inte p.g.a lönsamheten initialt, utan p.g.a. allt arbete och alla kostnader det skulle innebära om nÃ¥got skulle börja krÃ¥ngla med de maskiner man sÃ¥lt...  ???

Det gäller att ha en del i "ladorna" när t.ex. "H16" kommer...
« Senast ändrad: 30 januari 2007, 12:05:01 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: prisutvecklingen på L/V- pumpar
« Svar #20 skrivet: 30 januari 2007, 19:47:03 »
Självklart spelar tillverkningsvolymerna en mycket stor del, men det är avsevärda skillnader i "robusthet" mellan en l/l och en svensk l/v, sen får var och en välja själva. Det finns också konverterade l/l men jag undrar hur utprovade och driftsäkra de är?




Sådär då kan vi avsluta denna tråden för Harken har gett oss alla svar...........precis så skulle jag vilja beskriva skillnaden i pris..... *vinkar*

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: prisutvecklingen på L/V- pumpar
« Svar #21 skrivet: 30 januari 2007, 19:51:02 »
en sak till som jag som installatör måste få tillägga: min fru måste kunna åka sin sin sportbil & den månadslånga semestern till Thailand kan jag inte va utan.......så ni måste ha lite förståelse för höga priser......... >:D

Utloggad Fin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • värmepumpar!!!!!!!!!
SV: prisutvecklingen på L/V- pumpar
« Svar #22 skrivet: 30 januari 2007, 20:19:26 »
Intressant tråd, jag kollar själv marknaden hela tiden efter l/v pumpar till mera humana priser.
Men om vi nu tar t.ex en känd pumptillverkare och dess L -L pumpar sÃ¥ görs de i sÃ¥na massor att om man till Norden marknaden köper 20000 ex / Ã¥r sÃ¥ är det ändÃ¥ svÃ¥rt att fÃ¥ en ändring gjord om sÃ¥ skulle behövas. Svaret frÃ¥n japanerna kan va ungefär sÃ¥ att det är sÃ¥ liten mängd att vi inte ändrar tillverkningen. Detta har jag hört frÃ¥n en stor generalagent i Norden. Fastän det lÃ¥ter lite överdrivet sÃ¥ är det väl ditÃ¥t det lutar. Om sedan samme importör önskar köpa L-V pumpar sÃ¥ kan man ana svaret. För liten mängd! Men de trägna fÃ¥r som de vill, pumpar tas frÃ¥n det löpande bandet och in i en skilld firmas verkstad och görs om till L-V pumpar. DÃ¥ blir priset Ã¥tminstone 4ggr upp, alltsÃ¥ netto priset. Men de kommer bättre tider, man börjar fÃ¥ upp ögonen för L-V pumparna i övriga Europa.  Jag tror att i Ã¥r redan kommer pumpar att finnas för omkring 5000€ *vinkar*

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: prisutvecklingen på L/V- pumpar
« Svar #23 skrivet: 30 januari 2007, 23:00:26 »
Nordic Air sålde en LV pump som kostade 28 ksek.
Då ingick utedel, plattvärmeväxlare på insidan, en CP, samt en 120 liter tank.

Den tog inte ut radiator vattnet på utsidan, om jag minns rätt.
/Erland

170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: prisutvecklingen på L/V- pumpar
« Svar #24 skrivet: 31 januari 2007, 05:56:25 »
Nordic Air sålde en LV pump som kostade 28 ksek.
Då ingick utedel, plattvärmeväxlare på insidan, en CP, samt en 120 liter tank.

Den tog inte ut radiator vattnet på utsidan, om jag minns rätt.
/Erland




Den funkade ju jäääääättebra........eller kanske inte.......

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: prisutvecklingen på L/V- pumpar
« Svar #25 skrivet: 31 januari 2007, 14:54:32 »
Jag vet faktiskt ingen som använt den.
Jag har för mig att jag sett folk säga att det var en av de modeller som fungerade.

Hursomhelst, skillnaden mellan en som fungerar bra och en som inte gör det kan knappast förklaras enbart med skillnader i produktions kostnad.
/Erland
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad Stina

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 141
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: prisutvecklingen på L/V- pumpar
« Svar #26 skrivet: 31 januari 2007, 19:05:57 »
Nordic Air var ju känd som en riktig "skitpump".Men det var väl utedelen som var kass?Lägg på några tusenlappar och byt ut till en riktig kvalitets-Japp,och det hela borde inte kosta många lappar över 30.
Två kåkar,gammal stor med bergvärme,nyare med pellets och L/L.

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: prisutvecklingen på L/V- pumpar
« Svar #27 skrivet: 01 februari 2007, 00:48:59 »
Jo, men allt det som du nu räknar upp ingår ju inte i en L/V-pump, Det enda som verkar skilja är en plattvärmevxl kontra innefläkt samt installation. Så varför denna enorma prisskillnad??

// Grolim

Vad då inte ingår??? Det gör det visst...

Men köper du en enklare L/V så får du göra en lång lista på delar som du måste köpa till.

Hmm.. Jag vet vad som "ingår och inte ingår" i en total installation, men det var inte vad som efterfrågades av mig. Jag förtydligar frågan. Tillverka en utedel för luft/luft och tillverka en utedel för luft/vatten - under locket, vad är det som skiljer åt rent tekniskt, vad är det som kostar så enormt mycket mer i en luft/vatten utedel att det försvarar ett 3 - 4 ggr så högt pris på produkten till slutkund?

// Grolim

I de jag kör endast en ändring av en temp givare så de kostar några 100 till i inköp. Det är innerdelen/pannan som kostar.

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: prisutvecklingen på L/V- pumpar
« Svar #28 skrivet: 01 februari 2007, 10:55:23 »
Jo, men jag kan väl docka mot befintlig panna = 0 kr för panninvestering (Så har jag gjort) och så jäkla dyr är väl ändå inte en plattväxlare jämfört med innerdelen i en luft/luft?

// Grolim
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: prisutvecklingen på L/V- pumpar
« Svar #29 skrivet: 01 februari 2007, 11:18:29 »

skillnaden mellan en plattis å en innerdel är säkert inte så stor när kinersena tillverkar dom
ger mig f-n pÃ¥ att det ska gÃ¥ fÃ¥ fram en vettig luft vatten maskin  för runt 30-35 tusen

det är ju inte speciellt vÃ¥ldsamt komplicerade grejer om man jämför dom mot en luft luft  pump
finns det nÃ¥n här som kan konstruera en maskin dvs sätta i hop kompressor torkfilter kondensor Ã¥ förÃ¥ngare  pressostar mm mm sÃ¥ lovar jag Ã¥ se till att maskinen kommer i produktion  i kina...

jag har jagat efter en kunnig persson som
fixar att bygga en test maskin  men det gÃ¥r inte,viljan finnns inte eller e det kunnandet som fattas,,, hur som haver skit samma
det finns fler sätt än ett å hämta vatten..

jag misstänker att luft vatten marknaden är våldsamt styrd av återförsäljare leverantörer
dom har klarat av att begränsa fulpumpar å egen import pga att det inte finns så stor tillgång ute i värden
men jag gissar på att det kommer att ändras ..





Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: prisutvecklingen på L/V- pumpar
« Svar #30 skrivet: 01 februari 2007, 15:01:37 »
Men 30-35 tusen är ju vad ctc och nibes minsta modeller kostar... Wichita kostar ännu mindre och är väl en konverterad maskin som du pratar om.

Det är elpannan och rördragningar som skickar priset mot 100000.

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: prisutvecklingen på L/V- pumpar
« Svar #31 skrivet: 01 februari 2007, 16:56:00 »
En panna måste inte ingå, det är ett extratillbehör då man kan docka mot befintlig panna. En L/V pump (ctc 105) utan panna kostar i dag omkring 40 000 - 45 000 kr med rörmaterial och allt annat i hårdvara sett, till detta kommer sedan installationskostnaden samt eventuellt vinstpåslag till firman. Vi hamnar då på ca 85 000 kr. (Den summan stod i alla fall i min offert, som jag för övrigt kastade i behållare avsedd för skräp)

Enligt reklam, som dimper ner i brevlådan då och då, kostar en svergieanpassad kvalitets, typ Panasonic L/L pump inkl. allt ca 20 000 - 25 000 kr - japp, installationen samt driftsättning/intrimmning är inräknad.

Skillnad ca 60 000 - 65 000 kr!!

OBS! Alla priser som nämnts är priser till kund.

I bägge fallen ingår alla kostnader för att firmorna skall kunna överleva, utvecklas och blomstra i sitt egen välmående, i alla fall hoppas jag att deras prissättningar medger det - men det är deras eget problem att brottas med.

Och nu åter tillbaka till frågan (den har inte besvarats ännu, inte tillfredställande) - Vad är det, tekniskt och innehållsmässigt sett till hårdvaran, som kostar så enormt mycket mer i en L/V jämfört med L/L?

// Grolim
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: prisutvecklingen på L/V- pumpar
« Svar #32 skrivet: 01 februari 2007, 17:47:19 »
Som du vet från annan tråd kostade min CTC 105 V3 med nödvändigt installationsmaterial exakt 35000 kr. I de priser du anger ingår nog ecologicstyren mm.

En L/L som konverteras skall också kopplas in och konverteras och sen behövs shuntstyrning mm. Kalaset kan bli större än man tror. Jag satte in en extra radiator, den var inte dyr men allt mtr tillsammans blev 2400 kr.

Grundfrågan, skillnaden:

1) Verklig uteffekt, l/l är oftast sk. 5kW som ger 3,6 kW vid +7°C. Min 105 ger 5,7 kW vid 8°.

2) 400 V 3 fas kontra 230 V 1 fas

3) Vikt och material. Även om det inte innebär någon nytta (fast jag tror att livslängd, tillförlitlighet och möjligen ljudnivå blir bättre) är l/v kraftiga klumpar med en hel del rostfritt.

4) Avfrostning mm. Jag upplever att min 105 är mer vinteranpassad då den inte har något tråg. När den avfrostar rinner det rejält ur hela batteriet, som för övrigt ser ut som en riktig "lastbilskyl" och då ser panasonicarna ut som "Mondeokyl".

5) Seriestorlekar. Mängden vattenburna system i världen är avsevärt mindre än mängden hus, kiosker, affärer mm som behöver AC eller luftburen värme. Därtill är många l/v Svenska med liten marknad.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: prisutvecklingen på L/V- pumpar
« Svar #33 skrivet: 06 februari 2007, 07:58:39 »
hej
visst finns det stora kines pumpar om skulle gå skit bra att konvertera om till luft vatten
det räcker gott med tex en 12 kw pump å dom finns det gott om
sen att fÃ¥ till avfrostning  mm är ju en programerings grej i styr datorn

problemet e ju bara att fÃ¥ nÃ¥n intresserad av att  bygga maskinen .finns ju inget företag
som frivilligt bygger 50 maskiner som test ...å det är väl det man max säljer på ett år ca
dom vill sälja 50 000 maskiner för det ska lönas...


jag tror folk med glädjre skulle köpa en lite sämmre maskin ..billigare å leva med att det stödvämer lite oftare å spar in lite sämmre varje år

nånstans finns ett break eaven mellan pengar å effektvinst

skillnaden mellan tex en effektiv luftvatten för 95 000 mot en billig kines pump för 35 000 kr
60-65 000 kr tar lång tid att tjäna igen,även om det säkert går




« Senast ändrad: 06 februari 2007, 08:00:25 av R407 »

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: prisutvecklingen på L/V- pumpar
« Svar #34 skrivet: 06 februari 2007, 09:09:40 »
hej
visst finns det stora kines pumpar om skulle gå skit bra att konvertera om till luft vatten
det räcker gott med tex en 12 kw pump å dom finns det gott om
sen att fÃ¥ till avfrostning  mm är ju en programerings grej i styr datorn

problemet e ju bara att fÃ¥ nÃ¥n intresserad av att  bygga maskinen .finns ju inget företag
som frivilligt bygger 50 maskiner som test ...å det är väl det man max säljer på ett år ca
dom vill sälja 50 000 maskiner för det ska lönas...


jag tror folk med glädjre skulle köpa en lite sämmre maskin ..billigare å leva med att det stödvämer lite oftare å spar in lite sämmre varje år

nånstans finns ett break eaven mellan pengar å effektvinst

skillnaden mellan tex en effektiv luftvatten för 95 000 mot en billig kines pump för 35 000 kr
60-65 000 kr tar lång tid att tjäna igen,även om det säkert går





Det gÃ¥r ganska fort at tjäna in dom pengarna om den dyrare pumpen hÃ¥ller  Ã¥r extra..........& tro mig det gör dom......

Utloggad vpgr

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1224
  • Karma +1/-3
  • Kön: Man
    • Värmepumpsgruppen
SV: prisutvecklingen på L/V- pumpar
« Svar #35 skrivet: 06 februari 2007, 21:03:09 »
Jag skulle vilja veta vad gemene man är beredd att betala för:

1. Hembesök för att räkna på vad jobbet tar, samt energikalkyler på maskinen.
2. Garanti på plats hos kunden under 2 år.
3.Vinst för företaget.

Om man bortser från inköpspriser på maskinen och material samt installationen av maskinen (kylkrets om sådan finnes, VVS jobb, samt el).

Hur mycket anser ni är skälig vinst för att stå med garanti i 2 år på plats hos kund?

Häls
Tomas
Värmepumpsgruppen specialister på värmepmpar med 3 butiker i Stockholm med utställning. 4:e öppnas inom kort i Järfälla.
Bergvärme -  Luft/vatten - Luftvärmepumpar.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: prisutvecklingen på L/V- pumpar
« Svar #36 skrivet: 06 februari 2007, 21:17:22 »
vinsten borde vara så att jag någongång....kanske om ett år kan köpa ett hus i Monaco..... >:D

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: prisutvecklingen på L/V- pumpar
« Svar #37 skrivet: 06 februari 2007, 21:40:52 »
Tja... Kylkillarna verkar ju enligt reklamen klara biffen för ung. 5 000 kr på deras L/L, så om man räknar om mot en L/V bör väl en 10 000 kr anses som skäligt, något krångligare installation är det ju.

// Grolim
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: prisutvecklingen på L/V- pumpar
« Svar #38 skrivet: 06 februari 2007, 21:43:58 »
+ en femma till Nisse-Gurra sÃ¥ monacohuset blir hans  ;D ;D ;D
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad vpgr

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1224
  • Karma +1/-3
  • Kön: Man
    • Värmepumpsgruppen
SV: prisutvecklingen på L/V- pumpar
« Svar #39 skrivet: 06 februari 2007, 21:51:53 »
Tja... Kylkillarna verkar ju enligt reklamen klara biffen för ung. 5 000 kr på deras L/L, så om man räknar om mot en L/V bör väl en 10 000 kr anses som skäligt, något krångligare installation är det ju.

// Grolim

Menar du att installationen för en L/L är 5000 kr?
Värmepumpsgruppen specialister på värmepmpar med 3 butiker i Stockholm med utställning. 4:e öppnas inom kort i Järfälla.
Bergvärme -  Luft/vatten - Luftvärmepumpar.

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: prisutvecklingen på L/V- pumpar
« Svar #40 skrivet: 06 februari 2007, 22:06:55 »
Nej inte jag, men reklamen påstår det.
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: prisutvecklingen på L/V- pumpar
« Svar #41 skrivet: 06 februari 2007, 22:22:03 »
Följande ingår i en standardinstallation av en Toshiba RAS 10JKVP-E/JAVP:
__________________________________________________________________________________________________________
I standardinstallation ingår maximalt 5 m rördragning och kondensavledning (självfall) inklusive fästmaterial. Elkabel mellan inne- och utedel. 1 st håltagning genom vägg. Utomhusdelen monteras på väggkonsoler. Maximalt 6 timmars arbete inklusive restid. Frakter/resor t.o.r maximalt 5 mil, emballage samt gällande mervärdesskatt. Installationen utföres enligt köldmediakungörelsen. Vinterutrustning för svenskt klimat med termostatstyrd trågvärmare och automatisk avfrostningsfunktion.
__________________________________________________________________________________________________________

Pumpen kostar enligt Råd & Rön 20 000 kr - www.radron.se/templates/test____5117.asp
Året var visserligen 2004 men det var det året som jag installerade min L/V-pump och min offert hamnade då på 85 000 kr


// Grolim
« Senast ändrad: 06 februari 2007, 22:33:15 av grolim »
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad vpgr

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1224
  • Karma +1/-3
  • Kön: Man
    • Värmepumpsgruppen
SV: prisutvecklingen på L/V- pumpar
« Svar #42 skrivet: 06 februari 2007, 22:45:04 »
Ok, om vi antar att installationen på en L/L kostar 5000:-
Min fråga var vad som ni anser är skälig VINST för företaget som sätter en L/V.
Vinsten beräknas efter kostnaden för installation.
Vinsten som skall bekosta diverse servicebesök hos kunden under 2 år.

Häls
Tomas
Värmepumpsgruppen specialister på värmepmpar med 3 butiker i Stockholm med utställning. 4:e öppnas inom kort i Järfälla.
Bergvärme -  Luft/vatten - Luftvärmepumpar.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: prisutvecklingen på L/V- pumpar
« Svar #43 skrivet: 06 februari 2007, 22:50:42 »
Jag skulle vilja veta vad gemene man är beredd att betala för:

1. Hembesök för att räkna på vad jobbet tar, samt energikalkyler på maskinen.
2. Garanti på plats hos kunden under 2 år.
3.Vinst för företaget.

Om man bortser från inköpspriser på maskinen och material samt installationen av maskinen (kylkrets om sådan finnes, VVS jobb, samt el).

Hur mycket anser ni är skälig vinst för att stå med garanti i 2 år på plats hos kund?

Häls
Tomas

Hur ska nÃ¥n kunna svara pÃ¥ dom där frÃ¥gorna. Inte ens Du själv kan göra det, men det är kanske därför Du ställer dom  Sc:,h. Den 1:a t.ex, bör/mÃ¥ste självfallet bekostas av försäljning Ã¥ av de jobb Ni gör, Ã¥ kan inte tas ut som en enskilld kostnad. 2 mÃ¥ste räknas in i försäljningspriset, men bör ställas mot hur Ni är Ã¥terförsäkrade eller de garantiavtal Ni har med era säljare. 3 är ju en, eller bör vara iaf, en ren affärsuppgörelse mellan säljare Ã¥ kund.

Så svaret skulle (enligt mig) om allt fungerar, bli olika för varje kund. Tyvärr gillar inte många längre att göra upp en affär med varje enskilld kund, utan använder sig av ett fast pris. Vilket går bra för er, om alla kunder å alla saker fungerar som Ni tänkt er. Men blir det nåt i stil med H16 felet, ja då är det inte så kul längre.... Att det ungefärligen fungerar så, det kan lätt konstateras på de sk offerter som lämnas, då alla är mer eller mindre identiska, trots att förutsättningarna rimligtvis borde vara vitt skillda.

mvh humlan.

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: prisutvecklingen på L/V- pumpar
« Svar #44 skrivet: 06 februari 2007, 22:56:00 »
Tja, rent bokförningstermonologiskt, menar man med vinst följande:

Skillnad mellan företagets intäkter och kostnader under en viss period (vanligtvis ett räkenskapsår).

Jag vet inte vad man kan tycka är skäligt i så fall... I den enskilda pumpens vinst menar i allafall jag att den utgörs av skillnaden mellan ditt inköpspris från grossist och priset till slutkund.

// Grolim
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad eureka

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 197
  • Karma +0/-1
SV: prisutvecklingen på L/V- pumpar
« Svar #45 skrivet: 06 februari 2007, 22:59:40 »
Det er jo en masse luft/vann anlegg pÃ¥ det asiatiske markedet. Problemet er bare at de beregnet for tappevann, men er det et problem ??? . Jeg tviler pÃ¥ at det gÃ¥r Ã¥ bygge billgere enn disse leverandørene. Tipper en slik løsning vil ligge pÃ¥ ca 5000 kr netto export pris. Det er vanskelig Ã¥ konkurrere mot disse lavpris alternativene. En perfekt maskin vil være Ã¥ bruke nettopp en av de beste LL utedelene sammen med en plattvaxler av topp kvalitet og en anerkjent PLC evt frysstyring. Fordelen er jo ogsÃ¥ om den av delene svikter etter ca 5 Ã¥r kan denne erstattes greit (f.eks utedelen). Pris netto kr 10000 = 20000 med fortjeneste som dekker markedsføring garanti etc.    
6 kW Kinesisk Vann/vann varmepumpe inkl 180 bereder ombygget til Luft/vann . Kinesisk Inverter FTX ventilasjonsvarmepumpe 300 m3/h. Mitshubishi ZEN 35 aircondition (aldri brukt som varmepumpe)  


frikjøling 5 stk 4 veis konvektorer ligger klar

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: prisutvecklingen på L/V- pumpar
« Svar #46 skrivet: 06 februari 2007, 23:28:31 »
Tja, rent bokförningstermonologiskt, menar man med vinst följande:

Skillnad mellan företagets intäkter och kostnader under en viss period (vanligtvis ett räkenskapsår).

Jag vet inte vad man kan tycka är skäligt i så fall... I den enskilda pumpens vinst menar i allafall jag att den utgörs av skillnaden mellan ditt inköpspris från grossist och priset till slutkund.

// Grolim

Vilket då rent logiskt borde/ska variera "oändligt", beroende på varje kunds önskemål, förutsättningar, resekostnader m.m m.m. Annars begriper då inte jag hur man som företagare, ska kunna veta vilken vinsten blir på varje såld enhet, eller varje utfört jobb....

mvh humlan.

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: prisutvecklingen på L/V- pumpar
« Svar #47 skrivet: 06 februari 2007, 23:41:28 »
För ett tjänsteföretag kan man förenklat säga att man utgÃ¥r frÃ¥n en faktor pÃ¥ 3. D.v.s. om jag önskar ha en inkomst pÃ¥ 20 000 kr/mÃ¥nad brutto i plÃ¥nboken mÃ¥ste jag fakturera kunderna 60 000 kr/mÃ¥nad (första kunden i mÃ¥naden "mÃ¥ste inte" bära allt ;)  ;D )

// Grolim
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: prisutvecklingen på L/V- pumpar
« Svar #48 skrivet: 06 februari 2007, 23:58:21 »
För ett tjänsteföretag kan man förenklat säga att man utgÃ¥r frÃ¥n en faktor pÃ¥ 3. D.v.s. om jag önskar ha en inkomst pÃ¥ 20 000 kr/mÃ¥nad brutto i plÃ¥nboken mÃ¥ste jag fakturera kunderna 60 000 kr/mÃ¥nad (första kunden i mÃ¥naden "mÃ¥ste inte" bära allt ;)  ;D )

// Grolim

FÃ¥ se nu  Sc:,h DÃ¥ skulle det alltsÃ¥ vara gynnsamast att förhandla om bästa pris, i slutet av varje mÃ¥nad... För gÃ¥r företaget bra, sÃ¥ borde vinsten dÃ¥ vara hemtagen, Ã¥ jag som kund ha större möjlighet att pruta  :)

mvh humlan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: prisutvecklingen på L/V- pumpar
« Svar #49 skrivet: 06 februari 2007, 23:59:44 »
För ett tjänsteföretag kan man förenklat säga att man utgÃ¥r frÃ¥n en faktor pÃ¥ 3. D.v.s. om jag önskar ha en inkomst pÃ¥ 20 000 kr/mÃ¥nad brutto i plÃ¥nboken mÃ¥ste jag fakturera kunderna 60 000 kr/mÃ¥nad (första kunden i mÃ¥naden "mÃ¥ste inte" bära allt ;)  ;D )

// Grolim

Det förutsätter att man bara levererat en tjänst, och inga produkter, man skall inte heller ha haft kostander för resor, kontor eller andra saker som betar av kapital från de 60 000 kronorna.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: prisutvecklingen på L/V- pumpar
« Svar #50 skrivet: 07 februari 2007, 00:04:15 »
Precis som jag skrev så gäller det ett tjänsteföretag och inga produkter... korrekt uppfattat! Men även resor, pennor, gem etc. samt vinst ingår i de 60 000 kr.

// Grolim
« Senast ändrad: 07 februari 2007, 00:07:41 av grolim »
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: prisutvecklingen på L/V- pumpar
« Svar #51 skrivet: 07 februari 2007, 00:16:50 »
Med lön menar du kanske lön före skatt, d.v.s ca 12000-13000 i handen, då håller jag med om dina beräkningar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: prisutvecklingen på L/V- pumpar
« Svar #52 skrivet: 07 februari 2007, 00:19:16 »
bruttolön = lön före skatt

// Grolim
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: prisutvecklingen på L/V- pumpar
« Svar #53 skrivet: 07 februari 2007, 00:20:36 »
Du skrev brutto i plånboken, jag tydde det som lön efter skatt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: prisutvecklingen på L/V- pumpar
« Svar #54 skrivet: 07 februari 2007, 00:27:31 »
När jag förhandlar min lön med arbetsgivaren så pratar jag alltid bruttolön och det är samtidigt den lön som du får i plånboken när du är egenföretagare, skillnaden är bara att som egenföretagare skall du själv betala in dina skatter (F-skatt). Som anställd är arbetsgivaren skyldig att göra det åt dig (A-skatt), Men det är ändå samma lön det gäller dvs. bruttolönen.

// Grolim
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: prisutvecklingen på L/V- pumpar
« Svar #55 skrivet: 07 februari 2007, 00:30:47 »
Bruttolön får man inte i plånboken, först tar ju staten 30-53% av den lite beroende på var man bor och hur mycket man tjänar.
Kvar av 20 000 i lön blir således 9400 - 14000 kr.

Samma skatter gäller för egna företagare som för privatpersoner.

Alltså, av 60000 i vinst blir det ca 10 000 - 14000 kr i plånboken när alla skatter är betalda.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: prisutvecklingen på L/V- pumpar
« Svar #56 skrivet: 07 februari 2007, 00:43:03 »
Rent termonologiskt gäller, att det jag har kvar efter det att skatterna dragits, det kallas för Nettolön. Före skatt kallas det för Bruttolön. Lönekuvertet talar om vad jag får i plånboken, dels i form av Bruttolön samt vad jag får behålla efter alla skatter är dragna. Sedan finns det en "dold" avgift också, som kallas för arbetsgivaravgift. Det som ingår i denna avgift är, allmän tilläggspension, sjukförsäkring, folkpension mm. Arbetsgivaren beräknar dessa avgifter på utbetalda bruttolöner. För enskild firma, handelsbolag och kommanditbolag betalas istället sk. egenavgifter.

// Grolim
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: prisutvecklingen på L/V- pumpar
« Svar #57 skrivet: 07 februari 2007, 00:53:07 »
Jag kan som du säkert förstår allt det där lika bra som dig, jag blev bara förvirrad av att du skrev bruttolön i plånboken, det finns mig veterligt ingen som får sin bruttolön i plånboken, inte ens en egenföretagare.

Staten har varit där innan någon har nåt i plånboken...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: prisutvecklingen på L/V- pumpar
« Svar #58 skrivet: 07 februari 2007, 01:00:46 »
Då kanske någon annan som inte redan visste allt det där redan, fått reda på något nytt idag... :D

Men så är det, man ska aldrig prata lön efter skatt (nettolön), för det mesta är det bara förvirrande.

// Grolim
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: prisutvecklingen på L/V- pumpar
« Svar #59 skrivet: 07 februari 2007, 01:07:08 »
Fast när man talar lön med anställda så tycker jag att det blir mer rätt att prata nettolön, speciellt när det gäller företagens påslag på priserna tror ju de flesta tydligen att hela psålaget hamnar i fickan på installatören när sanningen är att det är max 25% av påslaget som hamnar i installatörens ficka.

Vi har en infekterad debatt iPiteå just nu där en tidigare tjänsteman (kvinna) som sagt upp sig och kvitterar ut pension trots att hon jobbar år en annan kommun nu och där debiterar 80 000 kr/månad....

Folk i allmänhet tror att hon har 80 000 i "lön" för att hennes bolag fakturerar det.
Kvinnan reser 13 mil enkel väg flera gånger i veckan och betalar både moms, egenavgifter och skatt på den summna, i bästa fall har hon väl 15 000 kr i fickan av sitt arbete på den nya arbetsplatsen...

Att hon sedan inte tar ut NÅGON lön alls ur sitt bolag då det skulle påverka hennes pension från "kommunen" kan väl iofs vara moraliskt tveksamt, men det där med lönen förstår inte gemene man...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: prisutvecklingen på L/V- pumpar
« Svar #60 skrivet: 07 februari 2007, 01:13:01 »
Där har du förstås en poäng i att gemene man inte förstår det där med lönen, vilket för mig är ofattbart - det gäller ju i allafall deras egna löner och avgifter.

// Grolim
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: prisutvecklingen på L/V- pumpar
« Svar #61 skrivet: 07 februari 2007, 07:59:28 »
Det finns krafter som vill att lönebeskedet skall ange lön före sociala avgifter så alla ser vad de egentligen kostar arbetsgivaren och vad staten tar.

I USA t.ex. anges aldrig moms på prislapparna, det blir en "överraskning" när man kommer till kassan.

Två idéer för Sverige kanske??

Utloggad ojva

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 163
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: prisutvecklingen på L/V- pumpar
« Svar #62 skrivet: 07 februari 2007, 08:17:02 »
Finns väl nog av den typen av "överraskningar" i det här landet redan... :D

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: prisutvecklingen på L/V- pumpar
« Svar #63 skrivet: 07 februari 2007, 10:39:39 »
Som löntagare är nog de flesta endast intresserade av vad som hamnar i plånboken, så övrigt kan lämnas därhän. Möjligen skulle det kunna vara en idé att notera på lönebeskedet, var å hur, det går att få reda på de totala avgifter som ingår i lönen...

mvh humlan.

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: prisutvecklingen på L/V- pumpar
« Svar #64 skrivet: 07 februari 2007, 11:59:24 »
Jo, självklart, men det skulle öka intresset/kritiken för den ofantliga sektorn och det skulle också öka förståelsen för installatörens priser.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: prisutvecklingen på L/V- pumpar
« Svar #65 skrivet: 07 februari 2007, 12:26:54 »
hej

Tjaa förstår inte problemet ??
skatt är bra att betala det gÃ¥r till bra saker  läkarvÃ¥rd  tandvÃ¥rd mm mm

Jag tycker inte det verkar va ett kolosalt skatte tryck
min cheif på står att man räknar lönen ..x1.4 eller 1,5 så får man fram den verkliga kostnaden
dvs vad det kostar i skatt å arbetsgivar avgifter + min lön som jag ska betala 30% skatt på

dvs ska jag ha ut ca 25 000 kr före skatt så kostar det företagaren/företaget ca 37 000kr
avgiften är då ca 12500kr i arbetsgivar avgift mm mm
Jag som vanlig löntagare betalar ca 7500 i skatt på min lön

Då vi jobbar så går vi på raka accord,vi har betalt för det vi gör våran lön är va 25-30%
av ersättningen som firman får....

det som retar mig är att 95% av svenskarna inte fattar att ...
jag måste jobba in ca 100 000kr in till firman per månad för att få ut min 25 000kr lön..
hur svårt är det att räkna ut ?
25 000 = 25% av 100 000 kr
resten av pengarnna  ska ju räcka till bränsle rep av utrustning mm mm + lite i vinst om det gÃ¥r bra


Givet så fattar jag ochså att företagare hällst vill ha betalt av staten för att driva företag
vem skulle inte vilja det  Thumbsup
Det är ungefär som företagarna hällst skulle vilja ha gratis arbetskraft..å dom ser ofta den anställde som en belastning i ställer för en tillgång eller resurs ....
hur mÃ¥nga volvo bilar har PG -Gyllenhammar  monterat i hop  a:gl


Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: prisutvecklingen på L/V- pumpar
« Svar #66 skrivet: 07 februari 2007, 12:31:00 »
Jo, självklart, men det skulle öka intresset/kritiken för den ofantliga sektorn och det skulle också öka förståelsen för installatörens priser.

Kanske, men jag tvivlar nån skulle bry sig. Alla är sig själva närmast, i de flesta fall, så ingen skulle ändå fästa nån större vikt vid det. Jag vet t.ex vad det kostade att ha mig anställd, men inte var det nåt jag brydde mig i, när det gällde vilken lön jag skulle ha. Eller så kan Vi vända på det... Företagarna kanske skulle måsta sätta sig in i vilka utgifter alla löntagare måste dras med, å utfrån det börja löneförhandla. Men jag tror samma sak skull gälla då, alltså att dom skiter fullsändigt i mina/dina/våra utgifter....

mvh humlan.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: prisutvecklingen på L/V- pumpar
« Svar #67 skrivet: 07 februari 2007, 12:34:06 »
Javisst är skatt bra..., jag vill då inte betala hundratusen för skolgång, eller lika mycket i årliga sjukförsäkringar. Tala om att det skulle bli de rikas paradis..., nä beskattning efter förmåga ska det vara.

mvh humlan.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: prisutvecklingen på L/V- pumpar
« Svar #68 skrivet: 07 februari 2007, 13:08:13 »
hej ..
oftast är det ungt folk som har vilda iderer om att dom inte vill va med å betala andras kalas
som sjukpeng a-kassa  mm mm

men jag lovar den dagen dom pajat ett knä eller ryggen sackat i hop gnäller dom inte på ska dom glatt dela på kakan fast dom tyckte att det va skit å betala för den...
om alla tänkte några år frammåt å försökte förstå nyttan av det vi betalar skatt till
så skulle det funka bra ...

visst finns det ochså fruktansvärt dåliga grejer som skatte pengarna läggs till det e sånt vi måste justera till...

jag tycker det är bra att betala skatt för ungarna får gå i skolan jag har dagisplats läkarvård
mm mm å det ska jag glatt betala skatt till...



Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: prisutvecklingen på L/V- pumpar
« Svar #69 skrivet: 07 februari 2007, 13:21:10 »
Två kommentarer:

Den som betalar full skatt, dvs sk. värnskatt har förljande situation för en extra 100 lapp:

Faktura                      100
Moms                          20
Sociala avgifter  ca        20
Inkomstskatt 57%         34

KVAR                          26 kr per hundralapp!


Sen är det så att de flesta betalar gärna skatt till skola, sjukvård, vägar, polis, domstolar, A-kassa och liknade. MEN jag har någon gång fångat upp en siffra runt 30% som skulle vara den del av skatten som går till dessa saker. Resten, ca 70% går till hattmuseeum, Opera, diverse oklara utredninger, ineffektivitet, skumma myndigheter med oklara uppdrag med mer.

Om man på lönebesked och ica-kvittot såg sin skatteinbetalning skulle man kanske ifrågasätta effektiviteten i samhället. DOCK inte huvudfråga på detta forum man få väl kolla in skattebetalarens hemsida.

Nu förstår nog de flesta varför installatörer tar betalt.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: prisutvecklingen på L/V- pumpar
« Svar #70 skrivet: 07 februari 2007, 13:28:10 »
Precis min tanke med inläggen, att man skall förstå varför det kostar att köpa en vara + montering, ca 75% av prispåslaget förvinner i skatter.

Om en firma lägger på 50 000 kr utöver materialet för en installation så har de alltså ca 12500 kr i fickan, de har dessutom ett par års garantiansvar enligt konsumentköplagen att ta hänsyn till...

Jag klagar inte på skatterna heller, jag försöker bara förklara varför det är så dyrt att köpa varor och tjänster i sverige.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: prisutvecklingen på L/V- pumpar
« Svar #71 skrivet: 07 februari 2007, 13:45:56 »
Jag klagar inte på skatterna heller, jag försöker bara förklara varför det är så dyrt att köpa varor och tjänster i sverige.

Det är kanske därför det inte är helt optimalt att lägga skatten på produktionsledet för varor och tjänster.
De vore kanske bättre att lägga den på fritid ;D eller tv-tittande ;)
Skämt åsido, skatterna bör givetvis vara i konsumtionsledet i en global ekonomi.

Skatter fungerar. Läggar man skatt pÃ¥ nÃ¥got sjunker efterfrÃ¥gan. Det fungerar för sprit, bensin, el och för alla andra punktskatter. Har man skatt pÃ¥ produktion/arbete blir resultatet ocksÃ¥ mindre antal timmars arbete. Flytta över alla produktions och löneskatter till en enhetlig moms, skatt pÃ¥ konsumtion,  sÃ¥ gynnas export och minskar importen.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: prisutvecklingen på L/V- pumpar
« Svar #72 skrivet: 07 februari 2007, 13:49:35 »
HÃ¥ller med, Miljöpartiet har ju haft den tanken och jag mÃ¥ste säga att det finns nÃ¥got lockande i att minska löneskatterna och arbetsgivaravgifterna och istället överföra dem pÃ¥ nÃ¥got annat, problemet med en skyhög moms blir ju dock att smugglingen skulle nÃ¥ oanade höjder, sÃ¥ det är nog inte sÃ¥ lätt som det kan se ut, det gäller att beskatta sÃ¥dant som inte gÃ¥r att fiffla med, t.ex. fastighetsskatt, vägskatt, eller en "Svenskskatt" som alla innevÃ¥nare fick betala efter bärkraft, oavsett om man arbetade eller ej  :D
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: prisutvecklingen på L/V- pumpar
« Svar #73 skrivet: 07 februari 2007, 22:48:07 »
Två kommentarer:
Den som betalar full skatt, dvs sk. värnskatt har förljande situation för en extra 100 lapp:
Faktura                      100
Moms                          20
Sociala avgifter  ca        20
Inkomstskatt 57%         34
KVAR                          26 kr per hundralapp!

Sen är det så att de flesta betalar gärna skatt till skola, sjukvård, vägar, polis, domstolar, A-kassa och liknade. MEN jag har någon gång fångat upp en siffra runt 30% som skulle vara den del av skatten som går till dessa saker. Resten, ca 70% går till hattmuseeum, Opera, diverse oklara utredninger, ineffektivitet, skumma myndigheter med oklara uppdrag med mer.

Om man på lönebesked och ica-kvittot såg sin skatteinbetalning skulle man kanske ifrågasätta effektiviteten i samhället. DOCK inte huvudfråga på detta forum man få väl kolla in skattebetalarens hemsida.

Nu förstår nog de flesta varför installatörer tar betalt.
Hmmm, men när man betalar full värnskatt så har man väl redan skrapat ihop ca 27 ksek i lön?
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: prisutvecklingen på L/V- pumpar
« Svar #74 skrivet: 07 februari 2007, 23:08:05 »
Ni vet väl att det finns flera som fÃ¥tt Nobelpriset i ekonomi, men att inte ens deras teorier hÃ¥ller i längden  ;D Det är nog bara att konstatera, att skatter är nÃ¥t som mÃ¥ste förändras efter omständigheterna. SÃ¥ det som fungerar bra under en viss tid, kommer att bli fullkommligt hopplöst efter ett antal Ã¥r. Det är väl därför som de flesta av oss (t.ex jag) ofta sitter med de rätta lösningarna  :) ;)

mvh humlan. 

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: prisutvecklingen på L/V- pumpar
« Svar #75 skrivet: 08 februari 2007, 00:17:33 »
Jag tycker de borde beskatta aktievinster och penningplaceringar hÃ¥rdare.  ;)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: prisutvecklingen på L/V- pumpar
« Svar #76 skrivet: 08 februari 2007, 07:26:07 »
Jag brukar för det mesta tvingas att placera mina pengar på fruns konto,menar du då Ricard att jag bör straffas ännu hårdare >:( ;D ;D

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: prisutvecklingen på L/V- pumpar
« Svar #77 skrivet: 08 februari 2007, 10:52:00 »
Jag tycker de borde beskatta aktievinster och penningplaceringar hÃ¥rdare.  ;)

 ;D ;D DÃ¥ fÃ¥r Du nog vänta tills efter nästa val  ;)

mvh humlan.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: prisutvecklingen på L/V- pumpar
« Svar #78 skrivet: 08 februari 2007, 10:55:10 »
Jag brukar för det mesta tvingas att placera mina pengar på fruns konto,menar du då Ricard att jag bör straffas ännu hårdare >:( ;D ;D

 ;D ;D ;D ;D Ja Rickard, förklara dig nu  ;D

mvh humlan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: prisutvecklingen på L/V- pumpar
« Svar #79 skrivet: 08 februari 2007, 16:53:52 »
Jag brukar för det mesta tvingas att placera mina pengar på fruns konto,menar du då Ricard att jag bör straffas ännu hårdare >:( ;D ;D

Placerar du dem där sÃ¥ fÃ¥r du ju samhällets hÃ¥rdaste straff, de försvinner ju direkt.  Sc:,h
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: prisutvecklingen på L/V- pumpar
« Svar #80 skrivet: 08 februari 2007, 18:24:10 »
hehehe...
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: prisutvecklingen på L/V- pumpar
« Svar #81 skrivet: 21 februari 2007, 09:15:59 »
Jag klagar inte på skatterna heller, jag försöker bara förklara varför det är så dyrt att köpa varor och tjänster i sverige.


Skatter fungerar. Läggar man skatt på något sjunker efterfrågan. Det fungerar för sprit, bensin, el och för alla andra punktskatter.

Stämmer, skatter är ett styrmedel... såg på nyheterna i går att vissa partier vill höja skatten på bensin eftersom etanolförsäljningen + etanolbilsförsäljningen har sjunkit, därför höjer vi skatten på bensin så säljer vi mindre bensinbilar och mer etanolbilar igen....
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad OlleBull

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.
    • Östersjövarvet AB
SV: prisutvecklingen på L/V- pumpar
« Svar #82 skrivet: 22 april 2007, 14:59:16 »
Snacka om att den här trÃ¥den spÃ¥rade ur.    :o
5 Midea + 1 Toshiba RAS 13 SKVP-E.
Norrköping

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: prisutvecklingen på L/V- pumpar
« Svar #83 skrivet: 23 april 2007, 06:54:10 »
med alla sveriges skatter så blir det säkert snart en på luft också.Så har man en L/L eller L/V pump så får man betala efter hur många m3 som passerar genom utedelen ;)

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: prisutvecklingen på L/V- pumpar
« Svar #84 skrivet: 23 april 2007, 10:14:00 »
Hej

Då borde klanske kranskomunerna kunna införa trängselskatt på passerande luft in till stan?
Och nån miljöskatt på utgående luft som då är förorenad?

Messer

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: prisutvecklingen på L/V- pumpar
« Svar #85 skrivet: 23 april 2007, 10:47:35 »
Det vore ju helt perfekt,får vi spåna ett tag till så har vi fått hela sveriges budget i balans *vinkar*

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!