Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: frysrisk vid längre strömavbrott  (läst 18403 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad laxdräparn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
frysrisk vid längre strömavbrott
« skrivet: 06 april 2006, 08:10:56 »
Nibe 2005:
Hej igen. utmärkt forum med snabba, vettiga svar. Tack för det.
Nästa fråga:
Jag bor ute på "vischan" och elavbrott tillhör dessvärre inte ovanligheterna.
Någon som har uppgifter om hur länge pumpen klarar stillestånd vid t.ex 10 minus samt om någon kan dela med sig av lösning på problemet.
Jag har själv funderat på elverk med automatisk start vid elavbrott, men det är en ganska dyr historia.

en lax är ändå en lax

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: frysrisk vid längre strömavbrott
« Svar #1 skrivet: 06 april 2006, 09:51:09 »
Nibe 2005:
Hej igen. utmärkt forum med snabba, vettiga svar. Tack för det.
Nästa fråga:
Jag bor ute på "vischan" och elavbrott tillhör dessvärre inte ovanligheterna.
Någon som har uppgifter om hur länge pumpen klarar stillestånd vid t.ex 10 minus samt om någon kan dela med sig av lösning på problemet.
Jag har själv funderat på elverk med automatisk start vid elavbrott, men det är en ganska dyr historia.



Har du en traktor så finns det bra elverk att koppla på.

Annars är väl en alternativt uppvärmning typ kamin eller, om din VP inte står för rökkanalen, en bättre beg vedpanna (borde finnas massor till bra priser) + cirkpump som kan drivas av 12V batteri att koppla in som reserv.

Hur länge huset klarar sig vid -10 beror på isolering, byggmaterial, mm.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: frysrisk vid längre strömavbrott
« Svar #2 skrivet: 07 april 2006, 09:48:51 »
Det spelar ju ingen roll hur länge huset klarar hålla värmen Kamin hjälper huset inte utedelen till pumpen. I ditt fall skulle jag inte valt en pump med vatten i utedelen från början. Men nu är det gjort.
Nä någon slags vatenmantlad värmekälla typ peletskamin för helautomatik annars gammal vedpanna kökspanna eller vattenmantlad kamin 12inverter till cirkpumparna. Alternativt en inverter och lite värmekabel runt ledningar och växlare i utedelen.
Det här är priset man fÃ¥r betala för att göra saker och ting enkla att instalera huvuddunk  knUp luft värmepump med kompressor och växlare inomhus och batteri med fläkt utomhus det mÃ¥ste vara den bästa lösningen men med det som finns idag skulle jag rekomendera en pump med växlaren inomhus.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad AlfM

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 584
  • Karma +0/-0
SV: frysrisk vid längre strömavbrott
« Svar #3 skrivet: 07 april 2006, 15:37:38 »
Hej laxdräparn!

Men om du alleredan har skaffat en 2005 så hjälper det ju inte hur många "bättre" VP det finns.

I ditt fall kan jag bara tillägga:
Missa inte att installera 2 ventiler och 1 avtappning (+ extra säkerhetsventil) till VP om du är strömlös under längre tid. :)
1-planshus från 1958. Takresning 1987 till 160 m2.
NÃ¥gra mil norr om Helsingborg.
2025-6 dockad till olje/el panna. El VVB 35 liter i serie.
Flytande kond på vinter och fast kond på sommar.
2-rörssystem. FTX från 1987.

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
SV: frysrisk vid längre strömavbrott
« Svar #4 skrivet: 07 april 2006, 17:05:09 »
I ditt fall kan jag bara tillägga:Missa inte att installera 2 ventiler och 1 avtappning (+ extra säkerhetsventil) till VP om du är strömlös under längre tid. :)

Tyvärr är det så att sådant måste man bevaka själv. Det är inget som installatören tar med i sin kalkyl. Själv har jag avstängningar och avtappningar på båda sidor, dvs såväl in och ut till pumpen, så att jag lätt kan tappa ur vattnet. En granne har i veckan installerat en liknande anläggning, där fanns inte vare sig avstängningar eller avtappningsmöjligheter. Han har också sådana där presskopplingar, så att det går heller inte att tömma ut vattnet genom att öppna en koppling.

Undrar för övrigt var "humlan57" tagit vägen, han har inte skrivit ett inlägg sedan lunch. Har det hänt honom något? Han är såvitt jag kan se den som skrivit mest inlägg per dag (de flesta helt meningslösa) sen han blev medlem, snart blir han "Dignitär" med fem stjärnor här på forumet.

Sture
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: frysrisk vid längre strömavbrott
« Svar #5 skrivet: 07 april 2006, 17:13:58 »
Tycker bara att de stora vp tillverkarna borde tänka till på l/v sidan att det kanske inte är så smart med vatten i utedelen behövs ju bara att cirkpumpen stanar så är det kört. Tyvär är ju många instalatörer märkesberoende och kan därför inte rekomendera folk i områden med dålig el att ta en pump med växlare inomhus.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad Ulfons

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Avesta
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: frysrisk vid längre strömavbrott
« Svar #6 skrivet: 07 april 2006, 22:05:58 »
Jag har löst det med 4 kulventiler och 2 t-rör, bara att stänga igen vattnat och dränera ur utedelen.
Enplans tegelvilla 90m2 med källare i sutteräng - 1955
Totalt 150m2 uppvärmings yta
Nibe 1215 8,5 kwh, 180m aktivt borrhål
Garage med vattenburet system 70m2,10 grader varmt inredd övervåning 50m2 bo yta . värms med Sanyo co2

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: frysrisk vid längre strömavbrott
« Svar #7 skrivet: 07 april 2006, 22:27:53 »
Kulventiler och avtapningar kan visst lösa problemet men är ni säkra på att ni fått ur allt vatten har ni alldrig semester på vintern eller jobbar skulle inte tro att utedelen klarar en arbetsdag i riktig kyla utan att frysa sönder nä vermekabel och en 12-230v inverter ett bilbatteri och ett relä som känner av nätspänningen tror jag är det bästa sättet att klara problemet med automatik. Och då slipper du lufta varje gång det vart strömavbrott och slipper syresätta raddvattnet hela tiden och riskera sönderrostat värmesystem.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad hugin30

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Tullinge
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Själv är billigaste dräng!
SV: frysrisk vid längre strömavbrott
« Svar #8 skrivet: 08 april 2006, 07:40:59 »
Skulle inte glykol (den mindre giftiga) kunna vara en lösning. Det blir lite sämre Cop men man slipper frysrisken.
Eronom  Exoair 10.5 + Exotank VPS500Air

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: frysrisk vid längre strömavbrott
« Svar #9 skrivet: 08 april 2006, 08:03:18 »
Då behövs en mellenväxlare om man inte skulle köra glykol i hela radkretsen vilket inte är att rekomendera.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad bgn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 337
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: frysrisk vid längre strömavbrott
« Svar #10 skrivet: 08 april 2006, 15:28:19 »
Hallo,

Om CP till utedelen går hela tiden (d.v.s. inte styrs av pannan) så borde densamma kunna matas via en UPS. Det finns ju sådana till datorer för runt 1000-lappen. Effekten i en CP borde innebära att den kan gå en bra stund. MEN, med detta fördröjer man ju bara sönderfrysning och det är beroende av hur mycket vatten du har i systemet etc. Men rimligen bör man klara en hygglig stund (dvs ungefär så länge som det tar innan huset når nollan, men då lär å andra sidan andra problem uppstå).

Utloggad Gustaf

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: frysrisk vid längre strömavbrott
« Svar #11 skrivet: 09 april 2006, 17:28:19 »
Hej

Jag har samma tankar som du. Värmekabeln är kanske inte så dum, har även tänkt på en plattväxlare inomhus men funderar på förlusterna. Är det någon som kör med 2010 och växlare?
mvh Gustaf

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: frysrisk vid längre strömavbrott
« Svar #12 skrivet: 10 april 2006, 12:49:29 »
Man kan ju sätta in några magnetventiler, varav en som är stängd i spänningsatt läge och som öppnar för tömning om strömavbrott uppstår.
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad Sune

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: V. Frölunda
  • Antal inlägg: 161
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • VP + VVB i ett hus byggt 1920 med lÃ¥gt i tak
SV: frysrisk vid längre strömavbrott
« Svar #13 skrivet: 10 april 2006, 18:30:45 »
Hej Gubbs!

Texten nedan har jag skrivit i en annan trÃ¥d. Huset är en sommarstuga där man kan vistas pÃ¥ vintern om man sÃ¥ vill. Jag kan sedan jag skrev det nedan ocksÃ¥ starta oljepannan per telefon. Glykolen har räddat mig en gÃ¥ng (relä brann med strömlöshet som följd och -6 till -9 grader ute).  /Sune


Eftersom jag bor 27 mil ifrån hela härligheten så har jag fyllt på glykol (propylenglykol, Biltema) samt installerat en larmsändare så jag har koll på anläggningen (spänning, summalarm, temp ute och inne samt styra tempsänkning och återstarta 2010:an och VVM240 via telefon.

Thermia Eko 10 Kw, 135 meter aktivt hål (gammal vattenbrunn, därav 135 m som är mycket för en vattenbrunn), 3,5°C in och 0,0°C ut (konstigt nog, dagsnotering!). Måste bero på vattenströmning, eller? Lågt i tak därav sep. vv-beredare. Rickards logger. Ingen TS behövs, 300 liter ackumulator "coming up".
Ingen borrning och installerat helt själv, sÃ¥ kostnaden blev mycket OK och ingen annan att klaga pÃ¥  :).
Installation nr 2: VVM240 + NIBE 2010-6 i "sommarstugan". Fungerade direkt....häpp!

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: frysrisk vid längre strömavbrott
« Svar #14 skrivet: 10 april 2006, 21:28:12 »
Man kan ju sätta in några magnetventiler, varav en som är stängd i spänningsatt läge och som öppnar för tömning om strömavbrott uppstår.
DÃ¥ har man ett par problem med den lösningen mÃ¥nga ställen med bristfälliga el leveranser sÃ¥ har man ca 5 omstarter pÃ¥ nätet innan det blir helsvart dvs man hinner tömma och och fylla pumpen ett par gÃ¥nger dvs i man tappar ut stora delar av värmesystemet trasiga cirkpumpar som gÃ¥r utan vatten utlöst värmepump pÃ¥ grund av noll cirkulation med all luft i systemet. Syresättning av vattnet i radd kretsen luftning när man kommer hem frÃ¥n jobbet  är man borta längre än sÃ¥ ner kyllt hus sönderfruset värmesystem. Nej ingen automatisk avtapning  pÃ¥ värmesystemet dÃ¥ är det bättre med mellanväxlare och glykol och sämre verkningsgrad eller värmekabel. Men man undrar ju vad tillverkarna av dessa pumpar har för funderingar kring detta problem eller om dom kallt räknar med att det aldrig blir stömavbrott.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 482
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!