Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ctc ecozenith i250 problem  (läst 2500 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mattelo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ctc ecozenith i250 problem
« skrivet: 11 januari 2018, 08:33:19 »
Tjenare alla glada..har ett problem med min värmepump som har tillhörande utedel. Är nämligen så att den skjuter huvudsäkringen i huset varje natt och nångång på dagen nu när det är riktigt kallt (-21) och det är alltid samma fas som går fas nr2 har haft min installatör på plats igår och han justerade hur elpatronen ska gå in och vid vilka temperaturer. Har inte haft nå problem med anläggningen innan utan det är nu när det är så här smällkallt och måste jobba lite hårdare för att producera värme som nånting händer...är det nån av er som vart med om nått liknande ? Installatören kliar sig i huvudet också och försöker komma på en lösning.

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ctc ecozenith i250 problem
« Svar #1 skrivet: 11 januari 2018, 22:10:03 »
I250 har vad jag minns stora likheter med EcoEl. Dels elpatroner i toppen som stöttar, dels en stor elpatron i botten som kopplas in när kompressorn spärrad. Vid minus 21 spärras väl värmepumpen och den går som ren elpanna? En möjlighet är att en elpatron är kortsluten.
Mer trolig orsak är helt enkelt överbelastning. Läs elcentralens gruppschema vad som ligger på L2 och se vad som är anslutet där.
Effektvakt tror jag medföljer, men den har nog aldrig anslutits, alternativt är fel säkringsstorlek angiven i inställningarna.
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Ctc ecozenith i250 problem
« Svar #2 skrivet: 15 januari 2018, 10:01:35 »
Är effektvakten alls installerad?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!