Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Val av kondensrör  (läst 1273 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

ChristianJ

  • Gäst
ChristianJ
Val av kondensrör
« skrivet: 25 februari 2023, 09:54:21 »
Jag har fläktkonvektorer på andra vånining och ska dra rör för kondens från konvektorerna ner till en golvbrunn i källaren. Rören ska byggas in. plasröret från tråget i konvektorerna har ytterdiametern 13,5 mm. Vad välja för rör?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Val av kondensrör
« Svar #1 skrivet: 25 februari 2023, 10:31:41 »
Jag skulle köra med vanlig ½-tums trädgårdsslang av extra god beständig kvalitet som inte korvar sig. Finns i yrkesbutiker som t.ex. Swedol men bör också gå att hitta på större byggvaruhus. Annars finns kondensvattenslang till luftvärmepumpar hos https://entrade.se/sv/Hem/Kondensvatten___Pumpar/Ror_och_slang men där måste man handla via en installatör som har konto.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

ChristianJ

  • Gäst
ChristianJ
SV: Val av kondensrör
« Svar #2 skrivet: 07 oktober 2023, 11:40:37 »
Jag prövade en Gardena trädgårdsslang men den håller inte formen så det rekommenderar jag inte. Det blev istället vita 32 mm avloppsrör som jag byggde in i väggar och mellanbjälklag.

Utloggad e98toka

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
SV: Val av kondensrör
« Svar #3 skrivet: 08 oktober 2023, 21:13:38 »
Jag körde med vp slang i bra kvalitet. Smidig att dra och viker sig inte i böjar.

Utloggad jishi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 127
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av kondensrör
« Svar #4 skrivet: 10 oktober 2023, 13:23:41 »
Jag körde med vp slang i bra kvalitet. Smidig att dra och viker sig inte i böjar.

Lämpligt att användaren med slät insida isf. Kondensvattnet tenderar att ha utfällning som skulle fastna direkt i ett räfflat VP-rör.

NIBE F1226-8 Cu, 100m borrdjup, hus på 132 + 56 kvm byggt 1914
Frikyla, 2 st CRC-IO44 monterade på vind med 160-rör som matar 3 sovrum och ett allrum

Utloggad leeijo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av kondensrör
« Svar #5 skrivet: 14 oktober 2023, 16:27:33 »
På min rekommenderas det att ansluta kondensröret med en så kallad p-trap.

Jag hade tänkt dra en slang till ett vanligt vattenlås som sen kopplar på avloppet. Kan tycka att en p-trap inte är nödvändig i det fallet då det inte går att dra in annan än inomhusluft genom kondensröret ändå. Dessutom är kondenstråget på trycksidan så den kommer snarare trycka ut en mindre mängd luft den vägen.

Hade ju varit smidigare med en slang ner än att göra något mer avancerat.

Utloggad jishi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 127
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av kondensrör
« Svar #6 skrivet: 15 oktober 2023, 01:39:07 »
Tänker att det är smidigt med tex ett vattenlås för tvättmaskin som har slanganslutning. Fast jag siktar på att använda ett membran-vattenlås pga att det inte finns nån tillrinning på vattnet. Ett sånt finns även för att sätta vertikalt om det skulle behövas.
NIBE F1226-8 Cu, 100m borrdjup, hus på 132 + 56 kvm byggt 1914
Frikyla, 2 st CRC-IO44 monterade på vind med 160-rör som matar 3 sovrum och ett allrum

Utloggad leeijo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av kondensrör
« Svar #7 skrivet: 16 oktober 2023, 10:12:02 »
Min tanke var att sätta just ett sådant membranlås vertikalt innan den går in till stammen. Och gör man det så borde ju inte den rekommenderade böjen på kondensröret behövas tycker jag?

Utloggad jishi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 127
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av kondensrör
« Svar #8 skrivet: 23 oktober 2023, 09:19:49 »
Min tanke var att sätta just ett sådant membranlås vertikalt innan den går in till stammen. Och gör man det så borde ju inte den rekommenderade böjen på kondensröret behövas tycker jag?

Nä, det borde inte behövas. Menbranet ska också blockera vid baksug om det blir undertryck när konvektorn går, fast borde snarare bli lite övertryck. Övertrycket kanske däremot blir problem men borde tryckas ut i avluftningen på avloppet ändå.
NIBE F1226-8 Cu, 100m borrdjup, hus på 132 + 56 kvm byggt 1914
Frikyla, 2 st CRC-IO44 monterade på vind med 160-rör som matar 3 sovrum och ett allrum

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!