Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dimensionera rör för brine samt luft  (läst 1723 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Walle85

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dimensionera rör för brine samt luft
« Svar #15 skrivet: 27 juli 2023, 21:59:53 »
Sen är kulventiler lite knepiga att isolera, helst ska du ha en med hög hals men de är mycket dyrare.

Kanske värt att ta en enkel och skruva lös handtaget och sedan packa in den, så får man göra det på ett sådant sätt att det enkelt går att öppna isoleringen för att koppla på handtaget.

Utloggad Walle85

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dimensionera rör för brine samt luft
« Svar #16 skrivet: 27 juli 2023, 22:07:00 »
Ja, klaffbackventil och avstick samt cirkpump. Du borde också byta till ett TryckExpansionskärl på Brine-sidan om du inte redan har det. De plastkärlen är tänkta att sitta på högsta punkt vilket inte längre är fallet efter du monterar konvektorn. Kan också rekommendera en påfyllningspump/provtryckpump för att fylla på slingan sen. Verkar finnas billiga varianter för under 500kr. Tex https://www.wiltec.de/se/Provtryckningspump-5L-25bar-Taethetskontroll-i-VVS-Roersystem-Slang/51722

Gällande klaffbackventil eller inte, så verkar flera frikylekit (tex nibes) komma med fjäderbelastad backventil. Men en klaff är troligen att rekommendera. Tänk på att välja rätt storlek för din rördimension. Jag satte en 25R på 35mm rör av misstag, och jag får förvånansvärt mycket flöde genom avsticket (när bvp gör varmvatten) som jag tror beror på detta. Men för ett 28-rör så duger nog 25R gott och väl.

Yes, har också förstått det som att plastkärlet måste bytas ut, bra att få det bekräftat. Antar att jag använder samma koppling och bara byter från plast till tryck?

Angående rördimension så har jag 28mm idag, men lite osäker på hur man ska göra för att montera in en backventil (antar att det inte finns idag) på enklaste sättet i existerande krets.
Tömmer man ut lite brine så att den delen går att modifiera, har du några tips?

En annan fundering, är det någon nackdel med att sätta automatisk avluftningsventil på högsta punkten?

https://www.proffsmagasinet.se/vvs-inomhusklimat/varme/tillbehor-varmepannor/gelia-3014009262-luftningsventil-g10-38-2361364?channable=00a9e8736b7500323336313336348f&VAT=1
« Senast ändrad: 31 juli 2023, 16:27:01 av Walle85 »

Utloggad Walle85

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dimensionera rör för brine samt luft
« Svar #17 skrivet: 31 juli 2023, 23:22:54 »
Kom att tänka på att det kanske inte funkar med en automatisk avluftningsventil för brine? Blir det fel när det är sprit i vätskan och det finns en flottör? Bör man ha en manuell avluftningsventil?

Utloggad jishi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 127
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dimensionera rör för brine samt luft
« Svar #18 skrivet: 02 augusti 2023, 12:36:06 »
Du behöver bara tömma ut ur de delar som du ska ta isär, det kommer bli lite spill men ta vara på det du kan och filtrera vätskan så kan du pumpa tillbaka det sen.

Om du använder samma koppling eller inte till expansionskärlet beror på hur det ser ut. Du behöver få dit en manometer så du ser vilket tryck du håller, en övertrycksventil och kanske också luftning. Vet inte om det funkar så bra att montera ett tryckexpansionskärl uppåt, då du inte kommer ha någon luftningsmöjlighet i den, de monsteras normalt hängande.

Bra fråga angående automatluftare. Vet inte exakt hur en sån funkar, men då etanol ger sämre flytförmåga så finns nog en risk att en ev. flottör inte fungerar som tänkt. Jag har blivit varnad för automatluftare just pga att de tenderar att sluta fungera, så jag har kört med manuella avluftningsventiler.
NIBE F1226-8 Cu, 100m borrdjup, hus på 132 + 56 kvm byggt 1914
Frikyla, 2 st CRC-IO44 monterade på vind med 160-rör som matar 3 sovrum och ett allrum

Utloggad Walle85

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dimensionera rör för brine samt luft
« Svar #19 skrivet: 06 augusti 2023, 19:38:02 »
Funderar på att sätta en kulventil innan avluftaren, då kan jag testa en automatisk och skulle den strula så är det lätt att byta.

Sett till övertrycksventil, spelar det någon roll vart den ska sitta?

Har iaf monterat konvektorn och fått på plats merparten av alla kopparrör och spirorör nu. Väntar på leverans av lite mer isolering innan jag kan fortsätta.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!